1
Тема : Фотони.
Мета уроку: узагальнити поняття фотона, його характеристик та властивостей.
Тип уроку: урок підсумок.
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ .
1. Фотони
Властивості фотонів:
1. Заряд фотона дорівнює нулю: – фотон є електрично нейтральною частинкою.
2. Маса фотона дорівнює нулю: – фотон є безмасовою частинкою. Ця властивість стосується тільки окремого фотона, а світло в цілому (як потік фотонів) має масу.
3. Швидкість руху фотона не залежить від вибору системи відліку, завжди дорівнює швидкості поширення світла у вакуумі і пов’язана з частотою і довжиною відповідної світлової хвилі формулою хвилі: .
Зверніть увагу! Не слід плутати швидкість поширення світлової хвилі в речовині зі швидкістю руху фотона. Фотони в речовині рухаються від атома до атома, поглинаються ними і знову випромінюються.
4. Енергія фотона прямо пропорційна частоті електромагнітного випромінювання, квантом якого і є цей фотон: . У разі поглинання світла речовиною фотон передає всю енергію частинкам речовини.
5. Імпульс фотона дорівнює відношенню його енергії до швидкості руху та обернено пропорційний довжині хвилі фотона:
6. Фотони випромінюються під час: переходів частинок речовини зі збудженого стану в стан з меншою енергією; прискорення заряджених частинок; розпаду деяких частинок; анігіляції. Під час поглинання світла речовиною фотон цілком передає всю енергію частинкам речовини.
ІІІ. «Креативний вибух» Картка 35.
Отож, 1. Як на уроці можуть «говорити » кольори? Таким запитанням можна провести актуалізацію знань, використовуючи метод Капелюхів. Запропонувати учням три кольорові капелюхи ( я маю їх роздрукованими) зелений , червоний і жовтий. Зелений колір розказує плюси фотона. Червоний – мінуси. Жовтий – завжди креатив.
2. Чи є якесь незвичне місце або декілька місць в аудиторії, де я можу виступати заради новизни? Так , звичайно таке місце завжди можна знайти . До прикладу : в кутку аудиторії, або ставши на крісло , можна взяти паличку в руки або лазерну указку і розповісти про фотони від Хокінга.
3. Якщо влаштувати рекламну акцію для цього уроку, що потрібно зробити і з чого починати? Пропоную поділити клас на міні-групи і запропонувати рекламу « Квантовій медицині» 5-7 хвилин.
4. Як я можу задіяти на уроці сервіс для створення діаграм app/diagrams.net. Це завдання творче . Пропоную зробити діаграму логічного ланцюжка.
Фотон-взаємодія-людина-світ.
ІV. Рефлексія.
Що мені сподобалося найбільше?
Що нового візьму з собою.