УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК ПО ТЕМІ:
«БІОСФЕРА. ОХОРОНА ПРИРОДИ»
Мета: узагальнити знання про біосферу; розвивати спостережливість за тваринним та рослинним світом, уміння виділити головну думку. Виховувати почуття любові до прекрасного, любов до рідного краю, людей та життя, а також почуття людяності, ввічливості, доброти.
Обладнання: мультимедійна дошка, кінофільм «Канівський заповідник», набір карток, кольорові фотознімки із зображенням краси природи, природоохоронні знаки.
Урок узагальнення.
Епіграф: «Людина - творіння природи, вона існує в природі, підкорена її законам, не може звільнитися від неї, не може - навіть в думці - вийти із природи».
П. Гольбах (французький філософ).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Легенда: Було у матері Природи три доньки. Одну звали Краса, другу - Доброта, третю - Любов. Дружньо вони жили, любили свою матір, допомагали і обожнювали її. Та якось виникла суперечка: «Хто ж важливіший для матері Природи, і від кого більше користі?»
Проблемне питання: Як ви думаєте діти, що сказала Природа - матір своїм донькам?
II. Узагальнення матеріалу.
Сторінка 1. «Зелений світ навколо нас».
Сторінка 2. «Народні повір'я»
Кожен місяць року має свою квітку - оберіг. Послухайте і запам'ятайте свою квітку відповідно до місяця вашого народження. Вона вам принесе щастя і вдачу.
Січень - гвоздика Липень - лілія
Лютий - фіалка Серпень - гладіолус
Березень - пролісок Вересень - айстра
Квітень - нарцис Жовтень - календула
Травень - конвалія Листопад - хризантема
Червень - горох пахучий Грудень - троянда
Сторінка 3. Інтерактивний прийом «Так - ні»
1. Атмосфера - водяна оболонка Землі.
Сторінка 4. «Складання ланцюга живлення»
Сторінка 5. «Правила поведінки в природі»
Народна мудрість говорить: «Одна людина в лісі залишає слід, сто людей - стежку, а тисяча - пустелю». Про вашу поведінку в природі сказав поет П. Ситниченко.
Вам у походи ходити і мандрувати, любі діти,
Вмійте ж природу любити. Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром, квіти, дерева і трави -
Цвіту не вирви задаром. Оберігайте ж усюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все то окрасою буде нашого рідного краю
Для закріплення правил поведінки у природі проведемо гру. Я називатиму твердження, а ви будете піднімати руку якщо це можна робити; руки не піднімати, якщо такого робити не можна.
Саджати квіти рослини. Рвати багато квітів.
Ламати гілки дерев. Спостерігати за природою, милуватися нею
Обдирати кору дерев. Підгодовувати птахів.
Охороняти рідкісні рослини. Збивати гриби ногами.
Ловити метеликів, жаб. Руйнувати павутину.
Оберігати молоді рослини. Прибирати місця відпочинку.
Сторінка 6. «Загадки про тварин»
1. Чорне тіло, чорний вус, ніби справжній сажотрус (жук)
2. Очі на рогах, а дім на спині. (слимак)
Два блага в житті -
Будь здоровим і мудрим -
Народ наш завжди виділяв.
Тож бігай, стрибай і учись щиросердно,
А рух - це здоров'я, ти знай!
Фізкультхвилинка «Як зберегти природу»
Сторінка 7. «Бліц-турнір»
10. Яка тварина спить головою вниз? (кажан)
11. Користь чи шкоду приносять синички людині взимку? (користь: розшукують під корою личинки)
Сторінка 8. Інтерактивний прийом «Відгадай»
З якими тваринами порівнюють людей?
Вірний, як - пес. Слизький, як - черв'як».
Впертий, як - осел. Сліпий, як - кріт.
Голодний, як-вовк. Хитрий, як - лис.
Безпорадний, як - дворняга. Боягузливий, як - заєць.
Незграбний, вайлуватий, як - ведмідь. Прудкий, як - ящірка.
Сторінка 9. «Сторінками Червоної книги». Гра «Доведи або спростуй
твердження»
Кожна дитина отримає картку з певним твердженням і обмірковує його.
Роблять власні висновки.
Червона книга - це нагадування про минуле.
Червона книга - це тривога про майбутнє.
Щастя, коли живеш на асфальті, а не серед квітучих рослин.
Без рослин Земля не збідніє.
Рослини - це джерело натхнення для людей.
Рослини - це окраса Землі.
Рослини - це основа життя.
Рослини наші мовчазні й беззахисні друзі, про яких потрібно дбати
Сторінка 10. «Природоохоронні території України»
Природні заповідники, біосферні заповідники, природно - національні парки, пам'ятки природи.
Повідомлення учнів про заповідники:
Канівський державний заповідник
Асканія- Нова
Чорноморський заповідник
Дунайські плавні
Український державний степовий заповідник
Демонстрація кінофільму «Канівський заповідник»
Сторінка 11. «Закон на сторожі природи»
У Конституції України - Основному Законі нашої держави - у ст. 66 зазначено, кожен зобов'язаний не завдавати шкоди природі, культурній спадщині.
Сторінка 12. «Діяльність людини, яка призводить до зменшення чисельності рослин у природі».
Ознайомлення з умовними знаками.
III. Заключна частина.
Прости нам, Земле, нерозумних!
Прости нас Земле, нас, людей століття
Яке надбало стільки лиходій,
Що вистачить на кілька поколінь
Внаслідок людської перемоги над усім живим,
Що просить допомоги.
Прости нас, Земле, все-таки, прости,
Бо голова всьому живому-ти.
Можливо розум людства не засне -
І він проснеться і тебе спасе.
Ми бажаємо вам завжди:
Чистого повітря і води.
І сонця промені
Хай завжди Ідуть сюди.
Ми бажаєм щастя Вам,
І воно повинно прийти
Тож рук ви докладіть
І природу збережіть.
IV. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок.
V. Домашнє завдання.
Скласти венгерський кросворд «Рослини і тварини Червоної книги України»