Узагальнюючий урок по темі «Теплові явища»

Про матеріал
Матеріал може бути використано під час проведення уроку "Теплові явища "у 8 класі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнюючий урок по темі

«Теплові явища»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнюючий урок

Тема. Теплові явища

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів за темою «Теплові явища», розвивати вміння спостерігати, глибоко аналізувати та пояснювати явища. Виховувати інтерес до вивчення фізики.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: комп’ютери, малюнки, картки.

Епіграф до уроку:

Розум полягає не тільки в знанні,

але й умінні застосовувати знання на ділі.

(Аристотель) 

Усі науки треба поважати,

І ми повинні добре їх вивчати.

Фізика допомагає жити,

І нею ми повинні дорожити.

Задачі, формули, відкриття –

Це все неоціненний труд людини.

І все це знадобиться,

Якщо ми хочемо чогось в житті досягти.

Учитель: Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок, де працюють учні, дають відповіді на запитання, розв’язують задачі, згадують формули, прагнуть глибоко аналізувати та пояснювати явища, працюють з комп’ютером, а вчитель тільки слухає, допомагає й у певні моменти подає руку допомоги. (Зачитує епіграф до уроку, записаний на дошці.)

Для роботи ми з вами поділимося на команди: «Сніжинка», «Краплинка», «Хмаринка».

(Команди по черзі говорять девіз)

Учитель: Щоб знати, які виконувати завдання на уроці, нам потрібно відкрити скриньку. А для цього ми маємо відгадати чарівне слово.

(Кожній команді потрібно відгадати  по дві букви і скласти слово.)

 

Запитання команді «Краплинка»:

1. В яку пору року вода перебуває в твердому стані? З відповіді взяти першу букву.

2. Процес збільшення внутрішньої енергії тіла за умови збільшення його температури? З відповіді взяти першу букву.

Запитання команді «Сніжинка»:

1. Водяна пара, який це стан речовини? З відповіді взяти другу букву.

2. Як називається явище перетворення пари в рідину за сталої температури? З відповіді взяти третю букву.

Запитання команді «Хмаринка»:

1. Як називається процес, при якому згоряє паливо і виділяється енергія? З відповіді взяти передостанню букву.

2. Як називається один із видів теплопередачі, за допомогою якого нагрівається Земля від Сонця?           З відповіді взяти останню букву.

Отже, це слово – знання.

Відкриваємо скриньку.

(Вчитель із скриньки виймає перший конверт)

Перше завдання – гра « Мікрофон»

Запитання для гри:

1. Скільки існує способів зміни внутрішньої енергії?

2. Назвіть спосіб зміни внутрішньої енергії дротини, коли її згинають?

3. Формула обчислення Qнаг.

4. Як називається фізична величина, що позначається символом «с»?

5. Що означає питома теплоємність води дорівнює 4200 Дж/кг˚С?

6. Назвати види теплопередачі.

7. Чому озимині тепло під пухким снігом?

8. У скількох станах може перебувати речовина7

9. На що витрачається енергія палива при плавленні кристалічного тіла?

10.  Чи розплавиться залізо у киплячій воді?

11. Який процес називається конденсацією?

12. На що витрачається енергія, яка підводиться до рідини під час кипіння?

(Учням, які добре відповідають вчитель дає бонуси, кожен бонус – 1 бал. Бали, отримані за завдання, учні записують у листок оцінювання.

 

ЛИСТ-ОЦІНЮВАННЯ

 

ПРІЗВИЩЕ, ІМ’Я УЧНЯ…………………………….…………

 

Бали

Мікрофон

Формулоскладання

Ерудит

Літературний

Конкурс Кмітливих

Фізичне Чаювання

Розв’язування  задач

Перевір Себе

Загальний Бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель витягує із скриньки наступний конверт.

Вчитель: Наступний конкурс «Кмітливих». Його нам допоможе провести комп’ютер.

Для цього конкурсу учитель вибирає 2 учнів, які будуть рецензентами. На комп’ютері учні переглядають малюнки, далі команди по черзі задають одна одній запитання по переглянутим малюнкам.

 

         

 

          

         

В кінці рецензенти аналізують відповіді учнів і обирають найкращого доповідача.

Вчитель: Наступний конкурс «Формуло-складання». Без знання формул не можливо розв’язати жодну задачу. Із розсипу символів ви маєте скласти формули, а потім  із кожної команди до дошки виходить учень і записує формули.

c      m     Qзг              ρ     v     q           Qпар   m    r  

Qнаг    t2-t1     m

m

Вчитель: фізика – це не тільки формули і задачі, тому наступний конкурс «Літературний».

1. Місяць січень очі мружить.

   – Я сердитий та недуже

Землю пухом укриваю,

Щоб не мерзнуть урожаю. (Коломієць «Січень»)

Запитання: Чому під пухким снігом урожаю не холодно?

2. Вчора вийшов я в садок

Все укрито снігом.

Зирк – на яблуні синиця,

Поруч з нею чорний грак…

Настовбурчивсь, як індик,

Не радіє сонцю й волі,

Підібрав він ноги голі

І сховав углиб язик. (О. Олесь «Зимою»)

Запитання: Чому «грак настовбурчивсь, як індик»?

3.Сніжок мете. Метелиця.

Прийшла до нас зима.

Льодком тоненьким скована,

Спинилася ріка. (В. Бичко «Зима»)

Запитання: Про який процес ідеться в уривку вірша?

Вчитель: Наступний конкурс «Ерудит». І знову на допомогу приходить комп’ютер. Ви дивитиметеся відеозаписи по темі «Теплові процеси» і тим часом роздумуватимете над тим, які це процеси, як їх пояснити з точки зору МКТ.

(Учні дивляться відеофільм, виконують поставлені завдання)

Вчитель: Я думаю ви втомилися і можна нам попити чаю. Але чаювання буде у нас не просте, а фізичне. Його мені допоможуть провести дві учениці. (Учні мають уважно слухати діалог учениць, записувати їхні питання, в кінці дати на них відповідь.)

- Давай поп’ємо чаю.

- Добре, зараз лише поставлю чайник.

- Мені так хочеться попити чаю, але ти мабуть не дуже гарно вчила фізику, так як ти вчинила ми ще довго не будемо пити чай.

- І що я не так зробила? (Не закрила кришку чайника.)

- Чайник закипів.

- І як ти здогадалась?

- А ти знаєш, при якій температурі кипить вода?

- Так, знаю. Не розумію, для чого ти в склянку вставила металеву ложку, коли наливала кип’яток. 

- Сьогодні, напевне, доведеться разом вчити тему «Теплові явища».

- Це вже мені зовсім не зрозуміло, для чого чай ти переливаєш у блюдце та ще й дмухаєш на нього? Ти правду говориш, що мені потрібно багато ще вивчити.

Вчитель: А тепер працюємо над задачами. Ви зрозуміли, що наступний конкурс «Розв’яжи  задачу». (За цей конкурс бали виставляє вчитель.) Учні з скриньки отримують задачі типу:

1. Скільки води нагріється від 20˚С до 70˚С за рахунок енергії, яка виділяється при згорянні 5кг сухих дров? (Питома теплоємність води дорівнює 4200 Дж/кг˚С; питома теплота згоряння сухих дров дорівнює 1·107 Дж/кг.)

2. Скільки енергії потрібно  затратити, щоб лід масою 20кг розплавити, а воду нагріти до 20˚С? початкова температура льоду дорівнює 0˚С. (Питома теплота плавлення льоду дорівнює 332·103 Дж/кг; питома теплоємність води дорівнює 4200 Дж/кг˚С)

Вчитель: Ось і останній конверт із скриньки. Вам потрібно провести конкурс «Перевір себе» - це тести, які ви виконуєте на комп’ютері. Оцінку виставляє вам комп’ютер, її ви заносите в листок оцінювання. (Максимальний бал 11)

Тестова робота

  1. Скільки є способів зміни внутрішньої енергії?

а) 1; б) 2; в) 3; г) 4.

  1. Цикл двигуна внутрішнього згорання складається:

а) впуск, стиск, випуск, робочий хід; 

б) випуск, робочий хід, стиск, впуск; 

в) впуск, робочий хід, стиск, випуск; 

г) впуск, стиск, робочий хід, випуск.

  1. У скількох станах може перебувати речовина?

а) 2; б) 3; в) 1; г) 5.

  1. При плавленні енергія:

а) затрачується; б) виділяється;.

  1. Пароутворення – це …

а) перехід із твердого стану в рідкий; 

б) перехід із рідкого стану в газоподібний; 

в) перехід із газоподібного стану в рідкий.

  1. Земля від Сонця нагрівається …

а) теплопровідністю; б) випромінюванням;

в) конвекцією.

  1.     Формула знаходження кількості теплоти, що необхідно затратити при нагріванні:

а) Q = cm (t2 – t1); б) Q = rm; в) Q = qm.

  1. Символом с позначається:

а) питома теплота плавлення;

б) питома теплота згорання палива;

в) питома теплоємність речовини.

  1. Випаровуватися можуть:

а) тільки рідини; б) рідини і тверді тіла;

в) тільки тверді тіла.

  1. Кількість теплоти вимірюється:

а) Дж; б) Дж/кг; в) Дж/кгС.

  1. Скільки видів теплопередачі ви знаєте?

а) 1; б) 2; в) 3; г) 4.

  1. Водяна пара, який це стан речовини?

а) твердий; б)газоподібний; в) рідкимй.

Заключне слово вчителя:

Гарно ви попрацювали

Всі  знання застосували,

Недаремно явища ми теплові вивчали.

Гарно все ви пояснили, 

Й добре все сьогодні закріпили.

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 грудня 2022
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку