Узагальнюючий урок "«Тіла, речовини та явища навколо нас»

Про матеріал
- навчальна: повторити та узагальнити знання про тіла, речовини та явища, що оточують людину, їхні властивості та значення в природі та житті людини, скорегувати знання учнів з теми; - розвивальна: розвивати абстрактне мислення, допитливість, кмітливість, навички групової роботи; - виховна: виховувати самостійність, почуття відповідальності. Тип уроку; повторення та узагальнення знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми. Очікувані результати; учні проаналізують та систематизують значний обсяг інформації, зможуть використовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях, називати хімічні елементи, найпоширеніші в природі, зрозуміють причини різноманітності речовин.
Перегляд файлу

Природознавство 5 кл. Урок  . Підсумковий урок «Тіла, речовини та явища навколо нас»

Мета 

- навчальна: повторити та узагальнити знання про тіла, речовини та явища, що оточують людину, їхні властивості та значення в природі та житті людини, скорегувати знання учнів з теми; 

- розвивальна: розвивати абстрактне мислення, допитливість, кмітливість, навички групової роботи; 

- виховна: виховувати самостійність, почуття відповідальності.

Тип уроку; повторення та узагальнення знань.

Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми.

Очікувані результати; учні проаналізують та систематизують значний обсяг інформації, зможуть використовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях, називати хімічні елементи, найпоширеніші в природі, зрозуміють причини різноманітності речовин.

 

Хід уроку 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Природа — це навколишній світ, у якому ми живемо. Природа поділяється на живу і неживу.

У навколишньому світі, або довкіллі, існує безліч різних тіл — предметів, що нас оточують. Ви ознайомилися з явищами, які існують у живій та неживій природі. На уроці ми пригадаємо все, що вам відомо про це.

III. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОКРЕМИХ ФАКТІВ, ПОНЯТЬ

* Прийом «Мозаїка»

Завдання. Зберіть в окремі кошики папірці з назвами тіл і речовин. До кожного кошика додайте по два своїх приклади, записавши їх на папірцях.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s11819314.jpg

* Прийом «Словникова робота»

Завдання. Загадайте цифру від 1 до 8. Запишіть її на аркуші паперу, виданому для цього виду роботи. Потім дайте визначення того поняття, яке записано під тією цифрою, що загадана. Учитель відкриє завдання тільки після того, як усі зроблять свій вибір.

1) Тіло — це..._________________________________________________

2) Речовина — це..._____________________________________________

3) Агрегатний стан — це...______________________________________

4) Хімічні елементи — це..._____________________________________

5) Молекула — це...____________________________________________

6) Атом — це..._________________________________________________

7) Прості речовини — це...______________________________________

8) Суміш — це..._______________________________________________

* Прийом «Доповни речення» т Рух тіл у просторі належить до таких явищ природи, як... (механічні).

-  Щоб виміряти довжину тіла, його об'єм або вагу, використовують метод... (порівняння).

- Спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з... (речовин).

- Своєрідним будівельним матеріалом речовин є ... (атом).

- Кожен хімічний елемент має свою назву та письмове позначення, яке називають... (хімічним символом).

- Явище, при якому молекули однієї речовини хаотично рухаються і заповнюють проміжки між найменшими складовими іншої речовини дістало назву... (дифузія).

- Речовини можуть перебувати в таких агрегатних станах... (рідкому, твердому, газоподібному).

-  У складі всіх органічних речовин є атоми... (Карбону та Гідрогену).

-  Джерела світла поділяються на... (гарячі і холодні).

IV. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ПОНЯТЬ

* Прийом «Світлофор» або «Приймаю — не приймаю»

Якщо прийом проводять у письмовій формі, то учні поряд з твердженням, із яким згодні, ставлять знак « +», якщо не згодні, ставлять знак «-*.

- Кисень — складна речовина.

- Атоми складаються з молекул.

- Вуглекислий газ — складна речовина.

-  Вода — складна речовина.

-  Найпоширеніші на Землі хімічні елементи Оксиген, Силіцій та Алюміній.

- Молекула — це найменша частинка речовини.

- Луна є відбитою від перешкоди звуковою хвилею.

- Характеристиками механічного руху тіла є шлях, швидкість, час.

- Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин, 

- Усі суміші створила людина. У природі їх не існує.

* Прийом «Третій зайвий» ? Органічні речовини: жир, сіль, цукор, крохмаль, вершки, - Неорганічні: кисень, азот, залізо, сіль, олія, крейда. - Прості речовини: графіт, залізо, кисень, вода, алюміній, - Складні речовини: вода, вуглекислий газ, цукор, глина, графіт. - Хімічні елементи: Оксиген, Карбон, озон. Гідроген, Силіцій, - Явища: механічні, фізичні, побутові, світлові, звукові, - Фізичні явища: магнітні, електричні, звукові, горіння, світло, - Джерела звуку: бандура, дзвін, сопілка, квітка, струмок. - Хімічні явища: корозія, гниття, рух, тепло, горіння, обмін речовин.

* Прийом «Кросворд»

По горизонталі: 3. Характеристика тіла, що вимірюється в см. (Довжина)

5. Пристрій для вимірювання маси. (Терези)

6. Процес отримання або підтвердження будь-яких знань. (Дослід)

10. Перший крок до пізнання природи. (Спостереження)

13. Дорівнює 1000 грамів. (Кілограм)

14. Прилад для збільшення зображень, які не видно неозброєним оком. (Мікроскоп)

15. Планка для креслення прямих ліній. (Лінійка)

16. Стіл, за яким сидить учень у школі. (Парта)

17.  Польові, кімнатні. (Квіти)

18.  Біологічне (живе чи неживе). (Тіло)

По вертикалі:

1. Аркуші чистого паперу зшиті й в обкладинці. (Зошит)

2. Те, що нас оточує та частиною чого ми є. (Природа)

3. Явище проникнення часточок однієї речовини між часточками іншої. (Дифузія)

4. Порівняння з еталоном. (Вимірювання)

7. Прилад для спостереження за віддаленими предметами. (Бінокль)

8. Прилад, призначений для спостереження небесних тіл. (Телескоп)

9. Те, з чого складаються тіла. (Речовина)

11.  Наука про природу. (Природознавство)

12.  Найменша частина речовини, що має її властивість. (Молекула) 14. Дорівнює 100 см. (Метр)

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s99647312.jpg

V. ПРИВЕДЕННЯ ОДИНИЧНИХ ЗНАНЬ У СИСТЕМУ

* Прийом «Роблю висновок»

Завдання. Уявіть вогнище, над яким у котлі кипить вода. Назвіть усі тіла, речовини, які тут є, та явища, які відбуваються.

VI. Підсумок уроку

- Тіла — це все, що створила природа і людина. а Основними характеристиками тіл є їхні розміри, маса, густина і об'єм.

- Усе, що є у природі, — складається з речовин.

- Речовини бувають неорганічні та органічні.

- Різні речовини мають агрегатні стани: твердий, газоподібний, рідкий.

- Змінивши умови, речовину можна перевести з одного агрегатного стану в інший.

- Є складні і прості речовини, але складних набагато більше.

- Існують природні та штучні суміші, які використовує людина для своїх потреб.

- Явища в природі бувають біологічні, фізичні, хімічні та ін. Вони повторюються зі зміною сезонів, взаємодіють між собою.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Повторити параграфи підручника: § 6-16(1), § 4-14(11). 

- Творче завдання: скласти синквейн за темою «Тіла, речовини та явища навколо нас».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шарапенко Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
8716
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку