29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

В. Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – гумористична повість про життя і пригоди школярів.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів зі змістом та історією написання повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса; формувати вміння цілісного ідейно-художнього аналізу епічного твору; аналізувати художні образи; розвивати інтелектуальні здібності, багатство й образність мислення, пам’ять, увагу, уяву, мовлення, навички аналізу й синтезу прочитаного, самостійного добору інформації, презентації в цікавій формі; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці; розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, критичне мислення, вміння оцінювати людські вчинки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої, працелюбної особистості. Форма уроку: урок-дослідження. Обладнання: текст твору «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса, ілюстрації до нього, підручники, портрет письменника, презентації учнів.
Перегляд файлу

C:\Users\User\Desktop\фото (2).jpg

О.М. Кизименко, учитель української мови

та літератури, ЗОШ № 142, м. Харків

 

Урок-дослідження у 8 класі

 В. Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» гумористична повість про життя і пригоди школярів.

Мета: ознайомити учнів зі  змістом та історією написання повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса; формувати вміння цілісного ідейно-художнього аналізу епічного твору; аналізувати художні образи; розвивати інтелектуальні здібності, багатство й образність мислення, пам’ять, увагу, уяву, мовлення, навички аналізу й синтезу прочитаного, самостійного добору інформації, презентації в цікавій формі; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці; розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, критичне мислення, вміння оцінювати людські вчинки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої, працелюбної особистості.

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання: текст твору «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса, ілюстрації до нього, підручники, портрет письменника, презентації учнів.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності (на дошці записано тему й епіграф уроку)

Справжнє втілення українських рис – Валентин Чемерис.

 Петро Осадчук

Українську гумористику вже без його імені не уявити.

Павло Глазовий

  1.               Робота з епіграфами.
  2.               Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант

1. Яке прізвисько було у Федька? (Жучок)

2. Ким працювала сестра Котигорошка? (Бібліотекарем)

2. Як запропонував освідчитися Вітьці Галі, Федько? (Серенада)

3. Де взяв сомбреро Федько? (На опудалі діда Свирида)

4. Для кого співав серенаду Вітька? (Для баби Хіврі)

5. Ким під час канікул працю-вала Галя? (Листоношею)

6. Що пообіцяла купити Федьку Галя, за зізнання, кого кохає Вітька? (Халву) 7. Чому Юрко пішов в секунданти до Петра Білого? (Бо винен був 15 коп.)

8. Яку репліку постійно повторював Причепа? (На даному етапі)

10. Кличка бугая, який змусив Причепу видряпатися на телефонний стовп. (Кордебалет)

12. Чий тин загорівся? (Пріськи Деркач)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Слово учителя

Сьогодні ми будемо говорити про твір «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» відомого українського письменника-гумориста Валентина Чемериса. Наш  урок не зовсім звичайний, це – урок-дослідження. Для того, щоб розглянути тему уроку повніше, творчі групи повинні були провести дослідницьку роботу згідно з попередніми завданнями:

  1. Дослідження історії написання і назви повісті.
  2. Дослідження жанру твору.
  3. Дослідження сюжету повісті.
  4. Дослідження композиції повісті.
  5. Дослідження проблематики повісті.
  6. Дослідження образів повісті.

Протягом уроку ви будете оцінювати роботу груп і виставляти оцінки. Будьте уважні! Ви маєте змогу дещо занотовувати, усі питання можете поставити після закінчення доповідей.

ІІІ. Захист творчих проектів

Виступ І творчої групи «Дослідження історії написання і назви повісті».

Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик-гуморист. Видав 18 веселих збірок: гуморески, пародії, веселі повісті. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» є одним із ранніх творів митця. Повість автор написав українською, але вона була надрукована спочатку в перекладі на російську в Москві, коли В. Чемерис закінчував навчатися в Літературному інституті. Твір мав великий успіх, а в 1975 р. його надрукували в німецькому журналі під назвою «Зиґзаґи дивного кохання». У 1978 році повість надрукована у збірці «На порядку денному: весела повість, гуморески» (Київ, видавництво «Дніпро»). Потім перевидавалася у 2015 році (видавництво «Портфель»), а також у  2018  (видавництво «Апріорі»).

Назва твору є символічною. Головні персонажі – Вітька Горобець і Галя Козачок. Повість починається з розповіді про те, що 25 липня 1964 року у селі Великі Чаплі Вітька та Петро Білий будуть стрілятися на дуелі за дівчину – Галю. Дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення – все це лягло у основу твору.

Виступ ІІІ творчої групи «Дослідження жанру твору».

«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – автобіографічна гумористична повість.

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, невеликою кількістю персонажів і за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

Автобіографічний твір – це твір, у якому автор наближається до опису свого реального життя, використовує певні епізоди, що мали місце в його житті.

Гумор  художній прийом, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді.

Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу(ів).

«Вітька + Галя…» – це гумористичний твір про пригоди 14-річних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок – мешканців села Великі Чаплі. Він автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець – це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали «Вально» або «Вітько». Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок реальні особи, з яких він писав своїх персонажів.

Твір складається з двох частин: перша називається «Дуель», друга «Голуба куниця». За жанром кожна з них  це оповідання, тому що сюжет однолінійний, події відбуваються протягом короткого проміжку часу, діє невелика кількість персонажів. Тому слово «повість» у заголовку потрібно розуміти як синонім до слова «розповідь», а не як визначення жанру твору.

Виступ VІ творчої групи «Дослідження сюжету повісті».

Тема: гумористична розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі (дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення).

Ідея: поетизація першого почуття, виховання культури спілкування підлітків, підготовка їх до реалій життя.

У розділі «Дуель» автор майстерно розташовує елементи сюжету. Події починаються надвечір 24 липня 1964 року, а завершуються наступного дня,   25 липня, хоч насправді охоплюють значно триваліший проміжок часу. Автор починає з епізоду, найближчого до кульмінації: наступного дня головний персонаж Вітька Горобець битиметься на дуелі. З ким? Чому? Навіщо у XX ст. з’ясовувати стосунки в такій застарілій формі? Ці та інші питання відразу виникають у читача і спрямовують його увагу на пошук відповідей. І поки сам дуелянт спить, В. Чемерис, як у кіно, починає «відмотувати» назад стрічку подій, щоб пояснити причини дуелі. І тільки після того, як вони з’ясовані, події починають розгортатися послідовно без часових «розривів».

У творі автор майстерно використовує позасюжетні елементи як додаткові засоби впливу на читача (інтригуючий заголовок, епіграф, авторські відступи, портрети персонажів, лист із редакції тощо). Переповідає історію кохання у творі оповідач. Складається враження, що це дорослий чоловік, який уже пережив перші почуття, тому часто йому хочеться втрутитись у перебіг подій і щось порадити Віті чи застерегти його від хибних кроків. Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх персонажів доброзичливо й зі співчуттям. Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.

Виступ V творчої групи «Дослідження композиції повісті».

Композиція: твір складається із двох частин, які у свою чергу поділяються на окремі розділи.

Експозиція: розповідь про дружбу в дитинстві Віті з Галею та їхні пригоди. Зав’язка: Вітя зізнається своєму другу Федькові у закоханості до Галі Козачок. Для нього самого це почуття стало несподіваним. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях.

Розвиток дії: друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» – серенаду – до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник».

Кульмінація: відкриває всі таємниці та відповідає на запитання, які виникли в читача на початку твору, – дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі;

Розв’язка: Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.

Виступ VІ творчої групи «Дослідження проблематики повісті».

У творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» В. Чемериса порушено проблеми:

  •                   дружби (Вітька Федько);
  • першого кохання (Вітька – Галя);
  •                   зради (Вітька Петро);
  •                   вірності;
  •                   батьків і дітей;
  •                   культури спілкування;
  •                   уміння бачити прекрасне в буденності;
  •                   необхідність навчання та розвитку творчих здібностей.

Дитячі проблеми в дорослому житті передані засобами гумору.

Виступ VІІ творчої групи «Дослідження образів повісті».

Вітька – головний персонаж твору, якому лише 14 років. У таком юному віці він уже закохався у свою односельчанку Галю. «Вітька – високий, худий, з рідким білявим чубчиком – не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий». В образі цього хлопця поєднані такі риси, як рішучість, наполегливість та доброта. Вітька цілеспрямовано йде до своєї мети, віддано бореться за своє щастя. Окрім цього він є чудовим та вірним другом.

Федько Котигорошко – 12-річний друг Вітьки. Федько – «маленький товстий і флегматичний» хлопець, що мав прізвисько Жучок через свою смагляволицість. Він романтичний, бо запропонував Вітькові освідчитись Галі серенадою. Федько ще ніколи не закохувався, але був начитаною людиною. Він багато читав про кохання: «Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками.  Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман». Хлопець був хорошим другом, всіляко підтримував Вітьку у різних ситуаціях і завжди хотів бути поруч: «Тільки носа не вішай. Он дід Свирид каже, що двічі не вмирати, а раз – не минувати».

Галя – гарна та приваблива дівчина, «тоненька немов вирізьблена», «в неї гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні, що прямо диво дивне». Недарма у неї закохався Вітька: «Ех, Вітько, Вітько, гаряча твоя голова!.. І треба ж було тобі отак відчайдушно закохатися у Гальку Козачок!». Галя – дівчина смілива та відважна, «в свисті Галька могла заткнути за пояс будь-якого чаплівського хлопця!». Улітку вона працює листоношею, щоб заробити собі грошей. Саме у цьому образі уособлюється ідеал української дівчини.

Петро Білий боягуз, мамин синочок, ябеда, хвастун, брехун, «завжди прилизаний, напахчений одеколоном». Він боїться випробувань, намагається врятувати тільки себе.

Виступ VІІІ творчої групи «Сценічна історія повісті».

ІV. Рефлексія. Закріплення нових знань

  1.               Зроблені плакати-схеми лідери груп закріплюють на дошці. Учням дається 5 хвилин на складання узагальнюючої таблиці «Що я знаю про повість «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса».
  2.               Скласти сенкан про дружбу, кохання (на вибір).
  3.               «Я – автор». Написати листа до одного з персонажів повісті (Вітька, Галі, Федька, Грицька Причепи, Петра Білого).

V. Підбиття підсумків

1) Вправа  «Вільний мікрофон»

  1.               Я сьогодні…
  2.               Більш за все мені сьогодні запам’яталося…
  3.               Найбільше мене вразило…
  4.               Мені здається, що такі твори навчають нас…
  5.               Повість Валентина Чемериса примусила мене замислитися над тим, що…

2) Оцінювання роботи учнів (учитель і учні оцінюють роботу кожної групи, відповідно виставляються оцінки за урок).

VІ. Домашнє завдання (на вибір)

-​  Придумати ще одну пригоду, яка трапилася з Вітькою та іншими персонажами твору.

- Створити буктрейлер повісті.

-    Уявити зустріч друзів із повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» через 10 років та опишіть її. Пофантазувати, якими вони можуть стати.

Підсумкове слово учителя

Сьогодні ми познайомилися із твором В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».  Захоплююча та цікава історія про школярів, які шукають пригод завжди і всюди нікого не залишила байдужим. Гумористичність та невимушеність, динамічність та насиченість – головні ознаки повісті. Тут є все, що буде у вас, діти, в житті: міцна дружба, перша закоханість, життєві ситуації, з яких неодмінно потрібно знайти вихід. Цей твір навчає нас: для того, щоб стати щасливим, потрібно вміти дружити, по-справжньому любити, знайти собі заняття до душі, не впадати у відчай навіть у найскладніших ситуаціях.

 

Література

  1.               Більчук М. Чемерис Валентин // Українські та зарубіжні письменники: розповіді про життя і творчість. — Тернопіль: Підручники і посібники,       2006. — 181 с.
  2.               Надзельска І. Повісті Валентина Чемериса на уроках позакласного читання у 8 класі // Збірник наукових праць студентів, аспірантів і молодих вчених «Молода наука—2014»: у 7 т. — Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2014. — Т. 5. — С. 104—107.
  3.               Романюк Р. Чемерис Валентин Лукич // Українська журналістика в іменах. — 2008. — № 15. — С. 307.
  4.               Чемерис В. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». — Львів: Апріорі, 2018. — 124 с.
  5.               https://pilipyurik.com/maistry-humoru/173-2009-10-08-10-12-31
  6.               https://uk.wikipedia.org/wiki/%
  7.               https://4book.org/referaty/ukrayinska-literatura/vitka-plyus-galya-analiz-povisti
  8.               https://dovidka.biz.ua/vitka-galya-analiz/
  9.               http://portfel.at.ua/lib/ch/chemeris_vitka_galja_abo_povist_pro_pershe_kokhannja.pdf
  10.          https://naurok.com.ua/urok-vitka-galya-abo-povist-pro-pershe-kohannya-56833.html
  11.          https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-v-cemeris-vitkagala-abo-povist-pro-perse-kohanna-129587.html
  12.          https://sites.google.com/site/cemerisvalentinnewiluy/valentin-cemeris-vitka-gala-abo-povist-pro-perse-kohanna
  13.          https://narodna-osvita.com.ua/4346-veselki-tvorchost-valentina-chemerisa-chitati-onlayn.html
  14.          https://docplayer.net/53594537-Vitka-galya-abo-povist-pro-pershe-kohannya.html
  15.          http://www.apriori.lviv.ua/shop/dytiacha-literatura/vit-ka-hal-ka-abo-povist-pro-pershe-k
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузнецова Ольга
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
20 квітня
Переглядів
8988
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку