Урок «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»

Про матеріал

Розробка уроку для 8 класу з української літератури.

Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю письменника, сюжетом його гумористичного твору, повторити відомості про види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.

Типа уроку: урок засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

Тема. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі

Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю письменника, сюжетом його гумористичного твору, повторити відомості про види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.

Типа уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда у підр. «Дивослово» с.29

Теорія. Гумор – це…

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

Бесіда у підр. «Дивослово» с.29

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Розповідь учителя про письменника підр. В. Паращича с.254

Складання анкети-характеристики письменника підр. В. Паращича с.256

Складання асоціативного куща до слова «кохання».

 

Передрозуміння твору:

  • Що сподобалось?
  • Що не сподобалось?
  • Що видалось шокуючим?
  • Що є незрозумілим?

Бесіда у підр. «Дивослово» с.29

Дослідження-пошук у підр. «Дивослово» с.30

Робота з текстом твору у підр. «Дивослово» с.30

Складання ланцюжка подій у підр. «Дивослово» с.31

Робота у групах у підр. «Дивослово» с.31

Дослідження-обгрунтування у підр. «Дивослово» с.31

Аналіз повісті

Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.

Ідея: уславлення почуття кохання.

Проблематика:

  • Дружби (Вітька-Федько)
  • Кохання (Вітька-Галя)
  • Зради (Вітька-Петро)

Система образів:

Вітька Горобець

  • Вітька — високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий… (с.9)
  • Він вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти. (с.21)
  • Перше хвилювання потроху зникає. До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити. (с.33)
  • Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться. (с.59)
  • Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний. (с.59)
  • — Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула руками.— І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той лев, накинувся на вогонь. (с.64)

 

Федько Котигорошко

  • Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком. (с.9)             
  • Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим. (с.37)
  • Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг! (с.56)
  • Що він язикатий — знала, але щоб так складно небилиці плести... А щоки горять... Ах, які капосні щоки, так і горять, горять... Ну й утнув же Федько!..(с.74)

Галя Козачок

  • Раптом Вітька оторопіло застиг на місці: з бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою. (с.20)
  • Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів! (с.34)
  • Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з’явилася Галя Козачок. (с.49)
  • Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо. (с.60)
  • Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет. (с.60)

 

 

Петро Білий

  • Городом йшла Галя, його Галя із сином чаплівського фінагента Петром Білим! Вона весело сміялася до нього, і Петро теж сміявся. Отой завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок, Петро Білий. Отой Петро Білий, ябеда і боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти не міг. (с.36)
  • Боягуз він нікчемний, а не Петро! Хвастун заячий! Та зроду-віку не повірю, щоб Галя його покохала! (с.44)

 

 

Бесіда у підр. «Дивослово» с.33

Дослідження-обгрунтування у підр. «Дивослово» с.34

Дослідження-зіставлення у підр. «Дивослово» с.34

Міні-диспут:

  – Чи  є Вітька щасливим з Галею? Як ви оцінюєте його вчинки (кроки) до серця коханої?

Випереджальне завдання:

З тексту повісті виписати крилаті вислови, пояснити їх значення

Крилаті вислови

Значення

Пасти задніх

відставати, запізнюватися,  бути позаду всіх, останнім, відставати або поступатися у чому-небудь

Не ликом шиті

про кого-небудь здібного, освіченого; такого, що уміє тримати себе де-небудь або розібратися в чомусь

Обіцяти золоті гори

знаджувати неймовірними обіцянками

Діло в шляпі

усе гаразд, як слід; все йде успішно

Ведмідь на вухо наступив

про тих, хто не має музичного слуху

Не святі горшки ліплять

при бажанні можна навчитися багато чого

Дідька лисого

вживається для позначення рішучого заперечення чогось; виражає незгоду з ким-небудь

Підбивав клинці

залицятися до кого-небудь

Чекати в моря погоди

даремно надіятися на кого-, що-небудь, чекати чогось, залишаючись пасивним

Наче вітром здуло

хтось або щось несподівано або безслідно зник чи зникло

Що з воза впало, те пропало

безповоротно

Під лежачий камінь вода не тече

той, хто нічого не робить, нічого й не здобуде

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок 

Складання сенкану.

    ВІТЬКА

    Добрий, рішучий.

    Чекає, наполягає, жертвує.

    Рішуче бореться за щастя.

    ВІРНІСТЬ

 

Вікторина «Дванадцятка» у підр. «Дивослово» с.29

«Чи уважний ти читач?»

  1. Яке прізвисько було у Федька? (Жучок, с.9)
  2. Ким працювала сестра Котигорошка? (бібліотекарем, с.9)
  3. Як запропонував освідчитися Вітькі – Галі, Федько? (серенада, с.10)
  4. Де взяв сомбреро Федько? (на опудалі діда Свирида, с.15)
  5. Для кого співав серенаду Вітька? (для баби Хіврі, с.20)
  6. Ким під час канікул працювала Галя? (листоношею, с.20)
  7. Що пообіцяла купити Федьку Галя, за зізнання, кого кохає Вітька? (халву, с.22)
  8. Чому Юрко пішов в секунданти до Петра Білого? (тому що винен був 15 коп., с.43)
  9. Яку репліку постійно повторював Причепа? (на даному етапі, с.47)
  10. Перший стригаль Херсона? (Левонтій, с.54)
  11. Кличка бугая, який змусив Причепу видряпатися на телефонний стовп? (Кордебалет, с.60)
  12. Що є ознакою благородного хвилювання? (диміння, с.62)
  13. Чий тин загорівся? (Пріськи Деркач, с. 63)
  14. Що зірвало поцілунок? (деренчання будильника, с.65)
  15. Як прозвали діда Свирида? (Кісточкою, с.68)

 

VІ. Підсумок уроку

Бесіда у підр. «Дивослово» с.32, 35

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати розлогу відповідь на запитання: «Чим приваблює мене Вітька, Федько, Галя».

Придумати ще одну пригоду, яка трапилася з Вітькою та іншими героями твору.

 

 

 

docx
Додано
1 вересня 2018
Переглядів
13226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку