Урок: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в пригодницькій повісті для дітей
Мета:
навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, аналізувати зв'язок пригодницького й звичайного, комічного й нейтрального;
виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка, схема «Засоби творення комічного в тексті».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети заняття
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Асоціативний диктант
1. Бердичев (місто, де народився В. Нестайко). 2. 1930 (рік народження письменника). 3. Жанр повісті «Тореадори з Васюківки (пригодницька повість). 4. Ява (Іван Рень, один із головних героїв повісті «Тореадори з Васюківки»). 5. Контрибуція (корова).
Давайте згадаємо найцікавіші сторінки твору.Що з твору ви зможете використати в житті?Про що ви мрієте, так як мріяли головні герої твору?
За запитаннями створити кросворд.
1. Ким були Ява та Павлуша? (Романтиками)
2. Що намагалися побудувати, а потім засипали землею хлопці? (Метро)
3. Прізвище головного героя твору. (Завгородній)
4. Прізвище головного героя твору. (Рень)
5. Кличка пятипудової льохи. (Манюня)
6. Куди любив гокати Павло? (Колодязь)
7. Де хлопці знайшли «єдиний порятунок»? (Ставок)
8. Дід Івана Реня. (Варава)
9. Рід занять діда Варави. (Мисливець)
Літературна гра «Так чи ні»
1. Хлопці мали «прекрасну й благородну» ідею провести під свинарни-ком метро. (Так) 2. Манюня провалилася в метро й зіпсувала всю затію. (Так) 3. Івана Реня всі кликали Явою, бо хлопець хотів поїхати на острів Яву. (Ні) 4. Контрибуція — це була кличка сестри Яви. (Ні) 5. Батьки Яви працювали колгоспниками. (Ні) 6. Під час гри у фараонів, Павлуша обрав ім'я Тутанхамон. (Ні) 7. Антончик одразу кинув Павлушу, коли з'явився дід Салимон. (Так)
Засоби творення комічного в тексті (навести приклади)
1. Використання недоречних омонімів, що призводить до кумедних непорозумінь.
2. Використання порівнянь та епітетів жартівливого характеру.
3. Пестливі слова та гіперболи для посилення насмішки, кумедного в поведінці персонажів, рис характерів персонажів.
4. Урочистий тон розповіді в зображенні буденного.
5. Подвійний зміст висловлювань персонажів.
6. Опис ситуацій, коли персонаж намагається вдавати із себе не того, ким він є насправді.
Виразне читання тексту твору
1. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описана спроба хлопців побудувати метро. 2. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описано бій тореадорів із Контрибуцією. 3. Прочитайте виразно уривок, у якому йдеться про те, як хлопці грали у фараона. 4. Чи є прочитані уривки комічними? Завдяки чому авторові вдається викликати посмішку?
Епізод
Засоби творення комічного
«Побудова метро»
«Бій тореадорів із Контрибуцією»
«Гра у фараона»
«Мандрівка хлопців до міста»
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Придумати тестові запитання до твору.