Конспект уроку
«Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки».
Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього.
Проблеми, які порушуються у творі»
Щербини Н.В.
Мета: проаналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, характеризувати героїв твору, розкривати риси їх вдачі;визначити основні проблеми, які порушуються у творі; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет В. Нестайка, презентація, ылюстрацыъ до твору, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день, мої хороші!
День приємний і погожий,
Урок ми наш розпочинаємо,
І один одному успіху побажаємо!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
Виконання тестових завдань за прочитаними розділами твору.
2. Презентація дитячих ілюстрацій до прочитаного.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Друзі - це ті люди, без який багато в твому житті було б не так.
Умій цінувати того, хто без тебе не може, і не женись за тим, хто щасливий і без тебе.
Друг-дорогоцінний камінь, який дуже важко знайти і дуже легко втратити.
Ще багато приказок є про дружбу та про друзів. І ми сьогодні на уроці поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують різні авантюри й потрапляють у пригоди, охарактеризуємо героїв твору, розкриємо риси їх вдачі.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Усі люди різні. В кожного свої уподобання, свої смаки та симпатії. І життєві позиції у кожного свої. І це чудово, бо індивідуальність – найкраща ознака цікавої людини.
1. Гра «Упізнай героя» (слайд 1)
1) «противнюча й плямиста, як географічна карта» (свиня Манюня)
2) « мисливець завзятий, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує» (дід Варава)
3) «на голові був крислатий дамський капелюшок» (Ява)
4) «щодня чистив зуби, робив зарядку … зразковий» (Степан Карафолька)
5) «стояв, обкладений кавунами, не в змозі ворухнути ні ногою, ні рукою» (Павлуша)
6) «він не міг допустити, щоб кавун упав на землю й розбився» (дід Салимон)
7) «я знала, що ти жагтуєш …загаза чогтова» ( сестра Яви Яришка)
2. Робота з текстом.
- Коли ми знайомимося з головними героями твору? У яку ситуацію потрапили Ява та Павлуша? Зачитайте
- З ким познайомив нас Павлуша ? Чому він мав таке ім’я? ( ілюстрація № 1) - Яким є характер Яви? Як він про це говорив? Прочитайте ( ілюстрація № 2) - Зверніть увагу на ілюстрацію. Який епізод змальований? Зачитайте, як описано цю пригоду в повісті? (ілюстрація № 3)
- Як ви ставитеся до їхнього вчинку?
- Зверніть увагу на ілюстрацію. Який епізод змальований? Зачитайте, як описано цю пригоду в повісті? (ілюстрація № 4)
- Про які риси характеру хлопців свідчить ця ситуація?
- Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадки, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зо зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
3. Синонімічний ланцюг. Робота в зошиті.
- Запишіть число та тему уроку. Доберіть синоніми до слова друг, які синоніми вжито у тексті? (друг – товариш, дружище, побратим, напарник, приятель).
4. Складання схеми «Герої твору» (слайд 2)
дід Варава дід Салимон
Яришка Степан Карафолька Грицько Сало
Ява Рень Павлуша Завгородній
Антончик Мацієвський батьки Яви та Павлуші
Вась Деркач міліціонер «кінозірка» дядько з ночвами
- Назвіть головних героїв (виділіть у схемі), другорядних
5. Характеристика образів Яви та Павлуші за планом (використовуючи цитати з твору) (слайд 3)
* Ява та Павлуша – друзі-п’ятикласники.
* Пригоди – невід’ємна частина життя хлопців.
* Риси характеру.
* Розкриття закономірностей поведінки героїв через їх вчинки та стосунки з оточуючими.
4. Робота в групах «Я і мій товариш» (слайд 4)
веселий добрий
непосидючий справедливий
нетерплячий бешкетник
природжений детектив винахідливий
не надто наполегливий любить пригоди
хороший друг хороший друг
Ява та Павлуша – веселі непосидючі хлопці, які постійно вигадують «штуки-закаблуки», потрапляють у різні непередбачувані історії та пригоди. Ці бешкетники завдають клопоту дорослим. Але все це від того, що вони хочуть краще пізнати світ, мріють бути корисними, допомагати оточуючим. Ми захоплюємося їхніми вигадками, сміємося разом з ними, стаємо оптимістичнішими.
6. Проблематика твору
- Спостерігаючи за цікавим, пригодницьким життям двох друзів автор – В. Нестайко порушив проблеми у творі “Тореадори з Васюківки”: повага до ближнього, вміння розуміти його; турбота про власне здоров'я як одну з людських цінностей.
- Спробуйте відшукати у тексті як автор порушив питання повага до ближнього, вміння розуміти його.
- Знайдіть як автор змальовує турботу про власне здоров'я як одну з людських цінностей.
- Спробуйте відшукати, які ще питання підіймає автор у творі.
ІV. Закріплення знань, умінь, навичок
«Квітка побажань»
- Напишіть на пелюсточках й прикріпіть на квітку, що б ви порадили Яві й Павлуші, аби їхня дружба тривала довго, пригоди не шкодили ні дорослим, ні дітям, а мрії ставали дійсністю.
V. Підсумок уроку
«Мікрофон»
Ява та Павлуша – …
Я хочу …
VІ. Домашнє завдання
Додаток