В.О.Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»

Про матеріал

Ознайомити учнів з життєвим шляхом В.О.Сухомлинського; доповнити знання другокласників про оповідання; познайомити з оповіданнями В.О.Сухомлинського «Як же все це було без мене?», «По волосинці»; вчити учнів свідомого, правильного, виразного читання вголос і мовчки.

Перегляд файлу

Тема.  В.О.Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Мета: познайомити учнів з життєвим шляхом В.О.Сухомлинського; доповнити знання другокласників про оповідання; познайомити з оповіданнями В.О.Сухомлинського «Як же все це було без мене?», «По волосинці»; вчити учнів свідомого, правильного, виразного читання вголос і
мовчки; формувати мовленнєві уміння; розвивати зв’язне
мовлення, образне та творче мислення, увагу, уяву,  уміння визначати головну думку оповідання, оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати
працелюбність.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, мікрофон, кросворд, малюнок мами і дівчинки, сигнальні картки червоного і синього кольорів, пташка, яка співає.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1. Віршоване  привітання

- Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

Діти: Доброго ранку.

Учень: Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас!

І запрошуємо ласкаво

На читання в другий клас.

Хай першими сядуть дівчатка ( наша краса), а потім хлопчики (наша сила).

- Сьогодні урок у нас незвичайний: ви побачили, що до нас завітали гості і урок у вас проведе не ваша вчителька а я, а звати мене Оксана Володимирівна.

1.2. Гра «Посміхнись»

- Посміхніться  до мене, один одному і подаруйте всім чудовий настрій.

Учитель: Я всміхаюсь сонечку!

Діти (разом): Здрастуй, золоте!

Учитель: Я всміхаюсь квіточці!

Діти : Хай вона росте!

Учитель: Я всміхаюсь дощику!

Діти : Лийся, мов з відра!

Учитель : Друзям усміхаюся!

Діти: Зичу всім добра!

-Наш урок буде цікавим і повчальним, а якими ви хочете бути на уроці?(Слайд)

У - уважними

Р – розумними

О – організованими

К - кмітливими.

1.3. Вправа  «Очікування»

- Я також очікую  від вас плідної праці, сподіваюсь що ви будете активними і гарно працюватимете. Зараз я вам пропоную гру «Очікування». Бажаючі встануть і голосно в мікрофон скажуть, чого він очікує від сьогоднішнього уроку. Почну я.                                                                                                            - Я очікую, що всі учні 2-В класу сьогодні на уроці будуть старанними, уважними, будуть гарно працювати і правильно відповідати.                                                    - Я очікую…(відповіді дітей)                                                                                    ІІ.  Артикуляційна  розминка                                                                             2.1. Чистомовка (Слайд)                                                                                                Енька-енька-енька — донечка маленька.                                                                                 Ає-ає-ає — маму все чекає.                                                                                               Ила-ила-ила — посуд перемила.                                                                                 Ла-ла-ла — квіти помила.                                                                                          Иця-иця-иця — росте в мами помічниця.                                                                                   2.2. Скоромовка  (Слайд)                                                                                                                 Міра й Лара – молодці -                                                                                             Напекли малі млинці.                                                                                              ІІІ. Перевірка домашнього завдання                                                                          3.1. Відгадування вірша-загадки                                                                                - Відгадайте загадку (Слайд)                                                                                     Лиха зима сховається,
а сонечко прогляне,
сніжок  води злякається,
тихенько тануть стане,—
і здалеку бистресенько
вона до нас прибуде,
кому-кому любесенько,
а дітям більше буде.                                                                                                     - Як називають такі види загадок?                                                                                               - Зараз ми з вами пригадаємо вірші-загадки, які ви читали на уроках читання, розгадуючи кросворд.                                                                                                  3.2. Розгадування кросворду                                                                                         1. Птахи із загадки Марійки Підгірянки полетять у кленовий…(Вирій)                                    2. Яку пустунку побачили діти, коли бігли повз ялинку?..(Білочка)                    3. Імꞌя доні, якій мати наділила огородик в вірші-загадці Л.Глібова «Хто доня?» (Морква)                                                                                                        4. Скільки грибів подарувала білочка дітям у загадці Оксани Сенатович «Бігли діти повз ялинку» (Ківш)                                                                                5. Як звати бабу, яка з давніх-давен окриває все на світі, як погасне день у загадці Л.Глібова «Котилася тарілочка» (Ніч)                                                         - То який ще вид творів вам відомий? (Вірші)                                                            ІV. Повідомлення теми і мети уроку

—А сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ще з одним жанром літератури. Прочитайте назву розділу. (Слайд)                                                             —Як ви думаєте, що таке оповідання?                                                                           — Оповідання — це розповідний, прозовий твір про різні випадки з життя людей, тварин. На відміну від віршів, віршів-загадок  речення в оповіданні не римуються.                                                                                                                          V. Розповідь вчителя про В.Сухомлинського  (Слайд)                                            

         Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сімꞌї. Батько працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій, Меланія. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може тому усі вони вибрали    професію педагога.                                                                                                                         

          Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 км, аби купити фарби.

Через хворобу в 1935 р. юнак залишає заняття в інституті і розпочинає роботу в школі, яку (за винятком двох воєнних років) не залишає до кінця свого життя. Про нього розповідають багато незвичайних випадків. Одного разу, за два тижні до початку навчального року, він захотів познайомитися зі своїм 6 класом. Пройшовся по домівках, але нікого не застав. Матері знизували плечима, мовляв, хто його знає, де носяться їхні чада. Можливо, біля річки за селом? Василь Сухомлинський пішов туди – так і є. Ватага хлопців бавилися у «війну». Молодий вчитель одразу приєднався до них. А коли уже всі втомилися, почалося спілкування (Слайд).

Уже перебуваючи в лікарні, важкохворий Василь Олександрович не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він підвівся на руки, поглянув у вікно, промовив: «Діти йдуть до школи, а я іду з життя…» Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

32 роки Василь Сухомлинський вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. А потім ці розповіді виливалися на папір і ставали книгами. Для молодших школярів він написав майже 1500 художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел (Слайд). І сьогодні на уроці ми з вами прочитаємо оповідання з доробку Василя Сухомлинського.

VІ. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського  «Як же все це було без  мене?» (Слайд)                                                                                                       6.1. Робота над заголовком                                                                                      — Прочитайте заголовок. Як ви розумієте його значення?                               — А чи уявляєте собі світ без вас?                                                                         — Чи задумувались ви над цим?                                                                            — Можливо, відповідь на це запитання допоможе дати оповідання В. Сухомлинського.                                                                                                              6.2. Читання оповідання вчителем                                                                                  — Над яким питанням задумалася Яринка?                                                                      — Скільки їй минуло років?                                                                                          — Що знайшла мама серед одягу?                                                                                  6.3. Словникова робота (Слайд)

Років доньці довкола

минуло сорочечка шкільне

свято сплеснула приміряє

трішечки тиждень викладеного

6.4. Гра «Розділові знаки» (Слайд)                                                                        До нас на урок завітали ось такі гості:

              крапка                     знак оклику              знак питання.

                                                          

Їм також задали це питання. Всі вони відповіли теж одним словом, але по різному.

Крапка відповіла      - Добре.

Знак Оклику            - Добре!

А Знак Питання ,як завжди, здивовано запитав - Добре?                                       6.5.Читання «ланцюжком»                                                                                      Отже, прочитайте зараз мовчки текст, звертаючи увагу на . ! ? .в кінці речень. Читаємо по 1 реченні.                                                                                                       6.6. Мовно-логічне завдання. Учні з'єднують слова із малюнками. (Слова: турботлива, добра, ніжна, уважна, маленька, здивована).                                                                                                                               6.7. Читання в особах                                                                                                      6.8. Умовне малювання ілюстрації до оповідання                                                           6.9. Гра «Уявіть собі…»                                                                                              — Уявіть собі, що ви зустріли героїню оповідання. Яку дали б ви відповідь на її запитання?                                                                                                                VІІ. Фізкультхвилинка (Слайд)                                                                                               Зараз пропоную вам відпочити і пригадати правила читання                                        Якщо  твердження  правильне – ви встаєте.
Якщо твердження не правильне – присядьте.
    Якщо у кінці  речення крапка, інтонація вниз.  (Діти встають)
    Читаючи, не виділяй ключові слова. (Діти  присіли.)
    Читати треба уважно. (Діти встають)
    Читаючи, заглядай у книжку до сусіда. (Діти присіли).
   Якщо речення питальне,читай його з питальною інтонацією. (Діти встали.)

 Коли читаєш – поспішай, пропускай слова, адже чим швидше ти читаєш, тим краще. (Діти присіли).

   Читати треба виразно. (Діти встали).
VІІІ. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського "По волосинці" (Слайд)                       8.1. Перегляд фільму про птахів (Слайд)                                                                           8.2. Словникова робота. Читання слів: (Слайд)                                                          Сама дала нести пляшку вузлик волосинці пошепки ледаченький хвилювання першокласник                                                                                                                   8.3. Самостійне читання тексту учнями з наступним тестуванням                                 8.4. Тест (Слайд)                                                                                                            — Я читаю вам запитання і варіанти відповідей. Якщо правильний варіант а) – піднімаєте червону сигнальну картку, якщо варіант б) – синю.                                           1) Першокласник Петрик був ...                                                                                   а) працьовитим хлопчиком; б) ледаченьким хлопчиком.                                          2) Петрикові вузлик здався дуже ...                                                                              а) важким; б) легким.                                                                                                          3) В кущах Петрик побачив ...                                                                                       а) велику лисячу нору; б) велике волосяне гніздо.                                                   4) Пташка щоразу приносила до гнізда ...                                                                 а) по гілочці; б) по волосинці.                                                                                   5) Петрик стояв ...                                                                                                        а) задуманий; б) усміхнений.                                                                                       6) Бабусю, я нестиму з лісу ...                                                                                  а) ваш кошик; б) ваше пальто.                                                                        Відповіді: 1) б, 2) а, 3) б, 4) б, 5) а, 6) б. (Слайд)                                            8.5.Читання оповідання «Естафетою»                                                                   8.6.  Аналіз змісту                                                                                                      — Коли відбуваються події, описані автором?                                                     — Чому Петрик не ніс вузлик з їжею? Чи справді цей вузлик був таким важким?                                                                                                                       — Прочитайте, що цікавого побачив Петрик у лісі. Що вразило хлопчика? Чому?                                                                                                                       — Прочитайте, які почуття охопили його. Чому він хвилювався? А що його здивувало?                                                                                                                — Чому хлопчик стояв задуманий?                                                                       — Як пташка будувала своє житло?                                                                       8.7. Робота над аналізом змістом оповідання з елементами вибіркового читання (парна робота)                                                                                          Куди повела бабуся онука?                                                                                              — Яким був Петрик?                                                       

— Що дала бабуся нести Петрикові?                                                                   — Чому він не захотів нести вузлик? Що він ніс?

— Що зробила бабуся з онуком, прийшовши до лісу?

— Що вони побачили в лісі?                                                                                8.8. Розмова по телефону з героями оповідання.                                                           - Уявіть собі, що ви розмовляєте з героєм оповідання. Що б ви його запитали, розповіли.                                                                                                                  ІХ. Підсумок уроку                                                                                                9.1. Заключна  бесіда                                                                                              — Чи  все, що ви очікували від уроку збулося?                                                        —Що найбільше вам сподобалось на уроці?                                                              — Що було найважче на уроці?                                                                               9.2. Оцінювання роботи на уроці учнями.                                                               Оцініть самі свою роботу на уроці в кольорах:                                           червонийдуже добре,                                                                                           синій – добре.                                                                                                         9.3. Читання вчителем вірша                                                                                                     Збіг урок наш, як коротка мить.                                                                                      Дуже швидко час біжить.                                                                                                Ще попереду у вас багато кроків.                                                                                      І цікавих, і важких уроків.                                                                                              Завдання покличуть у майбуття.                                                                               Найскладніше ж завдання – життя.                                                                                    Тож старайтесь вправно все вчити.                                                                       Пам’ятайте: учня скарб – знання.                                                                        9.4. Спів пташки.                                                                                                       Х. Домашнє завдання.                                                                                    Виразно читати і переказувати оповідання (Слайд).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку