Конспект інтегрованого музичного заняття:
«Чарівні звуки і слова вивчаємо, музику поважаємо!»
Для дітей старшого дошкільного віку
Мета: Вчити дітей надавати коротку і повну відповідь на запитання, формувати в дітей уміння виділяти склад із слова, розвивати фонематичне сприйняття мови, розвивати основи музичної культури, закріплювати вміння визначати характер, темп, динаміку та жанр музичного твору.
Обладнання: музичні інструменти, музичні програмові твори, індивідуальні картки із голосними та приголосними звуками, підбір предметів із звуком «р».
Підготовка дітей: розучування пісень, таночку, ознайомлення з різними музичними інструментами та з героями мультфільму «Ми із Простоквашино».
(Діти під музику заходять в зал, сідають (на стільчики, килимок), слухають музику «Вальс» муз. Е.Гріга)
Вихователь: Доброго дня, діти!
Діти: Добрий день.
Вихователь: А що ви чули, заходячи до залу?
Діти: Музику.
Вихователь: А хто пише музику?
Діти: Композитор.
Вихователь: Так, музичні твори пишуть композитори. А з чого складається музичний твір?
Діти: Із музичних звуків.
Вихователь: Вірно, а зараз ми тихесенько послухаємо, які ще звуки нас оточують?
(Діти спокійно сидять, до них доносяться різні звуки)
Вихователь: Послухали? Чути вам музику?
Діти: Ні, чути інші, різні звуки:
Вихователь: Навколо нас, багато різних предметів і звучать вони по-різному. Ось перед вами лежать різні предмети, давайте з них виберемо музичні інструменти, назвемо їх і пограємо у гру.
Проводиться гра «Відгадай по звуку»
Хід гри: Діти з інструментами (металофон, бубонець, маракас, трикутник, барабан, сопілка) знаходяться за ширмою, грають по черзі на музичному інструменті, діти відгадують який звучав інструмент.
Вихователь: Ви почули і можете відгадати на слух, як звучать різні музичні інструменти. А інші предмети і живі істоти також мають свої звуки. Ось послухайте вірш: «Різні звуки»
Вихователь: Ось так звучать різні предмети, від тварин чуємо інші звуки, а люди розмовляють, тому, що володіють мовою. Звуки мови з'єднуються і утворюються склади, із яких складаються слова.
Музичний керівник: Слова, як і звуки бувають різні, і звучать по різному, зараз ви мені скажете: чим вони відрізняються.
Музичний керівник говорить слово «дощ», перший раз голосно, другий – тихо
Діти: Перший раз – голосно, другий – тихо
Музичний керівник: А тепер послухайте уривки музичних творів: «Осінній дощик» муз. М.Парцхаладзе; «Веселий дощик» муз. Т. Радіонової Чим відрізняються ці твори?
Діти : Динамікою, перший звучав на (піано), другий – на (форте).
– А ви чуєте, як композитор музикою передав нам «дощик», як швиденько капали краплинки дощу. А коли дощ закінчився то все повільніше і повільніше, де-не-де з‘являлися його краплинки.
Послухаємо іншу музику: «Повільний вальс» муз. Д.Кабалевського, «Козачок» муз. В.Кирейка. Що можна відзначити в цих музичних творах?
Діти: Відносяться до одного музичного жанру; мають різний темп.
– Вірно, вальс виконувався в повільному темпі, а козачок в швидкому. Слухаємо далі: «Сумна історія» муз. О.Гречанінова, «Сміливий вершник» муз. Р.Шумана.
Діти: Перший твір спокійний, сумний, другий – веселий, жвавий, радісний.
Музичний керівник: Так, музичні твори, як і наша мова можуть бути різними за динамікою, темпом, характером.
(Чути телефонний дзвінок)
Вихователь: А це що за звуки ви почули?
Діти: Телефонного дзвінка.
(Вихователь знімає слухавку і веде розмову)
- Алло, це дитячий садок «Казка»?
Вихователь: Так, а це хто?
(Включається аудіо- запис) З вами розмовляє кіт Матроскін із Простоквашино. Я чув, що у вас у садочку чемні, веселі дітки, гарно співають, танцюють, грають в різні ігри, ми дуже хотіли б товаришувати з такими дітьми і запрошуємо вас до нас, в Простоквашино.
Ну що, відправимось в Простоквашино?
Але спочатку завітаємо в крамницю і придбаємо деякі подарунки.
(Діти підходять до прилавку, де лежать різні речі, товари)
Роздивіться всі товари і виберіть з них такі, щоб у назві кожного був звук «р».
Діти (вибирають): Дяді Федору – торт,
Матроскіну – рибку,
Шаріку – граблі,
Корові Мурці – відро.
Вихователь: Вірно, справились із завданням, тож вирушаємо в подорож, і потяг нас уже чекає, а щоб веселішою була дорога заспіваємо.
(Виконання Пісня «На сонячній планеті» муз. Т.Солосіч)
Вихователь: А ось і станція «Простоквашино»
(Діти виходять із потягу, на пероні листоноша Пєчкін, складає посилки на візок, пресу, звертає увагу на дітей)
Листоноша Пєчкін: Ой, а хто це до нас завітав у Простоквашино?
З якими пакунками?
Вихователь: Нас Матроскін із друзями запросив в гості, діти їм подарунки привезли. А от про вас щось забули.
Так, про мене забули, але я не ображаюсь, для мене було б гарним подарунком весела пісня, чи гарний танок.
Діти: Аякже заспіваєм, ще й танок заведем.
Листоноша Пєчкін: Добре, але перед цим я дещо перевірю. Ось я роздаю вам картки, а на них зображено різні звуки. В кого буде голосний – співають пісню, в кого приголосний – танцюють танок.
(Виконується пісня «Гарно в нашому садку» муз. В.Герчика, «Парний танок» муз. Дунаєвського).
Листоноша Пєчкін: Ваш гарний спів і веселий танок краще від будь-яких подарунків, дякую вам. Та на вас вже чекають Шарік, Матроскін та Дядя Федір.
Дядя Федір: Ми дуже раді вам, може пограємось разом?
Діти: Із задоволенням.
Дядя Федір: Та-ра-ра, починається вже гра: Я прошу із складом МА Вам придумати слова.
Діти: Мама, малина, мазурка, машина.
Дядя Федір: Ми продовжуємо гру: Де слова із складом БУ
Діти: Буквар, бублик, будинок, Буратіно.
Діти: А в нашу гру пограємось?
(Проводиться музична гра «Ой Василю товаришу», гра «Ланцюжок слів»).
Вихователь: Загостювались ми у вас, та нам вже додому час повертатись. Запрошуємо тепер ми вас до нас в садочок. До зустрічі.
(Виконується «Пісенька друзів» муз. В. Герчика, сл. І. Варламова)
Діти залишають музичну залу під спокійну музику на вибір музичного керівника.