В. Сосюра. Життєвий і творчий шлях. "Любіть Україну". Любов до Батьківщини важливий складник життя людини!

Про матеріал
Конспект уроку для 8 класу. У конспекті міститься використання ІКТ, цікаві завдання та методи роботи
Перегляд файлу

Тема:  Володимир Сосюра. «Любіть Україну!».

Мета: ▪ зацікавити учнів життєвим та творчим шляхом Володимира Сосюри;

            ▪ навчити школярів робити порівняльний аналіз поезії з творами подібними за тематикою та проводити аналогію із реальним життям; ▪допомогти учням з’ясувати ідейно-художній зміст поезії;

            ▪ розвивати пам’ять учнів, навички виразного читання, логічного мислення, удосконалювати висловлювання власної думки з приводу прочитаного;

            ▪ формувати комунікативну компетентність учнів;

            ▪ виховувати почуття патріотизму до рідного краю.

Обладнання:портрет В.Сосюри, ілюстративний матеріал, презентація, відеоматеріал, картки для груп, кубик Блума, виставка книг поета.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф уроку: Любіть Україну, як сонце любіть,

як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

любіть у годину негоди.

В. Сосюра

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во врем’я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Т.Шевченко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Доброго дня, дорогі діти. Сьогоднішній урок хочу розпочати зі слова, рідного й неповторно близького для кожного з нас. УКРАЇНА…Скільки поетичних рядків присвячено нашій Батьківщині. Мабуть, у творчості кожного українського поета є хоча б один вірш про любов до рідного краю.

ЕПІГРАФ

Слова цих видатних українських митців є епіграфом нашого уроку.

Хоча, переконана, що кожен із нас любить Батьківщину по-своєму. Зараз ми почуємо, чим Україна є для вас.

        Група Журналістів провела опитування, з результатами якого ми зараз ознайомимося.   

        ВІДЕО «Україна для мене…  це»

 

 

Слово вчителя.

         Як легко й просто ви зараз говорите про своє ставлення до Батьківщини. А чи завжди так вільно  можна було  сказати про це? Ні! У нашій історії, на жаль, були моменти, коли за слова “Я люблю Україну” доводилося зазнати поневірянь, гонінь та цькувань.  У ці роки дуже важко було не зламатися, залишитися палким патріотом.  

Справжнім патріотом української землі був відомий поет Володимир Сосюра, життя та творчість якого — тема нашого сьогоднішнього уроку.

Розгорніть зошити й запишіть дату й тему уроку:

 

II. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

ВІДЕО Перегляд відео із записом живого голосу Сосюри.

 Слово вчителя.  Слайд 1

 Погляньте на фото поета.  Глибокі задумливі очі. Обличчя відкрите, спокійне. Широкоплечий, кремезний. А ще, як ви почули, мав високий ніжний голос.

Найніжнішим ліриком, українським соловейком називають Володимира Сосюру, чиє поетичне слово народжувалося з любові і з любов’ю промовляло до всього сущого на землі. Ліричні вірші, поеми, автобіографічна проза — це безмежний світ поета, це історія, пережита в любові й ненависті, радості й журбі, пережита гостро, до сліз, до знемоги.

Адже світогляд поета формувався в той час, коли  українська земля потерпала від кровопролитних братовбивчих боїв між трьома арміями: перша – білогвардійська, під керівництвом Антона Денікіна, царського генерала, яка мала на меті повалити більшовицьку диктатуру й відновити єдину й неподільну Росію; друга, відповідно, Червона Армія, яка відстоювала інтереси уряду, що проголошував будівництво соціалізму, а також декларувалися скасування приватної власності, проголошення свободи слова, зібрань, союзів, але тільки для трудового народу; третьою можемо назвати  Армію УНР під головуванням отамана Симона Петлюри, що вів боротьбу як з більшовиками, так і з білогвардійцями й орієнтувався на соціалістичні ідеї та повну незалежність України.

Шукав своє місце на цій війні й юний поет Сосюра.

 «Любити Вітчизну, любити завжди…»  таке життєве кредо мав митець. То хто ж він, В.Сосюра?

 Відомий український поет М.Рильський сказав про нього: (Слайд 2)

«Такий я ніжний, такий тривожний…»

Ти весь, поете, в цих словах!

Твій кожен вірш, рядок твій кожний

Життя тривожністю пропах.

А зараз давайте послухаємо моїх помічників, які отримали випереджувальне завдання і допоможуть нам відкрити завісу життя автора – Володимира Миколайовича Сосюру. А ви прослухавши, сворите Фейсбук сторінку автора.

Створення Feesbook сторінки (Слайд 3)

 1.Дитинство Володимира Миколайовича Сосюри  (Слайд 4)

Народився 6 січня 1898 року на станції Дебальцеве на Донеччині.  Сім’я була великою : 8 дітей, батько , мати. Батько – Микола Володимирович за фахом кресляр, але на своєму віку через характер змінив багато професій: і учителював по селах, і був  сільським адвокатом, і землеміром, і будівничим, і чорноробом, і брався за кайло та спускався в шахту. Син згадує батька лагідною та здібною людиною. Саме через конфлікти з начальством довго не затримувався на одній роботі, і родина часто переїздила з одного місця проживання в інше. Умів  батько гарно малювати, грав на гітарі, чудово співав, пробував писати вірші і російською, й українською мовами. Рано помер через пияцтво. Мати – Марія Данилівна займалася вихованням дітей. На вроду була дуже красива. Є факт, що на загальноміському балу в Луганську одержала перший приз за красу. Дитинство пройшло у селі Третя Рота.

2.Роки навчання (Слайд 5)

Перші роки навчання пройшли під наглядом батька. Коли хлопець просив батька допомогти із задачею чи прикладом, батько говорив, що ніколи такого не вирішував, тому усі завдання хлопчина виконував сам,  і після 2 класу дитина принесла додому похвального листа за відмінне навчання, а також йому подарували повне зібрання творів Миколи Гоголя, -  батько плакав від  гордості за сина. (Слайд 6)

Після смерті батька, Володимир допомагав матері своїми підзаробітками : працював  телефоністом,  чорноробом, у  бондарному цеху, не гребував будь-якою роботою. Злидні та  скрута не дали отримати належну освіту. Навчався у ремісничому училищі на слюсаря, але як у найстаршого у родині у нього було  багато інших  турбот.

З ранніх літ багато любив читати. Якось у своєму бажанні читати про нишпорок він зустрів  завідувача заводською бібліотекою, який  зробив усе можливе для цього. Саме у 14 років він і почав писати і аж 40 років протримав митецьке перо.

Освіту отримав все-таки у Харкові –інститут народної освіти, робітфак.

3.Цікаві факти із життя (Слайд 7)

1918року  у повстанні проти кайзерівських військ стає козаком петлюрівської армії, але ці відомості досконало не вивчені, проте із розповідей є таке: входив  до  особистої охорони  Петлюри, мав від нього подарунок. Згодом втік з її лав і потрапив у полон до денікінців, які його розстрілювали як петлюрівця, але рана виявилася несмертельною, він вижив. Згодом судив  червоний трибунал. Хтось  обмовився, що пише поезії  хлопчина, тому голова трибуналу вирішив послухати перед його стратою, відтак це і врятувало його від смерті.

1920 року Сосюра опинився в Одесі, захворів на тиф – тому прийняли до лав Червоної Армії, мовляв,  ніхто ж не знає скільки ще проживе.

1920-1921 роки він воює з білополяками та Махном

1921 р. виходить у світ перша збірка В. Сосюри «Поезії».

1922 р. з'являється друга збірка — «Червона зима». (Слайд 8)

Поет вільно почувається у складному, повному багатьох течій літературному процесі, не приєднуючись остаточно до якогось одного угруповання і не надаючи цьому особливої ваги.

Велика Вітчизняна війна застає В. Сосюру в Кисловодську (Слайд 9) Він повертається до Києва і за рішенням урядових інстанцій разом з іншими письменниками старшого віку виїздить до Уфи. Тут пише поему «Син України» (1942), видає поетичні збірки «В годину гніву» і «Під гул кривавий» (1942). У 1944 р. В. Сосюра закінчує роботу над поемою «Мій син». У роки війни він як військовий кореспондент

6 січня  - його день народження, а 8 січня  - день смерті 1965 року.  Помер від гіпертонії, хвороби серця. (Слайд 10)

1949 року за збірку «Щоб сади шуміли» йому присуджено  Державну премію І ступеня.

1963 рік – премія Державна імені Т. Г. Шевченка за книги «Ластівка на сонці» та «Щастя  сім’ї трудової».

 

ІII. Робота над літературним твором (Слайд 11)

1. Історія написання твору. Робота з підручником

Безліч творів В.Сосюра присвятив патріотичній темі 

Вірш «Любіть Україну!» був написаний у 1944 році, після звільнення української землі від фашистських загарбників. Саме біль за понівечений Київ поет виливу рядках даної поезії, яка увійшла до збірки «Щоб сади шуміли», а збірка  була удостоєна Державної премії першого ступеня. На жаль, поета було звинувачено в націоналізмі, адже поезія «Любіть Україну» - насправді патріотичний вияв душі митця.

Вірш був заборонений для читачів, В. Сосюру перестають друкувати, він живе під прямою загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна.

В.М. Сосюра мужньо, хоч і болісно, витримав несправедливу критику, яка підірвала його здоров’я, але своїх  переконань він не змінив.

2. Виразне читання вірша В. Сосюри «Любіть Україну!» комбінованим способом (вчитель – учні).

 Тож послухайте цю поезію-заклик. Слухайте уважно – після прослуховування проведемо вікторину.

3. Вікторина для найуважніших (Слайд 12)

1) Назвіть стихії, що згадуються у поезії «Любіть Україну!». ( Вогонь, повітря, земля, вода, сонце, вітер, трави, води)

2) Який птах згадується у вірші? (Соловей – мова солов’їна)

3) Які твори фольклору згадано? (Пісні, думи)

4) Які кольори згадує поет? (Пурпуровий, багряний, зелений, голубий)

5)  Що таке антоніми, давайте пригадаємо? Назвіть антоніми, що є у вірші. (У сні – наяву, в радості мить – в годину негоди, серцем – ділами)

6) Яка ріка згадується в поезії? (Дніпро)

4. «Словниковий кущ». Пояснити лексичне значення слів (Слайд 13)

Під час читання ви зустріли такі слова, давайте з’ясуємо їхнє значення.

Купина - у біблійній міфології - кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;

зойки – крики;

пурпуровий – темно – червоний;

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях.

5. Робота в групах

 А зараз попрацюємо в групах. Об’єднайтеся, будь ласка, в групи. Кожна група повинна виконати своє завдання.

І група

Дослідити тему, ідею, основну думку та жанр поезії «Любіть Україну!» В.Сосюри.

Тема

Ідея

Основна думка

Жанр

Зображення поетичного образу України, її величі та краси

Возвеличення палкої любові українців до рідного краю, до своєї Батьківщини             

Любов до України – невід’ємна

частина духовності людини; заклик до українців любити рідну землю: «Любіть Україну»             

Громадянська,

патріотична лірика, хоча в поезії є і філософські мотиви, особисті та інтимні

ІІ група

Проаналізувати художні особливості твору.

Художні засоби

Приклад

Епітети 

Вишнева Україна, мова солов’їна (саме він розкриває красу рідного слова, синівську любов), хмари пурпурові, весни світлі і щирі (використовує точні і влучні епітети), кривенькі тини, дівочі очі…

Порівняння 

«Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води»;; «Любіть, як пісню, що лине зорею», «як та купина, що горить – не згора» (передають красу рідного краю, його природи).

Анафора

Любіть Україну (робить вірш струнким і композиційно завершеним).

Звертання

Юначе! Дівчино!

Доповнення вчителя: художніх засобів багато, вони неповторні, оригінальні, навіть несподівані за асоціаціями; відчувається велика майстерність автора у виборі рим, ритму (вони досить точні).

Фізкультхвилинка для очей (відео)

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Метод «Кубик  Блума» (cлайд 14)

У мене в руках кубик на кожній грані якого написане слово. Ви підкидаєте кубик, яке слово вам випаде, з того  я  і починаю запитання для Вас.

  1. Запропонуй іншу назву до вірша «Любіть Україну» ( «Україна»,  «Люби свій край»)

 

  1. Поясни від чого застерігає автор поезії юнака і дівчину у своєму зверненні до них? ((Юначе! Хай буде для неї твій сміх і сльози, і все до загину… Не можна любить народів других, Коли ти не любиш Вкраїну! Дівчино! Як небо її голубе, Люби її кожну хвилину… Коханий любить не захоче тебе, коли ти не любиш Вкраїну)
  2. Назви якими словами поет закликає любити рідний край? (Любіть Україну всім серцем своїм І всіма своїми ділами)
  3. Назви художні засоби, які використав поет у вірші?
  4.  Поясни, яою В. Сосюра зображує Україну? Чим вона нагадує людину?

( Для нас вона в світі єдина, одна, Як очі її ніжно-карі… Вона у зірках, у вербах вона, І в кожному серця ударі)

  1. Поділись своїми враженнями від  вірша «Любіть Україну»? (Цей вірш викликає почуття гордості та любові до своєї Батьківщини)
  2. Чому поезія «Любіть Україну» належить до громадянської лірики? (Громадянська лірика – умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви.)

Кроссенс «В. Сосюра» (слайд 15)

Проведення тестового опитування

1.Віршований розмір вірша:

а) хорей; б) ямб; в) дактиль;г) амфібрахій.

2. Поезія має форму:

а) послання; б) монологу; в) діалогу г) полілогу.

3. Художній засіб у творі «Любить Україну!»:

а) гіпербола; б) анафора; в) антитеза; г) епітет.

4. Уперше вірш був опублікований у:

а) «Громаді»; б) «Житті і слові»; в) «Літературній газеті»; г) «Новій зорі».

5. Україну В. Сосюра називає:

а) могутньою; б) великою; в) радісною; г) вишневою.

6. З порадою бути вірним у своїй палкій любові рідній Україні звертається поет до:

а) юнака;            б) дівчини;

в) вихованців дитячого садку;  г) тих, хто у скрутній для країни час зрадив її.

7. «Всім серцем любіть Україну свою, - і вічним ми будемо з нею».

Дані рядки в композиційній будові твору є:

а) експозицією; б) кульмінацією; в) зав’язкою; г) розв’язкою.

8. Дерева, які шумлять над ставом:

а) тополі; б) берези в) верби; г) клени.

9. Українську мову В. Сосюра називає:

а) милозвучною; б) солов’їною в) гучною; г) веселою.

10. Рідна країна горить – не згорає, як та:

а) зірка; б) райдуга; в) діброва г) купина.

11. Любити свій край потрібно:

а) як вишневий сад; б) у годину негоди в) мов цінну річ;
г) не звертаючи уваги на ментальність його народу.

12. Без Батьківщини кожний українець:

а) сирота; б) вітер в полі; в) порох і дим; г) дорожній пил.

 Порівняльний аналіз епіграфів уроку

 А зараз повернемось до наших епіграфів. Зачитайте перший, другий. Порівняймо і проведемо паралель між ними. Чи  актуальні віршів наш час через стільки років?

- Чому письменник уважає, що любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і «годину непогоди»? Порівняйте його із уривком вірша Тараса Шевченка, що спільного.

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во врем’я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

 

V. Підсумок уроку

Поезія В. Сосюри вчить любити Україну, рідний край, зміцнює наші почуття, збагачує душу.

Ми неодмінно маємо здійснити його найзаповітнішу мрію: всім серцем, всіми своїми ділами любити Україну

А зараз уявіть, що ви перенеслись в Україну 2030 року. Ви вже дорослі – справжні будівельники своєї країни. Погляньте, у кожного з вас на парті є символи України, які нагадують нам, що ми – українці, і від кожного з нас залежить майбутнє нашої держави. Нехай кожен з вас візьме цей символічний подарунок на згадку і спрогнозує майбутнє України.

• Я бачу Україну…

• Я хотів би, щоб Україна…

 

VI. Оцінювання. Самооцінка та взаємооцінка (2хв.)

Лист самооцінки на уроці

Прізвище__________________________

(Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до 2 балів)

Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці

 

Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав(ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх

 

Я відповідав(ла) правильно і змістовно

 

Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати у художньому тексті

 

Я вдало узагальнював(ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові запитання вчителя

 

Я працював(ла) над тестами

 

Усього балів

 

 

VII. Домашнє завдання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вихрова Людмила
    Дякую, Тетяно Василівно, за цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
1167
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку