Варіативний модуль «Подолання перешкод» є важливою складовою навчальної програми з фізичної культури для учнів 10 – 11 класів.
Подолання перешкод та тренування на смузі перешкод – це достатньо тривалий і складний процес розвитку рухових якостей, оволодіння технікою пересування, формування морально-вольових якостей.
Основний зміст модуля відповідає головним завданням програми, формуючи через вивчення розділу стійкий інтерес учнів до занять фізичною культурою та здорового способу життя.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 10 – 11 класи
Рівень стандарту
Робоча група, яка здійснила розроблення навчальної програми відповідно до наказу № 451 Міністерства освіти і науки України від 22.03.2017 р.: М.В. Тимчик, Є.Ю. Алексєйчук, В.В. Деревянко, В.М. Єрмолова, В.О.Сілкова
Автор: Кормілець С.В.
Варіативний модуль
ПОДОЛАННЯ ПЕРЕШКОД
Варіативний модуль «Подолання перешкод» є важливою складовою навчальної програми з фізичної культури для учнів 10 – 11 класів.
Подолання перешкод та тренування на смузі перешкод – це достатньо тривалий і складний процес розвитку рухових якостей, оволодіння технікою пересування, формування морально-вольових якостей.
Основний зміст модуля відповідає головним завданням програми, формуючи через вивчення розділу стійкий інтерес учнів до занять фізичною культурою та здорового способу життя.
При цьому навчальний матеріал модуля адаптований до занять з учнями різної підготовленості, передбачає загальноосвітню, а не спортивну спрямованість і містить найпростіші елементи техніки подолання перешкод, теоретичні відомості, а також спеціальні вправи та вправи для розвитку фізичних якостей.
Навчальні нормативи, включені до змісту модуля, є орієнтовними, і оцінка за їх виконання не є домінуючою при здійсненні тематичного, семестрового чи річного оцінювання. Вона допомагає врахувати динаміку особистих результатів кожного учня.
Під час побудови навчального процесу варто використовувати різноманітні дидактичні методи, враховуючи вікові особливості дітей, матеріалу, що вивчається, а також наявні матеріальні можливості навчального закладу.
У процесі навчання подоланню перешкод в 10 – 11 класах застосовуються такі групи методів:
- наочні (показ вправ, демонстрація вправ на схемі, макеті, екрані тощо);
- словесні (розповідь, пояснення, вказівка, зауваження, переконання, бесіда тощо);
- практичні (метод вправ та його варіанти – початкове вивчення прийомів у цілому або частинами), метод багаторазового повторення (перемінний, інтервальний, ігровий, змагальний тощо).
Під час вивчення елементів техніки подолання перешкод в учнів формуються певні рухові навички. Тому кожен елемент вивчають відповідно до стадій формування рухових навичок. При цьому варто дотримуватися такої послідовності:
- ознайомлення з технікою подолання;
- вивчення техніки подолання у спрощених умовах;
- вдосконалення техніки подолання в умовах, близьких до бойових, змагальних; закріплення техніки подолання під час виконання вправи на єдиній смузі перешкод.
1 рік вивчення
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Теоретичні відомості |
|
Знаннєвий компонент Учень: характеризує історію виникнення й розвитку дисципліни «Подолання перешкод» в Україні та в іноземних державах; роботу м'язового апарату під час занять фізичними вправами; вікові особливості розвитку учнів старшого шкільного віку та урахування їх у процесі |
Історія виникнення й розвитку дисципліни «Подолання перешкод» в Україні та в іноземних державах. Робота м'язового апарату під час занять фізичними вправами. Вікові особливості розвитку учнів старшого шкільного віку, урахування їх у процесі розвитку рухових |
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
розвитку рухових якостей; володіє знаннями щодо особистої та спортивної гігієни; Ціннісний компонент дотримується правил змагань з виду спорту, безпеки під час уроків з подолання перешкод. |
якостей.
Правила змагань з подолання єдиної смуги перешкод. Правила безпеки на уроках з подолання перешкод. |
Загальна фізична підготовка |
|
Діяльнісний компонент Учень: володіє технікою виконання вправ; дотримується правил рухливих ігор; виконує вправи з подолання окремих перешкод для розвитку фізичних якостей. |
Рухливі ігри та естафети з м’ячем («Зумій наздогнати», «Хто вище?», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); прискорення та ривки після подолання окремих перешкод; спортивні ігри за спрощеними правилами. |
Техніко-тактична підготовка |
|
Діяльнісний компонент Учень: виконує: пересування: поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з подоланням перешкод, по вузькій опорі кроком і бігом, в проходах і вузьких місцях; стрибки: з приземленням на дві ноги, з опорою рукою й ногою, у глибину з положення сидячи; перелізання: «силою», з опорою на груди; прорізання: головою і ногою вперед, боком; Метання гранати: стоячи з місця, з коліна, з положення лежачи; Контрольні вправи на смугах перешкод і метання гранати на дальність. володіє елементами самостраховки, та акробатичними діями: падіння на лівий (правий ) бік з позиції присіду; падіння на спину з упору присівши; перекиди: назад, вперед з положення стоячи; падіння вперед з положення стоячи на колінах;. елементами технічних дій подолання перешкод; застосовує техніку подолання окремих перешкод при виконанні контрольної вправи. |
Пересування: поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з подоланням перешкод, по вузькій опорі кроком і бігом, в проходах і вузьких місцях; Самостраховки та акробатичні дії. Падіння на лівий (правий ) бік з позиції присіду; падіння на спину з упору присівши; перекиди: назад, вперед з положення стоячи; падіння вперед з положення стоячи на колінах; Стрибки: з приземленням на дві ноги, з опорою рукою й ногою, у глибину з положення сидячи; Перелізання: «силою», з опорою на груди; Прорізання: головою і ногою вперед, боком; Метання гранати: стоячи з місця, з коліна, з положення лежачи; Контрольні вправи на смугах перешкод і метання гранати на дальність.
|
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Теоретичні відомості |
|
Знаннєвий компонент Учень: характеризує загальну термінологію |
Загальна термінологія розділу «Подолання |
2 рік вивчення
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
розділу «Подолання перешкод»; відомості про вплив фізичних вправ на організм людини; систему дихання, кровообігу та енергообміну у забезпеченні м'язової діяльності; розділ «Подолання перешкод» як дієвий засіб підготовки до захисту Вітчизни. володіє відомостями про зміни в організмі людини під дією фізичних вправ, основами особистої та спортивної гігієни. Ціннісний компонент дотримується правил змагань з видів спорту, безпеки під час уроків з подолання перешкод. |
перешкод». Відомості про вплив фізичних вправ на організм людини. Система дихання, кровообігу та енергообміну у забезпеченні м'язової діяльності. Розділ «Подолання перешкод» як дієвий засіб підготовки до захисту Вітчизни. Правила змагань з подолання єдиної смуги перешкод. Правила безпеки на уроках з подолання перешкод. Основи особистої та спортивної гігієни на заняттях з подолання перешкод. |
Загальна фізична підготовка |
|
Діяльнісний компонент Учень: володіє технікою виконання вправ; дотримується правил рухливих ігор; виконує вправи з елементами подолання перешкод для розвитку фізичних якостей; перекиди, перевороти, вправи в падіннях із страховкою, прискорення та ривки після подолання окремих перешкод. |
Рухливі ігри спеціально-прикладного характеру «Рухомий ринг», «Боротьба за палицю», «Змагання тачок», «Перетягування в парах», «Втягни в коло», естафета «На буксир» та ін.); перекиди, перевороти, вправи в падіннях із страховкою, прискорення та ривки після подолання окремих перешкод; спортивні ігри за спрощеними правилами. |
Техніко-тактична підготовка |
|
Діяльнісний компонент Учень: виконує пересування: різновиди бігу, поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з подоланням перешкод, по вузькій опорі кроком і бігом, в проходах і вузьких місцях, вискакування із траншеї з опорою на коліно; стрибки: з приземленням на одну ногу, наступаючи на перешкоду, з опорою рукою й ногою, у глибину з положення вису; перелізання: «зачепом», «силою», з опорою на груди, з опорою на стегно; пролізання: головою і ногою вперед, боком; Метання гранати: на точність і дальність, стоячи з місця, з коліна, з положення лежачи;
Контрольні вправи на смузі перешкод. Загальну контрольну вправу на єдиній смузі перешкод. володіє елементами самостраховки та |
Пересування: різновиди бігу, поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з подоланням перешкод, по вузькій опорі кроком і бігом, в проходах і вузьких місцях, вискакування із траншеї з опорою на коліно; Самостраховки та акробатичні дії. Падіння на лівий (правий) бік з позиції присіду; падіння на спину з упору присівши; перекиди: назад, вперед з положення стоячи; падіння вперед з положення стоячи на колінах; перекиди: назад, вперед через ліве та праве плече з положення стоячи; переворот в сторону (колесо); підйом розгином з положення лежачи на спині. Стрибки: з приземленням на одну ногу, наступаючи на перешкоду, з опорою рукою й ногою, у глибину з положення вису; Перелізання: «зачепом», «силою», з опорою на груди, з опорою на стегно; |
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
акробатичними діями: падіння на лівий (правий) бік з позиції присіду; падіння на спину з упору присівши; перекиди: назад, вперед з положення стоячи; падіння вперед з положення стоячи на колінах; перекиди: назад, вперед через ліве та праве плече з положення стоячи; переворот в сторону (колесо); підйом розгином з положення лежачи на спині застосовує техніку подолання окремих перешкод при виконанні контрольної вправи на єдиній смузі перешкод. |
Пролізання: головою і ногою вперед, боком; Метання гранати: на точність і дальність, стоячи з місця, з коліна, з положення лежачи; Контрольні вправи на смузі перешкод. Загальна контрольна вправа на єдиній смузі перешкод.
|
Рік вивчення |
Навчальні нормативи
|
|
Рівні компетентності |
|||
низький |
середній |
достатній |
високий |
|||
|
Метання гранати (500г) на дальність |
м |
24 |
28 |
32 |
35 |
Контрольна вправа на смузі перешкод |
хв.,с |
1,40 |
1,35 |
1,30 |
1,25 |
|
Метання гранати Ф-1 (600 г) на точність |
очки |
10 |
12 |
17 |
21 |
|
|
Метання гранати Ф-1 (600 г) на дальність |
м |
24 |
28 |
32 |
35 |
Контрольна вправа на смузі перешкод |
хв.,с |
1,35 |
1,30 |
1,25 |
1,20 |
|
Загальна контрольна вправа на єдиній смузі перешкод |
хв.,с |
2,50 |
2,45 |
2,40 |
2,30 |
|
Метання гранати Ф-1 (600 г) на точність |
очки |
12 |
14 |
19 |
24 |
Орієнтовні навчальні нормативи
Обладнання, необхідне для вивчення модуля «Подолання перешкод»
(кількість обладнання розраховано на навчальний заклад, який має один комплект класів)
№ п/п |
Обладнання |
Кількість |
1 |
Єдина смуга перешкод |
2 напрямки |
2 |
Макети вогнепальної зброї (автомат) |
20 шт. |
3 |
Протигази |
20 шт. |
4 |
Секундомір |
1 шт. |
5 |
Свисток |
1 шт. |
6 |
Комп’ютер |
1 шт. |
7 |
Проектор |
1 шт. |
8 |
Екран |
1 шт. |
9 |
Навчальні гранати Ф-1 (600 гр.) |
10 шт. |
50
10 |
Навчальні гранати Ф-1 (500 гр.) |
10 шт. |
11 |
Навчальні фільми |
1 |