Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника та його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. «Хуха-Моховинка».
Тема: Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника та його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці.
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом ВасиляКоролів – Старого, розкрити зміст казки «Хуха-Моховинка», формувати вміння вдумливо та виразно читати казку, оцінювати вчинки персонажів з позиції гуманізму, розрізняти героїв – носіїв добра і зла;розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву;
виховувати доброту,порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього, прищеплю-
вати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності.
Обладнання: портрет Василя Королів-Старого, записи на дошці, мультимедійна презентація
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий день, діти! Перевірте чи все необхідне на урок у вас знаходиться на парті.
Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох протилежних категорій, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява.
А що таке добро? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово? А що таке зло?
II. Актуалізація опорних знань
1.Бліц-опитування.
В якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
Що називається казкою?
На які різновиди поділяються казки?
Чим народна казка відрізняється від літературної?
Наведіть приклади літературних казок. (І.Франко. «Форбований Лис»; Брати Грімм. «Пані Метелиця»)
Головний персонаж-це…?
Другорядні персонажі-це…?
ІІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.
Як ім’я Василя Королів-Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила»
Хто ж такий Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом Королів-Старий?
Народився він 4 лютого 1879 р. у селі Ладан на Полтавщині, яка дала Україні та світові не одного талановитого письменника. З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.
Закінчив Полтавську духовну семінарію, однак священиком не став. Прагнучи бути корисним своєму народові, він вирішив продовжити освіту не в духовному закладі, а у світському - Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем.
Під час революційних подій 1917-1919 р.р. Королів-Старий енергійно включається у відродження культурного життя України. У цей час він працював редактором журналу «Книгар» і підтримував борців за незалежність Української держави.
У 1919 році Королів-Старий виїхав до Чехословаччини. Там він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії.
Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XX століття виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єса-казка «Русалка-жаба».
Тривалий час, майже чверть віку, прожив Василь Королів-Старий за межами України. Його долю розділила його дружина-українська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він - 11 грудня 1943р., вона - 1 листопада 1966р.
Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади про своє дитинство, переосмислити образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу», по-новому побачити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу», якою чомусь завжди лякали людей, особливо дітей.
Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд, дивне завдання - облагородити «нечисту силу», показати народові традиційно злі й лихі персонажі добрими, такими, які здебільшого приносять людям користь.
Бесіда за питаннями
Казка «Хуха –Моховинка» народна чи літературна? Доведіть.
Хто є головним героєм казки? (Хуха – Моховинка).
Коли народилася Хуха-Моховинка?
Хто є другорядними персонажами в казці?
Які місцини полюбляють Хухи, а де не люблять жити?
Яка біда обірвала сон Моховинки?
Як Хухам вдалося припинити дідове злодійство? Чи правильно вони зробили, збудивши лісника?
Чому Моховинка не боялася свійських кіз?
А чи можуть люди бачити хух? ( Ні, але іноді вони показуються добрим людям )
Що змусило Моховинку відкритися дітям?
Розкажіть, що трапилося в хліві та як Хуха врятувала Лиску?
Які стосунки склалися в Хухи з дітьми? Чому вони подружилися?
4.Робота в парах.Назвіть персонажів казки, згрупуйте їх (реальні, міфічні), заповнивши схему. робота в зошиті
Персонажі казки
Реальні Міфічні
(Лісник, злий дід, хлопчик (Хуха-Моховинка, інші Хухи,
і дівчинка, їх батьки, кози, Лісовик, Хо-Суковик)
собака лісника)
Хто із героїв в казці «Хуха-Моховинка» є носієм добра? Чому?
Кого ви назвете злим персонажем?
На вашу думку, чому в кінці твору автор змушує діда змінитися у характері?
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
5.Робота з підручником. Вибіркове виразне читання.
Знайти та зачитать уривок із тексту відповідно до малюнку.
6.Робота в групах.
І група – зачитати два вчинки Хухи, які підтверджують думку, що вона була доброю істотою.
ІІ група – зачитати вчинки діда, які підтверджують думку, що він був злою людиною.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.Метод «Прес».
Хто з героїв казки «Хуха-Моховинка» втілює добро, а хто – зло?
(Носії добра в казці — Хухи таХо. Носій зла — дід, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривою на все життя.
Та Василь Королів-Старий розриває коло зла. Коли дідові потрібна була допомога, Хуха-Моховинка забула свої образи і врятувала його та ще й покликала інших лісових істот.
У казці «Хуха-Моховинка» Королева-Старого добро несуть фантастичні істоти, а зло — людина).
VI Закріплення знань, умінь і навичок.
«Незакінчене речення» (С.14)
Сьогодні на уроці ми познайомилися…
Мені запам’яталося …
V. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання (за вибором учнів):
Скласти простий план казки «Хуха-Моховинка».
Усна розповідь «Нові пригоди Хухи-Моховинки».
Випереджальне домашнє завдання. Характеристика образу Хухи.