«Не буває поганих дітей,
бувають діти,яким погано»
Важкі учні:
проблеми,питання,рішення
Підготувала
практичний психолог
Тесленко В.А.
Методичні рекомендації по роботі з учнями девіантної поведінки
Робота з учнем групи ризику здійснюється у трьох напрямах: медичному, педагогічному та психологічному. Медичний працівник закладу освіти характеризує фізичний та фізіологічний стан здоров'я дитини; класний керівник спостерігає поведінку, діяльність, спілкування учня, шкільний психолог досліджує психічні процеси розвитку особистості дитини.
На підставі детальної психолого-педагогічної характеристики учня та встановленого типу важковиховуваності розробляється індивідуальна програма корекційних заходів. Приклад складання названої програми додається.
Усі результати дослідження необхідно обговорювати на педагогічному консиліумі з метою підтвердження достовірності складеної характеристики та підвищення ефективності програми корекційних заходів.
Типи важковиховуваності: діагностика та корекція
Важковиховуваний учень (соціально дезадаптований або соціальне адаптований) — це дитина, у якої виникають труднощі з соціалізацією, а саме важко формуються моральні норми і внаслідок цього виникають відхилення форм поведінки.
Моральні норми — це встановлені соціумом норми (правила, зразки, цінності), які регулюють у першу чергу міжособистісні взаємини, що потребують від суб'єкта обліку інтересів іншого або інших при організації своєї поведінки. На порушення моральних норм суспільство реагує негативними санкціями. У такого суб'єкта виникає соціальна дезадаптація.
Успішна соціальна адаптація — це добре збалансовані співвідношення між егоїстичними потребами та вимогами соціального середовища.
Важковиховуваний суб'єкт — це, у першу чергу, інфантильна незріла особистість. Психологічно ж зріла особистість — це гармонійна особистість із достатньою збалансованістю між помірно вираженою тенденцією до саморегуляції та хорошим рівнем самоконтролю, який забезпечує врахування позиції іншого у своїй поведінці.
Три головних суттєвих ознаки поняття «важковиховувані діти»:
• наявність відхилень від суспільних норм у поведінці;
• утруднення їх педагогічної корекції внаслідок закритості; закритість таких дітей до педагогічного впливу;
• діти, які потребують індивідуального підходу при організації педагогічної допомоги.
Соціалізація, таким чином, є процес входження дитини до соціального середовища, яке включає в себе засвоєння мови, норм поведінки, моральних цінностей, усього того, що складає культуру суспільства.
Зовнішні форми поведінки «важких» дітей:
1. Безвідповідальне ставлення до навчання.
2.Часті конфлікти з однокласниками та вчителями.
Набір цих негативних виявів повторюється у багатьох важких підлітків, тому їхня поведінка здається подібною і відрізняється лише ступенем вияву відхилень від соціальної норми. Тому деякі педагоги переконані, що всі «важкі» учні однакові й корекційні заходи треба проводити за єдиною схемою. Однак справа постає значно складнішою.
Дослідження показують, що далеко не всі діти, які порушують норми поведінки, є важковиховуваними, безвідповідальне ставлення до навчання, пропуски уроків, несприйняття школи взагалі далеко не завжди пов'язані з важковиховуваністю; ступінь важковиховуваності учня не завжди визначається кількістю порушень норм поведінки та їх інтенсивністю.
Таким чином, у загальній групі неповнолітніх із соціальне дезадаптованою поведінкою можна виділити такі типи важковиховуваності:
1. Тип педагогічне занедбаних дітей — зумовлений несформованістю особистісних структур, низьким рівнем розвитку моральних уявлень і соціально схвалених навичок поведінки.
Для дітей молодшого шкільного віку ця схема також зберігається, хоча важковиховуваність першого типу в них виявляється здебільшого у формі синдрому психогенної шкільної дезадаптації, викликаного відсутністю підготовки до навчання в школі. Важковиховуваність третього типу в молодших школярів у більшості випадків виявляється в родині, а не в школі, а важковиховуваність четвертого типу зустрічається рідко через те, що в цьому віці особистісні структури ще не сформовані та більшість особистісних позицій і взаємин дитини мають ситуативний характер.
Необхідно зазначити, що можливе поєднання деяких типів важковиховуваності, яке виникає внаслідок нашарування негативних чинників на вже наявні вияви соціальної дезадаптації.
Педагогічна занедбаність виникає як наслідок виховання за типом гіпопротекції, Розпізнати цей тип важковиховуваності можна вже за зовнішнім виглядом дитини: неохайно одягнені, брудні, діти, яким батьки приділяють мало уваги. Як правило, це діти з неблагонадійних та неповних родин, де основним чинником виховання є негативний життєвий досвід.
Соціальна дезадаптація таких дітей починається з неуспішності в навчальній діяльності. У зв'язку з тим, що в родині таким дітям приділяли мало уваги, готовність до школи не була сформована. Уміння долати труднощі, довільна саморегуляція, щоденні навички спілкування, моральні норми також відсутні або несформовані та викривлені. Тому перші ж невдачі, викликаючи негативні емоційні переживання, перетворюються в агресію, фіксуються як несправедливість. Погані оцінки, які учень отримує від учителя, призводять до порушення стосунків, викривленого характеру взаємодії вихователя та вихованця. До підліткового віку такий тип взаємодії, генералізуючись, поширюється на всіх учителів та взагалі на школу.
Постійні неуспіхи в навчанні формують у педагогічне занедбаної дитини бажання уникати проблем, невпевненість у собі, низький рівень самоповаги. Засвоївши негативні стереотипи стосунків у родині, учень неусвідомлено переносить їх на спілкування з однолітками, що призводить до непорозуміння із друзями.
Педагогічне занедбані підлітки вирізняються саме несформованістю особистості, незрілістю, що пояснюється відсутністю правильного педагогічного керівництва, належної організації життєвого простору, відсутністю уваги та підтримки з боку батьків. Однак значних викривлень у формуванні особистості, які стали функціональними органами, у цих учнів не помічається, їхня негативна поведінка часто реактивна, вони здатні розуміти свої проблеми та намагаються змінити себе.
Конституціональний тип виникає в тому випадку, коли несприйняття педагогічних впливів обумовлене порушеннями вищої нервової діяльності.
Це, насамперед, діти, для яких характерні відхилення в емоційних і вольових процесах, аномалії у становленні характеру (акцентуації характеру), що при повному зберіганні інтелекту зумовлює великі труднощі в спілкуванні, навчальній та трудовій діяльності.
Слід підкреслити, що йдеться не про психопатологію, а про цілком здорових підлітків, у яких яскраво виражені риси певного характерологічного типу. При цьому природні реакції підліткового віку: емансипації, угруповування, обумовлені сексуальним потягом, набувають патологічного характеру різного ступеня вираження. Ці відхилення часто бувають тимчасовими, зумовленими органічними змінами підліткового віку або ситуацією, яка торкається найбільш уразливих місць даного типу акцентуації. Методи психологічного дослідження та впливу для таких дітей слід підбирати дуже ретельно, у відповідності до типу їх акцентуації, щоб не викликати реакцію декомпенсації характеру як у процесі дослідження, так і в процесі соціальної адаптації взагалі.
Ситуативна важковиховуваність обумовлена невмілими виховними діями з боку батьків або вчителів. Значна кількість конфліктів та інших форм відхилень від норми поведінки підлітків часто провокується саме дорослим. Можна виділити типи негативної поведінки, зумовленої реакцією підлітка на дії дорослого. Підлітків, для яких характерна така поведінка, ще не можна назвати важковиховуваними, оскільки їхні негативні вияви пов'язані не з відхиленнями в розвитку особистості, а не залежними від них умовами. Для корекції поведінки таких учнів немає необхідності застосовувати якіі-небудь методи педагогічного впливу, навпаки, у цьому випадку саме дорослий повинен змінити свою поведінку.
Сама по собі неадекватність самооцінки хоча і значно утруднює процес соціалізації особистості, але все ж таки не є такою небезпечною, як порушення оцінних взаємин у всіх головних сферах життєдіяльності підлітка: ставлення до себе, інших, до діяльності. Саме у випадку розгалуженості в усіх названих сферах ми говоримо про саму важковиховуваність, оскільки між підлітком і вихователем виникає бар'єр, який викривляє сприймання дитиною позитивних соціальних явищ. Це виявляється в недовірі до людей, озлобленості, підвищеній образливості, підозріливості.
Програма психокорекцінної роботи з дітьми, поведінка яких відхиляється від суспільних норм, повинна будуватись у відповідності з типом важковиховуваності дитини.
Незалежно від того, з якою проблемою звертається до психолога дитина, батьки або учитель, необхідно провести діагностику та визначити тип важковиховуваності. Оскільки той самий вид відхилень у поведінці може бути зумовлений зовсім різними причинами, відсутність діагнозу набагато підвищує ризик помилок у корекційній роботі.
Загальна схема корекційної роботи з дітьми різних типів важковиховуваності має такі основні напрями:
1. Тип педагогічне занедбаних дітей:
• встановлення довірливих стосунків з дитиною;
• створення для неї психологічного комфорту;
• формування у дитини позитивної самооцінки;
• формування мотивації досягнення;
• створення умов для підвищення рівня успішності в провідній діяльності;
• вироблення правильних навичок поведінки та спілкування;
• підвищення рівня саморегуляції;
• розвиток моральних уявлень;
• формування позитивних життєвих перспектив, визначення шляхів самореалізації, сфер самоповаги.
2. Конституціональний тип:
• навчання підлітка розпізнавання небезпечних для нього ситуацій, саме тих, які впливають на найуразливіші «місця найменшого опору»;
• формування у підлітка здібності об'єктивізувати небезпечні для нього ситуації;
• розширення діапазону можливих способів поведінки підлітків у важких для нього ситуаціях.
3. Ситуативний тип:
• визначення зони дезадаптації;
• вирішення конфліктної ситуації.
4. Тип важковиховуваних дітей:
• створення умов для адекватного сприймання педагогічного впливу;
• подолання розгалуженості взаємин в усіх сферах життєдіяльності дитини;
• шукання можливості для контактування, уникаючи бар'єра розгалуженості взаємин;
• змінення системи ставлення до себе та інших;
• формування адекватного ставлення до себе (вироблення адекватного еталона методом системи багатобічного оцінювання).
Типи важковиховуваності дітей та підлітків:
1. Тип педагогічно занедбаних дітей — низький рівень розвитку моральних уявлень та соціально схвалених навичок поведінки.
2. Конституціональний тип — утруднення у вихованні, зумовлені індивідуально-психологічними особливостями особистості (акцентуації характеру, емоційна нестійкість, імпульсивність).
• феномен «смислового бар'єра»;
• феномен «аффекту неадекватності»;
• «розгалуженість взаємин» у домінуючих сферах уяви та дійсності.
Типи важковиховуваності дітей та підлітків:
1. Тип педагогічно занедбаних дітей — низький рівень розвитку моральних уявлень та соціально схвалених навичок поведінки.
2. Конституціональний тип — утруднення у вихованні, зумовлені індивідуально-психологічними особливостями особистості (акцентуації характеру, емоційна нестійкість, імпульсивність).
• феномен «смислового бар'єра»;
• феномен «аффекту неадекватності»;
• «розгалуженість взаємин» у домінуючих сферах уяви та дійсності.
Підрахувати кількість балів за шкалою і встановити тип і ступінь важковиховуваності:
Тип важковиховуваності |
Наявні показники кожного типу важковиховуваності |
Сума балів |
Педагогічно занедбаних дітей |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
|
Конституціональний |
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
|
Ситуативний |
21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, ЗО |
|
Важковиховуваних дітей |
31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 |
|
Підсумок:
• тип важковиховуваності визначається за найбільшою сумою набраних балів (за таблицею)
Якщо різні типи важковиховуваності оцінено однаковою кількістю балів, визначається мішаний тип (наприклад: 7 балів — ситуативний та 7 балів — конституціональний; тип важковиховуваності — ситуативно-конституціональний).
• рівень важковиховуваності
0 - 6 балів — низький ,7 – 12 балів середній, 13—20 балів — високий.
Орієнтовна програма психолого –педагогічної корекції різних типів важковиховуваності
Тип важковиховуваності |
Програма корекційних заходів |
Форми педагогічної діяльності |
Прогнозований результат |
1. Педагогічно занедбані діти |
Встановлення довірливих стосунків з дитиною, створення психологічного комфорту |
відвідування дитини вдома; бесіда
|
Встановлення довірливих стосунків із дитиною
|
Формування у дитини позитивної самооцінки |
залучення до різноманітних видів діяльності;
створення ситуації стимулювання позитивних виявів. |
Сформованість у дитини позитивної самооцінки, створення та закріплення необхідного емоційно-вольового фону |
|
Формування мотивації досягнення
|
вибір діяльності, у якій дитина досягла б успіху в мінімальний термін; звернення до дитини по допомогу. |
Установлення сфери максимально успішної діяльності |
|
Створення умов для підвищення рівня успішності у провідній діяльності |
встановлення позитивних конкурентних взаємин; уникнення протягом певного часу негативних оцінних впливів; протягом 3—4 тижнів зменшення ступеня вимогливості; активне підкреслення позитивних виявів.
|
Підвищення рівня успішності у провідній діяльності
|
|
Вироблення правильних навичок поведінки та спілкування
|
бесіда; різноманітні тренінги спілкування; включення до участі в дебатах; залучення до традиційних справ; громадські доручення. |
Формування досвіду суспільної поведінки. Корекція навичок поведінки та спілкування
|
|
Підвищення рівня саморегуляції (виховання навички до самоаналізу)
|
заохочення позитивних вчинків; створення оптимального режиму життєдіяльності; чітке планування діяльності та аналіз її результатів. |
Сформованість навички самоаналізу
|
|
Розвиток моральних уявлень, пізнавальних інтересів
|
залучення до участі в заходах з навчальних предметів |
Підвищення рівня пізнавального інтересу. Сформованість моральних уявлень та ціннісних орієнтацій
|
|
Формування позитивної життєвої перспективи |
система профорієнтаційних заходів |
Сформованість позитивної життєвої перспективи |
|
2. Конститу ціональний |
Тип акцентуації визначається шкільним психологом |
ретельна діагностика; дослідження процесів мислення (у разі виявлення викривлення процесу мислення психологічна корекція неприпустима, обов'язкова консультація психіатра); психологічна освіта учнів — індивідуальна бесіда, лекції, вивчення популярних психологічних видань; психологічне консультування учнів, учителів, батьків; психологічний тренінг який проводиться в навчально-виховному процесі як корекційна гра; корекція наслідків сімейного виховання - бесіда-роз’яснення. |
Корекція поведінки відносно типу акцентуації характеру |
3. Ситуатив ний |
Визначення зони дезадаптації |
дослідження умов сімейного виховання: спостереження, бесіда; визначення рівня домагань та його адекватності можливостям; вивчення сфери спілкування з однолітками - соціометричні дослідження, бесіда, спостереження. |
Визначення афективної зони та ситуацій емоційної, психологічної нестабільності дитини |
Уникання, послаблення або вирішення конфліктної ситуації |
корекційні заходи щодо стосунків з батьками (однолітками) - бесіда, дискусія, тренінг; бесіда з батьками, вчителями) щодо роз'яснення причин важковиховуваності; вироблення спільної програми поведінки відносно дитини — зміна форми спілкування або вимог до учня; консультація з лікарем щодо регуляції фізичного та фізіологічного стану підлітка - бесіда, спостереження, консультація. |
Найефективніше вирішення конфліктної ситуації, усунення причин важковиховуваності. |
|
4. Тип важковиховуваних дітей |
Корекція та усунення особистісних новоутворень, які спричинюють соціальну дезадаптацію |
|
|
феномен «смислового бар'єра» (дитина нібито не розуміє (або не чує), що їй говорить дорослий) |
з'ясовування ситуації включення «смислового бар'єра» (стосовно конкретної людини або вимоги) — спостереження, бесіда; усунення афективних переживань - роз'яснення, обговорювання власного досвіду та досвіду інших людей, переконання, приклад; корекція співвідношення між дитиною та причиною включення названого новоутворення — бесіда, зміна форми спілкування або вимоги, розповідь - роздум, переконання на власному приклад, стимулювання позитивних виявів; |
Поступове зниження та подальше усунення всіх особистісних новоутворень, які заважають процесу соціалізації дитини |
|
феномен «афекту неадекватності» (стійкий негативний емоційний стан, який виникає у зв'язку з неуспішністю діяльності, або ігноруванням самого факту неуспішності або небажанням визнати себе його винуватцем) |
порівняння реальних досягнень підлітка та його власної оцінки результатів діяльності - методика «Вибір завдань різного ступеню важкості»; урахування зовнішніх обставин та вплив зовнішніх чинників - бесіда, дискусія, диспут, посильні завдання; створення ситуації успішності діяльності. |
Вироблення адекватного ставлення до власних можливостей та вміння критично ставитися до себе, визнавання власних помилок та бажання їх виправити. |
|
«розгалуженість взаємин» (подолання досягається зав дяки нейтралізації названого захисного механізму особистості) |
організація оцінних ситуацій, об'єднаних у «систему багатобічного оцінювання»; формування адекватного ставлення до себе - бесіда, роз'яснення, приклад, порівняння різних ситуацій; позитивний емоційний тон; включення до системи позитивного оцінювання (вплив колективу однокласників та педагогічного колективу в цілому); дослідження та визначення сфери інтересів вихованця, де він здатен адекватно сприймати негативну оцінку; вироблення адекватного еталона оцінки. |
Формування адекватного ставлення до себе. Зняття конфліктності у спілкуванні з педагогами та однокласниками. Створення атмосфери доброзичливості. Зміна системи ставлення до себе та інших |