Мета: розширити обізнаність щодо засобів масової інформації та їх підходу до прав людини; розвинути навички спілкування і співпраці; розвинути почуття відповідальності на уроках трудового навчання та технології.
Вчимося демократії на уроках трудового навчання
Сьогодні сучасна школа повинна дати учням не тільки певні знання, уміння та навички, але й виховувати соціально адаптовану та громадсько - орієнтовану особистість, яка після закінчення школи успішно займе своє місце в житті.
Саме в школі учням необхідно дати знання, що надалі дозволять їм орієнтуватися в безлічі товариств і приймати вірні рішення. Адже, в шкільному віці формується громадський світогляд дитини.
Роль школи в процесі формування демократичного менталітету, безумовно є центральною.
Практично всі країни із стійкими демократичними традиціями використовують освітні установи для цілей демократичної освіти та навчання.
Міністерство освіти і науки України спільно з Європейським центром ім. Вергеланда (Осло, Норвегія) за підтримки Ради Європи у 2016 році запровадив в Україні проект «Всеукраїнська програма освіти для демократичного громадянства «Демократична школа».
Основна мета проекту – підтримка демократичного розвитку та системних змін середньої освіти в Україні, сприяння втіленню принципів Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та прав людини та зміцнення суспільної єдності та взаєморозуміння між різними регіонами держави.
Навчально – виховний комплекс № 9 м. Хмельницького був відібраний в числі 32 команд країни для участі у Всеукраїнській програмі освіти для демократичного громадянства в Україні і є учасником проекту «Демократична школа».
У закладі розроблена комплексна програма запровадження демократичних змін. Даний проект реалізується через навчальну діяльність, виховний процес, систему управління школою, учнівське самоврядування та співпрацю з батьківською громадою.
НВК № 9 працює над впровадженням ОДГ/ОПЛ у навчально – виховний процес, в тому числі і засобами різних предметів навчального плану.
На уроках трудового навчання є можливість та умови впровадження принципів демократії та прав людини.
Адже, саме на цих уроках закладаються трудові вміння та навички, учні навчаються соціальній взаємодії, у них виробляються життєві цінності, формується уява про свою роль як особистості та громадянина.
Результатом роботи є розроблений навчально – методичний посібник з адаптацією вправ посібників Ради Європи в галузі прав людини, розвитку демократії на уроках з різних предметів.
Розробка уроку на тему: «Малярні роботи. Технологія малярних робіт» пов’язана безпосередньо із виробництвом, що дає змогу впроваджувати принципи демократії та прав людини.
На уроці використано вправу «Перша шпальта» посібника з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас».
Цілі – розширити обізнаність щодо засобів масової інформації та їх підходу до прав людини; розвинути навички спілкування і співпраці; розвинути почуття відповідальності.
Відповідні правила: право на свободу думки, переконання та вираження; право на невтручання в особисте та сімейне життя, право на таємницю листування; право на житті участь у культурному житті суспільства.
Для виконання вправи «Перша шпальта» учні працювали в групах. Кожної група отримала завдання:
І група – створити рекламний флаєр фірми, що займається малярними роботами;
ІІ група – написати оголошення в газету про працевлаштування майстра - маляра;
ІІІ група – оформити візитку професійного маляра.
В майбутньому ці знання знадобляться їм для презентації себе не тільки як спеціаліста, але й успішно рекламувати свою роботу і навіть власну справу – бізнес.
Під час уроку учні знайомляться із технологією малярних робіт переглядаючи навчальний фільм «Малярні роботи» та із професією маляра виконуючи випереджувальне завдання.
Практична частина уроку полягала у засвоєні основних прийомів малярних робіт, а саме декорування пляшки застосовуючи технологію «декупажу.
Урок із технології виконання малярних робіт цікавий та корисний. Отримані знання та досвід допоможуть виконувати малярні роботи допомагаючи батькам у ремонті квартири або декоруванні предметів інтер’єру.
Проект «Демократична школа» успішно триває, навчаючись демократії, учні стають справжніми громадянами з активною життєвою позицією, втілюючи отримані знання у повсякденному житті.
Урок трудового навчання
7 клас
Тема: Малярні роботи. Технологія виконання малярних робіт
Мета: навчальна – формувати в учнів знання з технології виконання малярних робіт; ознайомити учнів із сучасними матеріалами, інструментами та особливостями їх використання при малярних роботах, вміння визначати зміст і послідовність виконання малярних робіт;
розвиваюча – сприяти розвитку пізнавальних здібностей учнів, умінь систематизувати отриману інформацію, розвивати вміння, вдосконалювати прийоми володіння інструментами, сприяти розвитку в учнів навиків застосування теоретичних знань на практиці, формування самостійності, інформованості, творчої професійної компетентності, розвивати логічне мислення, естетичні смаки, уяву, пізнавальні інтереси, пам'ять, емоції;
виховна – формувати творчу особистість, уміння управляти технологічним процесом, побудову раціонального алгоритму дій, екологічне виховання, уміння працювати у команді, відповідальність за результат роботи, повагу до праці, любов до обраної професії, готувати конкурентоздатного працівника на сучасному ринку праці.
Ключові поняття: малярство, малярні роботи, ремонт, рекламний флаєр, оголошення, візитка.
Обладнання, матеріали, інструменти, наочність: підручник, зошит, ручка, матеріали, інструменти та пристосування для малярних робіт, акрилова фарба, спонжик, скляна пляшка, папір формату А4, кольорові олівці, фломастери, ножиці.
Матеріально – технічне забезпечення: телевізор, навчальний фільм «Малярні роботи», малюнки, схеми, таблиці.
Міжпредметні зв’язки: матеріалознавство, малювання, основи безпеки життєдіяльності.
Профорієнтація: маляр, дизайнер реклами.
Тип уроку: комбінований.
Використано вправу «Перша шпальта» посібника з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас».
Цілі – розширити обізнаність щодо засобів масової інформації та їх підходу до прав людини; розвинути навички спілкування і співпраці; розвинути почуття відповідальності.
Відповідні правила: право на свободу думки, переконання та вираження; право на невтручання в особисте та сімейне життя, право на таємницю листування; право на житті участь у культурному житті суспільства.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, готовності учнів до уроку, наявність спецодягу. Створення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Усі ми мешкаємо у гарних та затишних квартирах чи будинках.
А хто ж робить наше житло таким? Звісно – архітектори, будівельники, малярі, штукатури, покрівельники, склярі.
Адже, з давніх давен люди намагались прикрасити своє житло. Зображення різних мотивів на стінах стародавніх печер дали початок малярству.
2. Робота з підручником:
Про це свідчать:
зображення на стінах стародавніх печер §17 (стор.196, мал. 81);
зображення на стінах палаців §17 (стор. 196, мал. 82);
розпис традиційної української хати §17(стор. 197, мал.83).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Отже, сьогодні на уроці мова піде про малярні роботи.
Саме малярні роботи надають будь – якому приміщенню гарного вигляду та захищають його від руйнування. (Учні записують тему уроку в зошит).
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Мікрофон»:
- з якою метою проводять ремонт у приміщенні?
- чи брали ви участь у ремонті вашої оселі?
- у чому полягала ваша участь у ремонті квартири чи кімнати?
- які види ремонту ви знаєте?
- із чого ви б розпочали ремонт квартири?
- які види малярних робіт ви знаєте?
2. Прийом «Самомотивація»
- чому цю тему вивчають у школі?
- яке значення для мене матиме опанування знань із технології виконання малярних робіт?
3. Перегляд навчального фільму «Малярні роботи».
Слово вчителя:
Коли дивишся як професійно виконує роботу майстер у відеофільмі, складається враження, що все просто. І з таким завданням легко може впоратись кожен. Сьогодні на уроці ми впевнимось чи наше враження підтвердиться, чи воно виявиться хибним.
Цей урок дасть вам можливість дізнатись головне про зміст і виконання малярних робіт і як ви зможете їх застосувати на практиці.
V. Сприймання та усвідомлення нових знань та вмінь
1. Складання конспекту з теми (користуючись підручником)
Малярні роботи – це……………………………………………..
До основних малярних робіт належать:…………………………
Як класифікуються малярні роботи:…………………………….
До малярних матеріалів належать:………………………………..
Інструменти і пристосування для малярних робіт:……………….
Фарба – це …………………………………………………………..
2. Робота з підручником (§17 стор. 199, таб. 25).
3. Правила фарбування щіткою, валиком, механічне розпилення фарби (§18 стор. 203-205).
VІ. Практична частина уроку
1. Фарбування скляної пляшки використовуючи акрилову фарбу та спонжик (початок роботи з декоруваня пляшки в техніці «декупаж»)
Порядок виконання роботи
1. Повторити правила безпечної праці при роботі з фарбою.
2. Підготувати необхідні матеріали та інструменти (скляна пляшка, акрилова фарба білого кольору, спонжик)
3. Одягнути спецодяг.
4. Демонстрація вчителем основних прийомів роботи.
5. Самостійна робота учнів.
6. Інструктаж на робочих місцях.
7. Виявлення недоліків та способи їх усунення.
Слово вчителя: Отже, сьогодні ми засвоїли основні прийоми малярних робіт на практиці. Отримані знання та досвід допоможуть вам виконувати малярні роботи допомагаючи батькам у ремонті вашої оселі.
2. Профорієнтаційна робота
На попередньому уроці ви отримали випереджувальне завдання – підготувати повідомлення про професію маляра (виступи учнів з повідомленнями).
Висновок: Можливо у когось із вас це заняття стане улюбленою справою. І в подальшому житті ви пов’яжете свою професію саме із малярними роботамим.
3.Робота в групах (вправа «Перша шпальта» із з посібника «КОМПАС»).
Учасники зображають групу дизайнерів реклами та отримують завдання:
І група – створити рекламний флаєр фірми, що займається малярними роботами;
ІІ група – написати оголошення в газету про працевлаштування майстра - маляра;
ІІІ група – оформити візитку професійного маляра.
Слово вчителя: Отже, виконавши вправу «Перша шпальта» ви навчились створювати рекламний флаєр фірми, що займається малярними роботами, писати оголошення в газету про працевлаштування майстра – маляра та оформлювати візитку професійного маляра.
В майбутньому ці знання вам знадобляться для презентації себе не тільки як спеціаліста, але й успішно рекламувати свою роботу і навіть власну справу – бізнес.
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
1. Рефлексія:
2. Оголошення оцінок (аналіз допущених помилок та недоліків)
3. Підсумки уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Підручник §17,18 (стор.196-208), дібрати паперові серветки для декорування пляшки в техніці «декупаж», підготувати клей ПВА, пензлик, ножиці, акрилові фарби відповідного кольору, лак, оздоблювальні елементи.
ІХ. Прибирання робочого місця