Островська В. О.
Вчитель англійської мови
КЗ Ліцей "Муніципальний колегіум"
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області\
Вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи шляхом використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках з англійської мови
Анотація: В цій статті розглянуто, як активізувати пізнавальну діяльність в процесі вивчення англійської мови для дітей у молодших класах. У статті вказано, як використання відео, аудіо та пісень може зробити навчання цікавим і корисним.
Ключові слова: мультимедійні ресурси, пісні, молодша школа, комунікативна компетенція, урок.
Вступ. Навчання іноземній мові є важливою складовою сучасної освіти, і ця задача актуальна для учнів молодших шкіл. Вивчення англійської мови на ранніх стадіях освіти може бути захоплюючим і водночас важливим етапом в розвитку мовленнєвих та комунікативних навичок дітей. Один із сучасних методів, що допомагає зробити навчання більш цікавим та ефективним - це використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках англійської мови. У цій статті розглянуто, як такий підхід може сприяти вдосконаленню комунікативної компетенції учнів молодшої школи.
Мета роботи. Дослідження та демонстрація способів вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи на уроках англійської мови за допомогою інтеграції мультимедійних ресурсів та використання пісень. У статті розглядаються переваги цього підходу та надаються конкретні рекомендації для його впровадження у навчальний процес.
Виклад основного матеріалу. Комунікативна компетенція - це важлива навичка ефективно спілкуватися мовою, розуміти та використовувати її в різних життєвих ситуаціях. Однією з основних цілей на уроках англійської мови є розвиток цієї компетенції в учнях. Мультимедійні ресурси та пісні можуть бути дуже корисними інструментами у досягненні цієї мети.
На даний час існують різні визначення комунікативної компетентності. Окремі вчені характеризують її як здатність правильно орієнтуватися в міжособистісному спілкуванні і відносно вільно брати участь у ньому. Ця здатність досягається за допомогою
лінгвістичних знань, а також врахування традицій і звичаїв суспільства. Комунікативна компетентність в рідномовному середовищі набувається в процесі соціалізації дитини. [2]
Основною метою вивчення англійської мови є розвиток комунікативних навичок, а також підтримка інтересу та мотивації до вивчення англійської мови. Щоб досягти цих цілей, необхідно, щоб зміст був тісно пов’язаний із реальним життям учнів, а матеріали мають бути адаптовані до різних стилів навчання. Це означає, що уроки повинні бути багаті різноплановою діяльністю. Пісні є прикладами таких занять, які завдяки своєму характеру, веселому змісту та розслаблюючим властивостям впливають на розвиток мови дітей. Для молодих учнів пісні, такі як популярні поп-рок пісні, традиційні та навчальні пісні, віршики та наспіви, є чудовим джерелом мови. Учні можуть не тільки вивчати та практикувати різні сегменти англійської мови за допомогою пісень, але й задовольняти специфічні особливості свого віку. Діти взагалі люблять пісні, а якщо пісні використовуються для вивчення мови, то діти їх сприймають із захопленням. Одним із ключових факторів є те, що діти не усвідомлюють того факту, що вони навчаються за допомогою пісень, і тому сприймають їх як приємну та веселу частину уроків англійської мови. Окрім цього, пісні служать хорошим джерелом вимови, інтонації та практики акценту, а також як практика навичок слухання та розвитку словникового запасу. [1]
Використання мультимедійних ресурсів на уроках англійської мови для молодших учнів може робити навчання більш доступним та цікавим, а також відкрити безмежні можливості для покращення комунікативних навичок. Зокрема, аудіо- та відеоматеріали дозволяють учням слухати носіїв мови та спостерігати за їх вимовою та жестами, що дозволяє їм буквально "зануритися" у вивчення мови. Це сприяє розвитку навичок слухання і вимови, а також розумінню мови в контексті.
Один з простих прикладів застосування мультимедійних ресурсів на уроці може бути пов'язаним із вивченням теми "Тварини та їх звуки".
На початку уроку вчитель може запитати учнів, яких тварин вони знають англійською мовою. Потім він може показати відеопрезентацію із зображенням різних тварин та попросити дітей назвати їхні назви та відповісти, які звуки ці тварини видають.
Далі можна включити аудіодоріжки зі звуками цих тварин і попросити дітей вгадати, яка тварина видає кожний звук. Можна включати короткі відеофрагменти з тваринами в дії і попросити дітей розповісти про те, що вони бачать та чують.
Такий підхід робить навчання англійської мови більш природнім та ефективним, допомагає розвивати навички слухання і вимови, а також допомагає засвоювати нові слова та вирази в контексті реальних ситуацій.
Саме завдяки мультимедійним ресурсам учні можуть бачити і чути англійську мову в дії, що робить навчання більш природнім та ефективним.
Використання пісень на уроках англійської мови є відмінним способом зацікавити учнів молодших шкіл. Пісні створюють приємну атмосферу на уроці та заохочують учнів брати активну участь у навчальному процесі. Крім того пісні сприяють розвитку лексики, так як включають в себе різноманітні слова та фрази, що допомагають розширювати лексичний запас учнів. Виконуючи пісні, учні намагаються правильно вимовляти слова та фрази, що сприяє розвитку правильної вимови. У багатьох піснях, тексти містять різні граматичні структури, які можна вивчати та аналізувати. Тексти пісень допомагають учневі вдосконалити навички слухання та розуміння мови в контексті.
Під час уроків найкращим варіантом є використання коротких відеофрагментів з англійськими текcтами та діалогами.
Однією з навчальних задач, яку можна вирішувати за допомогою відео, є повторення лексики і розширення словникового запасу. Для цього підійде будь-який уривок від 30 секунд до 1 хвилини, в якому представлені предмети, дії або характеристики з відповідної лексичної теми. Бажано, щоб уривок супроводжувався музикою або англомовним текстом. Якщо немає можливості отримати такий відеозапис, можна записати уривок з текстом на рідній мові, прибравши звук. До такого перегляду можна підготувати і певні завдання. Завдання не обов'язково повинні бути різними, вони можуть дублюватися. Учні дивляться уривок, де представлена певна тема (професії, кольори, люди, які вчиняють різні дії). Потім обговорюють в групах побачене. При необхідності вони можуть користуватися словником або звертатися за допомогою до викладача. [3]
Потрібно звернути увагу на вимову та інтонацію з текстом, надаючи можливість учням слухати людей, котрі спілкуються англійською мовою у діалогах, тощо. Використання мультимедійних ресурсів з англійськими піснями та супроводом тексту можуть полегшити їх розуміння для учнів молодших шкіл.
Висновок. Мультимедійні ресурси та пісні на уроках англійської мови допомогають зробити навчання цієї мови більш ефективним та цікавим для учнів молодших шкіл. Треба надавати можливість активізовуватися учням під час вивчення англійської мови. Саме ці інноваційні методи сприяють розвитку комунікативної компетенції, лексики, вимови.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Nihada Delibegovic Dzanic, Alisa Pejic The Effect of Using Songs On Young Learners and Their Motivation for Learning English. URL: https://www.researchgate.net/publication/312054146_The_Effect_of_Using_Songs_On_Young_Learners_and_Their_Motivation_for_Learning_English (Дата звернення: 02.10.2023)
2. Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник/ Пономарьова К. І. – Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2020 - 88 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/posibnyk-ponomarova.pdf (Дата звернення: 02.10.2023)
3. Н. О. Пшеняннікова, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, УДК [373. 016: 811. 111], 2012 - 9 c. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN17/12pnouam.pdf (Дата звернення: 02.10.2023)