Тема уроку: Вербальне та невербальне спілкування
Навчальна мета: Ознайомити учнів із видами спілкування, визначити їх значення та роль у взаємодії людей, навчити ефективно використовувати вербальні та невербальні засоби комунікації.
Розвиваюча мета: Розвинути вміння розпізнавати невербальні сигнали, аналізувати їхню роль у спілкуванні, удосконалити навички роботи в команді та критичного мислення.
Виховна мета: Сприяти розвитку культури спілкування, поваги до співрозмовника та емоційної грамотності.
Тип уроку: урок формування ключових і предметних компетентностей
Форми організації навчальної діяльності:
Групова робота.
Парна взаємодія.
Фронтальна робота.
Забезпечення уроку:
Презентація "Види спілкування".
Картки з емоціями та ситуаціями для рольових ігор.
Відео для аналізу невербальної комунікації.
1. Організаційний момент (2-3 хв.)
Привітання учнів.
Озвучення теми й мети уроку.
Сьогодні ми дізнаємося більше про те, як ми спілкуємося не тільки словами, а й за допомогою жестів, міміки та інтонацій.
Спілкування — це основа нашого життя. Як ви думаєте, чи можна зрозуміти людину, якщо вона не каже ані слова?
2. Актуалізація знань (2-3 хв.)
Метод: Запитання для учнів
Що таке спілкування?
Чи може людина спілкуватися без слів?
Як ви думаєте, які є види спілкування?
3. Основна частина уроку (35 хв.)
Пояснення нового матеріалу (10 хв.)
Презентація: "Види спілкування"
Вербальне спілкування – це все, що ми передаємо словами, усно або письмово. Наприклад, слова подяки, вибачення, пояснення чи інструкції. Але навіть тут є важливі нюанси, такі як інтонація, швидкість мовлення, вибір слів.
Невербальне спілкування – це ті сигнали, які ми передаємо без слів: жести, міміка, поза, рухи. Наприклад, перехрещені руки можуть свідчити про закритість, а привітна посмішка – про доброзичливість."
Приклад взаємодії: "Уявіть, що ви просите про допомогу. Що буде більш переконливим: просто сказати 'Допоможи мені' чи сказати це з доброзичливою посмішкою і впевненим голосом?"
А зараз перевіримо на практиці, як добре ви розумієте невербальні сигнали та як їх використовувати ефективно.
Групова робота: Вправи на розрізнення (10 хв.)
Вправа "Вгадай емоцію"
Мета: Розвинути вміння розпізнавати невербальні сигнали.
Хід виконання:
Час: 10 хвилин.
Результат: Учні краще розуміють мову тіла та її вплив на сприйняття.
Рольова гра "Спілкування різними способами" (10 хв.)
Мета: Відчути різницю між вербальним і невербальним спілкуванням, зрозуміти їхні особливості.
Хід виконання:
Час: 10 хвилин.
Результат: Учні розуміють, як вербальні та невербальні засоби спілкування взаємодоповнюють одне одного.
Завдання "Вплив інтонації" (5 хв.)
Мета: Продемонструвати, як інтонація змінює зміст сказаного.
Хід виконання:
Час: 5 хвилин.
Результат: Учні усвідомлюють важливість інтонації у вербальному спілкуванні.
Групова дискусія "Впізнай невербальні сигнали"
Мета: Застосувати знання про невербальне спілкування у реальному житті.
Хід виконання:
Час: 5 хвилин.
Результат: Учні практикують навички аналізу невербальних сигналів.
Що було для вас найбільш цікавим?
Чи зрозуміли ви різницю між вербальним і невербальним спілкуванням?
Як ці знання допоможуть вам у житті?
5. Домашнє завдання (2-3 хв.)
Провести спостереження за людьми у транспорті: які невербальні засоби вони використовують?