Сценарій свята до Дня Святого Миколая "Стежками усної народної творчості" розрахований для учнів 1-11 класів. Використовувати можна як учителям української літератури, так і класним керівникам. Сценарій був розроблений для того, щоб ознайомити учнів з різними видами усної народної творчості: прислів'ями приказками, загадками, скоромовками, казками, піснями, іграми. Розвивати виразність читання, пізнавальні та пошукові інтереси ,творчі здібності, фантазію, усне мовлення. Виховувати у дітей повагу до традицій і звичаїв українського народу, до усної народної творчості, почуття гордості за свій народ, любов до рідної мови; сприяти формуванню духовно багатої особистості
Виховний захід
«Стежками усної народної творчості»
(До Дня Святого Миколая)
Вчитель української мови та літератури
Косенко Катерина Іванівна
Мета. Ознайомити учнів з різними видами усної народної творчості: прислів'ями приказками, загадками, скоромовками, казками, піснями, іграми. Розвивати виразність читання, пізнавальні та пошукові інтереси ,творчі здібності, фантазію, усне мовлення. Виховувати у дітей повагу до традицій і звичаїв українського народу, до усної народної творчості, почуття гордості за свій народ, любов до рідної мови; сприяти формуванню духовно багатої особистості
Хід свята
Вступне слово вчителя
(На сцені за партою сидять два хлопця і грають на телефонах)
Учень 1: Дмитре, ось скажи, чи може твій телефон щось особливе? Чи він окрім яблучка надгризеного ніякої цінності не має? Може хоча б ігри ?
Учень 2: Тю, Сергію, ну ти смішний)) та він у мене просто мега-мозок! Я ж ходжу в комп'ютерну академію, я таку фішку придумав прикольну.
Учень 1: Ти? Ну і яку ж, розкажи, професоре?(Посміхається)
Учень 2: Ех, не цінують люди геніїв…Але я тобі доведу!
Учень 1: А-ну!))
Учень 2: Дивись, мені вчора наснився сон, ніби ми, після української літератури (це ж як вона мені у голову засіла), пішли колядувати, щедрувати і зустріли Діда Мороза і Святого Миколая…коротше - всю календарну обрядовість за сон я переглянув)))
Учень 1: (сміється) Ну в тебе і сни)))Фантазееееерррр))))
Учень 2: Не віриш? І коли я прокинувся, то придумав гру, але я її ще не запускав ….можемо спробувати, я впевнений, вона перенесе нас у часі…
Учень 1 : ну ти даєш…..ти дійсно в це віриш? Добре, Альберт Ейнштейн і Нікола Тесла в одному – запускай!
(Учень 1 демонстративно щось відтворює на телефоні і грає дивна музика. Лунає грім. Хлопці стоять шоковані.)
Слова вчителя: Дванадцять місяців
День за днем,
за тижнем тижні –
непомітно лине час.
Різні зміни дивовижні
відбуваються круг нас.
От зима, весна та літо,
осінь, потім знов зима…
Сивий час летить над світом,
і кінця йому нема.
Кожен місяць, кожну пору
на землі нове вбрання.
Й ми самі не ті, що вчора, –
ми зростаємо щодня.
Глянь навколо оком пильним
і побачиш зміни ці.
Ось повільно, неухильно
Йдуть по черзі місяці.
( На сцену виходить Дівчина – Весна)
Весна: Ой, люди добрі, де це я опинилася? (бачить хлопців і запитує)
-Вітаю вас, хлопці! Ви хто такі? І як я тут опинилася?
Хлопці разом: ууууууу, попали……
Весна: Не зрозуміла?
Учень 1 : Хм… вибачте, пані, дозвольте відрекомендуватися – вельмишановний пан Сергій та пан Дмитро Крутобережанські! ( Дмитро здивовано посміхається і запитує у Сергія «Ти що верзеш,Серік?»)
Учень 2 :Ттттссссс, підіграй мені, ти подивись яка вона граціозна, ми ж повинні теж носом в багно не впасти!
Учень 1 :Ок, як скажеш, вже і так вляпалися(((
Весна: Дуже приємно познайомитися, панове, а я дівчина-Весна ! Якщо ви такі вельмишановні, то повинні знати календарну обрядовість!?
Учень 1: Так-так , звісно, у вашому циклі три місяці.
Весна: Молодці! Давайте покличемо моїх сестричок і ми детально розкажемо вам про свої особливості!
(Хлопці дивляться одне на одного , знизують плечима і говорять )
Учень 1: А в нас є вибір?
Учень 2: Тттсссс! Посміхайся)
(На сцені з*являються три місяці)
БЕРЕЗЕНЬ
Як надходить третій місяць,
той, що Березнем зовуть.
Ще з-під стріх бурульки висять
і поволі розтають.
Восьме березня, звичайно,
пам’ятає кожен сам:
встануть хлопці й привітають
всіх жінок і наших мам.
Це ж бо їхнє свято нині,
й по-святковому для них
сонце світить в небі синім
і блищить останній сніг.
Ось весна вже зовсім близько.
З гір біжить, шумить потік.
Нам в гаю дає берізка
свій живущий, свіжий сік.
А сама берізка біла
березневі бачить сни
й прокидається зраділа,
що діждалася весни.
КВІТЕНЬ
Весно, весно! Перші квіти
розцвітають на землі.
Сині проліски привітно
зводять вінчики малі.
І хоч, може, буде влітку
більше квітів запашних,
та для нас найперша квітка
наймиліша від усіх.
Завжди ми її помітим,
з лісу в дім принесемо.
І тому цей місяць Квітнем
по заслузі ми звемо.
ТРАВЕНЬ
Ось і Травень, ясний Травень
празниково землю вбрав
в одяг свіжий та яскравий
із рясних зелених трав.
Перше травня славим здавна –
свято праці і весни.
А за ним – Дев’яте травня,
Перемоги день ясний.
В кожнім селищі та місті
стоголосий спів луна.
В травах, квітах, свіжім листі
переможно йде весна.
І виходять радо люди
в поле ранньої пори.
На ланах безмежних всюди
вже гуркочуть трактори.
А в садочку білим цвітом
вкрилась вишня запашна.
І нарешті з теплим літом
зустрічається весна.
Весна: а для вас, любі гості, ми даруємо танок, щоб назавжди про веснянки , всі засвоїли урок!
(На сцену виходять дівчата з таночком. За ними знову з’являються хлопці, витирають чоло, і знову натискають телефон. Звучить грім і на сцені з’являється Дівчина-Літо)
Літо:Ой, куди це я потрапила, хлопці?
Учень 2: Добрий день, красуне))) Ви потрапили в 6 клас Полтавської 35 школи, ми учні Дмитро та Сергій!(Сергій штовхає у плече «А як же вельмишановні?») А ви мабуть…?
Літо: Я, Дівчина –Літо! Слухала спів пташок на галявині, аж раптом почула грім серед ясного неба …і опинилася тут! Але я не сама, зі мною мої сестрички-місяці. Ви ж знаєте календарну обрядовість?
Хлопці видихаючи повітря:
-Та знаємо,авжеж))
(На сцені з’являються три місяці)
ЧЕРВЕНЬ
Той, хто бачив, як розкішні
маки вогняно цвітуть,
як в садках дозрілі вишні
аж гілки додолу гнуть,
той, хто в пору косовиці
на узліссі поміж трав
соковиті полуниці
в повні кошики збирав,
той розкаже сам, напевно,
чом це здавна між людей
на Вкраїні зветься Червнем
перший літній місяць цей.
ЛИПЕНЬ
А коли розквітнуть липи
посеред твого двора,
значить – це надходить Липень,
найпахучіша пора.
Цілий день клопочуть бджоли,
з лип узяток беручи.
Медом пахне все навколо,
матіолою – вночі.
Глянь: уже в полях навкружних
починаються жнива.
Дітвора, весела й дружна,
в таборах відпочива,
і назавжди теплу згадку
збереже про табори:
про походи, і палатки,
й біля вогнищ вечори.
Підставляй під сонце тіло,
не ховайсь від спеки в тінь,
набирайся в Липні сили,
загартуйся й відпочинь!
СЕРПЕНЬ
Йшли з серпами в поле жниці
у далекій давнині:
вже покошена пшениця,
треба жати ячмені.
Сонце жниць пекло нестерпно,
руку муляли серпи.
Клав у копи місяць Серпень
потом зрошені снопи.
А тепер в широкім полі
подивися – там і тут
є машин у нас доволі,
щоб полегшить
людський труд.
Гуркотять в степах комбайни, –
наших нив не вижне серп!
Тільки місяць урожайний
зветься Серпнем дотепер.
Літо: А на згадку про нас, ми даруємо вам цей чудовий танок(Танцюють дівчата початкової школи)
Знову хлопці на сцені:
Учень 1:Ану, натискай свій айфон, може ще хтось прийде, мені вже цікаво, такі вони всі гарні.
( Натискають телефон , грім, музика і на сцені з’являється Дівчина – Осінь).
Осінь: Добрий день, козаки! А де це я опинилася?
Учень 2 :Добрий день, о прекрасна пані)))Ви потрапили у чарівне місце, це - селище міського типу – Крутий Берег! Де ми є її господарями)))
Учень 1 :Ти що верзеш?
Учень 2: А що, гарно жити всі хочуть, а я трошки прискорив майбутнє)))
Учень 1: Хух, ну ти даєш….типу не видно що ми учні?
Осінь: (сміється) правда, а я думала що ви учні, а то на господарів трошки за віком не дотягуєте))
(Хлопці ніяковіють)
Осінь: Друзі, у нас саме відбувалися козацькі змагання , тому що 14 жовтня відзначається День українського козацтва, а їх покровителькою є Покрова. Тому я прийшла не сама, зі мною мої друзі-місяці та вельмишановні гості.
ВЕРЕСЕНЬ
Ходять хмари в небі синім.
Місяць Вересень прийшов.
Сповнивсь вереском пташиним
тихий затишок дібров.
Позлітавшися у зграї,
різне птаство молоде
в крилах сили набирає
і відльоту в вирій жде.
Бо пташки дзвінкоголосі
знають – літа вже нема.
Хоч і тепло ще, та осінь
вже підходить жартома.
І, набравшись сил за літо,
галасливі, як пташки,
знов ідуть до школи діти
і сідають за книжки.
ЖОВТЕНЬ
Подивись: на видноколі
мов змінилися ліси.
Хто це їх у жовтий колір
так барвисто покрасив?
Ось край річки жовті клени
і берези золоті.
Лиш ялиночки зелені
залишились в самоті.
І пишаються дерева
золотим своїм вбранням.
– Це якийсь маляр, напевно,
догодити хоче нам.
А маляр цей –
місяць Жовтень –
у відерцях чарівних
жовту фарбу перебовтав
і розбризкує по них.
ЛИСТОПАД
Вже з дерев злетіло листя,
наступає Листопад.
Сонце ллє над білим світом,
осяває голий сад.
Тільки це не літнє сонце,
в ньому вже тепла нема.
І настирливо в віконце
стукотить до нас зима.
Осінь: Ну і так як ми у вас вперше, даруємо вам подарунок. Виходить козак з Покровою. Козак говорить:
Встала в небі зоря вечорова
та й за руки веде зорченят…
Будь здорова,
козацька Покрово! —
найдивніше з осінніх свят.
Козацька слава не погасне,
Як образ дорогий і ясний,
Як ніжний, лагідний світанок,
Кленового листка танок,
Як вічна тиша вечорова, —
Покрова, матінка Покрова.
Покрова: Богородиці Покров -
Найбільше свято,
Принесе він Вам любов,
Багато благ прекрасних.
Нехай свята благодать
З неба розіллється,
Причини не буде сумувати
І легко живеться!
(На сцену виходять хлопці і дівчата , танок «Розпрягайте хлопці коней»)
Учень 2 : Ну Сергію ми з тобою й кашу заварили…Хоча як цікаво, скажи, а ти казав айфон-айфон)))
Учень 1: Ну добре, я згоден, дещо ти вмієш))) Але на скільки я пам’ятаю шкільний матеріал, то залишилася тільки зима.
Учень 2: Тоді чого ти чекаєш, поїхали))!
(Грає музика, лунає грім. На сцену виходить Дівчина-Зима)
Зима: Хто це мене викликав, скажіть будь ласка? У мене саме роботи вдосталь!
Хлопці: Ой, щось вона не в гуморі…
Зима: Доброго здоров*ячка, парубки! Де це я і хто ви?
Учень 2: Ми учні 6 класу, Дмитро і Сергій. А ви потрапили до нас у школу. Не гнівайтеся на нас, будь ласка, ми не навмисне.((
Зима: Добре хлопці, заспокойтеся! Все буде гаразд! Ну якщо я вже тут, то давайте зробимо свято! Сьогодні ж День Святого Миколая! Мої друзі-місяці розкажуть вам детально, чому потрібно любити зиму!
ГРУДЕНЬ
Змерзлим груддям
скрізь і всюди
вкрилось поле і шляхи.
– Це вже Грудень! –
кажуть люди
і вдягають кожухи.
І дерева в білий іній
вбрались, як у кожушок.
Річка спить у кризі синій,
і замовкнув спів пташок.
Завмирає вся природа.
А у нас кипить життя:
йде робота по заводах,
йдуть у школах заняття.
СІЧЕНЬ
Подивись: з початку року
на землі лежать сніги.
Скрізь, куди сягає око, –
кучугури навкруги.
Вітер снігом б’є в обличчя,
засипає снігом дах.
І ведуть між себе січу
хуртовини у степах.
Звір в цю січу попадеться, –
геть тікає ледь живий.
І по праву Січнем зветься
місяць перший, зимовий.
Та стрічають Перше січня
дуже радо малюки:
скрізь ялинки новорічні
вже прикрасили гілки.
Сяють вогники зірчасті,
й ми бажаємо для всіх
у житті – нового щастя,
в праці – успіхів нових!
ЛЮТИЙ
Другий місяць зветься Лютий,
а лютує він тому,
що на світі довго бути
не доводиться йому.
Хоче Лютий, щоб на світі
панувала вік зима.
Та поволі сонце гріти
починає крадькома.
Довші дні, коротші ночі,
гульк – уже й струмок тече!
Лютий враз як зарегоче,
знов морозом припече,
та як здійме враз хуртечу
як засипле снігом дах!
Люди добре топлять печі,
щоб не змерзнути в хатах.
Та здаля вже крок по кроку
йде весна, веселий час.
І, розгніваний, до строку
Лютий геть тіка від нас.
Що ж, ми тільки добрим словом
провести його змогли!
В цьому місяці зимовім
непогано ми жили:
на санках спускались з гірки,
з ковзанами йшли на лід,
в школі з нами вже п’ятірки
подружилися як слід.
Зима: А ще, з нами завітали прекрасні діти, які подарують вам пісню!
(На сцені з’являються учні 4 класу)
Зима: А що роблять діти ввечері на Різдво?
(Стукіт в двері, заходять учні з піснею «Добрий вечір тобі»)
Слово вчителя:
Я вірю в казки новорічні.
І хочу для інших казок.
Під вечір холодного січня,
Під небом з яскравих зірок.
Я хочу наблизити свято.
Для тих, кого справді люблю.
Не треба бали й маскаради.
Лиш вогник в серцях запалю.
Тим людям, які цього варті.
Ми просто зберемось разом:
Без шумних і гамірних жартів,
І хай за зимовим вікном
Весь світ зустрічає святково
Бажання у тисячах фраз.
Я вірю в дива ялинкові.
І в казку для кожного з нас :)
(На сцені з’являється Миколай із зірочками)
Миколай.
Слава Богу, люди добрі
Хай завжди вам добре буде
Хай завжди кожен день і кожен час
По дорогах далеких від краю до краю
Спішив я до вас на гостинну
Але прийшов я не один, а зі своїми чарівними зірочками:
Зірочка 1
Грудень-місяць наступає,
Той зимі пора вже буть.
Зима холоди гукає: —
Запрягай вітрів у путь!
Зірочка2
Вітри швидко підхопили
Хмару з снігом, холоди,
Над землею пролетіли
Сніг припав, нема води.
Зірочка3
На віконечках — малюнки,
Скоро свято Миколая
Принесе діткам дарунки
Разом з ангелом із раю.
Зірочка4
В небі Ангели працюють,
Щоб зраділи всі малята,
І святому віз лаштують,
Бо чекає кожна хата.
Зірочка5
Чи то пір’я з подушок,
Чи то з цукру порошок,
Так паде, паде згори
На поля і на хати?
Зірочка6
Ні, це Миколай святий
Сипле з неба для дітей
Свій білесенький сніжок!
Зірочка7
За сніжком летять.
Білі крила ангелят,
А за ними саночки,
А на них самі мішки.
Зірочка8
А в мішках м’яких, як сніг,
Для дітей чемненьких всіх
Найгарніші забавки.
Миколай: Діти, скажіть будь ласка, чи всі були чемними в цьому році? Чи слухалися батьків, вчителів?Ну тоді давайте заспіваймо!
Усі співають пісню «Ходить по землі Святий Миколай)
Миколай:
От настав прощатись час,
Залишаю вже я вас.
Будьте добрі й завжди щирі,
Живіть в злагоді і мирі.
Мамі й татку помагайте,
Менших себе не чіпайте.
Вчителям у поміч будьте,
І мене ви не забудьте.
Швидко плине часу лік,
Знов прийду я через рік.
На велике,світле свято.
З Миколаєм вас, малята!