Майстер-клас «Я роблю це так»
вчителя української мови та літератури Криворізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 71
Шпортько Євгенії Олександрівни
Проблема, над якою працюю:«Інноваційні технології навчання як інструмент формування креативної особистості на уроках української мови та літератури»
Креативна особистість — особистість ,що здатна на творчу, новаторську діяльність.
Навчання — найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з таким переконанням і живуть із ним, поки ми не вдовбимо їм у голову, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії.
Джаннетт Вос, американський педагог
Майстер-клас «Я роблю це так»
вчителя української мови та літератури Криворізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 71
Шпортько Євгенії Олександрівни
Проблема, над якою працюю:«Інноваційні технології навчання як інструмент формування креативної особистості на уроках української мови та літератури»
Креативна особистість — особистість ,що здатна на творчу, новаторську діяльність.
Навчання — найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з таким переконанням і живуть із ним, поки ми не вдовбимо їм у голову, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії.
Джаннетт Вос, американський педагог
Вашій увазі хочу представити кросворд,в якому зашифровані основні принципи моєї роботи. Тож прошу вашої допомоги та активної участі.
Перше слово є незамінним в арсеналі кожного вчителя,та й учня також. Воно має багато визначень . Одне з них: «логічно закінчений, цілісний, обмежений визначеними тимчасовими рамками етап навчально-виховного або, як зараз кажуть, педагогічного процесу». Правильно,це урок.(слайд) Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? (слайд) Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є :
• підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
• навчання не словом, а справою;
• проведення його не для учнів, а разом з ними;
• спрямовування діяльності не на клас в цілому, а на особистість кожного учня;
• забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці.
Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою особливістю якої є протиставлення довільних дій чіткому алгоритму, системі логічно вмотивованих дій, послідовному переходу від одного елемента до іншого.(слайд) На мою думку, види уроків, які я впроваджую у своїй роботі, допомагають відійти від стандарту, підштовхнути учня до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя. Це, як правило,
уроки - відкриття,
уроки – дослідження,
уроки – ділові ігри,
уроки – подорожі,
уроки – погляди в історію,
уроки – практикуми;
уроки – вибори;
уроки – лінгвістичні проекти;
уроки – роздуми.
На таких уроках створюється ситуація довіри та успіху, і за таких обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як креативна особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.
Але,чи може бути ефективним урок без свого цікавого «наповнення»?Вашій увазі представляю друге слово в нашому кросворді,яке визначають,як «це засіб реалізації методу, його складова частина, деталь, елемент». (слайд)Абсолютно правильно - це прийом навчання. У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :(слайд)
• Проектне навчання;
• Інтерактивні технології;
• Особистісно зорієнтоване навчання.
Цим і зумовлений вибір тих чи інших прийомів навчання. Хочу вашій увазі представити деякі з них,які використовую на різних етапах уроку.
(слайд) Прийом «Вірю-не вірю». Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що...» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.
Приклад. 5 клас «Правопис слів з апострофом». Слово «зв'язок» треба писати без апострофа, тому що в ньому вжито два приголосні підряд.
Це твердження невірне, тому що «з»— це префікс, а літера «в» належить до кореня. Апостроф не пишуть, коли обидві приголосні належать до кореня.
(слайд)«Впізнай мене». Учень описує літературного героя,не називаючи його,інші учні мають його впізнати. Цей прийом можна використовувати при перевірці домашнього завдання ,що мало на меті складання цитатної характеристики.
Приклад. 10 клас «Хіба ревуть воли,як ясла повні?» Образ Чіпки
«Ішов справді парубок. На перший погляд йому, може, літ до двадцятка добиралося. Чорний шовковий пух тільки що висипався на верхній губі, де колись малося бути вусам; на мов стесаній борідці де-где поп'ялось тонке, як павутиння, волоссячко. Ніс невеличкий, тонкий, трохи загострений; темні карі очі — теж гострі; лице довгобразе — козаче; ні високого, ні низького зросту, — тільки плечі широкі, та груди високі... Оце й уся врода....»
Приклад .10 клас «Кайдашева сім’я»
(слайд) Прийом перевірки домашнього завдання «Рецензія». Відповідь учня записується на мобільний телефон. Цей запис клас прослуховує ще раз і пише рецензію за планом, який записаний на дошці. План рецензії:
•Повнота відповіді.
•Логіка викладу.
•Наявність (відсутність) фактичних помилок у викладі.
•Мовна грамотність.
•Наявність прикладів.
•Оцінювання відповіді.
Рецензії можна перевірити вибірково, учитель дає свої коментарі до них.
(Ефективно використовувати під час перевірки теоретичних знань під час вивчення української мови).
(слайд) У своїй діяльності активно використовую прийоми ейдотехніки. У перекладі «eidos» означає «образ».
«Запам’ятовування цифр та чисел». Цифри та числа треба розфарбувати уявою. Кожну цифру учень перетворює в образ, який вона йому нагадує. Пропонуються наступні асоціації:
1 – Буратіно (і будь-який казковий герой);
2 – лебідь (та будь-який птах);
3 – двогорбий верблюд (і всі екзотичні тварини);
4 – стілець догори ногами (і всі меблі);
5 – яблуко (фрукти);
6 – комп’ютерна мишка (і будь-яка техніка або посуд);
7 – прапорець (різного кольору);
8 – велосипед (і все, що з колесами);
9 – барабан (і будь-який музичний інструмент, або будь-яка риба);
0 – м’яч, бублик.
Головне при запам’ятовуванні чисел уявляти усіх дійових осіб живими і змушувати їх у незвичайний спосіб спілкуватися між собою. А тепер уявіть, як легко запам’ятати учням дати народження письменників,намалювавши в своїй уяві чудернацькі малюнки.
(слайд)Приклад. Запам’ятайте рік народження (мій наприклад) 1980 .І в уяві постає цікавий образ : Буратіно з барабаном їде на велосипеді та ще й бублика жує.
(слайд)Складання ейдос-конспекту,це створення блок-схем,які учень створює для закріплення теоретичного матеріалу. Учні "малюють" основні теоретичні поняття у вигляді структур, матриць, пірамід, нерідко у зошитах з'являються "сонечка", "хмарки", "чарівні квіти". Багаторазове повторення матеріалу в найрізноманітніших формах, групування і подача матеріалу у вигляді блок-схем довели, що навчання під силу всім. На мою думку, така система роботи спрямована на комплексне формування креативності учня.
«Метод Цицерона, або метод місць». Доведено, що пригадування інформації пов’язується з місцем її виникнення. Метод місць базується на зорових асоціаціях: потрібно ясно уявити собі предмет, який необхідно запам’ятати, і поєднати його образ з образом певного місця, який легко «виймається» з пам’яті. Записування вчителем матеріалу на дошці, вивішування плакатів і схем на стінах класного кабінету допомагають учням легко пригадати інформацію уроку, тим більше, якщо вона була незвичайна, фантазійна, казкова.
Приклад. Прикрасьте свої таблиці чудернацькими малюнками - і учні ніколи не забудуть розміщеної на них інформації.(зразок показати)
(слайд)Приклад. «Гарячий стілець».7 клас. «Наказовий спосіб дієслів» . Учневі пропонується сісти на стілець в центрі класу та висловити побажання своїм однокласникам,використовуючи при цьому дієслова наказового способу.
(слайд)«Музичний твір». На уроках пропоную використовувати пісні українських виконавців для дослідження мовного матеріалу.
Приклад. О .Пономарьов. «Три поради»(випишіть з тексту пісні дієслова наказового способу).
(слайд) Прийом «Логічні пари» Знайти спільне та об’єднати у пари зображення та написи.
Приклад. 11 клас «Розвиток поезії у 20-х роках ХХ століття»
1.Павло Тичина
2. Михайло Семенко
3. Микола Зеров
4. Максим Рильський
Наступне слово!
(слайд)Але всі ці прийоми не будуть діяти,якщо буде відсутня ? це «певна впорядкованість взаємопов'язаних елементів, які становлять єдине ціле». Так,це система!!!!!!
(слайд)Але без наступного елемента будь-яка система не буде діяти!(наступне слово кросворда)
Так,бажання навчатися!
Мотивація на уроці має одне з першочергових значень. Дивуй. Найбуденніші й повсюдні явища, події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування — початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.
(слайд) «Картинна галерея». Учитель вивішує на дошці 4—5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.
Приклад.9 клас. « Українська література ренесансу і бароко».
(слайд) А чи можемо ми уявити сучасний урок без комп’ютерної підтримки? І без нашого вірного помічника----------(кросворд). Так, це інтернет. У своїй діяльності використовую різноманітні засоби навчання
(Слайд) Комп’ютерні засоби навчання:
Завдяки доступу до загальної мережі,мною створена та постійно поповнюється відео та медіа тека . (слайд) Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Максима Рильського, Миколу Зерова, Євгена Плужника, Валер’яна Підмогильного, Лесю Українку, та багатьох інших.Орієнтуюся на кращих,тому постійно у своїй роботі використовую добірки бібліотек ,як от http://school80.edu.kh.ua/bbloteka/mediateka/videomateriali_do_urokiv/_ukrainsjka_literatura
За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відео матеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо.
(слайд)Однією з цікавих форм перевірки домашнього завдання є створення тематичних відеофільмів учнями. Наприклад ……(фільм уривок)
(слайд)З розвитком комп’ютерної техніки та з метою йти в ногу з вимогами учнів,
пропоную також тести у вигляді комп’ютерних програм. На кожен розділ програми предмета „Українська мова” мною були розроблені тестові
комп’ютерні завдання та введені у програму „My test”. Для перевірки знань учнів із теми формулюються 12 питань з 4-ма варіантами відповідей, лише одна з яких є вірною. На таку роботу виділяється лише 10-15 хвилин. Завдання та кількість запитань може визначати вчитель,в залежності від поставлених завдань.
Дана програма тестування задовольняє нас тим, що одразу можна побачити не тільки результат тестування кожного учня, але й „маску результатів”, тобто є можливість визначити, на яке з питань була дана невірна відповідь, скільки часу затрачено на обдумування кожного питання, а також вірні
відповіді на всі питання. Таким чином, одразу ж можна провести і „роботу над помилками”, звернути увагу на слабкі місця, запропонувати учням додаткові вправи саме на цю тему чи це правило.
Легкий доступ до мережі Інтернет значно полегшив роботу на уроках розвитку зв’язного мовлення. Наявність вай-фаю у школі зробив доступним вихід до Всесвітньої мережі у будь-якому класі. А якщо додати до цього ще й роботу із улюбленими всіма учнями роботу з гаджетами - маємо ефективний та результативний урок!
(слайд) Приклад. Урок розвитку зв’язного мовлення 7 клас. Твір-опис природи. Учні ,отримавши завдання ,працюють над описом,не обмежуючи себе однією-двома картинами природи,а заходять за запропонованим посиланням і мають змогу насолоджуватися та сприймати красу природи,що зобразив митець. Як приклад, Сергій Пузирченко – український художник http://yandex.ua/images/search?text=картини%20художника%20Сергій%20Пузирченко.&uinfo=sw-1366-sh-768-ww-1349-wh-660-pd-1-wp-16x9_1366x768.
Для дистанційного навчання та допомоги учням при підготовці домашнього завдання є використання електронної скриньки https://mail.google.com/mail/?hl=ru&zx=noj70kk79k3s#inbox.
Відвідуючи яку ,учні можуть знайти відеоматеріали,посилання та рекомендації щодо виконання домашнього завдання.
(слайд)Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко міняється техніка і технології, і щоб устигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчувати себе викинутим за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього її життя. Так,це ще одне слово в нашому кросворді.
Одним із викликів нашого часу, які гостро стоять перед школою, є соціалізація учня. Сучасний світ змінюється настільки швидко, що в межах життя одного покоління відбуваються кардинальні зміни, які стосуються всіх сторін існування людини.
І формування патріота держави,громадянином якої є учень,є першочерговим завданням учителя. А іноді і вирішальним у подальшому ставленні до соціуму вихованця. В цьому допомагає позаурочна робота з предмету. (слайд)Приклад. Флешмоб «Немає іншої країни,немає іншого Дніпра» (фото)
(слайд)Проведення свята «Покрови» (фото)
(слайд)Тематичні екскурсії,які знайомлять із побутом українців (фото)
(слайд)І повертаючись до нашого кросворду,хочу сказати,що останнє зашифроване слово має дуже важливе значення у процесі навчання. Так,це любов ! Дитині потрібно відчувати любов не тільки від батьків, але й з боку інших дорослих, які відіграють у її житті важливу роль. (слайд) Щоразу зіткнувшись із дорослою людиною, підліток відчуває: його люблять або не люблять. У першому випадку він охоче відгукуватиметься на спроби встановити контакт і так чи інакше підпадатиме під вплив. У другому ж випадку слова дорослих наштовхуватимуться на стіну нерозуміння. А учням так потрібна мудрість старших, зрілих людей. Проте без любові вони цю мудрість навряд чи переймуть. То ж нехай наші школи перетворяться в осередки любові, а вчителі стануть джерелом любові, розуміння та підтримки для своїх учнів.
(Слайд)У нас склалося слово-це «КРЕАТИВ».
В найсучасніших методиках немає нічого абсолютно нового, а новизна — в інтеграції добре знайомих елементів педагогічних методик і прийомів, що в цілому формують цікавий, ефективний підхід. Тож бажаю всім побільше креативу та наснаги у творчих здобутках. Дякую за увагу!