Тема: Вибір об'єкта проектування . Планування проектної діяльності. Конструювання підставки за допомогою методу фокальних об'єктів.
Мета: навчити учнів створювати дизайн виробів за допомогою методу фокальних об'єктів, ознайомити з поняттям « макет»; виховувати естетичний смак; розвивати логічне мислення, моторику рухів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ескізи, кресленики виробів, креслярські приналежності.
Очікувані результати: уміння конструювати вироби, з урахуванням елементів дизайну, народних традицій та регіональних особливостей художнього оформлення, уміння читати графічні зображення виробів, уміння виконувати ескізи.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Практична робота
VІ. Підсумки уроку
VIІ. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
III. Вивчення нового матеріалу
Макет.
Щоб отримати досконаліші вироби, які задовольнятимуть потреби та смаки різних людей, необхідно створювати нові їх конструкції, в яких враховуватимуться естетичні смаки та функціональні властивості.
Важливо не тільки мати певну користь від речей, а й прагнути, щоб вони були зручними та привабливими на вигляд.
Як тобі вже відомо з уроків образотворчого мистецтва, проектування предметів, корисність яких нерозривно пов'язана з красою, називають дизайном.
Основні виражальні засоби дизайну - формотворення, різноманітність предметних форм, плавність переходів між частинами фігури, витонченість.
Промисловий дизайн - це складний творчий процес, пошук нових форм, технічних і технологічних рішень, які відображаються у вигляді графічного документа (ескізу, креслення) або опису.
Художнім конструюванням захоплюється багато людей різного фаху, бо цей вид діяльності є цікавим, дає змогу розкрити свій творчий потенціал і створювати оригінальні речі, які подобаються іншим людям. Професійно художнім конструюванням займається художник-конструктор (дизайнер). Завдання дизайнера - зробити предмет гармонійним, красивим, зручним. Він розробляє композицію виробу, враховує естетичні смаки замовників продукції та споживачів, національні традиції, особливості навколишнього середовища тощо.
Працюючи над виробом, дизайнер досягає його виразності завдяки формі, кольору, дотриманню пропорцій, симетричності чи асиметричності, а також технологічним та декоративним властивостям матеріалу.
Під час проектування нових виробів доводиться мати справу зі складними формами і несподіваними рішеннями. Тому, перш ніж приступити до виготовлення нового виробу, що має складну форму чи конструкцію, спочатку виготовляють його макет.
Макет – це об'ємно-просторове відтворення якого-небудь виробу здебільшого в зменшеному розмірі, що показує форму, принцип дії, взаємне розташування його частин.
Виготовити макет набагато простіше, ніж готовий виріб. Для його створення не потрібно мати складне виробниче устаткування. Макет можна зробити вручну, з дешевих і таких, що легко обробляються, матеріалів.
Для виготовлення макетів використовують пластилін, гіпс, папір, картон, деревину, пластмасу, дріт. Найкраще брати матеріал, за допомогою якого можна легко змінити форму чи конструкцію макета, адже може виявитися, що конструкція майбутнього виробу потребує удосконалення.
Виготовити макет можна в натуральну величину або в певному масштабі. Найчастіше використовують масштаби зменшення.
За допомогою макета можна продемонструвати великі за розмірами та складні технічні об'єкти: літаки, кораблі, автомобілі, верстати. Якщо потрібно показати внутрішню будову виробу, його макет можна зробити рознімним.
Метод фокальних об'єктів.
Метод фокальних об'єктів є одним з методів, який допомагає подолати психологічну інерцію та генерувати нові та цікаві ідеї. Цей метод був запропонований в 1953році американцем Чарльзом Вайтингом. Він запозичений з технічної творчості, однак на практиці його можна використати і в художньому конструюванні. Перевагою методу є нетрадиційний напрямок творчого пошуку (нівелюється залежність від психологічної інерції), недоліком є випадковість знаходження результату. Однак він є простим у застосуванні й сприяє розвитку творчих здібностей.
Суть методу полягає в наступному. Об'єкт, який маємо конструювати (наприклад свічник) ставимо у фокусі (центрі) схеми. До речі, від слова фокус і походить назва методу. Вибираємо декілька будь-яких понять чи виробів вибраних випадково. Наприклад, перші два-три предмети, що стоять у кімнаті. Розписуємо їх властивості. Далі відбувається поєднання властивостей з фокальним об'єктом або частиною об'єкта. Звичайно можуть бути непоєднувані варіанти, можуть бути нісенітницею поєднання на перший погляд, тому зовсім відмовлятися від таких варіантів не слід. Бажано знайти використання більшості ознак чи властивостей.
Приклад :
Поличка для книг (фокальний об'єкт ) | ||||
Випадкові об'єкти | ||||
кіно | змія | каса | полюс | машина |
широкоекранне звукове кольорове об'ємне | довга холодна небезпечна | має квитки касир є в театрі, кінотеатрі, музеях | багато снігу холодно завжди зима північне сяйво | має двигун швидкість має колеса саморухома |
Розглянемо, як на практиці можна використати метод фокальних об'єктів. Об'єктом художнього конструювання оберемо свічник або кухонну дошку на вибір. Це і буде фокальний об'єкт.
Підберемо два будь-які поняття. (Учні пропонують варіанти)
Розпишемо властивості у вигляді схеми. (Виділяємо властивості разом з учнями)
Поєднуємо властивості з фокальним об'єктом та позначаємо найбільш прийнятні для нас.
Визначаємо декілька найцікавіших ідей-варіантів.(Обговорюємо разом з учнями)
Чи можна виготовити запропоновані вироби в нашій майстерні?
IV. Закріплення нових знань і умінь
1 Що називають макетом? Моделлю?
2 Які види з'єднань деталей ти знаєш? У чому їх особливість?
V. Практична робота
Створити новий дизайн (на вибір класу: дверної ручки, вішалки настінної, свічника, серветниці). Зарисувати схему створення виробу. Виконати ескізи виробу.
V.Підсумки уроку
Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за конспектом.
7 клас 9 урок.
Тема: Вибір об'єкта проектування . Планування проектної діяльності. Конструювання підставки за допомогою методу фокальних об'єктів.
Мета: навчити учнів створювати дизайн виробів за допомогою методу фокальних об’єктів, ознайомити з поняттям « макет»; виховувати естетичний смак; розвивати логічне мислення, моторику рухів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ескізи, кресленики виробів, креслярські приналежності.
Очікувані результати: уміння конструювати вироби, з урахуванням елементів дизайну, народних традицій та регіональних особливостей художнього оформлення, уміння читати графічні зображення виробів, уміння виконувати ескізи.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Практична робота
VІ. Підсумки уроку
VIІ. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
III. Вивчення нового матеріалу
Макет.
Щоб отримати досконаліші вироби, які задовольнятимуть потреби та смаки різних людей, необхідно створювати нові їх конструкції, в яких враховуватимуться естетичні смаки та функціональні властивості.
Важливо не тільки мати певну користь від речей, а й прагнути, щоб вони були зручними та привабливими на вигляд.
Як тобі вже відомо з уроків образотворчого мистецтва, проектування предметів, корисність яких нерозривно пов'язана з красою, називають дизайном.
Основні виражальні засоби дизайну - формотворення, різноманітність предметних форм, плавність переходів між частинами фігури, витонченість.
Промисловий дизайн - це складний творчий процес, пошук нових форм, технічних і технологічних рішень, які відображаються у вигляді графічного документа (ескізу, креслення) або опису.
Художнім конструюванням захоплюється багато людей різного фаху, бо цей вид діяльності є цікавим, дає змогу розкрити свій творчий потенціал і створювати оригінальні речі, які подобаються іншим людям. Професійно художнім конструюванням займається художник-конструктор (дизайнер). Завдання дизайнера - зробити предмет гармонійним, красивим, зручним. Він розробляє композицію виробу, враховує естетичні смаки замовників продукції та споживачів, національні традиції, особливості навколишнього середовища тощо.
Працюючи над виробом, дизайнер досягає його виразності завдяки формі, кольору, дотриманню пропорцій, симетричності чи асиметричності, а також технологічним та декоративним властивостям матеріалу.
Під час проектування нових виробів доводиться мати справу зі складними формами і несподіваними рішеннями. Тому, перш ніж приступити до виготовлення нового виробу, що має складну форму чи конструкцію, спочатку виготовляють його макет.
Макет – це об'ємно-просторове відтворення якого-небудь виробу здебільшого в зменшеному розмірі, що показує форму, принцип дії, взаємне розташування його частин.
Виготовити макет набагато простіше, ніж готовий виріб. Для його створення не потрібно мати складне виробниче устаткування. Макет можна зробити вручну, з дешевих і таких, що легко обробляються, матеріалів.
Для виготовлення макетів використовують пластилін, гіпс, папір, картон, деревину, пластмасу, дріт. Найкраще брати матеріал, за допомогою якого можна легко змінити форму чи конструкцію макета, адже може виявитися, що конструкція майбутнього виробу потребує удосконалення.
Виготовити макет можна в натуральну величину або в певному масштабі. Найчастіше використовують масштаби зменшення.
За допомогою макета можна продемонструвати великі за розмірами та складні технічні об'єкти: літаки, кораблі, автомобілі, верстати. Якщо потрібно показати внутрішню будову виробу, його макет можна зробити рознімним.
Метод фокальних об’єктів.
Метод фокальних об’єктів є одним з методів, який допомагає подолати психологічну інерцію та генерувати нові та цікаві ідеї. Цей метод був запропонований в 1953році американцем Чарльзом Вайтингом. Він запозичений з технічної творчості, однак на практиці його можна використати і в художньому конструюванні. Перевагою методу є нетрадиційний напрямок творчого пошуку (нівелюється залежність від психологічної інерції), недоліком є випадковість знаходження результату. Однак він є простим у застосуванні й сприяє розвитку творчих здібностей.
Суть методу полягає в наступному. Об’єкт, який маємо конструювати (наприклад свічник) ставимо у фокусі (центрі) схеми. До речі, від слова фокус і походить назва методу. Вибираємо декілька будь-яких понять чи виробів вибраних випадково. Наприклад, перші два-три предмети, що стоять у кімнаті. Розписуємо їх властивості. Далі відбувається поєднання властивостей з фокальним об’єктом або частиною об'єкта. Звичайно можуть бути непоєднувані варіанти, можуть бути нісенітницею поєднання на перший погляд, тому зовсім відмовлятися від таких варіантів не слід. Бажано знайти використання більшості ознак чи властивостей.
Приклад :
Поличка для книг (фокальний об’єкт ) |
||||
Випадкові об’єкти |
||||
кіно |
змія |
каса |
полюс |
машина |
широкоекранне звукове кольорове об’ємне
|
довга холодна небезпечна
|
має квитки касир є в театрі, кінотеатрі, музеях |
багато снігу холодно завжди зима північне сяйво
|
має двигун швидкість має колеса саморухома |
Розглянемо, як на практиці можна використати метод фокальних об'єктів. Об'єктом художнього конструювання оберемо свічник або кухонну дошку на вибір. Це і буде фокальний об'єкт.
Підберемо два будь-які поняття. (Учні пропонують варіанти)
Розпишемо властивості у вигляді схеми. (Виділяємо властивості разом з учнями)
Поєднуємо властивості з фокальним об’єктом та позначаємо найбільш прийнятні для нас.
Визначаємо декілька найцікавіших ідей-варіантів.(Обговорюємо разом з учнями)
Чи можна виготовити запропоновані вироби в нашій майстерні?
IV. Закріплення нових знань і умінь
1 Що називають макетом? Моделлю?
2 Які види з'єднань деталей ти знаєш? У чому їх особливість?
V. Практична робота
Створити новий дизайн (на вибір класу: дверної ручки, вішалки настінної, свічника, серветниці). Зарисувати схему створення виробу. Виконати ескізи виробу.
V.Підсумки уроку
Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за конспектом.