ТЕМА. «Вічна загадка любові Григора Тютюнника. Новела «Три зозулі з поклоном» - твір про щиру і вірну любов.»
Мета: розкрити глибину «повної болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника; відпрацьовувати навички аналізу образів героїв новели « Три зозулі з поклоном», з`ясувати, у чому полягає філософічність і психологізм твору; виховувати почуття любові, доброти, терпимості, уміння співчувати та співпереживати.
Обладнання: мультимедійна презентація «Григір Тютюнник», грамзапис пісні «Летіла зозуля», схема «Магічне число три в новелі «Три зозулі з поклоном».
Перебіг уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
Життя Григора Тютюнника – то шукання того головного, найважливішого смислу. Він був впевненим, що «життя дає страждання і щастя, а мрія приносить Нуль, якщо за неї не боротись, якщо її не зробити життям». Мрія, яку зробив життям Григір Тютюнник – то всеобіймаюча Любов до всього сущого на землі бо, писав він, «мало – бачити, мало – розуміти. Треба любить. Немає загадки таланту, є вічна загадка Любові». Тож про загадку любові Гр.Тютюнника – відомого українського письменника, лауреата премії ім.Лесі Українки та державної премії ім.Тараса Шевченка ми й поведемо мову сьогодні на уроці. А також ми з`ясуємо загадку любові його героїв, що кохають і не зрікаються свого кохання; спробуємо розкрити ідейно-художній зміст новели, визначити її особливості та символіку, а ще - подумаємо над тими проблемами, що порушені у творі.
Оголошення теми та мети уроку (слайд)
«Вічна загадка любові Григора Тютюнника. Новела «Три зозулі з поклоном» - твір про щиру і вірну любов.»
Епіграфом нехай стануть слова Ліни Костенко:
Очима ти сказав мені люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
Несказане лишилось несказанним.
Вчитель. Новела «Три зозулі з поклоном» - одна з найчарівниіших перлин української літератури. Вона чи не найглибше відзеркалює внутрішній світ Гр.Тютюнника, його прагнення гармонії, злагоди, доброти й усепрщення. Здається, до її написання він прямував усе попереднє життя, а поштовхом стала, здавалось би, незначна подія.
Учениця. Із біографії відомо, що часто згадує Григір, як осінного дня 1937 року він малий, 5-літній, біг за возом, на якому везли з рідної Шилівки до Полтави, а далі - на край світу, аж до Сибіру неісходимого його безвинно взятого під варту батька Михайла. Там він, бідний, і загинув.
Учениця. А ще у своєму "Щоденнику автор познайомив нас із жінкою, котра дуже любила його батька. Коли в сім`ї сталося нещастя, мама його кинулася в горі саме до неї. Ця жінка була набагато старша і за тата і за маму. Але обоє вони ніколи не посміли зневажати ту любов, велику і безвзаємну. Отож Марія, так звали жінку, пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала і побивалася. Удвох вони і поїхали шукати батька, не знаючи, що слід його уже загубився навіки. Оце благородство, оце краса обох жінок, оце так самозреченість тоді ще зовсім молодої мами. Мабуть вона в цілім світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла. Дивина - та й годі. У житті всяке буває.
Учениця. Було то 1976 року. До Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, особливо вразила одна — «Летіла зозуля через мою хату...». Йшлося в ній не просто про нещасливе кохання, а й про вічне, не переборне ніким і нічим страждання людини.
Вчитель. Для того, щоб наші гості могли уявити, про що піде мова науроці, пропоную буктрейлер. Я сподіваюсь, що ви зацікавитесь новелою і обов`язково її прочитаєте.
(Перегляд буктрейлера)
Вчитель. Ви прочитали новелу. Чи сподобалася вона вам? Які думки і почуття виникли у вас під час читання? (здивування, біль, смуток, тривогу) Кому співчували? Чому?
Про що цей твір? (звичайно, про любов)
Які основні проблеми в ній порушені? (сила вірного кохання, трагедія людини в системі тоталітарного режиму, філософія життя, усепрощення)
ПАСПОРТ ТВОРУ
Яку тему порушує Григір Тютюнник?
Тема. Складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
На чому гостро наголошує автор? Що він доносить до сучасного читача?
Ідея: возвеличення Любові Всевишньої, як вічної загадки життя, яка підносить людину на вершину щастя або робить її безмежно нещасливою.
Вчитель. Кому присвячена новела?
Твір має епіграф - присвяту: «Любові Всевишній присвячується». Над усім грішним і земним піднесена саме любов. Всевишня любов у розумінні Тютюнника - це даність із неба. Всевишній вживається тільки зі словом Бог. Мабуть, автор вказує на найвище, найпрекрасніше людське почуття - кохання. Бо воно - найодухотвореніше. У новелі це любов душ, тобто любов вищого за тілесний рівня. Це кохання, в якому залишається кожен чесним перед собою. Це безпретензійне кохання, в якому не було й тіні заздрощів і суперництва. Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово КОХАННЯ (Обожнюваність, чуттєвість, позитивні емоції, інтимність і близькість, підтримка, романтичні почуття, піклування і турбота, вірність, взаємність, відданість, ніжність, самопожертва, сім`я та шлюб)
Любов всевишня
Хто ж є носіями цієї любові у творі?
Чи тільки про любов ця новела? Про що ще?
жінок на полі, світло каганців, відсутність культурних розваг, окрім вечорниць по сусідах, брак чоловіків - одні інваліди).
Підпишіть вершини трикутника іменами персонажів. У якій послідовності ви їх розмістили б ? Свій вибір обгрунтуйте.
(Михайло, Марфа, Соня)
Метод"Прес"
Словник
Перш ніж перейти до характеристики образів головних героїв, давайте пригадаємо сюжет новели.
Сюжет:
Чи випадково автор дає саме такі імена своїм персонажам?
(Не випадково. Імена відповідають персонажам і допомагають розкрити їхні образи, внутрішній світ)
Що переважає в новелі: зображення подій чи почуттів? (почуттів)
Кохання – це прекрасне почуття. Воно залишає слід на все життя. Але приходить воно до кожного по - різному. Володимир Винниченко, наш земляк, сказав : «Кохання приходить зразу, в один момент, і може одійти з такою ж раптовістю і несподівано. Любов приходить помалу, непомітно, стає господинею і одходить трудно, з муками, із смертю.»
Та в житті буває, що ні мук, ні страждання не можуть затьмарити світле почуття.
Вчитель. У вас є декілька хвилин, щоб подумати над тим, як саме в образі головних героїв письменник показує любов і почуття.
Кохання Марфи – щире, чисте, всепрощаюче, всевишнє, дане Богом, вірне, нерозділене, однолюбка, емоційна,, відчайдушна у своєму коханні, безнадійно закохана, але не претендує на чуже щастя, страждає через нерозділене кохання.
Кохання Софії – вірне, чисте, палке.
Кохання Михайла – вірне дружині і синові, чисте, віддане.
Вчитель. Лінгвістична хвилинка. Що ж означають імена наших героїв?
Вчитель. Чи випадково автор дає саме такі імена своїм персонажам?
(Не випадково. Імена відповідають персонажам і допомагають розкрити їхні образи, внутрішній світ)
Що нам відомо про Михайла?
В образі Михайла ніби постає історичне минуле: репресія 1937 року, горе і страждання народу, мільйонів дітей, яких осиротив Сталін.
Що нам відомо про Софію?
- А тепер слово про грішну безгрішницю Марфу.
Чи згодні ви з таким визначенням-характеристикою?
Зачитайте опис зовнішності її в юності і сучасної Марфи. Чи змінилася? Чому?
Що відомо про неї?
Чому ж тоді заміж вийшла? /Це була життєва помилка: чи то з відчаю, з жалощів, чи то з покірності долі/. Розгледіла, та вже було пізно (товстопикий, товстоногий, їв без міри, рудий, як стара калоша - автор його теж не любить). Ось і покохала чуже. Чи виправдано це?
З літературних вузликів
Ліна Костенко говорила:
Чужа душа – то тихе море сліз.
Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна!
Тож ми не маємо права осуджувати людину.
А чи була б щаслива з Карпом? (Бог, мабуть, того і забрав його).
Що тримає Марфу на світі? (кохання, листи, які читає таємно, адже вони не їй).
Чому так часто позирає на Михайлового сина? (Бачить у ньому коханого, бо той схожий на батька).
То у чому ж її гріх? Чи можна її осудити? (Ні, чужому щастю на
заваді не стала, вона розуміє, що не в праві кохати, а кохає, мучиться).
Це щастя?
Моделювання ситуації від імені персонажа
Я- Марфа. Я люблю одруженого чоловіка...
/Михайло - репресія,
Софія - дружина репресованого, тяжко працює, сама виховує сина,
Марфа - нерозділене кохання, молода вдова, тяжко працює,
Син Михайла – сирота,
Карпо – нещасливий у подружньому житті.
Знедолений увесь український народ у період репресій.
Вправа «Я – дослідник»
Дослідити художню майстерність Григора Тютюнника у новелі «Три зозулі з поклоном», показати вміння автора використовувати тільки необхідні слова, влучні художні засоби.
("Сидить на моріжку, обриває пелюстки на ромашці, шепочучи: "Є - нема, є - нема, є ...". Порівняння:"А Марфа біжить на роботу, птахою летить, щоб дов'язати до вечора свої шість кіп, і вітер сушить - не висушить сльози у її очах". Епітети: "Сокіл був, ставний такий, смуглий, очі так і печуть, чорнющі", "Сині Марфині очі запливають слізьми і сяють угору...". " Карпо (чоловік Марфи) тьопає (їсть) як за себе кидає...". "Товстопикий був, товстоногий. І рудий ... . Як стара солома. Марфа проти нього перепілочка ... а сльози в очах - наче дві свічечки голубі ..." тощо.) Отже, автор уміє добирати тільки необхідні слова, влучні художні засоби.
Дослідити образи – символи новели
У новелі зустрічаються такі образи-символи:
Ріка. Час - це ріка, води якої згладжують усе. Образ річки з'являється /Михайлові у сні. Вона тече там, де росте посаджена ним самотня сосна, де його відсутність спустошила душі Софії і Марфи. Проте життя йде, тече, як і ріка, змінюється./
Ромашка - символ кохання. /Сидить Марфа на поріжку і обриває
пелюстки, шепочучи: "Є, нема, є, нема", ніби - любить, не любить./
Колосок (синок мій колосок) - це символ основи життя, адже син Михайла - продовжувач роду.
Центральним у новелі є символ зозулі - символ суму, символ душ, тривоги, провіщення нещастя. Три зозулі з поклоном у листі - це святість трьох душ, що їх автор втілює в образах Михайла, Софії і Марфи.
Кування зозулі – ніби заклинання, що означає: покинь, забудь, відпусти.
Несказане лишилось несказанним!!!
(шумить велика татова сосна).
З`ясуйте конкретне і символічне значення сосни у творі
Сосна – цар – дерево, вічнозелене (символ туги, самотності)
Конкретне Символічне
-Перед хатою на піску посаджена сосна - Для сім`ї – пам`ять про тата.
-Молода сосна –символ рідного житла. - Для односельців – спогад про
-Вона співає тихим голосом, майже хорошу людину: безневинно пошепки свою пісню,в якій ледь уловима туга загублену.
самотності. -Для тата – символ рідного
-Сосна, яку посадив Михайло , нашіптує дому,трепетна надія на щось особисте,
у сні про присутність самотньої жінки , що його натяк на те, що чекає тата
кохає. в майбутньому, і спроба
-Сам оповідач наприкінці новели лишити щось по собі.
звертається до сосни подумки, а Татова сосна - Смола сосни – живиця, вона гоїть
відповідає : « Тоді не було б тебе». рани ,а значить , допоможе з»ясувати
болючі для сина питання.
-Біля Карпової хати – одинока Марфа.
Дослідити наявність у новелі магічного числа 3
ВЧИТЕЛЬ. «Останній лист від тата» — це новела в новелі, і розкриває він цілий світ почуттів — сум за родиною, за втраченою свободою за життям та безмежну любов.
«Лист до Софії».
(Учень читає напам’ять)
«Софіє! Соню!
Учора дав менітовариш скалку од дзеркальця, я глянув на себе і не впізнав. Не тільки голова вся, а й брови посивіли. Зразу подумав: може, то іній (це надворі було), тернувдолонею — ні, не іній...
Більше не дивитимусь.
Часто сниться мені моя робота. Наче роблю вікна, двері фильончасті, столи, ослони. І так мені руки потім засверблять, що, буває, ложки хлопцям ріжу на дозвіллі... А руки як не свої. Дерево тут хороше, у нашій стороні з нього білі палати робили б. Але сире. Та й інструмент не той, що в мене був. Ти його ще не спродала? Як буде скрута — не жалій. Коли повернуся, на новий розживемось. Соню, аби ти знала, як хочеться вижити. Не так то й далеко я зайшов, та далеко вертатися.
Ти питаєш, як нас годують, як одягають на зиму. Годують такою смачною юшкою, що навіть Карпо Ярковий п'ятнадцять мисок умолотив би, ще й добавки попросив! Вдягачка звичайна, селянам до неї не звикати.
Сю ніч снилася мені моя сосна. Це вона вже досі в коліно, а може, й вища. Сосна — а за нею річки синє крило... Ніти, нісинок, мій колосок, чогось давно не снитесь, тільки привиджуєтеся.
Сусіда мій по землянці молиться увісні, а Бога не називає. До кого молиться?..
Соню!
Не суди мене гірко. Але я ніколи нікому не казав неправди і зараз не скажу: я чую щодня, щодесь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна, Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй, як співав на ярмарках Зіньківських бандуристочка сліпенький, послав три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть од морозу.
Сходи, моя єдина у світі Соню! Може, вона покличе свою душу назад, і тоді до мене хоч на хвильку прийде забуття.
Обіймаю тебе і несу на руках колиску з сином, доки й житиму...»
Рефлексія
Слово вчителя
Григір Тютюнник з такою любов`ю змалював своїх героїв, що серед цієї трійці, як не дивно, ми не бачимо третього зайвого. Хочеться доземно вклонитися кожному з них за любов і страждання: за мудрість - Софії, за відданість – Марфі, за чоловічу ніжність – Михайлу. І варто пам`ятати, що людина в будь – якій ситуації має залишатися людиною.
Над вечірнім простором солоним,
Подолавши даль гірких років,
Три зозулі прилетять з поклоном
До квітчасто чистих рушників.
І душа здригнеться рушниково,
І дитинність вирветься з оков,
Як джерельце Григорове слово –
З первозданним іменем: Любов.
А зараз сюрприз - Конверт щирості.
Ви уже дорослі, і тому дайте відповіді на питання із конверта щирості.
Твір має епіграф - присвяту: «Любові Всевишній присвячується». Епітет «всевишня» налаштовує на високий регістр, викликає асоціації з християнська, вселенська, адже слово всевишній є синонімом до слова Бог. Отже, над усім грішним і земним піднесена саме любов.
Які ще присвяти до яких творів вам відомі? Робота з картками. Встановити відповідність.
1. Любові всевишній присвячується
2. Кононівським полям
3. «Цвітові яблуні»
4. Іскрєннєму моєму Якову де Бальмену
5. Жуковському
6. Своєму батькові
7. Григоровичу на пам'ять 22.04.1838
А М.Коцюбинський «Intermezzo»
Б «Катерина» Т.Шевченка
В М.Хвильовий «Я (Романтика)»
Г Гр. Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
Д Т.Шевченко «Гайдамаки»
Е О. Кобилянська «Земля»
Є Т.Шевченко «Кавказ»
1Г 2А 3В 4Є 5Б 6Е 7 Д
Розгадати кроссенс