Тема уроку. Своєрідність творчої спадщини Остапа Вишні. Популяризація творчої спадщини Остапа Вишні засобами Microsoft Office
Мета уроку: показати неповторність творчої спадщини Остапа Вишні; розвивати почуття комічного; формувати вміння ставити навчальні завдання, здатність до моделювання, аналізу, застосовувати набуті знання практично, розвивати творчі здібності; усне та писемне мовлення, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури; виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів та літератури про творчість письменника та його життя, навчити створювати та редагувати форми об’єктів БД за допомогою конструктора; закріпити практичні навички роботи з формами БД
Тип уроку: інтегрований урок (українська література, інформатика).
Обладнання: портрет письменника, слайди, таблиці БД, об'єкти БД, ілюстрації до творів письменника, епіграф.
Остап Вишня, хто він для нас?
Країна веселої мудрості.
Слава України, її невмируща
краса.
Олесь Гончар
Хід уроку
І. Організаційна частина
(Діти займають робочі місця)
Добрий ранок, діти! Сьогодні ми з вами підведемо підсумок знайомства з непересічною постаттю, письменником – гумористом Остапом Вишнею. Але урок у нас буде не звичайний, а інтегрований. Інтегрований з інформатикою, адже гаджети стали невід’ємною частиною сучасного життя. І вміння ними користуватися є одним з ключових для кожної з професій.
Сучасні умови життя доводять необхідність комп`ютерної технології. На уроках інформатики ви отримуєте знання та навички роботи з комп`ютером, а саме опрацювання даних за допомогою ПЗ Access. Сьогодні ви побачите, як ці знання можна використати під час вивчення української літератури. Комп`ютер буде помічником і вчителя, і учнів. На уроці ми перевіримо, як ви вмієте працювати з ним.
Тож яких цілей ми повинні досягти на уроці?
2. (Метод незакінченого речення.)
«Сьогодні на уроці я хочу….. для того, щоб…... )
3. Знайомство з планом роботи
Зверніть увагу перед вами на ваших робочих місцях лежить карта уроку.
Сьогодні ми будемо працювати саме за нею. Як ви можете бачити для початку ми пригадаємо тему попереднього уроку і виконаємо тести на платформі kahoot, потім вислухаємо повідомлення про особливості творчої спадщини Остапа Вишні, проаналізуємо його усмішки, закріпимо знання в творчій майстерні, прикрасимо новорічну ялинку і на цьому наша подорож творчістю остапа Вишні закінчиться. Тож вперед за усмішкою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня. Переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд, пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік. запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до університету.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про цю людину, яка запізнилася на потяг.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда. запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні - все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. І кожна щира усмішка яку викликає своїми творами Остап Вишня додалася на ваш особистий рахунок.
1. Робота з епіграфом.
(Учні висловлюють свої думки).
ІV. Актуалізація опорних знань.
Всі ви вже знайомі з цією платформою, адже неодноразово працювали на ній. Зверніть увагу що посилання на неї вже є на ваших моніторах. Зайдіть на неї та підпишіться. Отже будьте уважні та не втрачайте часу. Успіхів.
Питання:
Чудово впоралися з цим завданням.Зараз на екрані ми бачимо хто був найкмітливішим.
V.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Учитель.
Здається, немає жодної людини, яка не читала б чудових усмішок Остапа Вишні, «запашних», «ніжних», «смішних» і водночас, кажучи словами Миколи Хвильового, «глибоко трагічних». Головним джерелом його гумору була любов до життя, до людини, а девізом – «треба любити людину більше, як самого себе».
Гумор — найкращий порадник у важкій ситуації і кращі ліки від усіх хвороб. Щирий сміх над собою — помічник подвійний. Цією давньою мудрістю користувався Павло Михайлович Губенко,
Остап Вишня все життя був веселою, оптимістичною людиною і своїм темпераментом так міг заразити оточуючих, що ті забували про будь–які проблеми і турботи. В народі Остапа Вишню любили. За його характер – добрий і чуйний. Вишня вмів завжди вислухати людей; переживав усі людські біди як свої особисті; у «чужих» справах писав, дзвонив, їздив і ходив на прийоми до відповідальних й впливових людей. І, звичайно ж, за його вміння донести до слухача такі дотепні й актуальні гуморески, від яких кожен міг „нарвати пупа”.
В цьому він був справжнім майстром гумору. В чому ж особливість творчої спадщини нам розповість Артем, який підготував повідомлення на цю тему.
1. Повідомлення учня. Своєрідність творчої спадщини.
Повідомлення учня (орієнтовна відповідь) Остап Вишня — письменник, який у 20-х рр. XX ст. заохотив мільйонні маси до читання української літератури. Він був «королем українського тиражу». За життя гумориста побачили світ понад 100 збірок його творів, деякі неодноразово передавалися.
У великому творчому доробку письменника представлені різноманітні жанри малої прози (усмішка, гумореска, фейлетон, памфлет, автобіографічні оповідання), але скрізь присутній іронічно усміхнений автор у ролі мудрого, дотепного оповідача.
Остап Вишня ввів в українську літературу й утвердив у ній новий різновид гумористичного оповідання, що його сам же й назвав усмішкою. Лаконізм, влучність, дотепність, іронічність, обов'язкова присутність автора (у ліричних відступах, окремих репліках оповідача) створюють загальну викривальну тональність такого твору.
Тематичний цикл усмішок: сільські, кримські, закордонні, реконструктивні, київські, мисливські тощо.
Тематика творів
Внесок Остапа Вишні в розвиток української літератури вагомий. Письменник був справжнім новатором, першим, хто прокладає шлях українській сатирі та гумору за нових умов, час для цього жанру вкрай несприятливих, що й відбилося на життєвій і творчій долі майстра слова.
3. Робота над змістом усмішок.
Вдома ви читали мисливські усмішки. Хто має бажання висловити свою думку стосовно усмішки “Сом” та проаналізувати її?
(Відповідь учня)
Письменник розповідає з гумором неймовірні бувальщини про сомів, їхні звички, про пригоди, що трапляються з рибалками. І хоч у цих пригодах чимало, м'яко кажучи, без перебільшень, це не заважає читачеві весело сміятися й дивуватися багатству та красі нашої рідної природи.
Жанр: усмішка.
Тема: гумористична розповідь про сома, що жив у річці Оскіл і міг з'їсти гусака, гімалайського ведмедя і навіть парового катера.
Головна ідея: виховання любові до природи, щирий захват красою рідної природи, неприхована залюбленість у неї.
Композиція: усмішка складається з чотирьох частин:
✵ у першій оповідач запрошує читача побувати на Осколі й помилуватися краєвидами цієї річки;
✵ у другій частині дід Панько застерігає бути обережним біля ковбані, у якій живе величезний сом;
✵ у третій частині йдеться про сома, який тягав за собою моторного човна;
✵ у четвертій герой-оповідач розповідає про те, чим живляться соми і як їх ловити.
Дякую! А хто може проаналізувати усмішку “Як варити та їсти суп з дикої качки”?
Однією з найдотепніших і найліричніших "Мисливських усмішок" Остапа Вишні є усмішка "Як варити і їсти суп із дикої качки", присвячена М. Рильському, другові Вишні та колезі по полюванню. Відомо, що ніхто із них ніколи не вбив жодного звіра чи птаха, а "полювали" вони в основному, насолоджуючись красою природи і ведучи неквапні бесіди.
Уже перші речення усмішки викликають зацікавлення й інтригують, адже містять "несподіване" повідомлення, що, виявляється, на основі багатолітніх спостережень і наукових досліджень один відомий орнітолог дійшов висновку, що "дикі качки, крім базару, водяться ще на лугових озерцях та по очеретах і тихих-тихих плесах" річок. Такий початок налаштовує на ліричний лад, у душі викликає лагідний, добрий настрій.
Далі розповідь ведеться в такому ж ключі: не поспішаючи, оповідач пояснює усім відоме й зрозуміле, як готуватися до полювання, що з собою слід брати. Виявляється, для цієї справи обов’язково потрібно взяти рушницю й набої, а також інший мисливський реманент, без якого ви не зможете правильно навіть прицілитися. Що ж це таке? Не здогадуєтеся? То читайте усмішку далі. Це, звичайно ж, рюкзак, буханка, консерви, огірки, помідори, десяток укруту яєць і стопка... Прискіпливий читач може запитати: "Навіщо ж стопка?". Гуморист не затримується і відповіддю і пояснює недосвідченому в питаннях полювання, що це для того, "щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тече...". Використаний прийом невідповідності й викликає сміх.
Та майстер гумору розуміє, що твір зацікавить і матиме мистецьку цінність лише тоді, коли в сюжет ввести нові елементи. Тому у творі знаходимо й описи природи. Іронічно й з гумором автор малює вечірній пейзаж: "Дика качка любить убиватись тихими-тихими вечорами, коли сонце вже сковзнуло з вечірнього пруга, минуло криваво-багряний горизонт, послало вам останній золотий привіт і пішло спать...".
4. Метод прес
-я вважаю, що ..(озвучення позиції)
-оскільки (обгрунтування )
-таким чином (підбиття підсумків)
4. Самостійна робота.
Ми познайомилися з деякими творами О. Вишні , тому пропоную вам виконати завдання на відповідність характеристикам твору та його назві.
Для виконання цього завдання ми і скористаємось з вами комп’ютерною програмою БД. Але спочатку давайте згадаємо з вами що ми називаємо формами БД? Що необхідно зробити чи з яким об’єктом БД нам потрібно попрацювати, щоб отримати Форму? Скільки способів існує для створення Форм.
Форма – це інструмент, який дозволяє більш зручно відображати бланк для заповнення і редагування вмісту таблиць. Існують 2 способи створення форми: майстер і конструктор. Майстер задає детальні питання про записи, поля, макет, формат і створює форму на основі одержаних відповідей. Доопрацювання і редагування форми краще виконувати в режимі конструктор.
Алгоритм створення форми в режимі Майстра
Доступ до інформації у базі даних забезпечується за допомогою запитів. Запити дозволяють вибрати дані, які зберігаються в кількох таблицях, а також здійснювати відбір згідно заданих умов. Запити за призначенням та результатами поділяються на: запит на вибірку (простий;) перехресний запит; запит на внесення змін , запити з параметрами.
№ |
Образи та герої |
Твір |
Жанр |
Характеристика |
Картинка |
1 |
дід Панько |
«Сом» “Як варити і їсти суп із дикої качки” «Письменники» “Моя автобіографія” |
Усмішка гумореска фейлетон автобіографічне оповідання гумористична новела
|
виховання любові до природи. висвітлення факторів, які впливають на формування митця, у гумористичній формі. Зразки низькопробної літератури, які допускають до публікації. Мистецькі вплетений у композицію розповіді прекрасний український пейзаж надвечір’я М. Рильський: «Тут – увесь Вишня: любов до життя, любов до людини, іронія до отого «щасливого» дитинства…». заплава річки Оскіл за славним містом Енськом на Харківщині. Усмішка присвячена Максимові Рильському, близькому другові письменника Та окрім веселощів, автор звертає увагу на негативні моменти життя – заборони й обмеження з якими доводиться воювати або змиритись Композиція твору відповідає формі ділового паперу |
|
2 |
письменник |
|
|
|
|
3 |
Павло – герой-оповідач
|
|
|
|
|
4 |
Молодий мисливець |
|
|
|
|
5. Аналіз виконаних робіт.
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
Запитання до учнів.
1. Як ви думаєте, чому Остапа Вишню було засуджено?
3. Чому твори Остапа Вишні, написані після звільнення, втратили гостроту і політичну спрямованість?
2. Рефлексія.
Учитель. Ось і добігають до кінця останні хвилини нашої подорожі в часі коли жив та творив Остап вишня. Зазвичай з кожної подорожі люди на згадку привозять сувеніри, світлини та певні знання. Сувенірами сьогодні про нашу подорож будуть виготовлені вами презентації та гарні оцінки які ви дізнаєтеся після того як ми перевіримо їх виконання.
А поки що пропонуємо поглянути на свої мішені, та підрахувати кількість балів за нашу з вами роботу на уроці.
На уроці ви показали свої вміння та навички користування ППЗ, зокрема при пошуку і виборі необхідного матеріалу відповідно до теми та мети.
Сьогодні актуальна фраза: «Хто володіє інформацією, той володіє світом».
Успіхів вам в постійному оволодінні новою інформацією і коректному розташуванні її при підготовці та оформленні документів
Домашнє завдання.
Підготувати звіт за творчістю Київських неокласиків з якими ми познайомилися використовуючи БД