Відділ Папороті. Лабораторне дослідження: будова папоротей.

Про матеріал
Тема 4. Різноманітність рослин. Підручник І.Ю.Костіков. Параграф 41. Папороті. Розробка відповідає одноіменній презентації.
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Відділ Папороті. Лабораторне дослідження: будова папоротей.

Основні терміни та поняття: папоротеподібні, вайї, сорус, індузій, епіфіти, реліктові рослини.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь та навичок.

Форма уроку: урок-подорож.

                                                          Хід уроку

I. Організація класу.

II.Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду.

Для отримання дозволу для подорожування учитель пропонує дітям відповісти на наступні запитання:

1.Які рослини ми з вами зараз вивчаємо?

2. Які рослини називаються вищими?

3.Які рослини називаються споровими?

4.Поява тканин та органів яке значення має для цих рослин?

5.Яку роль відіграють корені для життя на суші?

6.Стебло?

7.Листки?

8.Які спорові рослини ми вже вивчили?

9.Які із них не мають кореня?

10.А чи є такі, що не мають листків?

11.Як вони здійснюють функцію фотосинтезу?

12.Які корені у хвощів та плаунів?

13.Які корені називаються додатковими?

14.Спори у мохів знаходяться у чому?

15.Спори у хвощів та плаунів у чому?

16.Яке покоління переважає у мохів?

17.Переважаюче покоління у хвощів та плаунів?

18.В умовах існування на суші краще переважання гаметофіту чи спорофіту і чому?

III.Мотивація навчальної діяльності.

Слайд №1. Загадка.

Дивна в лісі є трава-

Не лопух, не кропива.

Коли хочуть щастя, влітку

Все шукають її квітку.

Хоч півсвіту обійти-

Того цвіту не знайти.

Про яку рослину йдеться мова?

Що ви про неї знаєте?

Щоб більш детально вивчить папоротеподібних ми і здійснимо нашу сьогоднішу подорож.

Учитель оголошує тему уроку.

Слайд №2.

Діти записують тему у зошит та самостійно формулюють мету та визначають пункти подорожі до кінцевої зупинки-Зупинки Знань(дерева знань)

Слайд №3.

Слайд№4. Учитель пропонує дітям записати у зошит  у стовпчик основні поняття та терміни із завданням поетапної, по мірі вивчення їх розшифровки.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Пункт. Різноманітність.

Бесіда з дітьми про різноманітність папоротеподібних.

Які форми папоротей ви  зустрічали у своїй місцевості? У яких місцях вони ростуть?

Учитель повідомляє історію виникнення папоротей, розширює знання учнів про їх різноманітність.

Слайд №5.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Заслуховуємо короткі повідомлення дітей про різноманітність папоротей:

А) про платицеріум (оленячі роги) Після виступу, учитель звертає увагу дітей на зясування етимології та семантики терміну –Епіфіти.

Слайд №6.

 
   Епіфіти (від грец. епі – над і фітон – рослина) – види рослин, що живуть на інших рослинах, використовуючи їх тільки як місце прикріплення.

Б) деревовидні папороті.

2. Пункт. Будова.

Після самостійного опрацювання матеріалу по будові папоротей, учитель звертає увагу дітей на інструктивну картку Л.д...

Слайд№7.

Учитель показує, а діти називають органи папороті та заповнюють таблицю по Лабораторному дослідженню:

 

Завдання дослідження

Результати дослідження

 

  1. Розгляньте спороносну рослину папороті. Знайдіть листки, стебло, кореневище з коренями.
  2. Розгляньте нижню частину листкової пластинки. Зверніть увагу на розміщення сорусів, які вкриті покривальцями серцевидної форми.
  3. Препарувальною голкою зніміть покривальце одного-двох сорусів папороті.
  4. Розгляньте у лупу спорангії.
  5. Замалюйте загальний вигляд рослини, листок з сорусами. Підпишіть органи папороті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

­­­­­­

 

 

 

 

 

29Папоротник – высшее споровое растение

 

Слайд №8.Учитель після пояснення інформації про листки папороті, пропонує розглянути слайд і записати  значення терміну Вайя та Індузій.

Вайя - (від грец. вайон – пальмова гілка)

Слайд №9

Індузій (з лат. Indusium – жіноча верхня туніка) – покрив сорусів.

3Пункт. Розмноження. Щоб з`ясувати, як відбувається розмноження папоротей , діти  висувають самостійні припущення. Вчитель пропонує увазі учнів Анімацію –Розмноження папоротеподібних.

Зупинивши кадр на зображенні соруса-просить після короткого інструктажу з техніки безпеки за гербарними зразками та побаченим у мікроскопі, замалювати соруси із спорами в Л.р. , також заповнюють таблицю з висновками роботи.

4Пунк.Значення.

Виступи дітей:

А)утворення  кам’яного вугілля та використання його людиною.

Слайд№12 .Відео -утв. Кам’яного вугілля.

 

Використовуючи мапу України, дитина показує на ній місцезнаходження родовищ кам’яного вугілля. Слайд№13.

 

Б) Використання папоротей в їжу та виробництва ліків.

В) Використання людиною Азоли.

5Пункт. Охорона.

 Учитель повідомляє дітям про те, що до Червоної книги України занесено 20 видів папоротеподібних. Пропонує розглянути слайди з зображенням деяких із них.

Слайди №14-18. По марсилії та сальвінії плаваючій невеликі повідомлення учнів.

V.Висновки. Формулюють самі учні, учитель корегує, направляє у правильне русло.

Слайд №19.Зачитує учитель.

 Висновки:

1. Розмножуються спорами

2. Мають корінь і пагін

3. Є підземний пагін – кореневище

4. Листки – вайї

5. Мають соруси – зібрання спорангіїв

6. Переважає спорофіт

7. Гаметофіт – заросток, є самостійним

8. Запліднення – з участю води

 

 

VІ.Домашнє завдання:§41, виконати письмово завдання №1, ст.. 185.

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Аксенова М. Энциклопедия для детей.Том2 Биология. Москва» Аванта+» 1998

2. Андерсон О.А.Робочий зошит з біології. Київ «Школяр» 2009

3. Гамуля Ю.Г. , Гамуля О.В. Усі уроки біології 7 клас. Харків. Видавнича група « Основа» 2007-176с.

4. Горяна Л.Г. Методика організації роботи учнів з підручником в процесі навчання біології. Хімія. Біологія. 2003-№20.

5. Костіков І.Ю. Біологія: підруч.для 6-го кл. загльноосв. навч.закл. – К.:Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.

6. Мирна Л.А. Біологія, 6 кл.: лабораторні дослідження, дослідницький практикум, практичні роботи, проекти, екскурсії. – Кам’янець =-Подільський: Аксіома, 2014. – 60 с.

7. Мусієнко М.М., Вервес Ю.Г., Славний П.С. Біологія. Підручник для 6 класу. К. : Ґенеза, 2002.-208с.:іл..

8. Соболь В.І. Біологія. Підручник для 7 класу. Київ «Грамота»2007.

9. Упатова И. П.  Биология. 6 класс. Разработки уроков. Харьков.»Скорпион» 2001.

10. Біологія. Науково-методичний журнал. Видавництво «Основа». Стаття Северчук М.М. Уроки біології для 7 класу 12-річної школи.

11. Матеріали диску 1С: Школа Біологія. Видавництво «Вентана-Граф», 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку