«Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості.»5клас.

Про матеріал
Технології. ТЕМА: «Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості.» 5 клас.
Перегляд файлу

Дата  11.11.2024р.                     5-Б клас                           1 година (45 хв.)

 

ТЕМА: «Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості.»

МЕТА УРОКУ: -ознайомити учнів з різними видами конструкційних матеріалів, видами металів, пластмаси, скла та породами дерев, особливостями їх будови, характер­ними ознаками, способами одержання, значенням їх як конструкційного матеріалу для народного господарства країни;

-розкрити сутність таких харак­теристик конструкційних матеріалів, як твердість, жорсткість, пластичність;

-розвивати вміння визначати та враховувати меха­нічні та технологічні властивості конструкційних матеріалів при виготовленні корисних речей;

-виховувати почуття, відповідаль­ності та бережливого ставлення до навколишнього середовища.

ОБ’ЄКТ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: зразки різних видів конструкційних матеріалів.

ОБЛАДНАННЯ: стенд із зразками різних порід деревини, шпони, фа­нери, деревоволокнистих плит, інших конструкційних матеріалів (гума, метал, органічне скло, текстильні матеріали тощо); зразки учнівських і промислових виробів з деревини; кольорові табли­ці з малюнками порід деревини та її текстури, підручник, ноутбук, електронний підручник, електронний додаток до підручника IZZI.

ТИП УРОКУ: комбінований урок.

 

Орієнтовний план проведення уроку:

  1.    Організаційна частина. 
  2.    Повторення раніше вивченого матеріалу.
  3.    Мотивація навчально-трудової діяльності.
  4.    Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
  5.    Вивчення нового матеріалу.
  6.    Заключна частина.

 

ХІД УРОКУ

 

  1.         ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

- перевірка присутніх;

-перевірка підготовленості до уроку.

 

 

 

  1.         ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
  1.                З яких етапів складається процес проектування виробів?
  2.                Банк ідей це - ….?
  3.                Моделі-аналоги це - …?
  4. Метод фантазування це - …?
  5.                Що необхідно враховувати при доборі творчих проектів?

 

  1.         МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

На минулому занятті ми з вами ознайомилися з основними етапами створення проектів. А зараз на занятті використовуючи попередній досвід ми перейдемо до вивчення нової теми і будемо підбирати конструкційні матеріали для  об’єкта проектування. Вміння і знання які ви набудите можуть знадобитися вам під час виконання різних робіт де потрібно підібрати різні матеріали для створення того чи іншого об’єкта трудової діяльності.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять та позначають матеріали.  Перевіряємо відповіді.

 

  1.         ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

ТЕМА: Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості.

  •            засвоєння понять про види конструкційних ма­теріалів;
  •            засвоєння понять «екологічне використання матеріалів і ресурсів.»

 

 

 

 

  1.         ВИВЧЕННЯ   НОВОГО  МАТЕРІАЛУ.

 

   План

  1. Поняття про конструкційні матеріали.
  2. Види конструкційних матеріалів:
  1.      Матеріали для виготовлення текстильних виробів.
  2.     Матеріали для виготовлення аплікацій.
  3.      Матеріали для виготовлення виробів із металу.
  4.     Матеріали для виробів із деревини та деревинних матеріалів.
  1. Економне використання матеріалів і ресурсів.

 

Усі речі, що нас оточують, виготовлені з матеріалів. Різні вироби виготовляють із різних матеріалів: будинки — з каменю, меблі — з деревини, одяг — із тканини, вікна — зі скла.

У початковій школі ви також використовували різні матеріали — пластилін, папір, дріт тощо. Чи знаєте ви, як називають такі матеріали? Матеріали, які використовують для виготовлення різноманітних виробів, називають конструкційними. Це означає, що під час роботи людина змінює форму матеріалів відповідно до свого задуму, до конструкції.

 

 Для виготовлення виробу використовують різні  конструкційні матеріали: деревину, метал, тканину, скло, пластмасу, папір тощо.

Конструкційний матеріал – матеріал або сировина (деревина, метал, тканина, шкіра, скло, пластмаса, гума, неткані матеріали то­що), із яких виготовляють вироби.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять правильну відповідь. Перевіряємо відповіді.

 

Світ конструкційних матеріалів дуже різноманітний. Умовно їх можна поділити на природні та штучні. Природні матеріали існують у природі — це деревина, каміння, солома, глина, метали, натуральні волокна тощо. Людина бере їх із природного довкілля та лише обробляє.

Штучні матеріали створені самою людиною, їх не існує в природі — це пластмаса, поліетилен, гума тощо.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Робота з підручником, здобувачі освіти читають переваги та недоліки. Обговорення прочитаного.

 

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти об’єднують у групи вироби. Перевіряємо відповіді.

 

 

 

 

 

Матеріали для виготовлення текстильних виробів

 

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

Текстильні матеріали отримали свою назву від текстильних волокон, із яких вони виготовлені. До текстильних матеріалів належать: тканини, неткані матеріали (фетр), клейові прокладки (флізелін), тасьма, мереживо, шнури, атласні стрічки, нитки.

Із тканин виготовляють одяг, постільну білизну, рушники, штори, а також багато інших цікавих виробів: аплікації, прикраси, іграшки, серветки тощо.

Неткані матеріали нагадують тканину, але виробляють їх без процесів ткацтва й прядіння. До нетканих матеріалів належить фетр — матеріал зі зваляної вовни. Із нього виготовляють капелюшки, сумочки, іграшки, прикраси, ним оздоблюють одяг.
Клейові текстильні матеріали використовують для ущільнення тканин. Тасьма, мереживо, шнури, атласні стрічки можуть стати в пригоді для оздоблення виробів.

Текстильні матеріали отримали свою назву від текстильних волокон, із яких вони виготовлені. До текстильних матеріалів належать: тканини, неткані матеріали (фетр), клейові прокладки (флізелін), тасьма, мереживо, шнури, атласні стрічки, нитки.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Треба знайти слова: фетр, флізелін, тасьма, шнур.) Здобувачі освіти знаходять слова, перевіряємо відповіді.

 

 

 

Матеріали для виготовлення аплікацій

 

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

У молодшій школі ви вже робили гарні вироби в техніці аплікації. Для цього ви використовували різнокольоровий папір та різні природні матеріали. Природа дарує нам безліч різноманітних форм, що можуть стати основою для цікавої композиції.
Чудовим матеріалом для створення композицій є засушені листки та пелюстки квітів.

Гарні аплікації можна створювати з насіння та круп. Як матеріал використовують крупи (гречку, рис, просо, манку), бобові (горох, квасолю) та різні види насіння (кавунове, гарбузове, соняшникове тощо).
Цікавим матеріалом для аплікації є мушлі та дрібні камінці. Вони різноманітні за формою та будуть чудово виглядати на рамці для фотографій, декоративному панно тощо.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти відмічають. Перевіряємо відповіді.

 

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

Солома — це висушене стебло злакових рослин. Для аплікації найкращою є солома вівса, жита, пшениці, рису — вона відливає золотом і перламутром. Із соломи технікою аплікації виготовляють надзвичайно красиві вироби для декору інтер’єру.

Яєчна шкаралупа також може бути матеріалом для аплікації. До того ж вона завжди під рукою. Можна використовувати шкаралупу як від варених яєць, так і від сирих. Пофарбувати шкаралупки можна заздалегідь або вже в готовій аплікації.

Для виготовлення аплікацій, панно та рамок для фотографій вам стануть у пригоді папір і картон.
Ви, мабуть, замислювалися, що таке папір. Папір — це матеріал зі спресованих рослинних волокон. Його використовують для різних цілей, зокрема для писання, друкування книжок і газет, для пакування тощо. Папір може бути білим і кольоровим.
Чим папір буде корисний у вашій роботі? На тонкому папері ви можете виконувати ескізи майбутніх виробів. Зі щільного паперу можна виготовляти листівки, квіти та деталі оздоблення, а для виготовлення шаблонів і основи фоторамок підійде більш товстий і щільний матеріал — картон.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Робота з підручником, здобувачі освіти читають  «Цікаві факти». Обговорення прочитаного.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Відкриваємо зображення. Здобувачі освіти знаходять відповідність. Перевіряємо.

 

 

 

 

 

Матеріали для виготовлення виробів із металу

 

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

Звичайно, ви всі бачили речі, виготовлені з металу. Вироби з цього конструкційного матеріалу важко сплутати з чимось іншим. Вони важкі, тверді, блискучі, під час удару видають характерний «металевий» звук.
Більшість металів дуже міцні, пластичні й піддаються куванню. Однією з відмінних особливостей є наявність металевого блиску. Важливою властивістю металів є здатність добре проводити електричний струм і теплоту.

Для виготовлення виробів у промисловості використовують листовий метал, але для його обробки потрібне потужне обладнання. А для нескладних виробів найкраще підійде дріт — гнучка металева нитка або тонкий прут. Дріт виготовляють переважно зі сталі, алюмінію, міді, цинку або їхніх сплавів шляхом прокатування або протягування через маленькі отвори. 
Із металевого дроту ви зможете виготовити безліч цікавих виробів: ялинкові прикраси, брелоки, ланцюжки, іграшки тощо.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Робота з підручником, здобувачі освіти читають  «Цікаві факти». Обговорення прочитаного.

 

Матеріали для виробів із деревини та деревинних матеріалів

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

Деревина є одним із перших конструкційних матеріалів, які почала використовувати людина. Із давніх-давен до сьогодні з неї виготовляють знаряддя праці, меблі, кухонне приладдя та прикраси.
Деревину одержують зі стовбурів різних дерев, що зумовлює різні її властивості. Деревина буває різної міцності, щільності, волокнистості, кольору тощо. Дуже важливим є правильно дібрати вид деревини до конкретного виробу.
Із деревини ви можете виготовити багато нескладних корисних речей: підставки для ґаджетів, підсвічники, підставки під гаряче, кухонні лопатки, іграшки тощо.

Існують також деревні (деревинні) матеріали — матеріали, повністю або частково виготовлені зі спеціально обробленої натуральної деревини.
Деякі деревні матеріали мають добрі експлуатаційні властивості (міцність, вологостійкість тощо). Існує багато різних за властивостями деревних матеріалів, які використовують у промисловості, але для виготовлення нескладних побутових виробів зазвичай застосовують фанеру.
Фанера — це шаруватий матеріал з і склеєних між собою трьох і більше шарів тонкої деревини (шпону).
Деревні матеріали використовують не тільки для виготовлення меблів, а й для сувенірів, іграшок, брелоків тощо.

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять правильну відповідь. Перевіряємо відповіді.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять правильну відповідь. Перевіряємо відповіді.

 

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять правильну відповідь. Перевіряємо відповіді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.) Здобувачі освіти знаходять правильну відповідь. Перевіряємо відповіді.

 

 

 

Економне використання матеріалів і ресурсів

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)

Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал. Обговорення прочитаного.

 

(Робота з підручником, здобувачі освіти читають  матеріал.)

Під час виготовлення виробів слід пам’ятати про економне використання матеріалів. У своїй роботі ви будете користуватися переважно природними матеріалами, а вам відомо, що природні багатства обмежені. Кожен / кожна з нас має дбати про природу, про майбутнє нашої планети. Тому не слід бездумно використовувати папір, тканину, деревину, дріт та інші матеріали. Необхідно визначити їх потрібну кількість для роботи. А навіть маленькі відходи, що залишилися, не варто викидати, а зберігати їх для подальшого використання. Тим самим ми не лише економимо гроші на придбання нових матеріалів, а й не забруднюємо довкілля.
Можливо, ви чули про проблему утилізації та переробки побутових відходів. Для цього потрібні не тільки великі гроші, а й місця для будівництва спеціальних заводів. Це глобальна проблема, яку швидко не вирішити. Тому кожен / кожна з нас має раціонально використовувати сировину та матеріали.
Перед тим, як виготовляти виріб, подивіться навколо себе. Удома в шафі, на дачі тощо, імовірно, є багато речей, що вже вийшли з моди, але ще мають гарний вигляд. Із них можна створити багато цікавих речей.

 

Слайд(демонстрація інтерактивний додаток IZZI.)Здобувачі переглядають відео. Обговорення матеріалу.

 

 

 

 

 

Підсумуємо!

 Ключові слова: матеріалознавство, текстильні матеріали, тканини, неткані матеріали, фетр, папір, картон, метал, дріт, деревина, деревні (деревинні) матеріали, фанера, бісер, економне використання матеріалів.

 

 

  1. ПІДСУМОК УРОКУ
  1. Усвідомлення досягнутих результатів:
  1.      Що нового ви дізналися на уроці?
  2.     Назвіть  види конструкційних матеріалів.
  3.      Назвіть особливості природних матеріалів. Переваги, недоліки.
  4.     Назвіть особливості штучних матеріалів. Переваги, недоліки.
  5.      Назвіть наслідки  бездумного використання природних матеріалів .

 

  1. Підбиття підсумків:
  1.         Повідомлення оцінок ;
  2.        Домашнє завдання: підібрати матеріали для виготовлення свого проекту.
doc
Додано
16 листопада
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку