Тема: Види коренів та їх видозміни.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, репродуктивні, проблемно-пошукові методи.
Обладнання: таблиці, підручники, робочі зошити.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання.
Фронтальне опитування:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Бесіда:
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Що б хотіли дізнатися на уроці?
Нехай цей урок всім принесе задоволення від нашої гарної роботи.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Чи знаєте ви, що:
Всім відомо, що рослина прикріплюється до ґрунту з допомогою коренів. Сьогодні ми з вами ознайомимося з кореневими системами та видозмінами коренів. Кореневі системи відіграють важливе наукове значення в систематиці рослин. За їх типом можна виділити рослину в окремий Клас. У деяких рослин корені набувають нових рис – видозмінюються.
V. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
1. Складання опорної схеми в зошиті:
Головний корінь глибоко проникає у ґрунт, завжди один. Додаткові корені утворюються на будь-якій частині рослини (на стеблі, листках), але не на головному корені. Завдяки галуженню від головного послідовно відходять бічні корені.
2. Кореневі системи – це вся сукупність коренів рослини. Зовнішній вигляд кореневих систем залежить від того, в яких умовах зростає рослина і як вона до цих умов пристосовується)
1) У стрижневій кореневій системі найкраще розвинений головний корінь.
2) Якщо головного кореня немає або він малопомітний, то таку кореневу систему називають мичкуватою.
3. Способи зміцнення кореневої системи: підгортання, пікірування.
1) Для посилення розвитку додаткових коренів у поверхневих шарах ґрунту, де більше поживних речовин, рослини підгортають, присипаючи основу рослини ґрунтом.
2) Пікірування — відщипування у молодих рослин кінчика головного кореня, що припиняє його ріст у довжину і спричиняє посилений ріст бічних коренів у родючому шарі ґрунту.
4. Видозміни кореня (це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій).
1) У деяких рослин у головному корені відкладаються запасні поживні речовини. Ці частини рослини потовщуються та перетворюються на коренеплід (у буряка, моркви, редьки).
2) У батату запасні поживні речовини відкладаються у бічних або додаткових коренях, які називають бульбокоренями, або кореневими бульбами.
3) У рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, утворюються дихальні корені. Вони ростуть угору, підіймаються над поверхнею субстрату і забезпечують дихання (болотний кипарис).
4) Є рослини, які вимагають додаткової опори, і в них утворюються опорні корені. Вони виконують функцію підпорок (у кукурудзи).
5) У рослин, які оселяються на стовбурах дерев, можуть виникати повітряні корені. Це додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів (орхідея).
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Природа надала кореням рослин додаткових функцій для того, щоб рослини змогли пристосуватися до умов середовища, в яких вони ростуть. Також для зберігання запасних поживних речовин, щоб пережити несприятливі умови середовища.
Рослини |
Видозміни кореня |
Функції видозмін кореня |
1.Кукуруза |
1.Корені – присоски |
1.Всмоктування органічних речовин з рослини – хазяїна |
2.Буряк |
2. Повітряні корені |
2.Запас поживних речовин |
3.Орхідея |
3. Опорні корені |
3. Додаткова підтримка стебла |
4.Повитиця |
4. Коренеплід |
4. Поглинання води з повітря |
VIІ. Підбиття підсумків уроку.
Відгадайте загадки:
Маленька,червоненька із хвостиком тоненьким. На городі мене рвуть і до столу подають (Редиска)
В полі хороше мені Зеленіти на весні Чим же я – не молодець? Маю диво корінець Все про нього дбаю Цукор відкладаю (Буряк)
Корінець пекучий дуже, Та усім потрібен він Ти здогадуєшся друже Це рослина зветься (Хрін)
|
Сидить панна у світлиці Молода червонолиця Хто до неї завітає – Вітамінами вгощає (Морква)
Є сусідонька в морквиці, Худорлява, блідолиця Добре знають борщ і юшка, Що сусідку звать (Петрушка)
|
VIІІ. Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати параграф у підручнику. Виконати кросворд:
Запитання:
1. Коренева система, у якої головний корінь не розвивається або не відрізняється від додаткових коренів. (Мичкувата)
2. Корені, які відростають від стебла. (Додаткові)
3. Коренева система з добре розвиненим головним коренем. (Стрижнева)
4. Орган рослини, від якого відростають додаткові корені. (Стебло)
5. Корінь, який розвивається із зародкового корінця. (Головний)
6. Корені, які розвиваються на головному та додаткових коренях. (Бічні)