Види роботи з текстом на різних етапах уроку читання.
Види завдань на етапі «Підготовча робота до сприймання тексту .»
1 . Загадки з відгадками – герої твору або пора року .
2 . Цікавий момент із життя автора .
3 . Складання дітьми казки про когось або щось .
4 . Відгадування автора за назвами творів або іменами героїв .
5 . Вступна бесіда .
6 . Слухання музичного твору .
7 . Ім’я героїв чи автора , назва твору або ключове слово теми зашифровані у криптограмі (ребусі , акровірші , розсипанці , мета грамі , анаграмі , шараді .)
8 . Опрацювання (обговорення) епіграфа , обраного вчителем .
9 . «Мозковий штурм» - учитель називає ключові слова , діти добирають асоціації за метою .
10 . Проблемне запитання .
11 . «Розмовна хвилинка» - учитель називає групу прикметників ,
Учні – іменник , у результаті отримуємо тему уроку або назву твору .
12 . Кросворд , чайнворд .
13 . Визначається поняття жанру (повість , оповідання , казка , тощо) , ознаки жанру чим відрізняється від інших .
14 . Літературна вікторина ( за творами автора , опрацьованими раніше .)
15 . Деформований текст – тема твору або його назва .
16 . Бесіда про традиційне зображення тварин (народних казках,
байках . )
17 . Фантазування на задану тему .
18 . Крилаті вислови – що означають , їх походження .
19 . Мовознавчий чемпіонат – по рядах :назвати найбільше приказок , прислів’їв про героя твору тощо .
20 . Виставка книжок , об’єднаних жанром , темою , одного автора тощо .
21 . Передбачення змісту тексту за прочитаним уривком .
22 . Інтелектуальна хвилинка . Запитання , пов’язане з ім’ям автора або подіями , описаними у творі , місцевістю , де відбуваються події .
23 . Продовжити прислів’я , зміст яких – тема уроку .
24 . Прогнозування подій за назвою або малюнком .
25 . Бесіда за опорними словами (пов’язаними темою) передбачення , якою темою вони пов’язані .
26 . Якщо герої твору тварини чи рослини – запропонувати згадати ,що діти знають про них .
27 . Словникова робота .
28 . Із букв слова – назви предмети , імені героя утворити інші слова.
29. Розв’язання життєвих ситуацій (аналогічно до тих, що складались у творі. )
30 . Читання – розвідка (швидко прочитати текст і знайти речення з певним словом. )
31 . Дібрати порівняння до слів (опорних з теми. )
32 . Придумати слова – різні частини мови, що належать до певної теми.
33. Ігровий момент (гість, телеграма, лист, посилка тощо.)
34. Бесіда за картиною.
35. Вікторина «Хто ми і звідки ?» (Герої творів, уривки - слова, головних героїв.)
Прийоми читання.
1. Читання на одній ноті.
2. Читання зі зміною темпу, зі зміною голосу.
3. «Пташиний базар»
4. Читання в темпі скоромовки.
5. Читання під музику.
6. Читання тексту відриваючись від книги.
7. Снігова куля (поступове підвищення голосу).
8. «Буксир».
9. Хорове читання, відтворюючи інтонацію вчителя.
10. Читання «Диктором».
11. Дощ. Дощик. Злива.
12. Читання «віконечком»
13. Хамелеон (одне й те саме читання з різними інтонаціями).
14. На дошці слова з перемішаними буквами, пов’язані темою тексту.
15. Робота над правильним диханням: набравши повітря, прочитати якнайбільшу кількість слів.
16. Читання тексту з пропущеними словами.
17. Читання за смужкою.
18. Читання абзацами.
19. Читання з поясненням незрозумілих слів.
20. Читання діалогів.
21. Читання напіввідкритого тексту.
22. Читання тексту із закритою першою буквою слова.
23. Читання тексту позначаючи незрозумілі слова.
24. Читання – гудіння.
25. Читання «ланцюжком».
26. Читання питальних (окличних) речень.
27. Читання мовчки.
Види завдань для розвитку логічного мислення.
1. Гра «Так чи не так?». Учитель перекручує слова та інформацію, діти виправляють.
2. Гра «Будь уважним». Коли звучить правильна відповідь, діти плескають в долоні.
3. Гра «Хто зайвий?». Учитель називає події, імена героїв, серед яких є зайві.
4. Вибіркове читання: опис, міркування, пошук характеристики образу героя за планом (портрет, дитинство, вдача,характеристика).
5. Пошук і читання багатоскладових слів (односкладових слів, слів зі злиттям приголосних, з апострофом, тощо).
6. Закінчення слів: роз…(повідь). Та…(нок), за…(гадка), тощо.
7. Правильно пронумерувати пункти поданого плану.
8. Гра «Що я чую? Що я бачу?». Знайти у тексті і зачитати речення.
9. Скринька запитань «1-й ряд ставить питання, 2-й ряд відповідає, 3-й погоджується або виправляє.»
10. Знаходження слів, що починаються з певної букви, розташування їх в алфавітному порядку.
11. Виписати в алфавітному порядку 20 основних слів.
12. Визначення правди і вигадки (наприклад, у казці).
13. Читання тексту зі скороченням(учні пропускають речення, без яких зміст залишається зрозумілим).
14. Знаходження слова, яке найчастіше повторюється. Для чого його використав автор ?
15. Знаходження рядків, у яких автор висловлює своє ставлення до героя.
16. Визначення ролі слів зі зменшувальними суфіксами.
17. Знаходження рядків, які допомагають нам зрозуміти переживання, внутрішній стан героїв.
18. Добір прикметників – назв кольорів, якими автор чи діти зображують (осінь, зиму .)
19. Учитель показує ілюстрації, а учні шукають відповіді уривки в тексті.
20. Знаходження дієслів, які показують, як іде осінь тощо.
21. Закінчення речення з тексту.
22. Вибір прислів’я: з поданих прислів’їв вибрати ті ,які підходять за змістом.
23. Знаходження в тексті антонімів, синонімів до поданих учителем слів.
24. Пояснити, чим життя персонажів книжки відрізняється від нашого життя.
Вправи для розвитку творчих здібностей.
1. Драматизація уривку з оповідання.
2. Добір прислівників до змісту тексту.
3. Написання уявного листа, який один герой міг надіслати іншому.
4. Якого б героя ввели до твору ? Навіщо ?
5. Давно написане оповідання переписати в сучасному стилі.
6. Написання уявного діалогу, який міг би відбутися між двома героями твору.
7. Знаходження й читання речень, які можна було б розфарбувати певним кольором або знаходження в тексті відповідного речення до даного кольору.
8. Читання уривка, що викликає сум, радість, співчуття тощо.
9. Знаходження епітетів, порівнянь, метафор.
10. Знаходження слів та словосполучень, вжитих у переносному значенні.
11. Заміна поданих висловів словами з тексту.
12. Написання вірша, присвяченого твору.
13. Складання мелодії на слова вірша й виконання пісні.
14. Уявляючи себе на місці головного героя, що ти змінив би у собі, у своїх учинках ?
15. Поділ вірша на уривки, які слід читати з різною інтонацією .
16. Переказ від зміненої особи.
17. Придумування рими.
18. Добір прикметників для опису героя.
19. Перероблення оповідання в казку.
Розвиток пізнавального інтересу.
1. Написати назву твору по вертикалі і продовжити кожну літеру реченням, яке стосується цього твору(типовий стиль для японської поезії).
2. Зібрати колекцію рекламних матеріалів чи поштових листівок з краєвидами,які можуть ілюструвати твір, книжку.
3. Зібрати наукові відомості щодо тварин і рослин,про які йдеться в тексті.
4. Віднайти додаткову інформацію про місце, час, що описуються тощо.
5. Пригадати або знайти твори, написані в такому самому жанрі.
6. Організувати виставку книжок, написаних одним автором, одного жанру тощо.
7. Розробити план заходів, присвячених улюбленому твору(турнір, вікторина, пікнік,гра в пошуки скарбів тощо.)
8. Намалювати ілюстрації.
9. Колективно скласти кросворд на основі тексту або за творами автора.
10 Написати в шкільну газету статтю, присвячену епізоду з оповідання.
11.Скласти свою розповідь на тему…
12.Піготувати презентацію, рекламні оголошення для популяризації улюбленого (прочитаного) твору.
13.Скласти рейтинг популярності книжок зі шкільної бібліотеки.
14.Скласти гороскоп (дерева, квіти тощо.)
15.Сформувати альбом, записати туди думки і враження учнів про книгу
16.Переказати зміст твору за допомогою міміки і жестів.
18.Намалювати карикатуру на когось із персонажів твору.
19.Підготувати лялькову виставу.
20. Зробити записничок, у якому літері відповідав певний герой.
21. Провести опитування, щоб визначити враження, яке справив твір на дітей, а також дізнатися про улюблені твори учнів класу.
22. Намалювати карту місцевості, про яку читали у творі.
23. Написати лист видавництву, автору книги, твору, виклавши свої враження від прочитаного.