Урок "ВЕЛИКИЙ СИН УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ – ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО"

Про матеріал
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися – працювати у парі і групі; громадянської компетентності – усвідомлення місця проживання як малої батьківщини, зміцнення їх почуття національної гордості й гідності, виховання почуття патріотизму; розвиток інтересу учнів до вивчення історії, культури і традицій рідного краю та творчого мислення, формування життєвих компетенцій.
Перегляд файлу

Станівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів                                                                   Тростянецької  районної ради                                                                                                     Сумської області

 

 

 

Перший урок

«ВЕЛИКИЙ СИН УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ –

 

 ТАРАС      ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО»

 

 

 

 

 

 

2013 р.

 

                                                                           

Тема. ВЕЛИКИЙ СИН УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ – ТАРАС                      ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО

Мета: формування ключових компетентностей: уміння вчитися – працювати у парі і групі; громадянської компетентності – усвідомлення місця проживання як малої батьківщини, зміцнення їх почуття національної гордості й гідності, виховання почуття патріотизму;

розвиток інтересу учнів до вивчення історії, культури і традицій рідного краю та творчого мислення, формування життєвих компетенцій.

 

Очікувані результати:

  • Формування ціннісного ставлення до держави, області, міста, народу, його звичаїв і традицій.
  • Розширення знань учнів про історичне минуле рідного краю.
  • Усвідомлення значущості навчання та виховання в розбудові та покращенні життя рідного краю.

Обладнання: мультимедійна презентація, карта України та карта Черкаської області, конверти з індивідуальними завданнями, виставка малюнків.

 

України рідної окраса,

Край пісень і золота-зерна,

Ти колиска нашого Тараса –

Чарівна черкаська сторона.

Д. Луценко

 

Хід виховного заходу

Ι. Організаційний момент

ΙΙ. Активізація пізнавальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель: Ви гарно влітку відпочили, побували в різних куточках, насолоджувались красою природи, знайомились з новими людьми. Про це свідчать ваші фотографії та малюнки. (Виставка малюнків «Мій рідний край, чарівна Україна».)

 Розглянувши їх, можна з впевненістю сказати, що гарний наш рідний край, наша Батьківщина, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і швидкі ріки, і безмежні урожайні поля, і заквітчані луки, мальовничі села і міста, співучий працьовитий народ та усміхнені личка дітей.(Фото-презентація чарівних куточків України)

Слайди 2-

ΙΙI. Усвідомлення навчального матеріалу.

Рідний край –Сумщина.

Вправа «Незакінчене речення».

                       Наша країна називається …

                       Ми живемо в області …

                       Наш обласний центр – місто …

                       Найбільша річка, що тече територією Сумщини – …

 

Інсценізація.

Вчитель:  Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?

Діти:  1. – До магазину, – там є цукерки.

2. – Ні, до школи, – там є діти.

3. – Ні, до річки, – там можна купатись.          

4. – Ні, в садок, – там повно яблук та груш.

5. – Ні, у поле, – там простір широкий.

Але тут увійшла мама. Діти запитують її: (хором)

«Яка стежка найкраща?»

Вчитель:  Мама подивилась на дітей, лагідно посміхнулась і відповіла:

Мати: – Додому, діти! До рідного дому!

- Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини.

Вчитель:  Чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерельною водою умивається біле латаття, де навесні і влітку під шатами крислатих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?

- Є, це наш рідний край – Сумщина!

 Тематична павутинка «Рідний край».

-  Складемо тематичну павутинку до слів «Рідний край».

                                   

 

 

 

Фізкультхвилинка

УКРАЇНА, (діти розводять руки)

РІДНИЙ КРАЙ, ( піднімають руки вгору )

ПОЛЕ, РІЧКА, ( повороти тулуба вправо-вліво )

СИНІЙ ГАЙ. (пританцьовують)

ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ ( ходьба на місці )

ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ! ( беруться за руки ).

Розповідь про Черкаську землю.

Вчитель. Чудова черкаська земля! А чим же славиться вона?

Прекрасна своїми прозорими річками, що стрімко вливаються у спокійний і могутній Дніпро; задумливими віковими лісами і молодими гаями; квітучими садами і безмежними полями, які дають щедрі врожаї.

Заводами і фабриками, продукцію яких знають не лише у нашій країні, а й далеко за її межами.

Чудовими людьми, що прославили рідну Україну. Неповторними піснями, що народившись на черкаській землі, розлетілись по всій планеті…

Це земля, де була козацька столиця України – Чигирин…

Черкащина – батьківщина Тараса Шевченка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Прогнозування».

-         Який з гербів, на вашу думку, є гербом Черкаської області?

 

- Що підказало вам ваш вибір?

- Що, на вашу думку, означає синій колір? Сонце і колоски символізують багатство Черкаської землі й аграрний характер області, синій колір означає річку Дніпро.

- Чому на гербі зображено портрет Шевченка?

 

Шевченків край… земля безсмертного Тараса… 

- Так в Україні називають Черкащину. Бо саме тут, у селі Моринцях, народився геній українського народу Тарас  Григорович Шевченко, 200-річня з дня народження якого ми будемо відзначати 9 березня 2014 року.

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

- Чимало куточків цього краю пов’язано з Шевченком.

 

Уявна подорож шевченківськими місцями. (Слайди 10-20)

- Давайте ж і ми, юні друзі, помандруємо Шевченківськими місцями Черкащини. А почнемо ми свій шлях із мальовничого села Моринці, в якому 9 березня 1814 року побачив великий світ малий Тарас.

45.jpg 

Учень. 

У старій хатині

Кріпака колись,

В тихий день весінній

хлопчик народивсь.

 

 

 

Учень.

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас.

 

 

(Хата дяка, де вчився i наймитував Тарас Шевченко)

Учень

Вмерли мама й тато...

  Сирота – в дяка,

  Тут була в хлоп'яти

  Грамота гірка.

 

 

 

(Будище. Маєток пана Енгельгардта, в якому козачкував Т. Шевченко)

 

 

Учень.

В пана - бусурмана

В Петербурзі дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

 

 

 

 

 

 

 

 Учень.

Хоче малювати,

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

За ясну свободу,

Світло майбуття –

Він віддав народу

Все своє життя!

 

(Вчитель доповнює віршовані рядки невеличкою розповіддю за кожною ілюстрацією).

-              В багатьох місцях Черкащини стоять пам’ятні знаки на честь перебування поета

Корсунь-Шевченківський. Пам’ятник Т.Г.Шевченку поряд із входом до Корсунь-Шевченківського заповідника.

 

 

 

 

.

 

Пам’ятник Т.Г.Шевченку поряд із входом до Корсунь-Шевченківського заповідника

 

. Чигирин. Пам’ятний знак Т.Г.Шевченко під Замковою горою.

Чигирин, під Замковою горою.

http://sputnik.ck.ua/themes/sputnik_theme/files/Cherkassy/06%5B1%5D.jpg
Пам’ятний знак на честь перебування Т.Г. Шевченка в місті Чигирин.

 

- Бував Тарас Григорович також і в Черкасах.

Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Черкасах

- Перебування Шевченка в Черкасах стало пам’ятною сторінкою в історії міста. І тому одну з його центральних вулиць названо ім’ям поета. Це бульвар Т.Г. Шевченка.

- Чому Черкащину називають колискою Шевченка?

 

Поетична сторінка 

- Діти, ми часто чуємо, що Шевченка називають Кобзарем?

- Хто такі кобзарі?

Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя. Співаючи вони грали на старовинному інструменті - кобзі. Назва інструменту і дала назву - кобзарі.

Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу. Свою першу збірку поет назвав «Кобзар»

Учні читають вірш «Кобзар», автор Леся Храплива

 

1 учениця. Маю я книжок багато,

 Та найбільший маю дар:

 — Чемна ти! — сказав раз тато,

 Дарував мені "Кобзар".

 

2 учениця. В "Кобзарі" садки квітучі

 І на конях козаки,

 І русалки там на кручі...

 Мов найкращі це казки!

 

3 учениця. Як Тарасові віддячу,

 Що мене так гарно вчить?

 Не годиться — добре бачу

 Бути винній і на мить!

 

4 учениця. Я буду його чигати

 За усе, що нам зробив,

 Пильно мову цю вивчати,

 Що її він так любив.

 

5 учениця. Він тоді на мене гляне

 Зі стіни, з-під рушника:

 — Справді, вчиться непогано —

           Славна дівчинка така!

 

Конкурс   «Відгадай вірш за малюнком»

Зацвіла в долині                          

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

 

Тече вода із-за гаю                                 

Та попід горою.

Хлюпощуться качаточка

Помеж осокою.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми.

 

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть.

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають, ідучи, дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

 

Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

 

 

 

 

- Юні друзі! Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди! Читайте твори українських поетів і письменників і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова — одна з найкращих мов світу!

Розсипанки

Із слів складіть назви творів Т.Г. Шевченка.:

-      «з-під, вода, тече, явора»;

-      «край, палає, світає, неба»;

-      «моя, зоре, вечірняя»;

-      «калина, у, лузі, зацвіла, червона»;

-      «землю, встала, сонну, весна, чорну, розбудила».

 

Розшифруйте рядки з вірша Т.Г. Шевченка

 

Тест «Біографія Шевченка»

  1.                  Коли народився Т.Г. Шевченко?
    1.                 8 березня 1810 року;
    2.                9 березня 1814 року;
    3.                 10 березня 1861 року.
  2.                  В 11 років Т.Г. Шевченко став …
    1.                 художником;
    2.                поетом;
    3.                 сиротою.
  3.                  Батьки Тараса Григоровича були:
    1.                 робітниками;
    2.                кріпаками;
    3.                 панами.
  4.                  Тарас в дитинстві мріяв стати:
    1.                 співаком;
    2.                поетом;
    3.                 малярем.
  5.                  Книга Т.Г. Шевченка називається:
    1.                 «Кобзар»;
    2.                «Козаки»;
    3.                 «Чумаки».
  6.                  За волелюбні вірші поета відправили:
    1.                 в Україну;
    2.                на заслання;
    3.                 в тюрму.

Експрес-тест «Незакінчені речення»

Закінчити подані речення:

  1.              Тарас Шевченко народився у ... (Моринцях).
  2.              Дитинство провів у … (Кирилівці).
  3.              Батьки Шевченка були ... (кріпаками).
  4.              Подругу дитинства Тараса звали … (Оксана).
  5.              Сестру Тараса звали ... (Катерина).
  6.              У поміщика Енгельгарда Тарас служив … (козачком)
  7.              Т. Шевченка викуплено з кріпацтва та звільнено за гроші   ... (розіграного у лотерею за 2500 карбованців портрета Жуковського).
  8.              Книга Тараса Шевченка,  в  якій було зібрано поетичні твори, називалася ... («Кобзар»).
  9.              10 років поет перебував на ... (засланні).
  10.         Помер Т.Шевченко 10 березня 1861 року, його було поховано ... (на Смоленському кладовищі в Петербурзі).
  11.         Перезахоронено на …(Чернечій горі біля Канева).
  12.         Чернеча гора зараз називається … (Тарасовою).

 

Дидактична гра «Характеристика Т.Г. Шевченка»

Порадьте дітям підібрати слова на першу букву, які характеризують поета.

Ш – (швидкий, шановний)

Е – (ерудований);

В – (волелюбний, вільний, видатний)

Ч – (чемний, чесний, чуйний)

Е –  (енергійний)

Н – (наполегливий, настійливий, невблаганний, невтомний)

К – (кремезний, культурний)

О – (осиротілий, обдарований, особливий, освічений).

 

Гра «Вставте пропущені букви»

- Прочитайте вірш і назвіть його автора.

Вч…тьс…,  бр…т…  м…ї,

д…м…йт…,   ч…т…йт…,

ч…ж…г…   н…вч…йт..сь

і  св…г…  не  ц…р..йт..сь.

 

Гра «Закінчи речення»

1. Неначе сонце засіяло,

    І наче все на світі стало

    моє ... лани, гаї, сади!..

    І ми, жартуючи, погнали

    чужі ягнята до .... (води).

2.Дивлюсь, аж світає,

    Край неба палає,

    Соловейко в темнім гаї

    Сонце .... (зустрічає).

3. Не називаю її раєм —

     Тії хатиночки у .... (гаї).

4. Тече вода з-під явора    

     Яром на долину.

     Пишається над водою

     Червона .... (калина).

6.  Садок вишневий коло хати,

      Хрущі над вишнями гудуть,

      Плугатарі з плугами йдуть,

       і співають ідучи .... (дівчата).

 

З’єднай прислів’я

-         До даного початку знайди закінчення прислів’я та з’єднай їх.

Шевченкові твори                                                              облетів увесь світ.

Шевченко дужий був не силою,                                       народу великий дар.

Тарасів заповіт                                                                   то правда жива.

Тарасів «Кобзар»                                                               вічно житиме Тарас.

Тарасові слова –                                                                 сяють, мов ясні зорі.

Хто з Шевченком знається,                                              той розуму  набирається.

Ми Шевченка славить будем                                            а словом мудрим.

В наш чудовий час                                                             і ніколи не забудем.

 

 - Учіться, шануйте батьків, живіть дружньо — учив Шевченко! І це сьогодні головне ваше завдання. Нехай на вашому шляху завжди будуть поруч  Шевченкова любов до України, Шевченкова мужність і невмируще слово!

 

ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

- Як ви думаєте, які ваші справи принесуть користь рідному краю?

- Діти, я переконана, що свою любов до рідного краю ви будете підтверджувати своїми щоденними справами саме тут, на своїй малій батьківщині – у рідному краї, рідній школі, своїй сім’ї.

 

1

 

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку