Біологія 8 клас урок № 25 дата проведення уроку
Тема. Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова сечовидільної системи
МЕTА. Освітня. Ознайомити учнів із будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують; дати поняття “нефрон”, “мальпігієвий клубочок”, “капсула Шумлянського”.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати будову та функції органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та необхідність дотримання здорового способу життя. працелюбність, вміння доказово відповідати.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’ ́язки: медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: схема на дошці, малюнки в підручнику, таблиці « Внутрішні органи», « Органи виділення ».
Основні поняття та терміни: нирки, корковий шар, мозковий шар, сечоводи, сечовий міхур, сечівник, нефрон, ворота нирок, вхідні судини, вихідні судини, ниркова миска.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- ( РОБОТА В ПАРАХ) ПРО ЯКУ СИСТЕМУ ОРГАНІВ ЙДЕТЬСЯ?
Б) Розглянемо таблицю « Внутрішні органи» та назвемо ті, які вже вивчили.
В) Перед вами малюнки окремих органів ( нирки, легені, шкіра, шлунково – кишковий тракт). Що об’єднує їх? Які шкідливі речовини виводяться з організму завдяки ним? Я ви думаєте – який із органів виконує найбільший об’єм роботи?
Г) Пригадайте поняття гомеостаз?
ІІІ. Перехід до нової теми.
Отже, більша частина продуктів обміну, яка мітиться в крові, виходить через видільну систему разом з сечею.
Пригадайте, які органи входять до її складу.
Як ви думаєте, який з органів – найважливіший?
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Тому на цьому уроці ми повинні вивчити не тільки будову та функції сечовидільної системи, а і розв’язати проблемне питання – чому
при порушенні функції нирок відбувається отруєння організму людини, які захворювання
трапляються.
Розповідь учителя із заповненням таблиці
Особливості будови й функціонування |
|
Нирки |
У тазовій нирці (метанефросі) відсутні нефростоми. Нефрон починається капсулою, всередині якої лежить судинний клубочок. Від капсули відходить видільний каналець, в якому послідовно виділяють проксимальний звивистий відділ, петлю й дистальний звивистий відділ, який впадає до збірної трубки |
Легені |
Легені є органами, з допомогою яких з організму виводиться вуглекислий газ. Через вологу поверхню легеневих альвеол з організму також виводиться вода |
Шкіра |
Через протоки потових залоз із організму виводяться вода, сечовина й деякі солі. Випаровування води, виведеної через потові залози, приводить до втрати тепла |
Печінка |
У печінці відбувається утворення жовчних пігментів, які в складі жовчі виводяться до кишечнику, звідки видаляються разом з калом. Крім того, найбільш важливою функцією печінки є переробка відходів азотистого обміну, внаслідок чого утворюються азотисті продукти, що виводяться нирками |
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Питання до учнів
1. Які органи виконують видільні функції?
2. Які речовини й чому виводяться з організму людини?
1. Порівняйте видільні системи риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
2. Яке значення має подвійна капілярна мережа в нирках? (Така будова капілярної мережі нирок сприяє швидкому видаленню з організму не потрібних йому речовин)