МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕХАНІКО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття
з дисципліни: «Фізика»
за темою:
«Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.»
для студентів першого курсу
2018
Методична розробка заняття за темою: «Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.» з дисципліни «Фізики» - підготувала Чучіна Н.В., викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії» Маріупольського механіко-металургійного коледжу ДВНЗ «ПДТУ» - 2018
Викладено методику різноманітних форм і методів проведення відкритого заняття з теми: «Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.»»
Для викладачів фізики вищих навчальних закладів 1-2 рівнів акредитації
Розглянуто та схвалено
на засіданні циклової комісії
енергетичних дисциплін
Протокол № від 2018р.
Голова комісії О.Г.Максименко
План заняття:
Дисципліна «Фізика», група ОТ-18, ТО-18
Спеціальність: 136 Металургія, 132 Матеріалознавство
Розділ 2 «Молекулярна фізика і термодинаміка»
Тема: «Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.»
Мета заняття:
Методична: удосконалення методики застосування різноманітних форм і методів роботи на заняття
Дидактична:
навчальна: дати поняття поверхневого натягу рідини, капілярних явищ, змочування та незмочування, учити пояснювати природні явища на основі набутих знань, показати практичну значущість вивченої теми;
розвивальна: розвивати логічне мислення і творчу уяву студентів; розвивати творчу самостійність і аналітичне мислення при вивченні матеріалу та здібності студентів робити узагальнення, висувати гіпотези, формувати вміння застосовувати отримані знання при виконанні експериментального завдання.
Виховна: мотивувати студентів на відповідальне ставлення до предмета, стимулювати до самостійної роботи, створити стійку ситуацію успіху у вирішенні завдань.
Вид заняття: лекція
Тип заняття: інформаційна лекція з елементами бесіди і дослідів.
Форми та методи: мультимедійна презентація, лекція, фізичний диктант, фронтальне опитування, доповідь, розв`язування задач, бесіда, робота з опорним конспектом, дослід
Міжпредметні зв`язки:
Забезпечувані: металознавство, обробка металів тиском
Забезпечувальні: хімія, математика, біологія
Технічні засоби навчання: екран, мультимедійний проектор
Демонстраційні засоби: мідна, скляна, парафінова пластини; соняшникова олія; розчин спирту; шприц; проволока; скляні трубки різного діаметру; склянка з водою.
Література:
Основна:
Допоміжна:
Зміст і хід заняття:
Ми живемо в світі дивовижних природних явищ. Ми зустрічаємось з ними кожен день, не думаючи про їх сутність. Але людина, як розумний феномен, повинна розуміти суть цих явищ. Та перш, ніж розпочати розуміти нове, треба пригадати те, що ми вже знаємо.
Фізика не обходиться без позначень, одиниць виміру, формул. Отже, вам потрібно записати позначення фізичних величин та їх одиниці вимірювання.
I варіант II варіант
Дмитро Мендєлєєв
Тема: Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.
3.2 Мотивація вивчення теми: Всі ви, напевно, милувалися маленькими краплями роси, які на листках рослин набувають форми майже правильних кульок. Це явище спостерігав ще Г. Галілей, якого дуже дивувало, що великі краплі води не розпливаються по всьому листку капусти, а набувають форми маленьких кульок. Таку ж форму мають краплі води на жирній поверхні, пролита на стіл ртуть тощо. Ці явища здаються дуже дивними, адже ми звикли, що рідина набуває форму посудини, в якій вона знаходиться, і власної форми не має. Не менш дивовижною є мильна бульбашка. Крім того рідина поводить себе цікаво, коли в неї занурити тканину або серветку.
Таким чином, нам потрібно сьогодні з’ясувати поверхневі властивості рідини і зв’язані з ними явища змочування і капілярності. До того ж всі ці явища можна спостерігати у природі і техніці, та навіть у вашій майбутній професії.
Мета заняття:
Це заняття розповість про властивості рідини: поверхневий натяг, явище змочування та капілярності. Ми познайомимося з новими явища виконуючи експерименти та розглянемо, як застосовують ці явища у природі та техніці. Досліджувана тема має важливе практичне значення. Властивості рідини можуть приносити не тільки користь (проникнення поживних речовин із грунту в рослини, підйом вологи з глибоких шарів грунту, будівельна практика, застосування рушників, серветок), але і шкоду (пересихання грунту, появи плісняви на стінах).
План лекції
1.Поверхневий натяг рідини
2.Явища змочування та незмочування
3.Капілярні явища
Мабуть багато хто з вас замислювався, чому краплі дощу, мильні бульбашки, зорі та планети мають шароподібну форму, чому деякі тверді тіла гарно змочуються рідиною, а інші – ні, як відбувається всмоктування поживних елементів, вологи із грунту кореневою системою рослинності, як відбувається кровообіг у живих організмах. Відгадка цих явищ призвела до відкриття дивних властивостей рідини – поверхневого натягу, явищ змочування та капілярних явищ. Такі явища досить часто зустрічаються у природі та техніці. Ці явища також зустрічаються і у повсякденному житті.
Коефіцієнт поверхневого натягу — кількісна характеристика поверхневого натягу рідини. Коефіцієнт поверхневого натягу чисельно дорівнює силі поверхневого натягу F, що діє на одиницю довжини межі вільної поверхні рідини l:
[ σ] = Н/м.
Цей коефіцієнт, визначений для всіх рідин і занесений до таблиць, не залежить від довжини контуру, а визначається фізичними властивостями рідини, її станом. З ростом температури коефіцієнт поверхневого натягу лінійно зменшується, а за критичної температури дорівнює нулю. На значення коефіцієнта також впливає наявність у рідині домішок. Речовини, невеликі кількості яких значно зменшують, називають поверхнево-активними речовинами. Поверхнево-активні речовини входять до складу всіх мийних засобів. Для води поверхнево-активними речовинами є етиловий спирт, ефір, мило, різні пральні порошки. У процесі прання білизни значення зменшується як через нагрівання рідини, так і внаслідок введення мийних засобів.
Сьогодні ми будемо працювати таким чином: перед вами лежить опорний конспект, в якому на занятті будете робити позначки і записувати формули. А в повному обсязі складете його вдома, готуючись до заняття, потім треба його вклеїти в зошит (Додаток Б)
Далі ми будемо працювати в групах. Кожна група повинна виконати своє завдання, виконуючи яке ви познайомитися з новими властивостями рідини. Результати вашої роботи ви представите у вигляді звіту за зразком, який буде у вас на парті. Потім представники кожної групи звітують за виконану роботу.
Хід роботи:
2.2Розгляньте за замалюйте формі крапель.
2.3Зробіть висновок про взаємодію молекул рідини та твердого тіла.
2.4Результати запишіть до таблиці (Додаток Г)
Хід роботи:
Після виконання роботи до дошки виходять по одному студенту з кожної групи та пояснюють виконане завдання. Інші студенти роблять записи у конспектах.
Випереджувальне завдання
Доповіді студентів: Капілярні явища в природі. Кровоносні судини. Капілярні явища у побуті.
Бесіда з використанням опорного конспекту
Дякую за відповіді.
Висновки викладача щодо вивчення теми. Оцінювання відповідей та їх коментар.
1.Коршак Е.В. «Фізика» 10 кл. §29,30
2.Доповнити конспект
Дякую всім за увагу, роботу та гарний настрій!
Додаток А
Фізичний диктант.
I варіант II варіант
Додаток Б
Опорний конспект
Тема: Поверхневий натяг рідини. Змочування та капілярність.
План:
1.Поверхневий натяг рідини
2.Явища змочування та незмочування
3.Капілярні явища
Сила поверхневого натягу –
Коефіцієнт поверхневого натягу –
ФОРМУЛА:
ПОЗНАЧЕННЯ:
Умови змочування:
-
-
Висота підйому рідини:
ФОРМУЛА:
ПОЗНАЧЕННЯ:
Додаток В
Явища змочування та незмочування
Коли поверхневий шар рідини межує з твердим тілом, то взаємодію молекул рідини і твердого тіла слід враховувати. У повсякденному житті можна спостерігати, що крапля води розпливається по чистій поверхні скла , але не розпливається по забрудненій жиром поверхні і має при цьому форму майже правильної кулі. У першому випадку говорять, що вода змочує поверхню, у другому - не змочує.
Якщо взаємодія молекул рідини менша, ніж їх взаємодія з молекулами контактного твердого тіла, то маємо випадок змочування і навпаки, коли ця взаємодія більша - незмочування.
Явище змочування (1) та незмочування (2) рідини. |
Інтенсивність змочування характеризується кутом змочування Θ, який утворюється між дотичною до поверхні рідини і поверхнею твердого тіла. Відлік кута виконують у бік рідини.
Якщо 0≤Θ<π/2 - поверхня тіла змочувана, а якщо π/2<Θ≤π - незмочувана.
Якщо межа розділу вертикальна, поверхня рідини (меніск) у разі змочування має увігнуту форму. Поверхня рідини за вертикального розміщення тіла внаслідок незмочування має опуклу форму.
Явища змочування і незмочування відіграють важливе значення в побуті і техніці, якби вода не змочувала тіло людини, то марним було б купання. Добре змочування потрібне під час фарбування і прання, паяння, збагачення руд цінних порід та інших технічних процесів.
Додаток Г
Таблиця 1
Визначення явища
|
|
Величини, що його характеризують
|
|
Мідь + вода
|
|
Скло + вода
|
|
Парафін + вода
|
|
Мідь + олія
|
|
Скло + олія
|
|
Парафін + олія
|
|
Висновки
|
|
Таблиця 2
Визначення явища
|
|
Величини, що його характеризують
|
|
Трубка + вода
|
|
Трубка + олія
|
|
Трубка + спирт
|
|
Трубка + трубка + олія
|
|
Трубка + трубка + вода
|
|
Трубка + трубка + спирт
|
|
Висновки
|
|
Додаток Д
Капілярні явища
У житті ми часто маємо справу з тілами, пронизаним безліччю дрібних каналів (папір, пряжа, шкіра, різні будівельні матеріали, грунт, дерево). Під час зіткнення з водою або іншими рідинами такі тіла дуже часто вбирають їх у себе. Так пояснюється принцип дії рушника, коли витираються руки; дія гноту в гасовій лампі і т. ін.
Вузькі циліндричні трубки з діаметром меньшим за довжину називаються капілярами.
Зануримо вузьку трубку в рідину. Якщо рідина змочує стінки трубки, то вона піднімається по стінці трубки над рівнем рідини в посудині й досягає рівня вищого в порівнянні з трубкою (рис. а). Якщо рідина не змочує стінки, то, навпаки, рівень рідини у вузькій трубці встановлюється нижче, ніж у широкій посудині (рис. б)
Висота підйому чи опускання рідини в капілярі збільшується зі зменшенням діаметру капіляру. У капілярі з радіусом r висота підйому або опускання рідини густиною визначається формулою:
де σ – поверхневий натяг рідини, ρ – густина рідини, g – прискорення вільного падіння, r – радіус трубки.
Ця рівність виконується тільки у випадку повного змочування або незмочування.
Додаток Е
Резерв (вирішування задач)
Задача №1
Під час вимірювання поверхневого натягу спирт піднявся у капілярній трубці, діаметр каналу якої 0,15 мм, на висоту 7,6 см. Чому дорівнює поверхневий натяг спирту за результатами досліду?
Густина спирту ρ = 0, 8 • 103 кг/м3.
Задача №2
Визначити, на яку висоту підніметься масло гнітом, виготовленого з тканини, діаметр капілярів якої становить 0,2 мм. Густина масла 870 кг/м3, поверхневий натяг масла 26 мН/м.
Задача №3
Висота піднімання води у стеблі рису в 15 разів більша, ніж у ґрунті. Визначте діаметр капіляра рису, якщо діаметр капіляра ґрунту – 0,3 мм.
Задача №4
Творче завдання: запропонуйте спосіб експериментального вимірювання в домашніх умовах коефіцієнта поверхневого натягу води або іншої рідини.