Відкритий урок для 8 класу на тему:"О. Назарук «Роксоляна». Художні особливості твору, образи героїв, художня майстерність автора.

Про матеріал
Відкритий урок для 8 класу на тему:"О. Назарук «Роксоляна». Художні особливості твору, образи героїв, художня майстерність автора."
Перегляд файлу

 

Тема: О. Назарук  «Роксоляна». Художні особливості твору, образи героїв, художня   майстерність автора.

Мета:розкрити образи твору, тему, основну думку та художні засоби, за допомогою яких вони втілені; розвивати навички характеристики образів, висловлювати свої думки про їхні дії та вчинки, вміння визначати художні засоби та їх роль у художній картині твору; виховувати вольові якості характеру, прагнення до освіти і самоосвіти, естетичний смак, повагу до видатних особистостей.

Тип уроку:  узагальнення та систематизації знань.

                     Хід уроку:

І.Оголошення теми й мети уроку

Епіграф до             Епіграф                       Бо дивна є душа людини:Сотворитель    

 дав їй свобідну волю вибору між добром і злом, між вірністю і ламанням її (О. Назарук «Роксоляна»).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

     Мабуть ніхто не стане сперечатися, що видатні особистості відіграють значну роль в історії, і що постать Роксолани є знаковою для України. Як ця жінка досягла такої влади, для чого використала свій вплив на султана, як зуміла перемінити віковічні звичаї і традиції магометанської держави – це залишається загадкою, але творча уява письменника дала змогу нам наблизитися до істини й трохи підняти таємничу завісу.

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо всебічно розглянути образ великої султанки Хасеке-Ель-Хуррем-Хатун, цієї прекрасної українки Анастасії Лісовської, яка протягом багатьох  років фактично керувала Османською імперією.

Отже на сьогоднішньому уроці мова піде про Роксолану та її чоловіка Сулеймана Пишного.

ІІІ. Узагальнення, систематизація й повторення понять

  1.          (усно) Для того,щоб розпочати роботу з твором давайте визначимо,про що у ньому йдеться, тобто його тему.

(Орієнтовні відповіді:життєвий шлях Настуні Лісовської; доля доньки рогатинського  священника  отця Луки Лісовського; шлях від доньки священника до дружини Сулеймана Пишного української дівчини; незвичайна доля української дівчини Настуні;)

 

 

 

 

 

  1.  (усно) Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»

    А тепер спробуємо визначити основну думку повісті «Роксоляна».

(Орієнтовні відповіді: 

- утвердження сили духу, цілеспрямованості, волелюбності

української жінки Анастасії Лісовської, а в її особі – всіх українок;      уславлення визначної історичної особистості Роксолани, яка завдяки своїм розуму, красі, силі духу досягла найвищих висот і змогла допомогати людям, виконати свій патріотичний обов’язок перед батьківщиною;

- уславлення сили кохання – рушійного фактора у стосунках людей;

Так хто ж вона є? Ота дівчина Настуня Лісовська, якій було вготовано долею стати дружиною Сулеймана Пишного.

 

3)Розповідь учениці про Анастасію Лісовську

Роксолана чи Анастасія Лісовська родилася в перших роках 16 ст. Походила з Чемеровець на Поділлі або ж з Рогатина в Галичині. ЇЇ батько був священником. Малою дівчиною її було взято в полон і продано на «Авретбазарі» царгородському достойникові. Пізніше він подарував її гарему султана Сулеймана Великого. Там Анастасія жила як служниця султанських одалісок, а далі нянькою Сулейманового сина Мустафи.

Важке життя в покорі й пониженні та послуги лінивим і примхуватим наложницям султана були не до душі розумній і гордій дівчині, тож вона постановляє поліпшити свою долю.

Сулейман, жонатий з кавказькою княжною, побачивши у жінки Анастасію, був  очарований її розумом, хоча великою красунею вона не була. Дружина Сулеймана, побачивши це, стала переслідувати і принижувати Настю. Довідавшись про таке, Сулейман віддалив першу жінку і її сина й одружився з Настею.

Історія подає, що Анастасія перед одруженням поставила султану умову: він мав віддалити всіх своїх наложниць і першу жінку. Гордий Сулейман спочатку обурився, але, подумавши, погодився і свято дотримував постанови все своє життя.

Роксолана брала участь в походах Сулеймана. Вона одна з турецьких султанш не носила чадри. Крім неї султан не мав більше жінок.

 

 

 

 

З переходом у магометанство Роксолані надано кілька турецько – арабських імен, що в перекладі на українську означають «Велика пані веселощів і радості» (Хасеке-Ель-Хуррем-Хатун)

Сулейман мав з Роксоланою двох синів – Селима й Баязеда та дочку Мирму.

З метою передати престол своїм синам, Роксолана постаралася зігнати зі світу сина від першої дружини Мустафу. Наслідником проголошено старшого сина Селима, хоч він був і нездібним, пияком і самолюбом. Не погодившись з таким рішенням, молодший син, Баязед, за згодою матері підняв повстання проти батька, але програв його. Змушений був шукати захисту в Персії, де й загинув.

Очевидно державна турецька політика керувалася фактично самою Роксоланою. Пам’яткою її панування є побудовані водопроводи в Медині. Померла в жовтні 1558 року. Її чоловік помер через 8 років і наказав поховати себе поряд з Роксоланою.

 

  4)( на дошці) Прослухавши розповідь про Роксолану та прочитавши повість Осипа Назарука давайте виконаємо наступні завдання:

 

  •              Знайдіть зв’язок між цими іменами:

Настя Лісовська                                                                        дружина

Роксолана                                                                                 Сулеймана         

Велика пані веселощів і радості        Пишного                                      

Хасеке-Ель-Хуррем-Хатун

Роксоляна

 

  • (на дошці) Асоціативний диктант.  Знайдіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас з образом Роксоляни.

 

Ніжна, підступна, жорстока, зла, хитра, розумна, невірна, богобоязлива, сильна, красива, суперечлива, жадібна, любить розкоші, багатство, зі смаком, вразлива, слабка, нерозважлива, незворушна, спокійна.

 

 

  •   Робота в зошиті                    Знайдіть спільне

 

 

 

 

 

 

 (Розум, сильна воля, пристрасні почуття, масштабність мислення, освіченість, допитливість, повага до людини, щирість).

 

  • (на дошці) Доведіть, що Роксоляні притаманні такі риси характеру:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • (на дошці) Поєднайте художні засоби з їх визначенням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

     

 

 

 

 

 

  •  (Робота в зошиті) Схарактеризувати образ Сулеймана

 

( Видатний державний діяч, державотворець, високоосвічена людина, твердий духом і словом, здатен на сильні почуття, сміливий, рішучий, вірний, чутливий, разом з тим жорстокий володар, завойовник)

 

ІV. Підведення підсумків уроку

Сьогодні на уроці ми говорили про Роксолану, яка з простої дівчини перетворилась за велінням долі на дружину султана. Вона  в нас вийшла сильною, мудрою, рішучою, розумною  жінкою, яка дбала не тільки про себе, а й про свій народ. Ця жінка змогла піднятися над собою, досягти, здавалося б, недосяжного. І головне - ця жінка українка. Нам є з вами на кого рівнятися.

А закінчити урок я хотіла б наступними рядками. « В Стамбулі, коло південної, поверненої до Мекки, стіни найбільшої стамбульської мечеті Сулейманіє є гробниця – тюрбе жінки з України. Роксолана, Хуррем, Хасекі – все це її імена, під якими вона знана світові. У Стамбулі велика міська дільниця носить ім’я Хасекі, на тій дільниці – збудована Роксоланою мечеть, притулок для убогих, лікарня – все це на місці Аврет – базару ,на якому колись продавали людей у рабство. А коло мечеті Сулеймана Пишного, поряд з його величезною восьмигранною гробницею, теж кам’яна і теж восьмигранна усипальниця його жони Роксолани, єдиної султанші в тисячолітній історії могутньої Османської імперії, взагалі єдиної в усій історії цієї землі жінки, яка удостоєна такої честі.

Чотириста років стоїть ця гробниця. Всередині під високим куполом Сулейман звелів вирізьбити алебастрові розети й прикрасити кожну з них безцінним смарагдом, улюбленим самоцвітом Роксолани. Коли помер  султан, його гробницю так само прикрасили смарагдами, забувши, що його улюбленим каменем був рубін.

V. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про Володимира Дрозда, прочитати повість «Ирій» с.276 -293.

docx
Додано
20 січня 2021
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку