Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету!
Тема: Евглена зелена - фотосинтезуючий організм, здатний до фотосинтезу.
Завдання:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням об’єкта вивчення біології «Евглени зеленої»
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Холодно в полі, в саду, на городі,
Осінь мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
ІІ. Перевірка Д/З
Давайте перевіримо отримані вами знання на минулих уроках та поргаємо в гру «Відкрий цифру, дай коротку відповідь»
Увага на екран! (Слайд 2)
1/3. Еукаріотичні клітини відрізняються відрізняються від прокаріотичних…….. (наявністю ядра)
2/4. На малюнку зовражено ………. (Амебу Протей)
3/5.Назвати органели руху Амеби Протея……. ( Псевдоніжки)
4/6. На малюнку зображено…….. (Інфузорія – туфелька)
5/7. Назвіть органелу позначену на малюнку цифрою 5. Яка її функція? (Скоротлива вакуоля, виводить надлишок води та отруйні речовини з клітини.)
6/8. Дайте визначення поняттю «фагоцитоз», якою циврою його позначено на малюнку? (Фагоцитоз- це процес захоплення твердих частинок. Позначений цифрою 6)
8/9. Як називається процес утворення органічних речовин з неорганічних (вуглекислого газу та води) під дією світла (Фотосинтез)
7/10. Яке значення малого ядра для інфузорії – туфельки (передає спадкову інформацію)
9/11. Органелами руху інфузорії – туфельки є……. (вієчки)
10/12.Органела одноклітинних, твариноподібних еукаріотів, яка бере участь у перетравленні здобичі (їжі) називається…….
( травна вакуоля )
11/13. Чи вірне твердження: «Амеба розмножується поділом клітини навпіл?» (Так)
12/14.У разі настання несприятливих умов одноклітинні твариноподібні організми здатні вкриватися щільною оболонкою та припиняти процеси життєдіяльності утворюючи………..(Цисту)
13/15.Тип живлення за якого організм отримує готові органічні речовини називається ……… (гетеротрофний)
14/16.Закінчити речення: Одноклітинний організм – це організм тіло якого складається з …… (1 –ї клітини)
15/17. Яке значення порошиці для Інфузорії туфельки? (Виведення надлишку води та отруйних речовин)
ІV. Оголошення теми та постановка завдань уроку
Ви всі сьогодні молодці, гарно відповідали на питання!
А зараз, відкриваємо зошити записуємо тему уроку:
Тема уроку: «Фотосинтезуючі одноклітинні організми. Евглена зелена.»
( Слайд 18)
На сьогоднішньому уроці ми:
- познайомимося з одноклітинними
фотосинтезуючими організмами;
- розглянемо їх будову та процеси життєдіяльності;
-визначимо значення фотосинтезуючих одноклітинних організмів для водойми та її мешканців.
V. Вивчення нового матеріалу.
Діти, до нас в гості завітала маленька , розміри її становлять від 0,02 – 0,5 мм, прісноводна , фотосинтезуюча клітина здатно до самостійного існування.
Знайомтеся Евглена зелена. (Слайд 19)
Мешкає у не глибоких, прісних водоймах, багатих на органічні речовини. Вона має сталу, видовжену форму тіла.
- Як ви розумієте сталу форму тіла?
- Вона може її змінювати?
Одна частина тіла - загострена, а передня частина - округла. на ній розміщений орган руху. За допомогою зображення Евглени зеленої та QR- кодів, використовуючи телефон, визначте як називається орган руху?
1. Так дякую, це дійсно Джутик- довгий, тонкий, слугує для пересування Евглени, він робить близько 40 колових обертів за секунду, врезультаті ніби вгвинчується у воду.
Давайте подивимося, як це відбувається…. (Слайд 20)
Відео
2. Наступний QR- код - Клітинна мембрана.
Яке її значення? (Вкриває тіло ззовні. Відмежовує вміст клітини від навколишнього середовища, та утримує сталу форму.)
3. В центрі клітини міститься , зверніть увагу на Наступний QR- код – Велике ядро. Яке його значення? (Зберігає та передає дочірнім клітина спадкову інформацію, регулює процеси життєдіяльності клітини.)
4. Використаємо наступний QR- код – Що це за органела? -
Скоротлива вакуоля ( Завдяки їй організм позбувається зайвої води і шкідливих речовин, що накопичуються в ній.)
На зображенні ми бачимо органелу червоного кольору – Вічко (Стигма) – Світлочутливий орган, який реагує на світло.
Евглена не здатна бачити в прямому розумінні цього слова, проте світло від темряви відрізняє і завжди пливе до освітленого місця. Це відповідь організма на подразник – світло.
Отже, для Евглени є характерним відповідь на подразники.
Рух організму у напрямку до джерела світла називається позитивний фототаксис.
Ви бачите, що втілі Евглени розміщено багато, близько 20 зелених органел, Визначте їх ---Хлоропласти .
У них наявна речовина зеленого кольору - Хлорофіл.
На яскравому світлі в Хлоропластах відбувається процес фотосинтезу, утворюються органічні речовини з неорганічних
- Які неорганічні речовини потрібні для фотосинтезу? ( Вода і Вуглекислий газ) (Слайд 21)
Отже , Евглена живиться, як рослина - Автотрофно.
А коли водойма не освітлюється ( у ночі), тоді вона поглинає їжу всією поверхнею тіла – живиться як тварина – Гетеретрофно.
Отже вона має змішаний тип живлення – і є Міксотрофом.
Дихає всією поверхнею тіла, вбираючи розчинений кисень у воді.
- Маленька Евглена боїться несприятливих умов існування. Тому при висиханні водойми, або зниженні температури , вона припиняє живлення й пересування,її тіло округлюється і вкривається щільною оболонкою- цистою.
- Так відбувається перехід Евглени в стан спокою. У цьому стані вона здатна перебувати тривалий час, до настання сприятливих умов.
Розмноження
- Давайте згадаємо……. Як розмножуються Амеба Протея та Інфузорія туфелька ( Вірно, поділом клітини навпіл, тобто не статево).
- Такий тип розмноження характерний і для евглени зеленої.
Увага на екран… ( Слайд 22).
Значення Евглени зеленої. ( Слайд 23).
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
- А зараз давайте Пограємо в гру «Закінчи речення».
( Слайд 24)
Хочу запропонувати вам гру «Хто швидше»
Запрошую до мене двох учнів.
- На дошці ви бачите зображення двох одноклітинних організмів (Інфузорії та Евглени).
- Вам потрібно позначити будову цих одноклітинних.
- Ця гра буде оцінена ( На оцінку впливає, як швидкість так і правильність виконання завдання.)
У вас на партах знаходяться таблички, давайте заповнимо їх та порівняємо будову автотрофного (Евглени зеленої) та гетеротрофного (Амеби Протея) організмів.
№ |
Ознака |
Амеба Протея |
Евглена зелена |
1. |
Форма тіла (стала, нестала) |
|
|
2. |
Органели руху |
|
|
3. |
Наявність хлоропластів |
|
|
4. |
Вічко (стигма) |
|
|
5. |
Здатність до фотосинтезу |
|
|
6. |
Спосіб живлення |
|
|
7. |
Позитивний фототаксис |
|
|
Діти дайте відповідь на питання
На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було……….:
Отже, ми досягли мети нашого урока.
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 28)
§ 15 вивчити, с. 56-57.
Завдання на вибір:
- Зобразити схему розмноження евглени зеленої у робочому зошиті.
або
- Написати казку про життя та будову евглени.
Презентація до уроку: