ПЛАН УРОКУ
Тема уроку:
“Особистість підприємця.”
Мета уроку: навчальна - ознайомити учнів з поняттям “підприємець”,
особливими рисами підприємців, їх функціями та
діловими якостями;
розвиваюча – розвивати економічне мислення, допитливість і
самостійність;
виховна - виховувати любов та повагу до обраної професії,
прагнення працювати самостійно.
Матеріально-технічне забезпечення:
Структура уроку
І. Організаційний момент……………………………………………….... 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів …………………………. .5 хв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………..…………………….. …25 хв.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів………….……………….. .12 хв.
V. Підсумок уроку…………………………………………………………..1 хв.
VІ. Домашнє завдання…………………………………………….….. …..1 хв.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Розповідь викладача.
Правила роботи на уроці:
1. Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення. (Б. Гейтс).
2. Власник і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів. (Соітіро Хонда).
3. Який найбільший тракторний завод в Україні? ( Харківський тракторний завод).
4. Який найбільший тракторний завод у світі? (Мінський тракторний завод)
5. Перший радянський трактор випускався у 1923 році на заводі Красний Прогресс нині Дизелебудівний завод і називався трактор? (Запорожець).
6. Він є Почесним Президентом Групи компаній Вітагро. (Сергій Лабазюк)
7. У 2019 році Агрохолдинг «Мрія» перетворився на… (Контінентал Фармез Груп)
8. Генеральним директором Контінентал фармез Груп є … (Георг фон Нолкен)
9. Своєю працею, вмінням господарювати він прославив Лісоводи і Кремінну на весь світ. Його життя і праця – це приклад любові до рідної української землі. (Григорій Іванович Ткачук)
Викладач: Та скільки ми б не називали - за кожною успішною історією стоїть звичайна, жива людина, яка просто відрізнялася від інших прагненнями та талантом.
А чи хочете ви дізнатися, хто з вас має талант до підприємницької справи? Отже, 3 хвилинки. Пам’ятайте, що правильною є відповідь, яка першою спаде не думку.
Тест « Визначення особистого хисту до підприємництва" .
Умови: Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна - 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються "на око" між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо ви з десяти своїх учителів пам'ятаєте дату народження тільки одного, відповідь - 1 бал. Якщо відповідь на яке-небудь запитання для вас є складною - 5 балів.
1. Чи поводитесь ви наодинці так, як і тоді, коли за вами спостерігають?
2. Чи вважаєте ви себе здатним стати головою сім'ї?
3. Чи вважаєте ви хитрість хорошою та корисною рисою?
4. Чи можете ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете у транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні ви усно швидко обчислити, скільки буде 9 % від 90?
10. Чи приходите вчасно в кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати чайові?
13. Переживаєте, якщо вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам'ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте в міському транспорті на будь-яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували у Стародавньому Римі?
20.Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Складіть свої бали і звернімося до ключа тесту.
Ключ до тесту: 120-200 балів - ви природжений бізнесмен.
110-119 балів - ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів. 50-90 балів - видно, у бізнесмени вам не вибитись, але, судячи з усього, ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті. Кожний учень підраховує бали, отримані ним під час тестування, і виявляються групи учнів у кожній градації здатності до занять бізнесом.
Викладач: Отже, з хистом ми визначилися. Тепер необхідно з’ясувати, хто ж такий підприємець, що ми вкладаємо в це слово?
Зарубіжний досвід і сучасні тенденції економічного прогресу переконливо доводять, що сьогодні без винахідливих ділових людей, без розвитку різних форм підприємницької діяльності подальший розвиток неможливий.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (слайд 3)
Розповідь викладача
Рецепт успіху: вчіться, поки інші сплять; працюйте, поки інші бовтаються без діла; готуйтеся, поки інші грають; та мрійте, поки інші тільки бажають.
Вільям А. Уард (слайд 4)
Я сподіваюся, що урок буде для вас цікавим, корисним. Тому на уроці в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості.
Час ніколи не щадить, а тим паче – час перемін. В такий період одні, слабші підприємці, не витримують умов реформування і зникають, а інші, сильніші, шукають виходу, змінюють погляди, методи роботи, і, знайшовши свої шляхи, впевнено прямують ними. В ринкових умовах можуть зростати лише конкурентоспроможні підприємці.
Цією проблемою займались і займаються багато провідних закордонних та вітчизняних вчених економістів: І.І. Мальченко, М.І. Самокиш, П.М. Фугело, Е.О. Сисак, В. Бойко, Ю. Коваленка, Завадський Й.С., Макаренко П.М, Михайлова Л.М., Доманчук Д.П. Саблук П.Т. та ін. Аналіз літературних джерел показав, що дослідження цих науковців є ґрунтовними, але для вивчення залишається незавершеним та не доопрацьованим.
Учні, а які Ви знаєте вислови вчених про поняття «підприємець»?
1. Це поняття вперше вжив англійський економіст Річард Кантильйон. На його думку, підприємець – це людина, яка на свій страх і ризик спрямована до ринкового обміну з метою отримання прибутку.
2. Підприємець на думку Адама Сміта та Давида Рикардо – це людина, яка планує, контролює, організовує і володіє підприємством.
3. Французький економіст Жан Батіст Сей дав оригінальне тлумачення суті підприємця: це економічний агент, який, комбінуючи фактори виробництва (земля, праця, капітал), «перетягує» ресурси зі сфери низької продуктивності і прибутковості до галузей, у яких вони можуть дати найбільший результат (прибуток, дохід).
4. Французький економіст Андре Маршалл першим додав четвертий фактор – організацію. Від того часу поняття підприємництва розширюється, як власне і функції, що йому надаються.
5. Відомий американський вчений Пітер Друкер, під підприємцем слід розуміти людину, яка відкриває свій власний, новий бізнес, створює новий ринок, формує нових покупців.
Тому, ми можемо зробити відповідні висновки:
1. Підприємець – це власник капіталу, його керівник.
2. Метою підприємницької діяльності є отримання прибутку.
3. Підприємець бере на себе всі види ризиків, які можуть виникнути в процесі виробничої діяльності.
4. Підприємницька діяльність – це інноваційна діяльність.
Учні, з якими предметами технології мають між предметний зв'язок?
(математикою, історією, кресленням, охороною праці, фізикою, хімією, біологією, інформатикою, інформаційними технологіями, основами підприємницької діяльності)
На яких предметах ми з вами частково ознайомлювались з поняттям «підприємець»?
(Економіка, основи галузевої економіки, основи підприємницької діяльності)
Учні, чи можуть трактористи-машиністи с.-г. виробництва бути підприємцями?
Звичайно, можуть. Так, у 2019 році учні нашої групи Андрій Шваб і Олександр Каплун взяли участь в обласному вернісажі бізнес-ідей серед учнів ЗП (ПТ)О «стартап юніор» . Вони розробили проект «Заснування фермерського господарства «АШОК», який посів ІІ місце у номінації «Бізнес-ідея для підприємницької діяльності» в напрямі «Промисловість та сільське господарство».
Проєкт дав можливість учням ліцею відчути себе справжніми власниками фермерського господарства. Вони придумали цікаву бізнес-ідею – засновники малого фермерського господарства розробили бізнес-план створення та діяльності цього господарства, здійснили розрахунки витрат, визначили прибуток, детально вивчили процес вирощування сої, її конкурентоспроможність, рентабельність, розробили технологічну систему.
Бізнес-ідея учнів ліцею ще раз переконала в тому, що представники професійно-технічної освіти – це обдаровані, талановиті, здібні молоді люди, за якими великою мірою майбутнє процвітання України.
Також у 2018 році учні нашої групи Іван та Павло Подоляни брали участь в очно-заочному конкурсі бізнес-проектів «Живи та працюй на Хмельниччині» ( в рамках реалізації комплексного профорієнтаційного проекту для молоді «Від мрії до дії»), серед учнів 9 - 11 класів загальноосвітніх шкіл та учнів ПТНЗ Хмельницької області, розробили бізнес-проект: «Виробництво сільськогосподарської продукції» фермерського господарства «Подоляни», який посів ІІ місце.
Як свідчать матеріали соціологічного опитування, найбільш раціональним для роботи на посаді керівника підприємства є віком від 40 до 50 років. У цей період життя, керівник має відповідний досвід, високу кваліфікацію, нормальне здоров’я і працездатність.
Риси підприємця:
Кожний підприємець знаходить свій стиль у роботі. Один динамічний, чарівний, спроможний надихати інших. Інший спокійний, стриманий у розмові і поводженні. Проте обидва вони можуть діяти з рівною ефективністю - викликати до себе довіру і домагатися того, щоб робота виконувалася швидко і якісно.
Але висновок єдиний: підприємцем не народжуються - підприємцем стають.
Якості підприємця:
Функції: (слайд 8)
Формула успіху в бізнесі:
Успішний бізнес= особистість + ідея + ресурси
Давайте прослухаємо інформацію, яку підготовили деякі учні працюючи з випереджаючим завданням, яку отримали на попередньому уроці.
Городоцький район:
Основу промислового комплексу Городоцького району складають 17 підприємств. Найвагомішими підприємствами є: ТОВ «Венус Україна», ПП Гуменний В.М., ТОВ «Поділля Агропромсервіс», ТОВ «Обзор», МПП «Полімер». Відбувається реалізація майнового комплексу Городоцького верстатобудівного заводу ТОВ «Говер» м. Городок. Йде відновлення роботи ТОВ «Городоцький консервний комбінат».
Функціонує 2 обслуговуючих сільськогосподарських кооперативи: с . Курівка «Перспектива- К» та с. Купин «Купичанка 2015».
В с. Сирватинці створено обслуговуючий сільськогосподарський кооператив «Подільське бджолярство».
У районі функціонує 13 підприємств, засновниками яких є громадяни іноземних країн. Основними інвесторами є країни: Ізраїль, Польща, Франція, Кіпр.
На даний час у Сатанівській курортній зоні Ізраїльськими інвесторами проводиться будівництво найсучаснішого унікального лікувальнодіагностичного комплексу ТОВ «Арден Палац».
Чемеровецький район:
Основну промислову групу Чемеровецького району складають два промислових підприємства: Солодовий завод ПрАТ „Оболонь” та ДП „Закупненський кар’єр”.
Найбільші інвестиційні проекти реалізовані на території району у 2013 – 2018 роки – це висадка садів, будівництво фруктосховища з регульованим газовим середовищем, будівництво зернового елеватора ПП «Аграрна компанія – 2004», будівництво зернового елеватора ПП «Україна Агро-2С», реконструкція зерносховищ ПрАТ «Закупнянське ХПП», будівництво СЕС «Кутківці» ТОВ «Соларсистемс».
Створення сучасного автосервісного підприємства на базі ТДВ „Чемеровецьке АТП -16847”, Переробка та виготовлення виробів з деревини ЧСЛО „Агроліс” смт. Чемерівці, Створення сучасного переробного підприємства харчової промисловості - Гарячий Франц Йосипович.
Село Кремінна:
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
(слайд 10)
Завдання 2. Вправа «Видиранка» (слайд 11)
Мета: сприяння позитивного само оцінювання, усвідомлення унікальності кожної людини.
Учасники заняття отримують папір, заплющують очі і виконують завдання ведучого: зігнути навпіл, відірвати правий кутик, зігнути навпіл, відірвати лівий кутик, зігнути навпіл, відірвати правий кутик. Звертається увага на неповторність кожної видиранки.
Обговорення: усі ми різні, неповторні, унікальні, у кожного своє бачення та розуміння професійного успіху, життєвого успіху, у кожного є свої цілі на шляху до досягнення мети. Але це чудово, бо можемо щось для себе запозичити один в одного.
Завдання 3. Перегляд відео кліпу на пісню «Приватний підприємець» (Антін Мухарський) (слайд 12)
Завдання 4. Вправа «Тепло наших рук» (слайд 13)
Мета: дати учням можливість висловити власні побажання
Хід вправи:
Викладач: Прошу всіх встати. Пропоную учням підійти один до одного, і потиснути руки і стисло висловити особисті побажання, які починаються зі слів: «Я вірю…».
Завдання 5. Колективна робота. Складання заповідей підприємця (слайд 14)
Викладач: Для входження у світ підприємництва підприємцям-початківцям необхідні знання, ентузіазм, велике вміння та бажання знайти своє місце у складному світі бізнесу. Велике значення у цьому має знання таких основних заповідей підприємця.
Вправа на фокус уваги!
Коли відзначається професійне свято - День підприємця?
В першу неділю вересня в Україні відзначається День підприємця.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Мотивація учнів на досягнення життєвих цілей за допомогою вислову
Люди завжди звинувачують обставини за те, які вони є.
Я не вірю в обставини. Люди, які домагаються успіху в цьому світі, -
це люди, які можуть піднятися і пошукати потрібні їм обставини і,
якщо не можуть знайти, створюють їх.
Б. Шоу (слайд 15)
Нехай знання, які Ви здобули на уроці йшли Вам лише на користь. Щоб Ви у подальшому стали відомими підприємцями. А ми завжди будемо вами гордитись.
Мені було дуже приємно разом з вами працювати! Дякую за активну роботу!
Відмічаю кращих і гірших учнів.
Повідомлення і обґрунтованість оцінок.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 16)
Завдання.
Відповідь на запитання.
Викладач ___________________ Боровик Наталія Вікторівна.