Постійний електричний струм. Послідовне та паралельне з’єднання провідників.
«У мене немає особливого таланту, я просто дуже
наполегливий і допитливий».
Альберт Ейнштейн
Мета: розширити знання студентів про електричне коло та електричний струм, правила послідового та паралельного з’єднання, продовжити формувати вміння розраховувати електричні кола.
Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та систематизувати, пояснювати фізичні явища та робити висновки.
Виховувати повагу і любов до природи і оточуючого світу. Викликати інтерес до розвитку фізики.
Міжпредметні зв’язки: Математика, електротехніка, основи безпеки життєдіяльності; біологія; хімія, історія
Тип заняття. Комбінований..
Прилади та матеріали для роботи з студентами:
Формула успіху
Розшифруйте записану формулу уроку:
(У+О)(В+С)Р=З
У-увага
О-організованість
В-взаємодопомога
С-спілкування
Р-робота
З-знання
Саме ці якості потрібні будуть нам на уроці.
Перевірка домашнього завдання.
Тестові завдання ( взаємоперевірка)
а) Конденсатор
б) Ключ
в) Ланцюг
г) Амперметр
2 . Як класифікують конденсатори за формою обкладок?
а) Рухомі та нерухомі
в) Паперові, слюдяні, повітряні...
б) Плоскі, сферичні, циліндричні...
г) Незмінної та змінної ємності
3.Як класифікують конденсатори за типом діелектрика?
а) Плоскі, сферичні, циліндричні...
в) Незмінної та змінної ємності
б) Повітряні, паперові, слюдяні...
г) З діелектриком та без діелектрика
4. В яких одиницях вимірюють електроємність конденсатора?
а) Кулон
в) Вольт
б) Фарад
г) Ампер
5. Для чого служить конденсатор?
а) Для накопичення електричного заряду
в) Для зменшення сили струму в колі
б) Для збільшення опору провідника
г) Для зменшення електричного заряду
6.Який заряд мають пластини плоского конденсатора?
а) Однойменні
в) Позитивні
б) Різнойменні
г) Не мають заряду
7. За якими формулою можна визначити електроємність конденсатора?
а) С = q / (φ1 - φ2)
б) С = q (φ1 - φ2)
в) C = q / U
г) C = q U
8. Послідовним називається таке з`єднання конденсаторів, при якому …
а) конденсатори з`єднують між собою різнойменними обкладками (негативно заряджена обкладка попереднього конденсатора з`єднана з позитивно зарядженою обкладкою
наступного)
б) позитивно заряджені обкладки всіх конденсаторів з`єднують в один вузол,
а негативно заряджені - в інший вузол
9.Паралельним називається таке з`єднання конденсаторів, при якому …
а) конденсатори з`єднують між собою різнойменними обкладками (негативно заряджена обкладка попереднього конденсатора з`єднана з позитивно зарядженою обкладкою
наступного)
б) позитивно заряджені обкладки всіх конденсаторів з`єднують в один вузол,
а негативно заряджені - в інший вузол
10. Ємність батареї з трьох паралельно з'єднаних конденсаторів можна обчислити, скориставшись формулою:
а)
б)
в)
г)
11. Яким символом позначають конденсатор на електричних схемах
а) б) в) г)
12. Які є види з'єднання конденсаторів?
а) Змішане
в) Послідовне
б) Паралельне
г) Пряме
д) Не пряме
Ключ до тесту
3. Вступне слово вчителя
Життя сучасної людини неможливо уявити без електрики. Промисловість,
сільське господарство, наука, медицина, радіо і телебачення, інтернет, численні
види зв'язку, побутові прилади і пристрої, системи опалення та кондиціонування
повітря, освітлення міських вулиць і автодоріг - це лише незначна частка
застосування електрики в сучасному світі. І природно, що припинення
енергозабезпечення навіть на незначний період часу призводить до повного
паралічу життєдіяльності людини, що відбувається не так вже й рідко у наш час.
Ми насобі відчули, що таке жити без електрики.
Щоб краще уявити значення електрики в нашому житті, подумайте, що
могло б статися, якби вона раптом зникла. Відразу замовкнуть радіоприймачі й телефони, зникнуть зображення з екранів телевізорів та комп'ютерів, зупиняться верстати на заводах і фабриках, які приводяться в рух за допомогою електричних двигунів... Навіть звичний автомобіль не зможе рухатися, бо не працюватиме його стартер, за допомогою якого запускається двигун, система запалення, освітлення, контролю... Раптове зникнення електрики в сучасному світі спричинило б величезну катастрофу.
Зайве говорити про те, що сталося б, якби перестала працювати сучасна електронно-обчислювальна техніка, завдяки якій здійснюється керування величезною кількістю виробничих процесів.
Вирішальна роль електричної енергії у сучасному житті пояснюється її перевагами перед іншими видами енергії.
По-перше, електрична енергія найбільш універсальна, вона легко перетворюється в механічну, теплову, хімічну, світлову тощо.
По-друге, електричну енергію зручно розподіляти між найрізноманітнішими споживачами. Навіть у вашій квартирі від однієї електромережі живляться радіоприймач і телевізор, електрична лампа і холодильник, електрична праска і магнітофон.
По-третє, електричну енергію можна досить просто передавати на значні відстані без значних втрат. Це дає можливість за допомогою ліній електропередачі енергію подавати від гідравлічних електростанцій, що їх зводять на річках, чи теплових електростанцій, які можна будувати біля покладів палива.
Сьогодні і, мабуть, у найближчому майбутньому електрика залишається основою наукового і технічного прогресу суспільства.
4. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми кожен день зустрічаємося з електричними струмом, його діями і властивостями. Отже, ці знання і будуть підґрунтям для вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми уроку та завдань.
Постійний електричний струм. Послідовне та паралельне з’єднання провідників.
Завдання уроку.
1. Поняття про електричний струм.
Розглянемо металевий провідник. Метали це полікристалічні речовини, у вузлах кристалічних граток яких розташовані позитивні йони; між молекулами «мандрують» вільні електрони, здійснюючи рух, подібний до руху молекул газу. Якщо в металевому провіднику створити електричне поле то рух вільних електронів дещо зміниться, тобто рух електронів стає напрямленим- у провіднику виникає електричний струм.
Електричний струм – це напрямлений (впорядкований) рух частинок, які мають електричний заряд.
2.Умови існування електричного струму.
При роботі з електричним струмом не можна:
q – заряд(Кл).
t = час (с)
Оскільки заряд q і час t – скаляри, то й величина струму – скалярна величина.
Німецький фізик Георг Ом у 1827 р. експериментально довів, що сила струму I в провіднику прямо пропорційна напрузі U на його кінцях.
Тоді закон Ома можна записати ще й так: I=
Дано: R=180 Ом U=60 В
|
Розв’язання I = , I==1А
|
I== 0,3 А
Відповідь:
|
І-?
|
Задача 3А.
Дано: U=200 B; I =2 мА;
|
СІ 200 В 0,002А
|
Розв’язання. R = ,
R ==100000 Ом
Відповідь:100000 Ом. |
За малюнком зобразити схему електричного кола, скласти та перевірити його роботу.( робота з віртуальною лабораторією
6 Закріплення вивченого матеріалу.
Додаток 3 (кросворди)
Кросворд «Електричний струм» № 1.
При правильному заповненні кросворду у виділених клітинках прочитайте слово.
Клітинка із номером питання не є клітинкою для букви невідомого слова!
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
А |
|
|
|
|
В |
|
1 |
2 |
Р |
|
|
6 |
|
О |
|
А |
В |
А |
4 |
5 |
Т |
7 |
Л |
|
М |
О |
л |
О |
Д |
Е |
Ц |
Ь |
|
П |
Л |
Е |
М |
З |
П |
И |
Т |
|
Е |
Ь |
Л |
|
В |
Л |
Б |
Ь |
|
Р |
Т |
Ь |
|
І |
О |
У |
Е |
|
М |
|
Н |
|
Н |
В |
Л |
Т |
|
Е |
|
Е |
|
О |
А |
Я |
Р |
|
Т |
|
|
|
К |
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
Кросворд «Електричний струм» № 2.
При правильному заповненні кросворду у виділених клітинках прочитайте слово.
Клітинка із номером питання не є клітинкою для букви невідомого слова!
|
|
|
|
|
|
6 |
|
8 |
|
|
|
3 |
|
|
П |
|
Р |
|
|
|
П |
|
|
Р |
|
Е |
|
|
|
О |
|
|
О |
|
З |
|
|
|
С |
4 |
5 |
В |
|
И |
|
|
2 |
Л |
Л |
О |
І |
|
С |
|
1 |
Х |
І |
А |
Б |
Д |
7 |
Т |
|
В |
І |
Д |
М |
І |
Н |
Н |
О |
|
О |
М |
О |
П |
Г |
И |
А |
р |
|
Л |
І |
В |
О |
Р |
К |
П |
|
|
Ь |
Ч |
Н |
Ч |
І |
|
Р |
|
|
Т |
Н |
Е |
К |
В |
|
У |
|
|
М |
А |
|
А |
А |
|
Г |
|
|
Е |
|
|
|
Ч |
|
А |
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
VI. Підбиття підсумків уроку
Прийом рефлексії «Закінчи речення»
Студенти занінчують речення, виражаючи власні думки.
Оцінка ( словесна і бальна) навчальних досягнень студентів.
Я вдячна за активну співпрацю на занятті. Ви вільно володіли набутими знаннями та використовували їх для розв’язання нових навчальних проблем. Порівнювали та робили висновки з порівнянь.
Хотілося б побажати студентам бути більш сміливішими, висловлювати власну думку, не боятися допустити помилку.
VII. Домашнє завдання
1) Знайдіть у літературі або Інтернеті опис причин виникнення та фізичні характеристики блискавки.
2)Розв язати задачі ,заповнити таблицю
I, А |
|
2 |
0,5 |
U, В |
12 |
|
2 |
R, Ом |
4 |
6 |
|
3) Опрацювати конспект
Дякую вам за урок! Бажаю успіхів! До побачення!
Струм лікує?
Вже близько 200 років у медицині електричний струм використовуєтся для лікування(напруга 60-80 В, сила струму 40-50 мА)
Ще з часів Римської імперії збереглися записи про те, що придворний лікар імператора Клавдія Скрібоній Ларг лікував своїх співвітчизників за допомогою електричних скатів. Цілитель прикладав цих риб до голів людей, які страждали від сильного головного болю. Тоді ніхто до пуття не міг пояснити, як діють «ліки»
Однак до XIX століття вже стало відомо про те, що скати вражають свою жертву електричним зарядом. Відомий німецький вчений Еміль Дюбуа-Реймон виявив зв'язок з електрикою у діяльності майже всіх внутрішніх органів, заклавши тим самим основи для розвитку цілого напряму в біології - електрофізіології. Серед його учнів ходила легенда про те, як він зробив на власній руці поріз і став пропускати через рану слабкий електричний струм. У результаті рана зажила.
Пам'ятається, в оповіданні Артура Конан Дойла «Фіаско в Лос-Амігос» через засуджену до страти людину пропустили електричний струм під напругою 12 тисяч вольт. Згідно з фантазією автора, це зробило героя невразливим і практично безсмертним. На жаль, завдання не вирішується так просто. Але з'ясувати, за яких умов електрика лікує, а за яких - вбиває, цілком реально. Дослід показав, яке значення має конкретна конфігурація електричного поля, створюваного всередині організму зовнішнім джерелом. За словами вчених, саме від напрямку поля і його напруженості залежить швидкість відновлення тканин. Це пояснює і маніпуляції Скрібонія Ларга зі скатами - адже римський лікар прикладав електричних риб до хворих місць, а напруга, створювана ними знаходилася в межах 20-30 вольт. Як раз «те, що лікар прописав».
Отже, під дією струму відбувається місцеве подразнення нервових закінчень, знімається біль. Під дією електричного поля іони лікарських розчинів попадають у людському організмі (іонофорез).Ліки при такому методі введення не руйнуються та довше затримуються в тканинах організму.