СТАРОБІЛЬСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №4 СТАРОБІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ ГРОМАДИ
Відкритий урок з теми:
Позакласне читання
О. С. Пушкін «Маленькі трагедії»
«Моцарт і Сальєрі»
у 9—В класі
Конспект уроку
із зарубіжної літератури
Розробила:
вчитель Старобільського ліцею №4
Арабаджи Інна Анатоліївна
м.Старобільськ — 2022
Тема уроку: Позакласне читання
О. С. Пушкін «Маленькі трагедії»
«Моцарт і Сальєрі»
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, Моцарта і Сальєрі, ілюстрації М. Врубеля до трагедії, опорна схема, відео-челендж, текст трагедії.
Хід уроку:
Перевірка присутності і готовності дітей до уроку. Привітання.
Добрий день, шановні учні! Рада бачити вас сьогодні на уроці, адже кожна наша зустріч — це ще одна нова сторінка з величної книги під назвою «література світу». Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм та отримати від нього задоволення і нові знання, які, я впевнена, допоможуть вам у подальшому житті.
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати трагедію О. С. Пушкіна «Моцарт і Сальєрі», порівняємо реальні факти з життя видатних композиторів з літературною версією, детально опрацюємо текст, залучивши для цього інші види мистецтва, будемо розвивати творчу уяву та критичне мислення, а також виховуватимемо у собі толерантність, почуття справедливості, впевненість у власних силах.
Вступне слово вчителя
У 1825 році майже 200 років тому — у психіатричній лікарні помирав старий чоловік. Звали його Антоніо Сальєрі. Кажуть, що перед смертю він зізнався у тому, що отруїв композитора Моцарта. Ця новина стала сенсацією.
Це був 1825 рік. Пушкін саме почав писати свої "Маленькі трагедії". Задумував створити 9 творів, а встиг написати лише 4. Один з них, називається "Моцарт і Сальєрі", який ми і будемо вивчати сьогодні на уроці.
"Навіщо мені ця давня історія? — скажете ви. — Музику Моцарта я не слухаю, та й до Сальєрі мені немає ніякого діла — не цікаво!"
А що, якщо я скажу вам, що ми будемо говорити сьогодні не про Моцарта і Сальєрі, або, якщо точніше, не лише про Моцарта і Сальєрі. Наш сьогоднішній урок про людські вади, які є в кожного з нас і про те, як Пушкіну на основі газетної сенсації вдалося створити історію, у яку повірив і вірить до цього часу цілий світ.
На заняттях з мистецтва ви вивчали музику Моцарта, на уроках літератури знайомилися з творчістю Пушкіна, а біографію Сальєрі переглянули самостійно. Щоб згадати основі факти з життя цих видатних людей, я пропоную вам літературну гру, яка називається "Книжкова полиця". Давайте згадаємо правила гри: вам треба визначити, якому генію належить уявна книжкова полиця та прибрати п'ятий зайвий факт (Діти грають не лише в своїй групі, але й обмінюються "зайвою інформацією" між групами).
Щойно ви озвучили реальні факти з життя трьох геніїв. Але ж у нас урок літератури, а література - це майже завжди вигадка. Щоб порівняти вигадку і правду, пропоную зануритися у текст геніального творіння Пушкіна.
Слово вчителя
Сьогодні у нас урок позакласного читання, а це означає, що ви повинні були самостійно опрацювати запропонований для читання текст. Перед кожним з вас лежить власна "карта тексту". Також ми будемо звертатися до опорної схеми на дошці ( робота з текстом трагедії)
Слово вчителя
Для того, щоб краще зрозуміти твір, треба знати задум автора, історію написання літературного шедевру. Особливо це стосується текстів зі складною "долею", тих, якими пов'язана якась скандальна історія. "Моцарт і Сальєрі" —саме така трагедія.
Перші нариси тексту з'явилися в 1826 році. Увага! І лише, через 4 роки під час Болдінської осені п'єса була закінчена
Питання до дітей:
Справа в тому, що трагедія зачіпала питання честі Сальєрі. Здавалося б, звичайна справа — твір на основі газетної статті.
Проти оприлюднення тексту трагедії був В. А. Жуковський — перший захисник Пушкіна, його опора і порадник. Але навіть йому не вдалося відмовити поета, і ось уже в 1831 році трагедію було опубліковано.
Що ж то за текст, який так відстоював великий поет? Мені здається , зараз саме час з ним познайомитись.
Сьогодні у нас урок позакласного читання, а це означає, що ви повинні були самостійно опрацювати запропонований для читання текст. Перед кожним з вас лежить власна "карта тексту". Також ми будемо звертатися до опорної схеми на дошці (робота з текстом трагедії).
Неочікувано, правда? Текст, який починався висновком Сальєрі, що до справедливості, закінчується питанням, і воно вже не стосується ні Моцарта, ні Сальєрі, бо мова йде про зовсім іншу людину!
Отже, Буонарроті… Мікеланджело Буонарроті! Його вважають супергенієм, титаном серед титанів на всі часи. І він теж наш знайомий.
Майже все своє довге життя Мікеланджело потерпав від заздрісників. Вони пліткували, оббріхували його, із за них він часто ставав вигнанцем, саме вони загрожували йому фізичною расправою. А значить, Мікеланджело і є відповіддю на питання що до того, чому Пушкін все ж таки оприлюднив трагедію: він писав не про реальних Моцарта чи Сальєрі, а про те , як натовп заздрісників вбиває генія, знищує найкраще, найвеличніше, щоб потім сумувати та оплакувати те, що ними ж зроблено…
Пушкін писав про заздрість, і саме так спочатку називалася його трагедія. Але заздрість може бути не лише чорною, але й білою, вона може викликати щиру посмішку. Не вірите? Тоді дивіться: діти, серед яких наша колишня однокласниця Безрученко Марія, випускник нашого ліцею Фомінов Денис та одинадцятикласник Чернягов Євген, пропонують нам взяти участь у челенджі на тему: "Чому я заздрю сам собі" і знайти таким чином, занурившись у власне "я", позитивні риси, на які, можливо, ви не звертали увагу, оцінить власні досягнення і відчути позитив (Перегляд відео, а потім діти "підхоплюють" тему челенджу і, використовуючи уявний мікрофон, продовжують речення "Я заздрю сам собі тому, що…"
Челендж — це випробування, завдання. А при слові "завдання" в кінці уроку завжди поруч з'явилися слово "домашнє".
Здобувачам освіти пропонується диференційоване домашнє завдання:
Слово вчителя
У 1927 в Мілані відбувся суд над Антоніо Сальєрі. Великий композитор був визнаний невинним.
Мільйони туристів приїжджають щороку у Відень — столицю музики. Багато хто з них іде на центральний Віденський цвинтар, туди, де знаходиться "Алея композиторів" . Вони відвідують могили Бетховена, Шуберта, Ліста, навіть могилу Моцарта, що не існує… Немає серед цих поховань тільки могили Сальєрі: його поховали осторонь, віддалік, ніби боячись чогось . А можливо, переживши свою немаленьку трагедію, довжиною у 2 сторіччя, він і не хоче бачити людей біля своєї могили.
Перед уроком я запитала у вас, з ким із геніїв трагедії Пушкіна ви б хотіли сидіти за одним столом. На той момент майже всі вибрали Пушкіна, 4 - Моцарта і лише 2 здобувача освіти хотіли б зустрітися з Сальєрі. Меня цікаво дізнатися: змінилася ваша думка чи ні, і з ким би ви хотіли зустрітися зараз. Якщо ви змінили свою думку, то обґрунтуйте чому.
Що цікавого ви дізналися сьогодні на уроці, про що хотіли б розповісти вдома?
Урок закінчено. Дякую за співпрацю!