Відкритий урок-презентація з природознавства 4 клас " Океани Землі"

Про матеріал

Ознайомити учнів із поняттям « Океани», їх розміщення на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам'яті,уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністюй величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.

Перегляд файлу

ТЕМА. Океани Землі.

МЕТА. Ознайомити учнів із поняттям « Океани», їх розміщення на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам’яті,  уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю  й величчю природи, бережне ставлення до природних  багатств.

ОБЛАДНАННЯ. Карта півкуль,  глобус, контурні карти, малюнки рослин і тварин підводних  глибин, конверти із словами.

  Х І Д  У Р О К У

І. Організаційний момент.

- Добрий день! В добрий час! Рада, діти, бачить вас!

- Ви почули всі дзвінок?- Так. Він покликав на урок.

   Сядьте, діти всі рівненько, усміхніться всі гарненько.

   Настрій в подорож візьмемо, й мандрувати розпочнемо.

  • Перед тим, як вирушати в подорож,  треба підготуватися.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

  • Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має  назву Україна. Яка пора року  господарює?
  • Як називається місяць? Чому? Як наші предки називали листопад? (хмурень,  зазимник,  листопадник.).
  • Які зміни відбуваються в природі? ( Дні стали коротшими, а ночі довшими. Повітря холоднішає, сонечко світить все менше, переважають похмурі дні. З дерев опадає листя, сохне трава, ховаються комахи, а птахи відлетіли у теплі краї.)
  • Яка сьогодні погода? Стан неба? Температура? Чи випали опади?
  • А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці  нам поганої погоди.

ІІІ. Перевірка засвоєних  знань, умінь і навичок  учнів.

  • Збираючись у мандрівку без чого не варто вирушати у дорогу?( без карти ).
  • Що називається географічною картою? (Географічна карта – зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї Земної кулі ).
  • Яким кольором на глобусі чи карті зображують сушу? ( зеленим, коричневим, жовтим ).
  • Що таке материк? (Материк-це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою).
  • Скільки материків є на  Землі? Назвіть їх.
  • Що спільного і відмінного між материками? (СПІЛЬНЕ: материки- це окремі великі ділянки суші,що омиваються водою; РІЗНИЦЯ: різні за розміром, конфігурацією, формою земної поверхні та їх співвідношенням, природою).
  •  Відгадайте загадки про материки та презентуйте їх.

Цей материк – найбільший континент,

   колиска багатьох цивілізацій.

   І рідна матір більш двох сотень націй,

   Ми з вами теж на ньому живем. ( ЄВРАЗІЯ )

  • Покажіть його на карті? На якій півкулі він знаходиться?
  • З яких частин він складається?
  • Чому природа Євразії дуже різноманітна? (на його території проходять три теплові пояси: холодний, помірний, жаркий ).
  • Який рослинний і тваринний світ цього материка?

Чи насправді так, чи може сон це,

   Наче казка, неповторний дивний світ.

   Цей материк – улюблениця сонця

   Де бував чудовий лікар Айболить.  ( АФРИКА )

  • Покажіть його на карті? На якій півкулі він знаходиться?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

Тут живуть великі кенгуру,

   Їдять коали зелень соковиту.

   Цей материк в південній кулі і тому,

   Коли у нас зима , там літо.  ( АВСТРАЛІЯ )

  • Покажіть його на карті?
  • Чому Австралію називають материком? Доведіть.
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

На ньому завжди холод лютий,

   Там не жили ніколи люди.

   Цей материк льодами вкритий,

   На карті білий, хто помітив? (АНТАРКТИДА )

  • Покажіть його на карті.
  • Яку особливість має цей материк?
  • Який рослинний і тваринний світ цього материка?

Там дивні рослини, там міднії гори.

   А річка тече, широченна, як море. ( ПІВДЕННА АМЕРИКА )

  • Де знаходиться цей материк? У якій півкулі?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

Відкритий він був випадково –

   Той світ, що називають Новим. ( ПІВНІЧНА АМЕРИКА)

  • Покажіть його на карті?
  • Який рослинний і тваринний світ цього  материка?

ІV. Актуалізація  опорних знань учнів.

  • На попередньому уроці ви подорожували метериками Землі?яким кольором зображують їх на карті?
  • А який колір переважає на карті півкуль? Що ним позначають?
  • Який висновок можна з цього зробити? (що більшу частину Землі займає вода )КРОСВОРД

V. Вивчення нового матеріалу.

- Отже розпочинаємо нашу подорож у світ океанів. І як у справжній мандрівці - отримаємо винагороду. А яку ?

- Дізнаєтеся якщо успішно  її  пройдете.

- Більше половини  планети Земля вкрито водою. Це – світовий океан. Материки й осторови розділяють його на 4 частини, які називають ОКЕАНАМИ. Порівняно з материками, розміри океанів дуже великі.

- Відкрийте карту півкуль.( Учитель на великій карті показує по черзі океани, а діти повторюють на своїх картах).

ТИХИЙ ОКЕАН-( слайд 8-24) найбільший океан. Він займає майже таку територію, як усі материки разом узяті. За  це його ще називають – Великим.

Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.

Тихий океан найглибший і найбурхливіший. У деяких місцях глибина його сягає 11км. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої 11км22м

Рослинний і тваринний світ Тихого океану досить різноманітний. В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин – водорості. На глибині 100м живуть зелені водорості, нижче – бурі, ще нижче – червоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають « морською капустою».

У водах океану понад 2 000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала, палтус. Є велетенські краби, морські черепахи. Живуть кити, тюлені, котики, дельфіни.

АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН- ( слайд 25-35) . Другий за розмірами океан. Атлантичний океан – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про гіганта Атланта: « На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил . . .»

Температура води в різних частинах Атлантичного океану неоднакова. Найтепліше – поблизу екватора. На дні зростають бурі водорості. Серед них і бура саргасова водорость, яка утворює зарості на великих територіях.

Тваринний світ представлений летючими рибами, тунцями, акулами, морськими черепахами, морськими зміями. З птахів – альбатроси і фрегати. Тут живуть тюлені, морські корити, кити.

ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН ( слайд 36-48 )  за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший, тому має найбагатший органічний світ. Рослини -  це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Водяться численні види риб: скати, сардинела,тунець, скумбрія багато акул. У теплих водах живуть краби, великі медузи, восьминоги. У прибережних водах трапляються крокодили.

У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.

ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН ( слайд 49 – 59 ) Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий океан. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди покрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним.

Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава - тостера. В ньому налічуються тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва, палтус,нельма. Риба – головна пожива для морських ссавців – тюленів, моржів, білуг. Полює на тюленів і рибу – білий ведмідь. На скелястих берегах птахи ( чайки, гаги, топірці, баклани ) утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає 2м,а щупальця її витягуються до 20м.

VI. Осмислення учнями  знань.

  1. Практична робота з контурною  картою. ( нанесення назв океанів на карті).
  2. Робота з підручником.
  3. Відповіді на запитання.
  •  Що таке світовий океан?
  • На які океани поділяється Світовий океан?
  • Який із океанів найбільший? Який найменший?
  • Як Світовий океан впливає на погоду?
  • Що дає людям Світовий океан?
  • Як людина впливає на Світовий океан?
  1. Робота  в зошитах із друкованою основою.
  2. Розповідь вчителя « Океан в  небезпеці»
  3. Робота в парах над кросвордом.

VII. Узагальнення і систематизація  знань учнів.

  • Про які океани ви почули на уроці?
  • Що вам сподобалося? Що ні?
  • Що найбільше запам’яталося?

VIII. Домашнє  завдання.

  • Прочитати в підручнику статтю « Океани Землі». Здійснити уявну подорож по одному з океанів, скласти усну розповідь.

   

 

      

 

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
4274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку