Матеріал для проведення уроку природознавства на тему "Океани Землі" в 4 класі. Допоможе в підготовці вчителів, учнів до нього. Рекомендую вчителям початкової ланки, вихователям та студентам.
Тема: Океани Землі.
Мета: ознайомити учнів із поняттям "океани", їх розміщенням на карті півкуль і глобусі, продовжити навчати читати карту і працювати з нею, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці, сприяти розвитку пам'яті, уваги, спостережливості; виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
Обладнання: Глобус, карта півкуль, контурні карти, комп`ютер, проектор, навчальна презентація, мікрофон.
Тип уроку: урок-прес-конференція.
Хід уроку
І. Організація класу
Рада, діти, бачить вас!
Діти:
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Тож повернемось до гостей,привітаємося:
– Добрий день!
А тепер тихенько поверніться,
один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будем починати.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
1.Вступна бесіда
- Ми всі живемо на планеті Земля, в її мальовничому куточку, який має назву Україна.
Слайд № 1
- Яка пора року господарює на Україні? ( Осінь).
Слайд № 2
- Як називається місяць? (Жовтень ).
- Чому? (Жовтень — час жовтіння листя. Цю назву місяць має ще з часів Київської Русі) .
-Як наші предки називали жовтень? (В народі його називали грязень, хмурень, зазимник, весільник).
- Яка сьогодні дата? (23 жовтня).
-Це 296-й день року. До кінця року залишилося 69 днів. За народними прикметами 23 жовтня ріжки молодого Місяця вночі повернуті в той бік,звідки бути вітрам. Якщо вони повернуті на північ - скоро бути зимі, а якщо на південь - насолоджуйтесь осінньою порою.
- Які зміни відбуваються в природі? (Дні стали коротшими, а ночі довшими.
Повітря стає холодним, сонечко світить все менше,переважають похмурі дні.З дерев опадає листя, засохла трава, сховалися комахи, а птахи відлітають у теплі краї.)
2. Виступ синоптика
– На зміну бабиному літу йде справжня господиня осінь. На минулому тижні сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна погода. Найвища температура була +…˚С, а найнижча …˚С. Був дощ….. Спостерігався … вітер.
Вчитель:
- А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
« Мозковий штурм»
Слайд № 3
- Подивіться, будь ласка, на дошку. Що ви на ній бачите? (Карту півкуль, материки).
-Що називають материками?(Великі ділянки суші,оточені з усіх сторін водою).
-Чим материки відрізняються між собою? (Розмірами,формами земної поверхні,природою)
- Скільки материків на нашій планеті? (6 материків)
-Назвіть їх (Євразія,Африка,Північна Америка,Південна Америка,Австралія,
Антрактида)
-Який материк складається з двох частин?(Євразія)
-Покажіть материки на карті.
- А тепер погляньте на карту півкуль і глобус.
-Який колір на них переважає?
(На карті і глобусі переважає голубий колір. )
-Який висновок з цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода).
-Синім кольором позначено Світовий океан,тобто водна оболонка Землі. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.
- Ось такий вигляд має Світовий океан з космосу.
Слайд №4
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- А щоб більше дізнатися що таке океани, скільки їх, ми проведемо з вами прес-конференцію. Тема прес-конференції: «Океани Землі». До конференції ми заздалегідь готувалися, працювали над проектом, який носив таку ж назву «Океани Землі». План нашої конференції перед вами.
План
1.Світовий океан-виняткове творіння природи.
2.Тихий океан.
3.Атлантичний океан.
4.Індійський океан.
5.Північний Льодовитий океан.
6. Значення Світового океану.
7.Світовий океан просить допомоги.
Слайд № 5
- Візмемо з собою на конференцію:
Оригінальність
Креативність
Енергійність
Активність
Наполегливість
- На прес-конференцію запрошені фахівці, науковці : історики ( люди, які займається наукою про загальний розвиток того чи іншого народу, країни, або всього суспільства), океанологи (фахівці з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваютьсяв Світовому океані),картограф(спеціаліст з науки про географічні карти), синоптики( люди, які займається наукою про погоду та її передбачення), експерти (люди, які досліджують якесь питання, щоб дати йому правильну оцінку), екологи - це ті фахівці, які намагаються пояснити, чому висихають річки, гине риба або літом випадає сніг. Вони вивчають стан води, землі, повітря, з'ясовують причини природних катаклізмів і розробляють шляхи найменшої дії людей на природу), міністри (вищі урядові особи, які очолюють міністерства),представники різних засобів масової інформації,а також гості.
- Я хочу нагадати всім, що успіх сьогоднішньої зустрічі залежить від кожного з вас. Особливо від "фахівців". Адже їм треба найдокладніше розповісти про океани. А від "журналістів" чекаємо цікавих запитань.
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
- Ми вже знаємо,що на Землі дуже багато води. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Тому деякі дослідники вважають, що планету Земля можна було б назвати планетою Океан.
Слайд № 6
- Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні. Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів. Світовий океан — неперервна водна оболонка Землі, що оточує материки й острови.Загальна площа Світового океану становить 361 млн. км², або майже 71 % земної поверхні.У ньому зосереджено понад 1370 млн. куб. води.
Слайд № 7
- Спробуємо подивитися на проблеми Світового океану по-дорослому.Отже, починаємо нашу прес-конференцію. Шановні,представники масової інформації, не забувайте називати себе. Чекаємо від вас запитань.
1-ий кореспондент (історику).
- Я ... (прізвище, ім 'я) представляю журнал "Всесвіт". В мене запитання до істориків. Скажіть,будь ласка, що люди знали про океанічні глибини в минулому?
Історик №1
- Майже нічого. Бо товща вод надійно ховала дно Світового океану від людського ока. Глибини та будова дна залишалися нерозгаданими для людей впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Спроби дістатися дна морів і океанів продовжили голландські моряки. Вони намагалися вимірювати глибину з борту корабля лотом — спеціальним приладом, що являє собою гирю, прив'язану до троса, поділеного на метри.
2-ий кореспондент (історику).
-Я … (прізвище, ім 'я) кореспондент телеканалу «1+1», передача «Світ навиворіт»
- Скажіть ,будь ласка, коли почали вивчати Світовий океан?
Історик №2
- Пройшли віки, перш ніж люди дослідили дно Світового океану. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.
Першу в світі наукову експедицію з вивчення океанів здійснила в 19 столітті країна Велика Британія, яка вважалася на той час володаркою морів. Щоб здобути дані про глибину і рельєф океанічного дна, про айсберги, шторми, урагани, вченим треба було ризикувати своїм життям, потрапляючи у небезпечні пригоди.
Вчитель.
- У нас сьогодні присутні відомі океанологи. Вони займаються досить молодою та цікавою наукою — океанологією, яка вивчає різні процеси і явища, що відбуваються в Світовому океані. Ця наука активно розвивається. Якщо люди не вивчатимуть океан, то не зможуть зберегти природу Землі.
3-ій кореспондент (океанологу №1).
- Я ... (прізвище, ім 'я) кореспондент газети «Сьогодні».
-Скажіть, будь ласка,на які океани поділяється Світовий океан?
Океанолог №1.
- Океан — найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На землі умовно виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий. (Показує на карті півкуль).
Слайди № 8-9
4-ий кореспондент (океанологам).
- Я…кореспондент телеканалу «Мега». В мене питання до океанологів.Скажіть, що цікавого можете розповісти про кожен з океанів?
Океанолог № 1
-Найбільший — Тихий океан. Він може в собі вмістити усі материки та острови разом узяті.За це його ще називають Великим. Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.
Слайди №10,№11,№12,№13
Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану — Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м.
Океанолог №2
- В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин-це водорослі.на глибині 100м живуть зелені водорості,нижче-бурі,ще нижче-червоні. Тут росте ламінарія,яку в побуті називають «морською капустою». Тут росте й найдовша у світі водорость, довжина якої становить близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це оселедці,сардини,скумбрія,сайра,лососі,тріска. Налічується більш як 6000 видів молюсків; мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Він посідає перше місце в світі за виловом риби та морепродуктів. Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. Тут водяться кити,дельфіни,тюлені, котики. На дні
Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу.
Слайд №14-26
Океанолог №3
- Атлантичний океан — найтепліший і найсолоніший серед океанів. Це другий за розмірами океан. Назва його пов'язана з грецьким міфом про гіганта Атланта. Він дає 35% світового вилову риби. В океані водяться: скумбрія, тріска, сардина, меч-риба,летюча риба. Відомий океан бурими саргасовими водоростями. В ньому водяться акули,морські змії. З птахів - альбатроси,фрегати. Тут також є тюлені,котики. Як і в Тихому океані, виявлено родовища нафти та газу.
Слайд №27-37
Океанолог №4
- Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Своєю назвою зобов'язаний Індії, береги якої він омиває Він найтепліший. Має найбагатший органічний світ.У ньому є численні види риб: сардинела, тунець, скумбрія, летючі риби, скатів ,багато акул. У прибережних водах багато крабів,медуз,восьминогів. Біля берегів водяться крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-Левом та рибою-Каменем. Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд.
Слайд № 38-50
Океанолог № 5
-Найменший з океанів планети — Північний Льодовитий. Ще наприкінці минулого століття про нього майже нічого не знали. Його довго називали морем. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. У товщі води океану живуть мікроорганізми.
Океанолог № 6
Серед рослин найвідоміші – фукус, морська трава-зостера. В ньому налічується тільки 150 видів риб. Риба — головна пожива для морських ссавців- тюленів, моржів, білих ведмедів. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, баклани) утворюють масові гніздування — "пташині базари". Тут трапляється найбільша медуза — ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.
Слайд № 51-61
Фізкультхвилинка
- Слухаючи такі цікаві розповіді про океани, до мене прийшла думка, чи не відправитися нам в «заочну подорож» просторами океану?
-Тож сідайте зручненько і уявімо,що ми на велетенському кораблі опинилися в океані.
Слайд № 62
4-ий кореспондент (синоптику).
- Я… кореспондент газети «Діловий світ» .Скажіть,будь ласка ,як Світовий океан впливає на погоду?
Слайд № 63
Синоптик № 1
-Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з його поверхні. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.
Синоптик № 2
- Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.
5-ий кореспондент (міністру водних ресурсів).
-Я кореспондент каналу «Інтер», передача «Подробиці тижня»
-Скажіть,будь ласка, що дає людям Світовий океан?
Міністр водних ресурсів
- Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще нас і годує. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з- яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива. Вода — основа всіх живих організмів. Понад 2 млн. суден під прапорами різних держав борознять моря і океани у пошуках риби. Щороку її добувають близько 52 млн. тонн. Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо.Океан давно став зручним водним шляхом, який пов'язує між собою материки та країни. Цим водним шляхом сотні тисяч суден перевозять пасажирів та різноманітні вантажі з материка на материк.
6-ий кореспондент (міністру з питань охорони навколишнього середовища).
-«Телевізійна служба новин» канал «1+1»…
-Скажіть,будь ласка,чим люди наносять шкоду Світовому океану?
Міністр з питань охорони навколишнього середовища
- Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує, на жаль, не по-господарському. Так, у ньому зменшилася кількість морського окуня, камбали та іншої риби. Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає. Та найбільше забруднюється океан нафтою.
Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан .У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати
забруднення морських та океанічних просторів і зберігати їх рибні
багатства від хижацького винищення.
7-ий кореспондент (експертам)
-…Газета «День»
- Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?
Еколог № 1.
— По-перше, треба економне використовувати воду.
— По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.
Еколог №2.
— Уникати обробки полів отрутохімікатами.
— Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.
— Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода — шкідлива для всього
живого.
Еколог № 3.
— Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.
— Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси.
VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Робота-з підручником.
— Щоб краще запам'ятати прослухану інформацію, з якою виступали "фахівці", прочитайте скорочений її виклад у статті підручника "Океани Землі".
2. Практична робота з контурною картою.
Перегляд відео звернення капітана Врунгеля
–На нашу електрону поштову скриньку надійшов відео лист. Давайте його переглянемо.
- А зараз картограф-спеціаліст з науки про географічні карти допоможе вам позначити кожен океан у ваших контурних картах.
("Картограф" біля дошки на фізичній карті півкуль показує і називає океани, а учні надписують їх на контурній карті.)
Перегляд відео звернення капітана Врунгеля
3. Тестування
VII. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок?
- Чим?
- Про що ви почули вперше?
- Коли сьогодні на уроці ви раділи, хвилювалися?
- За що ви можете похвалити себе сьогодні на уроці?
- Хто, на вашу думку, був найбільш активним на уроці і заслуговує на оцінку?
- На слідуючому уроці ми підведемо підсумок роботи над проектом,виставимо всім-всім оцінки за роботу.
- Я дякую вам за співпрацю на уроці. Ви молодці. Поплескайте собі в додоньки.
Бережімо ріки, бережімо води.
Бережімо океани: чистоту їх і природу.
Бережімо їх рослинки і найменшії тваринки,
Бо ми всі – природи рідної частинки.
Всі ви, діти, молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час
І прийшли на урок до нас.
Якщо буде ваша ласка,
То приходьте до нас ще,
Будь ласка!
VIII. Домашнє завдання.
— Прочитати в підручнику статтю "Океани Землі"( ст.99-101). Кожен з вас отримає «валізу» з назвою океану і вдома здійснить «заочну подорож» тим океаном. При цьому поповнить «валізу» цікавою інформацією про океан.