Відкритий урок «Різноманітність ссавців, їх значення та охорона»
Мета: розширити і поглибити знання про ссавців, їх різноманітність , пристосування до певних умов середовища шляхом використання інноваційних методів креативного розвитку учнів; продовжувати виховання розуміння того, що природа прекрасна у всіх проявах, формувати геосвідомість, екологічне мислення, культуру поведінки в природі.
Форма уроку: робота в групах, метод «Мозаіка»
Хід уроку
І. Створення проблемної ситуації
Вчитель. Уявіть собі, що на Землі зникли всі тварини. Якою б стала наша різнобарвна планета? Яким би сірим і нецікавим було життя? Скільки б виникло проблем, пов’язаних із зникненням чудового царства – царства Тварин і, зокрема, одних з найдосконаліших серед них – ссавців.
А чому саме ссавці вважаються одними з найдосконаліших серед тварин?
(У них виникли різноманітні пристосування залежно від способу життя та середовища існування, які дозволили їм розселитися по всій земній кулі)
Та чи всі ссавці є гарними і привітними у спілкуванні? Невже немає серед них шкідників, страшних та неприємних на вигляд істот?
(Звичайно, є, але це не дає нам права принижувати їх роль у природі або зневажати чи боятися. Адже кожна жива істота, яка з’явилася на світ, має в ньому своє місце, кожна з них – єдина і неповторна: чи то велетенський синій кит, чи непомітна землеройка)
Тож сьогодні ми поглянемо на ссавців не тільки як на цікаві об’єкти, а й як на незамінних представників єдиної палітри живої природи, де кожен штрих, кожна часточка грає свою роль. Ми повинні оцінювати наших родичів не лише за зовнішністю та користю, а й за їхнім місцем та значенням як рівноправних жителів планети Земля. І в стосунках з тваринами чи іншими організмами ми повинні керуватися розумінням того, що ми, люди, не єдині живі істоти, гідні уваги і визнання.
Тому розпочнемо урок з єпіграфа: «Людина не повинна соромитися цікавості,
яку пробуджує в ній природа».
Ніколас Тімберген ( нідерландський натураліст)
Тема уроку вам відома, мету давайте спробуємо сформулювати разом.
ІІ Організаційний етап:
1.Поділ класу на 5 груп
2.Постановка завдань за кожною групою:
Завдання №1 :
Опрацювати п 28 розділ - ряд Рукокрилі
Обговоріть у групі питання:
Завдання №2:
Опрацювати п 28 розділ – ряд Гризуни
Обговоріть у групі питання:
Яке значення мають гризуни?
Зробіть висновок: які особливості об'єднують гризунів в один ряд; які особливості організації виділяють серед інших ссавців?
Завдання №3:
Опрацювати п 29 розділ – Копитні ссавці
Яке значення мають копитні?
Завдання №4:
Опрацювати п 29-30 розділ – ряд Китоподібні і ряд Ластоногі
Обговоріть у групі питання:
Яке значення вони мають?
Завдання №5:
Опрацювати п 30 розділ – Хижі
Обговоріть у групі питання:
Яке значення вони мають?
ІІІ Мозаіка
ІV Домашне завдання п 29-20