Урок "Рослина - живий організм"

Про матеріал
Урок - дослідження, спрямований на формування в учнів уявлення про рослину як цілісний, живий організм; розкривати основні властивості рослини як живого організму; вміння виділяти істотні ознаки рослин; розвивати пізнавальний інтерес школярів до вивчення біології; уміння порівнювати процеси життєдіяльності рослин та робити відповідні висновки; критичне та логічне мислення; сприяти формуванню уявлення учнів про рослинний світ; виховувати любов і дбайливе ставлення до рослин.
Перегляд файлу

Тема: Рослина – живий організм

Цілі уроку: 

навчальна: формувати в учнів уявлення про рослину як цілісний, живий організм; розкривати основні властивості рослини як живого організму; вміння виділяти істотні ознаки рослин;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес школярів до вивчення біології; уміння порівнювати процеси життєдіяльності рослин та робити відповідні висновки; критичне та логічне мислення;

виховна: сприяти формуванню уявлення учнів про рослинний світ; виховувати любов і дбайливе ставлення до рослин.

Обладнання й матеріали: дерево (саморобне) для «асоціативного куща», презентація «Рослина – живий організм», лабораторне обладнення, мікроскопи, цифрова лабораторія, постійні мікропрепарати «зрізи органів рослин», інтерактивна дошка, роздаткові словники термінів,

Базові терміни й поняття: рослини, процеси життєдіяльності рослин, ботаніка, фотосинтез, автотрофи, трансаірація

Методи й прийоми:  асоціативний кущ, вправи «Хмара слів», «Дихання», «Відкритий мікрофон», «Дещо цікаве про ваш клас», проблемні питання, досліди, розповідь, бесіда.           

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-дослідження.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти! Я рада вас усіх бачити. До нас сьогодні на урок завітали гості, тож я прошу вас привітатися!

Слайд №1«Мрія»

У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоньки разом та піднесіть їх до губ і пошепки вимовіть свою мрію: «Я мрію про…». Заховайте свою мрію в кулачок притисніть до серця, потримайте трохи і відпустіть. Нехай мрії летять і обов’язково збуваються! А ви поміркуйте, що потрібно зробити, щоб мрії здійснилися? Отже діти вперед до нових знань, цікавих завдань, гарних оцінок.

Сідайте.

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом  уроків дізналися дуже багато таємниць з життя живих організмів. І ви, напевно, переконалися: щоб пізнати науку біологію, треба багато працювати. Тож пропоную обрати  девізом нашого уроку твердження

Слайд №2 «Девіз уроку»

Досягає успіху той, хто його прагне!

Бажаю кожному з вас досягти успіху на сьогоднішньому уроці!

 

 

Слайд№3 «Вступ»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Світ живих організмів надзвичайно різноманітний, дивовижний і досконалий. Тому він завжди цікавив людей. Що таке життя? Чим живе відрізняється від неживого? Відповісти на ці запитання й дати точне визначення живого дуже важко. Проте відомі ознаки живого. Спираючись на них, можна відрізнити живі організми від неживих предметів.

За якими ознаками  ми відносимо  об’єкти до живої природи?

Вправа «Хмара слів»

Основними ознаками живих організмів є:

          живлення,

          дихання,

         клітинна будова,

          подразливість,

          ріст і розвиток,

          розмноження та обмін речовин.

Що належить до живої природи, наведіть приклади? (відповіді учнів)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Поміж перерахованих прикладів живої природи ви назвали РОСЛИНИ.  Вважають, що на Землі існує близько 400 000 видів рослин. Людиною одомашнені понад 200 видів рослин, більшість із яких вживається в їжу і має особливе значення в повсякденному житті. Знання про рослини накопичувалися людиною із сивої давнини. Це цілком зрозуміло: рослини завжди були необхідні для життя людини. Спочатку прадавні люди використовували ті рослини, які знаходили, а пізніше самі почали їх вирощувати. Потім з’явилася наука ботаніка, пригадаємо, що вивчає ця наука? (діти надають визначення)

 Ми живемо серед рослин, вони – наші сусіди, а із сусідами потрібно жити у злагоді. Хочеш, щоб тобі було добре, - роби добро для всіх – для людей, тварин, рослин. А щоб допомагати рослинам, необхідно знати їхню будову та процеси життєдіяльності.

Чи властиві їм ті ознаки які ми з вами відзначили?

Вправа «Дихання». Зараз я попрошу вас сісти зручніше, набрати повні легені повітря і затамувати подих. Видихніть набране повітря і дихайте спокійно. Як можна довести що ми з вами дихаємо? Так, вірно за відчуттями руху повітря

 Проблемне питання. Чи бачимо ми як дихають дерева, кущі або трави чи можемо ми побачити як вони живляться. Якщо ми цього не бачимо, то можливо вони не дихають і не живляться взагалі?

 На сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо це і спробуємо довести. Отже

Слайд №4 «Тема і мета уроку »

IV. Повідомлення теми й завдань уроку

Тема нашого уроку: Рослини – живий організм.

(діти записують тему уроку в зошити).

Наша мета

  • ознайомитись з основними процесами життєдіяльності, які відбуваються в організмі рослин;
  • розвивати вміння порівнювати та аналізувати інформацію;
  • узагальнити систематизувати здобуті знання з теми уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

Слайд №5 «Дихання рослин»

Отож однією з головних ознак живих організмів є  дихання. Звернемося до словку термінів

Дихання це сукупність процесів надходження в організм кисню та виділення вуглекислого газу.

Цей процес властивий рослинам. Вони дихають вдень і вночі. А довести це нам допоможе дослід закладений заздалегідь.

Дослід «Дихання рослин»

 Взяли рослину в горщику і накрили її скляною банкою та поставили в темне місце (у шафу). На уроці з рослини знімаємо банку й поміщаємо у неї тліючу скіпку. Скіпка згасне, тому що вуглекислий газ не підтримує горіння.

Який висновок ми з вами можемо зробити з цього досліду? Це свідчить про те, що рослина, яка перебувала у темряві, поглинала кисень, а виділяла вуглекислий газ. Отже вона дихає.

 

Слайд №6 «Живлення рослин»

Грунтове (мінеральне)

Пояснення навчального матеріалу із застосуванням опорних ілюстрованих матеріалів.

Живлення   процес поглинання і засвоєння рослинами поживних речовин, необхідних для підтримання процесів життєдіяльності.

Розрізняють  грунтове або кореневе живлення і повітряне або листкове .

Грунтове живлення. Рослини за допомогою кореня поглинають з грунту необхідні мінеральні речовини лише в розчиненому стані. Тому велике значення має наявність у грунті води. У мінеральних речовинах, які поглинає рослина, містяться різні хімічні елементи, які рослина використовує для утворення необхідних для неї органічних сполук: білків, вуглеводів, нуклеїнових кислот. Щоб переконатися в цьому давайте переглянемо відео

 

https://www.youtube.com/watch?v=gjszYFoNJfU

Отже рослина живиться за допомогою кореня

Постановка проблемного питання.

 «Дайте найкращому кухареві скільки завгодно свіжого повітря, скільки завгодно сонячного світла, й цілу ріку чистої води, та попросіть його, аби з усього цього приготував вам цукор, крохмаль, жир і зерно, він вирішить, що ви з нього глузуєте», - так писав Климент Андрійович Тімірязєв, один з видатних вчених біологів. Але те, що здається неймовірно фантастичним для людини, може здійснити інший «кухар». Ви здогадались про кого йде мова?

Так вірно – це рослини і в цьому ми переконаємось коли розглянемо другий спосіб живлення рослин – це повітряне живлення

 

Слайд №6 «Живлення рослин»

Повітряне

Повітряне живлення – це поглинання води і вуглекислого газу листками рослини, який відбувається на світлі. Під час цього складного процесу рослини утворюють органічні речовини, які потім використовують для забезпечення енергією процесів своєї життєдіяльності.

Повітряне живлення має назву фотосинтез.

 Фотосинтез – це процес перетворення простих речовин (води та вуглекислого газу) і енергії сонячного світла в органічні сполуки. Саме такий спосіб живлення називають автотрофним, а зелені рослини автотрофами. Фотосинтез, діти, властивий тільки рослинам.

 А ще під час фотосинтезу відбувається виділення в атмосферу кисню, саме наявність цієї речовини і визначає планетарне значення рослин.

Здійснення рослинами процесу фотосинтезу доведемо на досліді використовуючи цифрову лабораторію, яка має датчик вимірювання кисню

 

(демонстрація досліду)

 

Отже рослини живляться

А тепер, діти, давайте зауважимо в організмі рослин відбувається два важливі процеси життєдіяльності: дихання та фотосинтез. Це абсолютно протилежні процеси. Під час дихання поглинається кисень, виділяється вуглекислий газ, цей процес відбувається цілодобово. Під час фотосинтезу, навпаки, поглинається вуглекислий газ, а виділяється кисень і цей процес відбувається на світлі (вдень).

 Тому для досліду з диханням ми поміщали її в темну шафу, а для доведення фотосинтезу залишали на світлі!

 

Час настав для відпочинку розпочнем фізкульт хвилинку

 

 

Постановка проблемного питання

Відпочиваючи ми з вами рухались.  Рух — це процес переміщення, зміна положення тіла відносно інших тіл у просторі. Спостерігаючи за природою можемо бачити як летить горобець, біжить собака або грається кошеня. Та чи бачимо ми як рухаються дерева, кущі, трави?

Рослини, як і всі організми, також здатні до руху, але їх рух називається пасивним.

Рухи рослин — це форма їхньої поведінки, зміна положення рослин або їх органів у просторі.

Рослини здатні відповідати на різні зміни довкілля змінами у своєму організмі або переміщенням тіла чи його частин. Такий процес ще називають відповідь на подразнення. 

Подразлевість – це здатність живих організмів реагувати  на зовнішні чи внутрішні впливи

Демонстрація відео  https://www.youtube.com/watch?v=g7bUpJLXtKc

 

Отже рослини рухаються

   Наступні ознаки  це ріст і розвиток.           

Ріст – сукупність процесів, які забезпечують збільшення маси, розмірів, об'єму живих організмів. 

Розвиток – це якісні зміни які відбуваються в організмі.

Чи властиві ці ознаки рослинам? Відповідь на це отримаємо проаналізувавши дослід «Проростання насіння»

Отже рослини ростуть і розвиваються

А ще діти рослини здатні випаровувати воду, такий процес називається транспірація проаналізуємо дослід

Дослід «Транспірація»

Одним з основних проявів життя є обмін речовин -сукупність хімічних перетворень, які відбуваються в клітинах та забезпечують їхній ріст, життєдіяльність і відтворення

 Рослина росте, дихає, розмножується, реагує на зміни умов довкілля завдяки постійному обміну речовин і перетворенню енергії. Для рослин характерний процес фотосинтезу, під час якого зелені рослини утворюють складні поживні речовини із вуглекислого газу та води за рахунок сонячної енергії.

Таким чином їм властивий обмін речовин

На початку уроку ми з вами відмітили, що всі живим організмам властива клітинна будова. У вас на столах є постійні мікропрепарати зрізів різних органів рослин. За допомогою словника з’ясуйте якому органу належить даний мікропрепарат, розгляньте їх та проаналізуйте. Пам’ятайте про правила користування мікроскопом

Робота з мікроскопом

(відповіді учнів)

Отже рослини мають клітинну будову

 

 

VI. Узагальнення та систематизація знань

 

Вже багато ми дізнались,

Роздивлялись і навчались,

А тепер ми всі з бажанням

здійснемо закріплення

 

Робота з асоціаційним кущем та

Інтерактивна вправа «Рослина – живий організм»

https://learningapps.org/watch?v=p432pmxy521

Вправа «Дещо цікаве про ваш клас»

VII. Підсумок уроку. Рефлексія.

Слайд№7

Прийом «Відкритий мікрофон»

-         Я дізнався…

-         Я запам’ятав …

-         Мене вразило, здивувало…

Чи сподобався вам урок?

Дорогі учні! Сьогодні на уроці ви дізналися багато нового та цікавого, але попереду в нас ще більше захоплюючих відкриттів. Наш урок завершується. Я хочу подякувати вам за підтримку і співпрацю. Ви були сьогодні досить активні. Хочу побажати вам успіхів у навчанні. Вивчайте чудовий світ рослин, дізнавайтеся про нові відкриття в біології, охороняйте і примножувати рослинний світ. Домашнє завдання та оцінки за урок ви зможете переглянути на своїй сторінці в класрум.

VIII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 21.
  2.  Для допитливих: знайти додаткову інформацію про історію відкриття фотосинтезу.
  3. Для  дослідників: провести дослід для виявлення дихання в рослини.



 

 

docx
Додав(-ла)
Бибик Ирина
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
1465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку