8 клас
Урок №41
ЗОНА СТЕПУ
Мета: формувати в учнів знання про географічне положення зони степу; закласти поняття про взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони, порівняно з іншими природними зонами; на конкретних прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; удосконалювати навички щодо комплексної характеристики зони; продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами, зокрема з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; формувати навички порівняння природних комплексів.
Обладнання: підручник, атлас, карта фізико-географічного районування, карти України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності.
Тип уроку: комбінований.
Географічна номенклатура: фізико-географічні підзони, краї та області зони; раніше вивчені об'єкти рельєфу, гідрографії, адміністративні області.
Очікувані результати: учні навчаться:
- порівнювати зональні особливості степу з іншими природними зонами України;
- характеризувати взаємозв'язки між компонентами природи у природній зоні степу;
- наводити приклади природоохоронних територій у межах степової зони;
- розпізнавати географічне положення, межі зони, підзон;
- оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні особливості зони степу.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Методичний прийом «Географічна розминка»
Діти, ми з вами вивчаємо зараз природні зони України. Давайте пригадаємо, що таке природна зона. (Велика частина фізико-географічних поясів із подібними кліматичними умовами, грунтами, рослинним і тваринним світом) А які є природні зони на Землі? Вологі екваторіальні ліси, савани і рідколісся, тропічні пустелі, жорстколисті ліси й чагарники, степ, лісостеп, мішані і широколистяні ліси, тайга, тундра, арктичні пустелі. А з якими природними зонами України ми вже познайомилися?
Отже зараз ми й перевіримо, як ви засвоїли вивчений матеріал, а зробимо це за допомогою географічного експрес-диктанту. Відкриваємо зошити, в кінці, там де ми завжди пишемо самостійні роботи, написали на полях сьогоднішню дату, по середині географічний диктант. Він складається з 6 запитань. Я буду питання зачитувати.
Прохання працювати самостійно. Отож уважно слухаємо:
1. Яка природна зона розташована на півночі й заході України? (Зона мішаних та широколистяних лісів)
2. За рельєфом ландшафти поділяються на: ??? (Гірські та рівнинні)
3. Для якої природної зони лісостепової чи зони мішаних і широколистяних лісів характерними є такі деревовидні рослини: бук, дуб, граб, явір? (широколистяні ліси)
4. Які грунти характерні для зони мішаних та широколистяних лісів? (дерново-підзолисті та сірі лісові)
5. Володимир-Волинський, Луцьк, Житомир, Київ, Ніжин, Глухів – це північна чи південна межа лісостепової зони? (північна)
6. Смерека характерна для Західної чи Східної України? (Західної).
Зараз поставте прочерки навпроти тих запитань, на які ви не дали відповідь. Обміняйтеся зошитами з сусідом по парті, перевіряємо!
Поміняйтеся назад зошитами. Ціна 1 питання – 1 бал, отже максимум за диктант ви можете отримати 6 балів. Підрахуйте набрану кількість балів
У всіх на партах лежать бланки оцінювання. Протягом уроку ви будете працювати і накопичувати бали, які записуватимете у свої бланки, а в кінці уроку їх підсумуєте, і отримаєте кінцевий підсумковий бал. Отже перші бали ви тільки що всі заробили, запишіть їх у бланк оцінювання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
А зараз настав час знайомитись з останньою природною зоною України, зоною, яка нам найбільш відома, близька та зрозуміла, в якій ми з вами живемо.
Про неї, як ні про яку іншу складено найбільше пісень, кінофільмів, написано картин, поем, віршів. Ось один з них:
Де степе широкий, наче море!
Де дише пахощами гай,
Де небо чисте і прозоре,
То мій святий, чудовий край!
Мабуть, ви вже здогадалися, що темою сьогоднішнього уроку буде яка природна зона? Правильно – степова природна зона.
Додайте у свій бланк оцінювання 2 бали.
А як ви вважаєте, чому степовій зоні приділяють таку велику увагу? Тому, що вона найсприятливіша для життя та діяльності людини. А чи це дійсно так, спробуємо зараз з’ясувати за допомогою заочної географічної експедиції. Отже, увага на екран, план-маршрут за яким ми будемо працювати: (на екрані).
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Географічна експедиція»
Перший пункт «Географічне положення степової зони» ми розглянемо разом. Степова зона займає 40% території України і є найбільш розораною, близько 2/3 площі. Вона поділяється на підзони: північностепова, середньостепова, південностепова. На півночі межує з лісостеповою зоною по таким об’єктам: Котовськ, Кіровоград (Кропивницький), Кременчук, Вовчанськ (але не наш, а Харківської області). Південна межа проходить Румунією, по узбережжю Чорного моря, Гірського Криму, по узбережжю Азовського моря. На заході межує з Молдовою, а на сході – з Росією. Отже, перший пункт плану ми розглянули.
Подальше знайомство буде відбуватися наступним чином:
Ви об’єднуєтесь в експедиційні групи по два чоловіки. Отримуєте маршрутний лист, у якому прописані питання експедиційного дослідження, які необхідно розглянути. Ви можете користуватись підручником та картами, які є у ваших брошурах. На підготовку 5 хв., а потім доповідаєте.
(Учні, користуючись різними джерелами інформації, проводять географічне дослідження щодо характеристики зони степу).
Інформація маршрутного листа для геоморфологів (стор. 173, пункт 1):
- дослідіть види рельєфу, виокремте серед нього — низовини, височини, кряжі, які розташовані в межах цієї природної зони, знайдіть їх на карті;
Інформація маршрутного листа для кліматологів (стор. 174, пункт 2, абзац 1-2):
- визначте типи клімату;
- встановіть середню температуру повітря січня та липня;
- яка кількість опадів характерна для даної природної зони?
Інформація маршрутного листа для гідрологів (стор. 174, п. 2, абзац 3-5):
- назвіть великі транзитні річки та їх притоки, які протікають територією степової природної зони;
- чи є озера і де їх найбільше?
- болота низинні чи верхові?
Інформація маршрутного листа для грунтознавців (стор. 175, п. 3, абзац 1-3):
- з’ясуйте, які типи ґрунтів характерні для степової природної зони;
- що характерне для цієї природної зони: зволоження чи осушення.
Інформація маршрутного листа для рослинників (стор. 175, пункт 3, абзац 4-6):
Інформація маршрутного листа для зоологів
- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах степової природної зони.
Інформація маршрутного листа для екологів
- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах цієї зони.
Діти, давайте знову звернемося до нашого помічника – карти. І поглянемо, які ж низовини, височини і плоскогір’я є на території степової зони. І так, рельєф рівнинний, де є такі
низовини: Причорноморська, Придніпровська
височини: Подільська, Придніпровська, Приазовська, Донецький кряж.
плоскогір’їв – немає.
А зараз відкрийте карту корисних копалин. Уважно розгляньте її і зробіть висновок. Правильно, це найбагатша на корисні копалини природна зона. А які ж тут є корисні копалини: кам’яне вугілля Донбасу, буре вугілля Придніпров’я, Кіровограду, залізні руди Кривого Рогу, Керчі та Білозерська, марганцеві руди Нікополя, кухонна сіль Донбасу, каолін, вапняк, крейда, мергель, графіт і все це на сході степової зони.
Методичний прийом «Географічний кінозал»
Учням пропонують переглянути фільм про заповідник «Асканія-Нова», створений 1898 року Фрідріхом Едуардовичем Фальц-Фейном, який зараз носить його ім’я.
Заслухати доповіді учнів про Дунайський біосферний заповідник, Дніпровсько-Орільський заповідник, Єланецький степ — природний заповідник, Луганський заповідник, Український степовий заповідник, Казантипський заповідник, Опуцький заповідник, Лебедині острови — філія Кримського природного заповідника в мілководній Каркінітській затоці — місце гніздівлі та зимівлі водяно-болотних птахів.
На території степової зони розташований Національний природний парк «Святі гори» (випереджальне завдання — підготувати на наступний урок інформацію про національний природний парк Святі гори).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Бесіда»
Отже діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомилися з якою природною зоною? Де знаходиться ця природна зона? (на пд. України). З якою природною зоною межує на Пн.? Скільки % території України належить степовій зоні? Деревовидна чи трав’яниста рослинність характерна для неї? Переважають копитні тварини чи гризуни? Які грунти характерні? Чи достатню кількість вологи вона отримує?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
А зараз настав час зробити підсумок уроку. Ви діти молодці, кожен по мірі своїх можливостей підготувався і працював на уроці. А зараз підрахуйте бали, які ви сьогодні отримали.
Природна степова зона займає 40 % території України і є найбільш розораною близько 2/3 площі. Активна сільськогосподарська діяльність обмежена недостатньою зволоженістю та такими несприятливими природними явищами, як посухи, суховії, засолення ґрунтів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 34 підручника.
2. Провести дослідження «Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України».
1