Відкритий урок "Степова зона України"

Про матеріал
Матеріал можна використати як відкритий урок, так і звичайний. Протягом уроку використовуються різні методи та прийоми роботи з дітьми, а саме: "Географічна розминка", "Географічний диктант", "Географічний кінозал", "Географічна експедиція" (згідно розробленого маршруту). Для кращого сприймання нового матеріалу використовуються ІКТ технології та наочність (гербарій, фото, зразки корисних копалин). Все це значно підвищує цікавість до предмету
Перегляд файлу

8 клас

Урок №41

Дата:

ЗОНА СТЕПУ

 

Мета: формувати в учнів знання про географічне положення зони степу; закласти поняття про взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони, порівняно з іншими природними зонами; на конкретних прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; удосконалювати навички щодо комплексної характеристики зони; продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами, зокрема з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; формувати навички порівняння природних комплексів.

Обладнання: підручник, атлас, карта фізико-географічного районування, карти України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності.

Тип уроку: комбінований.

Географічна номенклатура: фізико-географічні підзони, краї та області зони; раніше вивчені об'єкти рельєфу, гідрографії, адміністративні області.

Очікувані результати: учні навчаться:

- порівнювати зональні особливості степу з іншими природними зонами України;

- характеризувати взаємозв'язки між компонентами природи у природній зоні степу;

- наводити приклади природоохоронних територій у межах степової зони;

- розпізнавати географічне положення, межі зони, підзон;

- оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні особливості зони степу.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Методичний прийом «Географічна розминка»

Діти, ми з вами вивчаємо зараз природні зони України. Давайте пригадаємо, що таке природна зона. (Велика частина фізико-географічних поясів із подібними кліматичними умовами, грунтами, рослинним і тваринним світом) А які є природні зони на Землі? Вологі екваторіальні ліси,  савани і рідколісся, тропічні пустелі, жорстколисті ліси й чагарники, степ, лісостеп, мішані і широколистяні ліси, тайга, тундра, арктичні пустелі. А з якими природними зонами України ми вже познайомилися?

Отже зараз ми й перевіримо, як ви засвоїли вивчений матеріал, а зробимо це за допомогою географічного експрес-диктанту. Відкриваємо зошити, в кінці, там де ми завжди пишемо самостійні роботи, написали на полях сьогоднішню дату, по середині географічний диктант. Він складається з 6 запитань. Я буду питання зачитувати.

 

Прохання працювати самостійно. Отож уважно слухаємо:

 

1. Яка природна зона розташована на півночі й заході України? (Зона мішаних та широколистяних лісів)

2. За рельєфом ландшафти поділяються на: ??? (Гірські та рівнинні)

3. Для якої природної зони лісостепової чи зони мішаних і широколистяних лісів характерними є такі деревовидні рослини: бук, дуб, граб, явір? (широколистяні ліси)

4. Які грунти характерні для зони мішаних та широколистяних лісів? (дерново-підзолисті та сірі лісові)

5. Володимир-Волинський, Луцьк, Житомир, Київ, Ніжин, Глухів – це північна чи південна межа лісостепової зони? (північна)

6. Смерека характерна для Західної чи Східної України? (Західної).

 

Зараз поставте прочерки навпроти тих запитань, на які ви не дали відповідь. Обміняйтеся зошитами з сусідом по парті, перевіряємо!

Поміняйтеся назад зошитами. Ціна 1 питання – 1 бал, отже максимум за диктант ви можете отримати 6 балів. Підрахуйте набрану кількість балів

У всіх на партах лежать бланки оцінювання. Протягом уроку ви будете працювати і накопичувати бали, які записуватимете у свої бланки, а в кінці уроку їх підсумуєте, і отримаєте кінцевий підсумковий бал. Отже перші бали ви тільки що всі заробили, запишіть їх у бланк оцінювання.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

А зараз настав час знайомитись з останньою природною зоною України, зоною, яка нам найбільш відома, близька та зрозуміла, в якій ми з вами живемо.

Про неї, як ні про яку іншу складено найбільше пісень, кінофільмів, написано картин, поем, віршів. Ось один з них:

 

Де степе широкий, наче море!

Де дише пахощами гай,

Де небо чисте і прозоре,

То мій святий, чудовий край!

Мабуть, ви вже здогадалися, що темою сьогоднішнього уроку буде яка природна зона? Правильно – степова природна зона.

Одним із випереджальних творчо-пошукових завдань до сьогоднішнього уроку, вам було підготувати вірші про степ. Можливо хтось хоче зачитати.

Додайте у свій бланк оцінювання 2 бали.

А як ви вважаєте, чому степовій зоні приділяють таку велику увагу? Тому, що вона найсприятливіша для життя та діяльності людини. А чи це дійсно так, спробуємо зараз з’ясувати за допомогою заочної географічної експедиції. Отже, увага на екран, план-маршрут за яким ми будемо працювати: (на екрані).

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Методичний прийом «Географічна експедиція»

Перший пункт «Географічне положення степової зони» ми розглянемо разом. Степова зона займає 40% території України і є найбільш розораною, близько 2/3 площі. Вона поділяється на підзони: північностепова, середньостепова, південностепова. На півночі межує з лісостеповою зоною по таким об’єктам: Котовськ, Кіровоград (Кропивницький), Кременчук, Вовчанськ (але не наш, а Харківської області). Південна межа проходить Румунією, по узбережжю Чорного моря, Гірського Криму, по узбережжю Азовського моря. На заході межує з Молдовою, а на сході – з Росією. Отже, перший пункт плану ми розглянули.

Подальше знайомство буде відбуватися наступним чином:

Ви об’єднуєтесь в експедиційні групи по два чоловіки. Отримуєте маршрутний лист, у якому прописані  питання експедиційного дослідження, які необхідно розглянути. Ви можете користуватись підручником та картами, які є у ваших брошурах. На підготовку 5 хв., а потім доповідаєте.

(Учні, користуючись різними джерелами інформації, проводять географічне дослідження щодо характеристики зони степу).

Інформація маршрутного листа для геоморфологів (стор. 173, пункт 1):

- дослідіть види рельєфу, виокремте серед нього — низовини, височини, кряжі,                    які розташовані в межах цієї природної зони, знайдіть їх на карті;

Інформація маршрутного листа для кліматологів (стор. 174, пункт 2, абзац 1-2):

- визначте типи клімату;

- встановіть середню температуру повітря січня та липня;

- яка кількість опадів характерна для даної природної зони?

Інформація маршрутного листа для гідрологів (стор. 174, п. 2, абзац 3-5):

- назвіть великі транзитні річки та їх притоки, які протікають територією степової природної зони;

- чи є озера і де їх найбільше?

- болота низинні чи верхові?

Інформація маршрутного листа для грунтознавців (стор. 175, п. 3, абзац 1-3):

- з’ясуйте, які типи ґрунтів характерні для степової природної зони;

- що характерне для цієї природної зони: зволоження чи осушення.

Інформація маршрутного листа для рослинників (стор. 175, пункт 3, абзац 4-6):

  • поясніть особливості рослинного світу цієї природної зони
  • перелічіть рослини характерні для степової природної зони;

Інформація маршрутного листа для зоологів

- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах степової природної зони.

Інформація маршрутного листа для екологів

- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах цієї зони.

 

Діти, давайте знову звернемося до нашого помічника – карти. І поглянемо, які ж низовини, височини і плоскогір’я є на території степової зони. І так, рельєф рівнинний, де є такі

низовини: Причорноморська, Придніпровська

височини: Подільська, Придніпровська, Приазовська, Донецький кряж.

плоскогір’їв – немає.

А зараз відкрийте карту корисних копалин. Уважно розгляньте її і зробіть висновок. Правильно, це найбагатша на корисні копалини природна зона. А які ж тут є корисні копалини: кам’яне вугілля Донбасу, буре вугілля Придніпров’я, Кіровограду, залізні руди Кривого Рогу, Керчі та Білозерська, марганцеві руди Нікополя, кухонна сіль Донбасу, каолін, вапняк, крейда, мергель, графіт і все це на сході степової зони.

 

Методичний прийом «Географічний кінозал»

Учням пропонують переглянути фільм про заповідник «Асканія-Нова», створений 1898 року Фрідріхом Едуардовичем Фальц-Фейном, який зараз носить його ім’я.

Заслухати доповіді учнів про Дунайський біосферний заповідник, Дніпровсько-Орільський заповідник, Єланецький степ — природний заповідник, Луганський заповідник, Український степовий заповідник, Казантипський заповідник, Опуцький заповідник, Лебедині острови — філія Кримського природного заповідника в міл­ководній Каркінітській затоці — місце гніздівлі та зимівлі водяно-болотних птахів.

На території степової зони розташований Національний природний парк «Святі гори» (випереджальне завдання — підготувати на наступний урок інформацію про національний природний парк Святі гори).

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Бесіда»

 

Отже діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомилися з якою природною зоною? Де знаходиться ця природна зона? (на пд. України). З якою природною зоною межує на Пн.? Скільки % території України належить степовій зоні? Деревовидна чи трав’яниста рослинність характерна для неї? Переважають копитні тварини чи гризуни? Які грунти характерні? Чи достатню кількість вологи вона отримує?

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

А зараз настав час зробити підсумок уроку. Ви діти молодці, кожен по мірі своїх можливостей підготувався і працював на уроці. А зараз підрахуйте бали, які ви сьогодні отримали.

Природна степова зона займає 40 % території України і є найбільш розораною близько 2/3 площі. Активна сільськогосподарська діяльність обмежена недостатньою зволоженістю та такими несприятливими природними явищами, як посухи, суховії, засолення ґрунтів.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати § 34 підручника.

2. Провести дослідження «Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України».

1

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку