Відкритий урок "Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули"

Про матеріал
Урок комбінованого типу, проводиться за допомогою так званого ведення бізнесу, учні діляться на команди та обирають соб директорів підрозділів власного бізнесу. Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Відкритий урок

на тему: «Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули»

в 7-а класі

вчителя інформатики

Петренко Наталії Валеріївни


Урок № 13                  7-а клас

Тема: «Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули»

Мета:

навчальна: ввести поняття формули в електронних таблицях; вивчити правила запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні; формувати навички виконання завдань із формулами;

виховна: виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.

розвивальна: розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС Libreoffice Calc (або Googlе – додатки)  мультимедійний проектор, екран.

Форма проведення уроку :  відкритий урок.

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент (2хв)
  2. Змістова й мотиваційна підготовка до сприймання теми (2хв)
  3. Актуалізація опорних знань (10хв)
  4. Оголошення теми і мети уроку (2хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (8хв)
  6. Закріплення нового матеріалу. Практична робота (15хв)
  7. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів (5хв)
  8. Домашнє завдання (1хв)

                                                     

Хід уроку

  1. Організаційний момент

- Вчитель вітається з учнями. Відмічає відсутніх. Робить відповідні записи в журналі та на дошці.

- ТБ в комп’ютерному класі.

  1. Змістова й мотиваційна підготовка до сприймання теми

Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.

  1. Актуалізація опорних знань

1.Методичний прийом «Місткий кошик»

Учні малюють кошика, в якому будуть зібрані якомога найбільше термінів, які вивчались на попередніх уроках. Один учень  зачитує слова з кошика, а інші викреслюють ті, що повторюються. Перемагає той учень, у якого найбільше записано термінів.

Можливі слова в кошику:

Домен, електронна пошта, протокол, клієнт, сервер, гіперпосилання, , ІР-адреса, Off-line, On-line, блог, браузер, вузол, канал, міст, мережа, модем, пакет, плагін, спам, трафік, форум, хост, «равлик», електронна поштова скринька, користувач, реєстрація, адресна книга, смайлик, модель, моделювання, інформаційна модель, матеріальна модель.

2. Методичний прийом «Знайди відповідь».

Вчитель задає питання, а учні на картах біля відповіді виставляють номери запитань.

  1.                   Назвіть об’єкти текстового документа (текстові об’єкти: символи, слова, речення, рядки, абзаци, сторінки; нетекстові об’єкти: графічні зображення, таблиці, формули, діаграми, схеми, тощо.)
  2.                   Що таке редагування тексту?(Процес перевірки тексту на наявність помилок та їх виправлення під час підготовки до друку)
  3.                   Які операції виконують для редагування тексту?(Введення, видалення, копіювання)
  4.                   Назвіть об’єкти табличного процесора? (Таблиця, рядок, стовпець, клітинка, діапазон клітинок, діаграма)
  5.                   З якими основними типами даних можуть працювати електронні таблиці?(Текстовими, числовими, формульними)
  6.                   У яких форматах записуються числа в електронних таблицях?(числовому, грошовому, фінансовому, відсотковому, дробовому, текстовому, форматах часу та дати)
  7.                   Як виглядає текст в електронних таблицях? (це набір символів, розташованих у клітинці)
  8.                   Прикладна програма, яка призначена для опрацювання даних, поданих у таблицях – це …(табличний процесор).

5

Текстовими, числовими, формульними

3

Введення, видалення, копіювання

2

Процес перевірки тексту на наявність помилок та їх виправлення під час підготовки до друку

1

текстові об’єкти: символи, слова, речення, рядки, абзаци, сторінки; нетекстові об’єкти: графічні зображення, таблиці, формули, діаграми, схеми, тощо

7

це набір символів, розташованих у клітинці

6

числовому, грошовому, фінансовому, відсотковому, дробовому, текстовому, форматах часу та дати

4

Таблиця, рядок, стовпець, клітинка, діапазон клітинок, діаграма

8

табличний процесор

  1. Оголошення теми і мети уроку

А тема уроку звучить так:

«Виконання обчислень у табличному процессорі. Формули».

Після вивчення теми уроку ви:

будете знати:

  • що таке формули в табличному процесорі;
  • способи вводу формул в табличний процесор;
  • де застосовуються формули у табличному процесорі.

вміти :

  • логічно мислити;
  • співпрацювати.

виховаєте в собі:

  • вміння співпрацювати в групах;
  • повагу до думки інших;
  • вміння виявляти ініціативу.

А працювати пропоную вам користуючись епіграфом:

Ми відкриваємо книгу. Її сторінки чисті.

Ми збираємося заповнити їх власноруч.

Книга називається «Можливість»,

а її перша глава називається «Новий рік».

  1. Вивчення нового матеріалу

Оскільки урок наш незвичайний, то і проведемо його не традиційно. Так, як скоро наближається Новий рік, і сьогодні у нас з вами перший зимовий день, то урок ми проведемо у передсвятковому настрої. Уявімо, що ми з Вами підприємство ялинкових прикрас, давайте вигадаємо разом для нього назву – учні вигадують назву підприємства.

Всі великі підприємства мають свої підрозділи, зі своїми директорами, так давайте розділимося і ми з вами на 4 підрозділи, та оберіть їх директорів.(учні діляться на 4 групи та вибирають директорів)

І так, назви підрозділів будуть такі:

  1. Виробники
  2. Промоутери
  3. Аналітики
  4. Рекламні агенти

Зараз ми опрацюємо новий матеріал і перейдемо знову до нашого виробництва.

Вчитель викладає новий матеріал з елементами демонстрації презентації за допомогою проектора.

1. Формули в LibreOffice Calc.

Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В LibreOffice Calc формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності  =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.

Оператори, які використовуються у формулах

Позначка

Дія

+

Додавання

-

Віднімання

*

Множення

 /

Ділення

^

Піднесення до степеня

%

Операція відсотка (застосовується до окремого числа)

При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у математиці порядок виконання арифметичних операцій.

Приклади формул:

Математичні формули

Формула в LibreOffice

63+:2

=63+3^2-(-4)^3/2

= 12+5^4/(6*8)

 

=(17*5+21)/(43*4-41)-4^3*6

=A2/(C2-4)+(4+B2)/(8-D2)*2,4

Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b .

Клітинки А2:В3 заповнюють самостійно. У клітинку С2 ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у клітинку С2, у рядку формул набрати знак =, а потім клацнути на клітинці А2, її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і натиснути Enter.

У клітинці C2 з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.

  1. Посилання на клітинки.

Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.

У клітинці С2 міститься формула =А2*В2, якій при введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6, тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2 і В2

зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.

 

 

 

  1. Модифікація формул при копіюванні.

Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули не модифікуються.

Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді посилання на комірки.

Посилання бувають:

  •             Відносними (А4) – посилання, які при копіюванні коригуються відносно напрямку копіювання (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4+В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3+В3, або С5 = А5+В5)
  •             Абсолютними ($А$4) посилання залишається постійним при копіюванні, адреса клітинки не змінюється (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В$4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В$4, або С5 = А5*$В$)
  •             Комбінованими (мішаними) ($А4, А$4) посилання в якому або назва стовпця є абсолютною, а номер рядка ні, або навпаки. (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 не залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В3, або С5 = А5*$В5).
  1. Помилки при введенні формул та чисел.

Значення помилки

Причина

# ДІЛ/0

Задано ділення на 0

#Знач!

Вказано неправильний аргумент або оператор

#Ім’я

Вказано недопустиме ім’я

#Н/Д

Значення відсутнє

#Пусто!

Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються

#Посил!

Вказано некоректне посилання

#Число!

Помилка при використанні або одержані числа

####

Число не вміщується у клітинку за довжиною

Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка наявності помилок.

  1. Застосування нових знань. Практична робота

Зараз усі команди уважно прослухайте свої завдання:

  1. Виробники – ви створюєте за поданим матеріалом в текстовому процесорі таблицю і проводите розрахунки за формулами з приводу виробництва ялинкових прикрас.
  2. Промоутери - ви створюєте за поданим матеріалом в текстовому
  3. процесорі таблицю і проводите розрахунки за формулами з приводу продажу ялинкових прикрас за певний період.
  4. Аналітики – в готові результати підставити формули для розрахунку окупності вироблених ялинкових прикрас.
  5. Рекламні агенти – ви повинні створити рекламну компанію для нашого виробництва.

1) За умови наявності Інтернету в школі:

Учні виконують всі вправи на заздалегідь відкритому аккаунті  на Google диску

  1. Виробники – в Google таблицях виконують підрахунки.
  2. Промоутери – в Google таблицях виконують підрахунки.
  3. Аналітики – в Google таблицях виконують підрахунки.
  4. Рекламні агенти – в Google формах створюють опитування.

2) Без наявності Інтернет:

  1. Виробники – в Libreoffice Calc виконують підрахунки.
  2. Промоутери – в Libreoffice Calc таблицях виконують підрахунки.
  3. Аналітики – в Libreoffice Calc таблицях виконують підрахунки.
  4. Рекламні агенти – в Libreoffice Writer створюють опитування і емблему нашого виробництва.

Директори підрозділів роблять висновки та презентують їх на екрані проектора.

  1. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів

Отже, на цьому уроці ми з вами дізналися про обчислення в електронних таблицях. Вивчили як швидко і автоматично можна здійснювати різні математичні обрахунки для значної кількості даних. Опанували деякі навички бізнесу. Оцінювання учнів.

  1. Домашнє завдання

Опрацювати § 17, дати відповіді на питання 1-4 на сторінці 136.

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: «Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули»

Номер слайду 2

Вправи«Місткий кошик» «Знайди відповідь»

Номер слайду 3

Мета: Після вивчення теми уроку ви: будете знати:що таке формули в табличному процесорі;способи вводу формул в табличний процесор;де застосовуються формули у табличному процесорі. вміти :логічно мислити;співпрацювати. виховаєте в собі:вміння співпрацювати в групах;повагу до думки інших;вміння виявляти ініціативу.

Номер слайду 4

Ми відкриваємо книгу. Її сторінки чисті. Ми збираємося заповнити їх власноруч. Книга називається «Можливість», а її перша глава називається «Новий рік».

Номер слайду 5

Розподіл по групам. Виробники Промоутери. Аналітики. Рекламні агенти

Номер слайду 6

1. Формули в Libre. Office Calc. Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В Libre. Office Calc формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.

Номер слайду 7

Оператори, які використовуються у формулах{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Позначка. Дія+Додавання-Віднімання*Множення / Ділення^ Піднесення до степеня% Операція відсотка (застосовується до окремого числа)

Номер слайду 8

Приклади формул:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Математичні формули. Формула в Libre. Office63+𝟑𝟐−(−𝟒)𝟑:2=63+3^2-(-4)^3/2𝟏𝟐+𝟓𝟒𝟔∙𝟖= 12+5^4/(6*8) 𝟏𝟕∙𝟓+𝟐𝟏𝟒𝟑∙𝟒−𝟒𝟏− 𝟒𝟑∙𝟔=(17*5+21)/(43*4-41)-4^3*6𝑨𝟐𝑪𝟐−𝟒+𝟒+𝑩𝟐𝟖−𝑫𝟐∙𝟐,𝟒=A2/(C2-4)+(4+B2)/(8-D2)*2,4{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Математичні формули. Формула в Libre. Office=63+3^2-(-4)^3/2= 12+5^4/(6*8) =(17*5+21)/(43*4-41)-4^3*6=A2/(C2-4)+(4+B2)/(8-D2)*2,4

Номер слайду 9

Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b .

Номер слайду 10

2. Посилання на клітинки. Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.

Номер слайду 11

3. Модифікація формул при копіюванні. Посилання бувають: Відносними (А4) – посилання, які при копіюванні коригуються відносно напрямку копіювання Абсолютними ($А$4) – посилання залишається постійним при копіюванні, адреса клітинки не змінюється. Комбінованими (мішаними) ($А4, А$4) – посилання в якому або назва стовпця є абсолютною, а номер рядка ні, або навпаки.

Номер слайду 12

Помилки при введенні формул та чисел.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Значення помилки. Причина# ДІЛ/0 Задано ділення на 0#Знач!Вказано неправильний аргумент або оператор#Ім’я. Вказано недопустиме ім’я#Н/ДЗначення відсутнє#Пусто!Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються#Посил!Вказано некоректне посилання#Число!Помилка при використанні або одержані числа####Число не вміщується у клітинку за довжиною

Номер слайду 13

Практична робота. Виробники – ви створюєте за поданим матеріалом в текстовому процесорі таблицю і проводите розрахунки за формулами з приводу виробництва ялинкових прикрас. Промоутери - ви створюєте за поданим матеріалом в текстовому процесорі таблицю і проводите розрахунки за формулами з приводу продажу ялинкових прикрас за певний період. Аналітики – в готові результати підставити формули для розрахунку окупності вироблених ялинкових прикрас. Рекламні агенти – ви повинні створити рекламну компанію для нашого виробництва.

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Опрацювати § 17, дати відповіді на питання 1-4 на сторінці 136.

Номер слайду 15

zip
Додано
2 червня 2021
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку