Відкритий урок
на тему: «Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули»
в 7-а класі
вчителя інформатики
Петренко Наталії Валеріївни
Урок № 13 7-а клас
Тема: «Виконання обчислень у табличному процесорі. Формули»
Мета:
навчальна: ввести поняття формули в електронних таблицях; вивчити правила запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні; формувати навички виконання завдань із формулами;
виховна: виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
розвивальна: розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС Libreoffice Calc (або Googlе – додатки) мультимедійний проектор, екран.
Форма проведення уроку : відкритий урок.
Структура уроку
Хід уроку
- Вчитель вітається з учнями. Відмічає відсутніх. Робить відповідні записи в журналі та на дошці.
- ТБ в комп’ютерному класі.
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.
1.Методичний прийом «Місткий кошик»
Учні малюють кошика, в якому будуть зібрані якомога найбільше термінів, які вивчались на попередніх уроках. Один учень зачитує слова з кошика, а інші викреслюють ті, що повторюються. Перемагає той учень, у якого найбільше записано термінів.
Можливі слова в кошику:
Домен, електронна пошта, протокол, клієнт, сервер, гіперпосилання, , ІР-адреса, Off-line, On-line, блог, браузер, вузол, канал, міст, мережа, модем, пакет, плагін, спам, трафік, форум, хост, «равлик», електронна поштова скринька, користувач, реєстрація, адресна книга, смайлик, модель, моделювання, інформаційна модель, матеріальна модель.
2. Методичний прийом «Знайди відповідь».
Вчитель задає питання, а учні на картах біля відповіді виставляють номери запитань.
5 |
Текстовими, числовими, формульними |
3 |
Введення, видалення, копіювання |
2 |
Процес перевірки тексту на наявність помилок та їх виправлення під час підготовки до друку |
1 |
текстові об’єкти: символи, слова, речення, рядки, абзаци, сторінки; нетекстові об’єкти: графічні зображення, таблиці, формули, діаграми, схеми, тощо |
7 |
це набір символів, розташованих у клітинці |
6 |
числовому, грошовому, фінансовому, відсотковому, дробовому, текстовому, форматах часу та дати |
4 |
Таблиця, рядок, стовпець, клітинка, діапазон клітинок, діаграма |
8 |
табличний процесор |
А тема уроку звучить так:
«Виконання обчислень у табличному процессорі. Формули».
Після вивчення теми уроку ви:
будете знати:
вміти :
виховаєте в собі:
А працювати пропоную вам користуючись епіграфом:
Ми відкриваємо книгу. Її сторінки чисті.
Ми збираємося заповнити їх власноруч.
Книга називається «Можливість»,
а її перша глава називається «Новий рік».
Оскільки урок наш незвичайний, то і проведемо його не традиційно. Так, як скоро наближається Новий рік, і сьогодні у нас з вами перший зимовий день, то урок ми проведемо у передсвятковому настрої. Уявімо, що ми з Вами підприємство ялинкових прикрас, давайте вигадаємо разом для нього назву – учні вигадують назву підприємства.
Всі великі підприємства мають свої підрозділи, зі своїми директорами, так давайте розділимося і ми з вами на 4 підрозділи, та оберіть їх директорів.(учні діляться на 4 групи та вибирають директорів)
І так, назви підрозділів будуть такі:
Зараз ми опрацюємо новий матеріал і перейдемо знову до нашого виробництва.
Вчитель викладає новий матеріал з елементами демонстрації презентації за допомогою проектора.
1. Формули в LibreOffice Calc.
Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В LibreOffice Calc формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.
Оператори, які використовуються у формулах
Позначка |
Дія |
+ |
Додавання |
- |
Віднімання |
* |
Множення |
/ |
Ділення |
^ |
Піднесення до степеня |
% |
Операція відсотка (застосовується до окремого числа) |
При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у математиці порядок виконання арифметичних операцій.
Приклади формул:
Математичні формули |
Формула в LibreOffice |
63+:2 |
=63+3^2-(-4)^3/2 |
|
= 12+5^4/(6*8)
|
|
=(17*5+21)/(43*4-41)-4^3*6 |
|
=A2/(C2-4)+(4+B2)/(8-D2)*2,4 |
Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b .
Клітинки А2:В3 заповнюють самостійно. У клітинку С2 ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у клітинку С2, у рядку формул набрати знак =, а потім клацнути на клітинці А2, її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і натиснути Enter.
У клітинці C2 з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.
Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.
У клітинці С2 міститься формула =А2*В2, якій при введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6, тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2 і В2
зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.
Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули не модифікуються.
Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді посилання на комірки.
Посилання бувають:
Значення помилки |
Причина |
# ДІЛ/0 |
Задано ділення на 0 |
#Знач! |
Вказано неправильний аргумент або оператор |
#Ім’я |
Вказано недопустиме ім’я |
#Н/Д |
Значення відсутнє |
#Пусто! |
Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються |
#Посил! |
Вказано некоректне посилання |
#Число! |
Помилка при використанні або одержані числа |
#### |
Число не вміщується у клітинку за довжиною |
Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка наявності помилок.
Зараз усі команди уважно прослухайте свої завдання:
1) За умови наявності Інтернету в школі:
Учні виконують всі вправи на заздалегідь відкритому аккаунті на Google диску
2) Без наявності Інтернет:
Директори підрозділів роблять висновки та презентують їх на екрані проектора.
Отже, на цьому уроці ми з вами дізналися про обчислення в електронних таблицях. Вивчили як швидко і автоматично можна здійснювати різні математичні обрахунки для значної кількості даних. Опанували деякі навички бізнесу. Оцінювання учнів.
Опрацювати § 17, дати відповіді на питання 1-4 на сторінці 136.
1