Відкритий урок з географії «Населення та держави Африки. Зв'язки України з державами Африки»

Про матеріал
Відкритий урок з географії «Населення та держави Африки. Зв'язки України з державами Африки». 7 клас. Мета уроку: сформувати в учнів знання про населення Африки, його формування, розміщення; ознайомити з державами континенту; вдосконалити вміння школярів працювати з картами атласу та виконувати різні завдання; розвивати навички роботи в групах та оцінювати результати своєї роботи; виховувати шанобливе ставлення до інших рас та народів
Перегляд файлу

Тема: «Населення та держави Африки. Зв'язки України з державами Африки»

 Мета: сформувати в учнів знання про населення Африки, його формування, розміщення;  ознайомити з державами  континенту; вдосконалити вміння школярів працювати з картами атласу та виконувати різні завдання; розвивати навички роботи в групах та оцінювати результати своєї роботи; виховувати шанобливе  ставлення до інших рас та народів.

Розвиток компетентностей:

Підприємливість та фінансова грамотність

Розуміє важливість напрямків  взаємозв’язків України та країн Африки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та література: підручник, , атласи, ноутбук, проектор.

Завдання уроку:

  • Сформувати знання про населення та держави Африки;
  • Ознайомитися та попрацювати  з картами «Густота населення Африки», «Політична карта Африки»;
  • Вдосконалити практичні вміння і навички користуватися картою;
  • Вивчити столиці деяких країн.

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?

Яку інформацію несе  в собі політична карта?

Пригадайте, які раси існують в світі.

    ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ,МЕТИ  ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
  2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

В Африці нараховується 55 держав. Населення Африки становить близько мільярда осiб. Африка вважається прабатьківщиною людства. Населення розміщується досить нерівномірно та складається переважно з трьох рас. Ці та інші цікавинки ми з вами дізнаємось на уроці.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Населення Африки

В Африці живе близько 800 млн. чоловік.  Населення Африки становить приблизно 1/10 населення земної кулі. Середня щільність — понад 13 чоловік на 1 км2. Деякі райони зовсім безлюдні. Дуже мало населення в області пустель і напівпустель. Відносно густо заселені узбережжя Гвінейської затоки, Середземного моря і південно-східне узбережжя материка. Високою щільністю населення позначена дельта Нілу — понад 1 000 чоловік на 1 км2.

 

Проблемне питання. Якими причинами обумовлений нерівномірний

розподіл населення на території континенту на сьогоднішній день?

 

Народи Африки.

     В Африці живуть народи всіх трьох головних рас. Представники негроїдної, європеоїдної та монголоїдної рас. Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас.

     Більшу частину материка населяють представники негроїдної (екваторіальна) раси. В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , який зумовлений наявністю меланіну – речовини , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти, на берегах Індійського океану живуть – суахілі. До представників монголоїдної раси належать Ефіопи, які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком. Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низькорослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру, вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

      Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки. Це араби (алжирці, єгиптяни, марокканці), які говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри. Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців. Мулати – походять від нащадків змішаних шлюбів європейців з місцевим населенням.

 Як ви зрозуміли, в Африці проживає багато народів. Ми як цивілізовані люди маємо поважити їх, культуру, звичаї, традиції, мову тощо.

 

Заповнення таблички за допомогою презентації

Раси

Народи

Розміщення

Характеристика

 

 

 

 

 

У залежності від видів господарської діяльності розрізняють міське та сільське населення. Більша частина населення Африки — близько 70% — проживає в сільській місцевості, займається землеробством і скотарством. За останні десятиліття помітно зросла частка міського населення, що пояснюється прискоренням промислового розвитку африканських країн, розвитком сфери послуг, освіти, медицини, туризму.

 

 

 

Робота з картою атласу «Густота населення Африки» в парах.

За картою атласу с.12-13 визначте густоту населення в різних частинах Африки.

Обговорення результатів.

 

2. Держави Африки

 

В Африці налічують 55 держав, що суттєво відрізняються одна від одної і від інших країн світу. Більшість із них перебуває на низькому рівні економічного розвитку, а незначна частка країн має індустріальний і постіндустріальний рівень. Для багатьох африканських країн характерна примітивна структура господарства і незначні обсяги виробництва, загальна економічна відсталість і нерозвиненість.

Склад регіону. За класифікацією ООН, Африканський макрорегіон поділяється на п’ять субрегіонів - Північну, Західну, Східну, Центральну (Тропічну) і Південну Африку (мал. 86). Спільним для них є історія розвитку країн, їхня географія, особливості населення, господарства, культури і взаємовідносин сьогодні. Існують й інші підходи до регіоналізації континенту, що ґрунтуються на природних чи політичних чинниках. Наприклад, економісти виокремлюють країни Північної Африки і ті, що розташовані південніше Сахари (так звані країни Чорної Африки). Виокремлюють також Сахель - країни, що розташовані на межі Сахари і зони саван. Єгипет з політичних міркувань часто розглядають у складі Близького Сходу, а Північну Африку без Єгипту називають Магрибом (мал. 87). Ці регіони суттєво відрізняються один від одного за економічним розвитком, спеціалізацією та інтеграцією у світовий економічний простір.

Політична карта. Африка - політично наймолодший регіон світу. Більшість країн отримали незалежність після Другої світової війни. Так, лише в 1960 р. суверенітет отримало 17 держав континенту. На сьогодні невизначений статус має Західна Сахара.

Нині на політичній карті Африки за формою державного правління переважають республіки. Вони мають різні політичний устрій, віросповідання, мову, що часто відображено в їхніх офіційних назвах. Так, назва Демократична Республіка Конго свідчить про демократичний вибір країни, а Арабська республіка Єгипет підкреслює етнічне і релігійне походження.

Лише три країни регіону є конституційними монархіями. Це - Королівство Лесото, Королівство Свазіленд, Королівство Марокко.

За державним устроєм більшість держав на континенті унітарні, але є й федерації. Найбільші з них - це Нігерія та Ефіопія.

Африканські держави підтримують між собою політичні, економічні, культурні зв’язки; входять до ООН та Африканського Союзу. Проте в багатьох країнах часто виникають внутрішні конфлікти і війни.

 

 

Географічна гра

Працюємо з «Політичною картою Африки»

Учні отримують картки двох кольорів(червоний і зелений). Піднімаючи їх дають відповідь на запитання(червоний-ні, зелений так).

Визначте відповідність країна – столиця. Покажіть відповідь карточкою правда чи хиба.

 

Ефіопія-Аддис Абеба(правда)

Камерун-Прая(хиба)

Конго-Конго(хиба)

Кенія-Найробі(правда)

Лівія –Триполі(правда)

Нігерія-Абуджа(правда)

Танзанія-Ломе(хиба)

Чад-Бангі(хиба)

Туніс-Туніс(правда)

Марокко-Рабат(правда)

Єгипет-Каїр(правда)

 

3. Зв'язкиУкраїни з державами африканського континенту

Навчаннястудентівафриканськихкраїн, закупівляУкраїноюмінераль-ної та продовольчоїсировини, постачання в Африку нескладних машин та устаткування, обслуговуваннялітаками та екіпажамимісцевихавіаліній, медичнадопомога.

Висловіть власну думку, щодо користі таких зв’язків.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Завдання. Нанесіть на контурну карту кордони та позначте столиці

держав: Єгипет, Ефіопія, Конго, Кенія, Танзанія, Лівія, Марокко.

 

Прийом «Мікрофон»

Які раси проживають в Африці?

Які території Африки найбільш заселені?

Чому населення розміщене нерівномірно?

Назвіть склад регіону Африки.

Прийом Картки

Після вивчення нової теми уроку учням роздаються  невеликі картки. З одного боку слід написати, що вони зрозуміли (основну думку, 2-3 пропозиції), з іншого – що залишилося незрозумілим.  Картки збираються і аналізуються.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Заключні слова.

   Сьогодні на уроці ви дізнались багато нового.  Я дуже вдячна вам за плідну співпрацю. Тему уроку ми розкрили мети досягли.

 

Прийом «Самооцінювання»

Доповніть речення

Я дізнався…

Я закріпив…

Мені сподобалося…

Мені було складним…

Я поставив собі оцінку…

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §18. Робота з картами Африки(за рівнями).

 

 

 

docx
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
1229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку