Відкритий урок з курсу ЯДС "Я і Закон"

Про матеріал
Пізнавально - пошукова гра в 3 класі НУШ "Я і Закон". Метою уроку є усвідомлення змісту понять "держава", "конституція", "права й обовязки", загальних понять про моральні норми, загальнолюдські цінності; виховувати пошану до законів Украіни, сприяти формуванню правової свідомості молодших школярів...
Перегляд файлу

КУРС ЯДС в 3 класі

 

ТЕМА:  Пізнавально - пошукова гра «Я і Закон»

 

МЕТА:  дати учням загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності; допомогти усвідомити зміст понять «держава», «конституція», «права й обов’язки»; виховувати пошану до законів України; сприяти формуванню правової свідомості молодших школярів; учити аналізувати, узагальнювати, виділяти головне; розвивати критичне мислення учнів; виховувати почуття поваги до держави,  прав і обов’язків кожного громадянина.

 

ОБЛАДНАННЯ: Конституція України, ілюстративний матеріал за темою.

 

ТИП УРОКУ: урок формування умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Слово вчителя:

Зараз почнеться незвичайний урок.

Про це повідомив веселий дзвінок.

Вузлик не один сьогодні будемо в’язати,

На уроці нову тему будемо вивчати.

Тема хоч і непроста, та для вас цікава.

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Таємничо-чарівна скринька

У мене в руках –  чарівна скринька, а у ній – раціональний скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив (діти по черзі заглядають у скриньку з дзеркалом).

  • То кого ви  побачили у чарівній скриньці?
  • Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.

Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.

Відомий поет України Василь Симоненко написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя.

 

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба.

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи.

 

Бо ти на землі – Людина,

І хочеш того, чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

            ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

  1. Бесіда
  • У якій країні ми живемо?
  • Як ви розумієте вислів: «Україна – незалежна держава»?

 

  1. Асоціювання
  • Які слова та фрази спадають на думку з теми «Україна»?

      Складання асоціативного куща зі словом Україна.

 

            ВИСНОВОК. Україна – це велика суверенна держава зі славною багатовіковою історією, яка живе за своїми правилами, законами.

 

  1. Метод «Мікрофон»

     Завершіть речення своєю думкою:                                                           «Щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно…» (відповіді дітей)

  • Давайте поміркуємо.
  •  У народі кажуть: «У доброго господаря лад у домі».
  • Що означає  «лад»?

 

  1. Робота в парах

Діти шукають у словниках слово «лад»

Лад – стан, коли чисто прибрано, всі речі на своїх місцях; порядок у  чомусь або де небудь; панує згода, злагода в стосунках, взаєминах.

Коли в домі лад, родина живе дружно, радісно й щасливо.

 

  1. Проблемне запитання
  • Звідки ж береться лад і як його отримати?
  • А якщо дім дуже великий – на цілу країну?

 

      ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

Сьогодні на уроці ми говоритимемо не лише про людину, а й про великий дім – державу. Дізнаємося, що допомагає наводити лад у цьому великому домі, про правила життя у суспільстві.

 

V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Бесіда
  • А що таке «право»?

 

  1. Робота зі словником

Право – це система встановлених державою обов’язкових норм поведінки.

  • Діти – це найменші громадяни України. Вони, як і дорослі, мають свої  права. Про них записано у Декларації прав дитини, яка була прийнята 1959.
  • У 1989 році всі прогресивні країни світу підписали Конвенцію про права дитини.
  • Що означають слова «декларація», «конвенція»?

Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.

Конвенція – це угода, міжнародний договір із питань прав дитини.

  • Давайте пригадаємо найголовніші права дитини (відповіді дітей).

 

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Робота в парах (малюнки)

            Діти розглядають ілюстрації до відомих казок і відповідають на запитання:

  • Хто з цих героїв живе не за законами?
  • Хто порушує Декларацію прав дитини?

 

 

  1. Знайомство з терміном «обов’язок»  – робота зі словником 
  • Права нерозривно пов’язані з обов’язками. А що таке обов’язок?

Обов’язок – це те, що треба безумовно виконати; те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим.

 

Найголовніші обов’язки:

  • Старанно вчитися
  • Дотримуватися правил школярів
  • Поважати старших, батьків, учителів
  • Дбати про своє здоров’я
  • Оберігати природу і пам’ятки культури

 

  1. Розігрування ситуацій
  • Чи можуть діти бути правопорушниками?
  • Чи несуть вони за це відповідальність?   (обов’язково)

 

Ситуація 1. Під час пустощів учень завдав тілесних ушкоджень товаришеві. (Батьки повертають кошти на лікування, правопорушник втрачає друзів)

            Ситуація 2. Граючись м’ячем учень розбив скло сусідам. (Батьки змушені відшкодувати матеріальні збитки).

 

Ситуація 3. Учениця без дозволу взяла чужу річ (вкрала) або не заплатила за покупку в магазині. (Суворі покарання, навіть із направленням до дитячого виправного закладу після досягнення нею 16-річного віку).

 

  1. Розповідь вчителя
  • Кожна держава має свої закони, за якими в ній живуть люди. Ці закони зібрані в збірник, що зветься «КОНСТИТУЦІЄЮ» (демонстрація примірника «Конституції України»).

 

Конституція – це основний закон нашої держави. В ньому  записані права й обов’язки громадян України. Ви також є громадянами України, хоч ще й малі.

  • А хто знає, коли була прийнята Конституція України? (28 червня 1996 року).

 

 

  1. Робота в групах
  • Знайдіть, відзначте та обговоріть права громадян України, які записані у Конституції України (Статті 43, 45, 49, 53).

 

Стаття 43. Кожен має право на працю.

Стаття 45. Кожен, хто працює, має право на відпочинок.

Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я,  медичну допомогу та медичне страхування.

Стаття 53. Кожен має право на освіту.

 

  • Порівняйте права із Конституції з правами, записаними у Конвенції. Що в них спільного?

 

VI. ПІДСУМОК

 

  1. Бесіда
  • У якому документі записані права й обов’язки громадян України?
  • Коли була прийнята Конституція України?

 

  1. Складання сенкану.

 

                                                 КОНСТИТУЦІЯ

                                     ОСНОВНА, СПРАВЕДЛИВА

ГАРАНТУЄ, ЗОБОВ’ЯЗУЄ, ЗАХИЩАЄ

                      УСТАНОВЛЮЄ ПЕВНІ ПОРЯДКИ В ДЕРЖАВІ

                           ЗАКОН

 

  1. Гра «Вікторина»
  • А зараз ми проведемо вікторину із питань «Правила життя у суспільстві»

 

  • Що таке держава?
  • Як називається наша держава?
  • Яка наша держава?
  • Хто є господарем нашої країни?
  • Хто є головою держави?
  • Що допомагає приймати лад у державі?
  • Де записані основні закони нашої держави?
  • Хто створює закони для нашої держави?
  • Як громадяни України мають ставитися до законів своєї держави?
  • Де записані закони для дітей?

 

VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

            Тестові завдання ( самостійна робота в зошитах)

 

  1. Права й обов’язки громадян України записані у:
  1. Червоній книзі
  2. Конституції України
  3. Біблії
  1. Чи вчинить правопорушення учень 3–го класу, якщо перейде вулицю на червоне світло світлофора?
  1. Так
  2. Ні
  3. Не знаю
  1. У якій статті говориться, що кожен має право на освіту?
  1. 66
  2. 42

                 С.  53

  1. Відпочинок – це право чи обов’язок?
  1. Право
  2. Обов’язок
  1. Які права мають громадяни України?
  1.  На глузування
  2.  На працю
  3.  На підслуховування
  4.  На охорону здоров’я та медичну допомогу
  5.  На правопорушення
  6.  На освіту
  1. Старанно вчитися – це право чи обов’язок?
  1. Право
  2. Обов’язок

 

VIII.  ПІДСУМОК УРОКУ

  • Про що  ж ми говорили сьогодні протягом уроку?
  • Які нові слова запам’яталися?
  • Що більше сподобалося на уроці?

 

      IХ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додав(-ла)
Головіна Любов
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку