КУРС ЯДС в 3 класі
ТЕМА: Пізнавально - пошукова гра «Я і Закон»
МЕТА: дати учням загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності; допомогти усвідомити зміст понять «держава», «конституція», «права й обов’язки»; виховувати пошану до законів України; сприяти формуванню правової свідомості молодших школярів; учити аналізувати, узагальнювати, виділяти головне; розвивати критичне мислення учнів; виховувати почуття поваги до держави, прав і обов’язків кожного громадянина.
ОБЛАДНАННЯ: Конституція України, ілюстративний матеріал за темою.
ТИП УРОКУ: урок формування умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Слово вчителя:
Зараз почнеться незвичайний урок.
Про це повідомив веселий дзвінок.
Вузлик не один сьогодні будемо в’язати,
На уроці нову тему будемо вивчати.
Тема хоч і непроста, та для вас цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Таємничо-чарівна скринька
У мене в руках – чарівна скринька, а у ній – раціональний скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив (діти по черзі заглядають у скриньку з дзеркалом).
Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.
Відомий поет України Василь Симоненко написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба.
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи.
Бо ти на землі – Людина,
І хочеш того, чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Складання асоціативного куща зі словом Україна.
ВИСНОВОК. Україна – це велика суверенна держава зі славною багатовіковою історією, яка живе за своїми правилами, законами.
Завершіть речення своєю думкою: «Щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно…» (відповіді дітей)
Діти шукають у словниках слово «лад»
Лад – стан, коли чисто прибрано, всі речі на своїх місцях; порядок у чомусь або де небудь; панує згода, злагода в стосунках, взаєминах.
Коли в домі лад, родина живе дружно, радісно й щасливо.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми говоритимемо не лише про людину, а й про великий дім – державу. Дізнаємося, що допомагає наводити лад у цьому великому домі, про правила життя у суспільстві.
V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Право – це система встановлених державою обов’язкових норм поведінки.
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція – це угода, міжнародний договір із питань прав дитини.
Діти розглядають ілюстрації до відомих казок і відповідають на запитання:
Обов’язок – це те, що треба безумовно виконати; те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим.
Найголовніші обов’язки:
Ситуація 1. Під час пустощів учень завдав тілесних ушкоджень товаришеві. (Батьки повертають кошти на лікування, правопорушник втрачає друзів)
Ситуація 2. Граючись м’ячем учень розбив скло сусідам. (Батьки змушені відшкодувати матеріальні збитки).
Ситуація 3. Учениця без дозволу взяла чужу річ (вкрала) або не заплатила за покупку в магазині. (Суворі покарання, навіть із направленням до дитячого виправного закладу після досягнення нею 16-річного віку).
Конституція – це основний закон нашої держави. В ньому записані права й обов’язки громадян України. Ви також є громадянами України, хоч ще й малі.
Стаття 43. Кожен має право на працю.
Стаття 45. Кожен, хто працює, має право на відпочинок.
Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування.
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
VI. ПІДСУМОК
КОНСТИТУЦІЯ
ОСНОВНА, СПРАВЕДЛИВА
ГАРАНТУЄ, ЗОБОВ’ЯЗУЄ, ЗАХИЩАЄ
УСТАНОВЛЮЄ ПЕВНІ ПОРЯДКИ В ДЕРЖАВІ
ЗАКОН
VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Тестові завдання ( самостійна робота в зошитах)
С. 53
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ
IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ