Розробка уроку з музичного мистецтва . ( 7 клас )
Тема: " ПОП-МУЗИКА".
Мета: Ознайомити учнів з історією поп- музики, її характерними особливостями, творчістю видатних виконавців гурту «АВВА», М. Джексона,С.Ротару, з хітами популярної української та зарубіжної музики.
Головні завдання:
Навчальні: Вчити учнів логічно мислити, формувати позитивне ставлення до поп- музики на основі емоційного сприйняття музичних композицій поп-виконавців та гуртів . Привчати дітей працювати самостійно та в групах, здобувати нові знання з різних джерел інформації, ділитися ними з однокласниками.
Розвиваючі: Розвивати критичне мислення; музичну пам'ять, мелодичний, ритмічний і гармонічний слух; артистизм; вокально-хорові навики.
Виховні: виховувати інтерес до української та зарубіжної поп- музики, музичну культуру та музичний смак, виховувати естетичний смак учнів, а також кращі моральні цінності особистості.
Тип та вид уроку: комбінований,урок-подорож, урок вивчення нової теми.
Обладнання: музичний інструмент,комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, карта світу, макети державних прапорів країн – Швеції, США, Великобританії, Іспанії, України; флеш-картки у формі «Зірки», «веселі нотки»за правильні відповіді , конвертики,ватман.
Музичний матеріал:
Хід уроку:
І. Організаційний момент. (Слайд №1)
(Вчитель зустрічає дітей) Добрий день!Сьогодні на уроці ми працюємо в групах і тому я хочу,щоб Ви обрали той колір «веселої нотки» ,який вам сьогодні імпонує,або відповідає вашому настрою.
Будь ласка діти підходьте дивіться де на столах є такий самий колір як у Вас «веселі нотки», але вже з назвою Вашої групи. За допомогою кольорів ми створили чотири групи-«Лад»,»Гармонія»,»Мелодія» та «Ритм».
Учні: -Ми не можемо і дня без пісень.
Учитель: -Добрий день Вам любий клас!
Учні :-Добрий день!
(Всі разом)-Добрий день!
Учитель: Діти, я Вас зараз попрошу обрати в своїх группах спікерів .Це будуть мої помічники.Відповідальний хлопець або дівчина,які протягом уроку будуть роздавати ось такі ж кольорові «веселі нотки». Ці нотки ви будете збирати в ось такі конвертики на протязі всього уроку і їх складати .Підпишіть будь ласка їх.
Дорогі учні,шановні колеги, я рада вітати вас на уроці музичного мистецтва. Кожного разу ми з вами пізнаємо світ музики - чарівний, цікавий, неповторний…
Сьогодні діти , не відступаючи від традиції, ми поринемо у минуле, але зовсім недалеке. В цьому році ми з вами приділяли велику увагу розвитку сучасного мистецтва, а саме музичного. Напевно, немає такої людини, яка б не слухала музику про яку ми будемо сьогодні говорити. Тема нашої зустрічі – «Поп-музика».
(Слайд №2)
На уроці ви дізнаєтеся що означає цей термін, хоча я впевнена, що більшість учнів знає; про основні риси цього напряму, форму, історію виникнення та яскравих представників…Ми з вами будемо мандрівниками, та здійснимо подорож світом. Допоможе нам ось ця карта маршруту
(Карта світу висить на дошці)
І так , ми вирушаємо в музичну подорож, і наша перша зупинка - це Великобританія(звертаємось до карти маршруту та прикріплюємо державний прапор Великобританії).
Саме в 1926 році вперше прозвучав термін «pop-music», тобто популярна музика. Пропоную вам переглянути коротенький відео матеріал про історію виникнення поп-музики.
ВІДЕО «Історія поп-музики»(2хв)
Учитель.
Діти поглянемо на слайд-презентацію та визначимо спочатку, що означає термін поп-музика.(Слайд№3)
Прошу звернути увагу на те, що це поняття має вузьке і широке значення.(Слайд№4)
Тепер ми з вами визначимо основні риси та форму поп-музики.(Слайд№5)
Також хочу вас познайомити з деякими жанрами цього напряму.(Слайд№6)
Діти, попередниками стилю поп-музики були вокальні жанри такі як : вуличні романси,балади,народні пісні. Ще раз хочу зауважити, що справжнім проривом в поп-музиці стала поява у 1970 - ті роки стилю «диско» та гуртів «АВВА», «Boney M».
Учитель: Познайомившись з історією виникнення популярної музики давайте ще раз нагадаємо:
Всім дякую за відповіді.
Учитель: Ми продовжуємо свою музичну подорож і зараз настав час завітати до Швеції. (звертаємося до карти маршруту, прикріплюємо прапор Швеції).
Адже на нашому музичному олімпі поп- гурт із Швеції, який в 1970-і став справжнім проривом в поп-музиці, завдяки стилю «диско». (Виходять заздалегідь підготовлені учні у відповідному одязі).
То ж прошу вашої уваги .(Слайд№7)
Учень:
(Бенні Андерссон). Привіт! Мене звати Бенні Андерссон, поряд мої друзі: Агнета Фельтскуг, Анні Фрід Люнгстад та Бйорн Ульвеус. Ми квартет зі Швеції . Наш гурт було створено у 1972 році у Стокгольмі.
Учениця :(Агнета Фельтскуг).
Я і Анні - ми вокалісти, а хлопці поєднують гру на інструментах та вокал. Наш гурт здобув перемогу на Євробаченні у 1974 році.
Учень:(Бйорн Ульвеус) .
Наш перший альбом вийшов у березні 1973 року і мав назву «Ring Ring» . Ми мали 4 концертні тури : Swedish Folkpark Tour (1973),European Tour (1974–75),European & Australian Tour (1977),ABBA: The Tour (1979–80)
Учениця: ( Анні Фрід Люнгстад).
Наша пісня «Waterloo» визначена найкращою піснею за 50-літню історію пісенного конкурсу «Євробачення». Сьогодні ми вам пропонуємо переглянути відео пісні «Mammamia».
Учитель: Дякуємо нашим артистам за прекрасну розповідь та зустріч.
(Учні-артисти сідають на місця).
А зараз будь ласка на екран.
Слухання музики. Відеопісня «Mammamia».
Учитель: Так, саме зараз ви прослухали швецький гурт «АББА» - з фрагментом пісні- «MammaMia», що в перекладі означає – «моя мама». Дана композиція увійшла в десятку кращих хітів гурту в різних країнах Європи та Америки. А в Австралії навіть ходили чутки, що кожен третій австралієць має в себе екземпляр сингла «Мама міа».
Тож проаналізуємо:
Учитель: А зараз завдання для команд «Ритм» та «Гармонія».
Гра називається «Творчий батл». Умови цієї гри вам уже знайомі. Одна команда по темі гурту «АББА» задає питання - а друга відповідає, і навпаки. Будь ласка, розпочинає команда «Ритм»!
Гра «Творчий батл»(приблизно можуть бути такі питання та відповіді)
1.З якої країни походження гурту «АББА»? (Швеція)
2.В якому році був створений гурт? (1972р.)
3.Скільки років проіснував гурт? (10)
4.Що означає назва гурту «АББА»? (перші літери імен учасників гурту)
5.В якому конкурсі «АББА» стала переможцем? (Євробачення)
6.Як називалась пісня, з якою гурт переміг на Євробаченні? (Ватерлоу)
Учитель:Дякуємо учасникам команд.
(Отримують від спікерів веселі нотки за правильні відповіді).
А ми продовжуємо нашу подорож, і зараз я пропоную нам всім завітати до США (на карті маршруту, прикріплюємо державний прапор США).Адже на нашому творчому олімпі «король» поп-музики...То ж увага на екран.
Учитель: Хто це,що це за співак?...(Слайд № 9)
(Відповіді дітей)
Вчитель: Так. Молодці! Це Майкл Джексон.
Нагадую , що завдяки машині часу до нас з минулого завітав американський
поп-музикант Майкл Джексон. Прошу Майкле на наш зірковий олімп.
Учень: (у вигляді М. Джексона).
Привіт! Радий вітати вас. Я народився в дружній великій родині. Нас було дев’ятеро. Батько тримав нас у суворій дисципліні. З п’яти років я почав виступати на різдвяних концертах. Свою кар’єру я почав із сімейного гурту «The Jackson Brothers», був танцюристом та бек-вокалістом. Незабаром популярність гурту досягла загальнонаціонального рівня. Згодом успіх сімейного проекту почав падати. Я вирізнявся своєю особливою манерою танцю, тому звернув на себе особливу увагу музичної громадськості. Всім відомо, що згодом я почав сольну кар’єру, подорожував зі своїми концертами світом, здобув прихильність мільйонів слухачів.
Учитель:
Майкл потрапив до Книги рекордів Гіннесса за звання «Найкращого артиста усіх часів», 15 премій «Греммі», був офіційно визнаним «Королем поп-музики», також Джексон був нагороджений «За видитний вклад у світову культуру»… Кількість проданих у світі записів Джексона -альбомів, синглів, збірок нараховує понад мільярд таких копій . Міжнародної популярності він досяг в 12 років. Діти, Майкл знаменитий своєю місячною ходою і фірмовим нахилом. Для такого трюка були створені і запатентовані спеціальні черевики.Він був неймовірним артистом , його називали людиною-легендою.
Майкле, дякую за ваш візит і цікаву розповідь. (Оплески учнів)
Слухання музики.
Учитель:
Пропоную прослухати пісню «Біллі Джин» у виконанні Майкла Джексона.
1.Зверніть увагу на ритм та мелодичність вокальної лінії,
2.Визначте емоційність виконання та загальний характер пісні.
Відеоролик «Біллі Джин».
Учитель: Запитання:
Аналіз музичного твору.
А для закріплення по творчості М. Джексона ми з командами «Мелодія» та «Лад» зіграємо у гру «Незакінчене речення». Я починаю речення, а ви – кожна команда по черзі повинні продовжити основну його думку та закінчити.
Гра «Незакінчене речення»(Слайд№10)
1.Майкл Джексон-це…(американський співак, танцюрист, кіноактор, автор пісень)
2.Міжнародної популярності він уже досяг у віці…(12 років)
3.Кількість проданих у світі записів Джексона -альбомів, синглів, збірок нараховує…(понад мільярд копій)
4. 25 разів він потрапив до книги….(«Рекордів Гіннеса» )
5. Майкл Джексон прославився своїм фірмовим нахилом і…(місячною ходою)
6.Який музичний твір М.Джексона ми прослухали….(«Біллі Джин»)
Учитель. Всім дякую за ваші відповіді.(спікери нагороджують за правильні відповіді членів своєї команди «веселими нотками»)
Учитель: А ми продовжуємо нашу подорож і слідуючою зупинкою буде –Іспанія. (звертаємося до карти маршруту, прикріплюємо державний прапор Іспанії).Саме в цій країні у 1992р. завоював популярність танець-пісня «Макарена» його танцювала вся Європа та Північна і Південна Америка. Ця пісня-танець стала справжнім хітом поп-музики 90-х.р.і на сьогоднішній день вона не втратила своєї популярності, як серед дорослих так і серед дітей. Тому зараз я пропоную для всіх зробити музичну танцювальну хвилинку. До танцю запрошуються як учні так і гості нашого уроку. (Повторення рухів Макарени, потім всі танцюють під музику)
ІV. Фізкульхвилинка. Пісня-танець «Макарена» (Відеоролик)
Учитель: А зараз час завершувати нашу подорож і пропоную повернутись із Іспанії до нас на Батьківщину, в рідну Україну. (звертаємося до карти маршруту, прикріплюємо державний прапор України).
Гра «Впізнайте портрет».(Слайд №11)
Завдання:
(На кольорових флеш –картках у формі зірки зображення співаків. Діти повинні відгадати чий голос звучить.)
Флеш-картка №1. Звучить ♫ аудіозапис – ТІНИ КАРОЛЬ «Намалюю тобі зорі ».
Учитель: Впізнали? Так, це звучав уривок пісні «Намалюю тобі зорі» у виконанні відомої сучасної співачки, зірочки поп-музики сьогодення Тіни Кароль. (показати портрет Тіни Кароль на флеш-картці) І у нас ще одна «Зірка».
Флеш-картка№2. Звучить ♫аудіозапис - Софії Ротару «Одна калина».
Учитель. Хто Це?...(відповіді учнів) (Слайд № 12)
Так, це звучав уривок пісні «Одна калина» у виконанні відомої співачки Софії Ротару.
Учитель: Софія Ротару- українська популярна співачка, яка своїм талантом підкорила покоління 20- 21 ст. ЇЇ пісенний репертуар звучить більше як на 11 мовах світу. Софію Ротару називають «золотим голосом України». А ім’я її знають в багатьох країнах Європи та Америки. То ж з творчістю Софії Ротару нас зараз познайомлять учні ,які підготували цікаву інформацію про цю легендарну співачку . (виходять і розповідають)
Цікаві факти про Софію Ротару.
Розповідь учнів:
1 учень. Ротару Софія Михайлівна народилася у 1947 році , у селі Маршинці Чернівецької області в багатодітній родині.Є українською естрадною співачкою, Народна артистка Радянського Союзу, Народна артистка України, Заслужена артистка Молдови, Герой України, лауреат численних премій та фестивалів.
2 учень. Софія Ротару почала співати з першого класу, також співала у шкільному і церковному хорі, виховувалась на українських народних піснях. В юнацькі роки відвідувала драматичний гурток, виконувала пісні на різноманітних конкурсах. Навчалася в Чернівецькому музичному училищі, а пізніше закінчила Кишинівський державний університет мистецтв.
3 учень. В її музичній кар’єрі 11 «Золотих грамофонів». З 1973 по 2017 рік є постійним гостем «Пісні року». Зарубіжна преса , до розвалу Радянського Союзу називала Софію Ротару – «диригентом Радянського Союзу».
4учень. У 1971 році Ротару знялася в головній ролі у музичному телефільмі «Червона рута», названому так за пісню, що звучала у картині, композитора Володимира Івасюка, з яким у Софії склалася плідна творча співпраця. По сьогоднішній день, в свої 74роки, вона не сходить з екранів телевізорів та радіо. Є улюбленицею як старшого так і молодого покоління.
Учитель: Дякуємо за підготовлену інформацію. (діти сідають на місця)
Підведемо підсумки.
-Скажіть будь ласка, прослухавши інформацію про Софію Ротару, що ви нового для себе дізнались про співачку? (приблизні відповіді учнів)
Учитель: Всім дякую, молодці!
А ми продовжуємо наш урок, і переходимо до вокально-хорової роботи.
V. Вокально-хорова робота (Слайд № 13)
Вчитель. Сьогодні ми з вами будемо розучувати пісню «Мій рідний край», із репертуару Софії Ротару, музику та слова якої написав – основоположник української естрадної поп- музики – Микола Мозговий . Ця пісня стала дебютом співпраці Софії Ротару з новим композитором і автором, а також одним з популярних хітів співачки. З 1993року Микола Мозговий очолював Український мистецький фонд імені Володимира Івасюка. (М.Чернівці). Але для початку давайте розспіваємося.
Розспівка:(Відео) Вокальні вправи.
Слухання.
Прослуховування пісні.(Відео) М.Мозгового у виконанні С.Ротару «Мій рідний край». Знайомство з піснею,її змістом та мелодією.
Розучування мелодії та ритмічного малюнка першого куплету і приспіву.
(acapella) -спів без супроводу.
Виконання пісні М.Мозгового «Мій рідний край»( Караоке-спів).
VІ. Оцінювання творчої діяльності учнів на уроці.
Учитель: Всім вам, діти, дякую, Сьогодні ви всі гарно старались на уроці, показали свої знання та навички. То ж, давайте підведемо підсумки, порахуємо «музичні нотки» і подивимося
VІІ.Домашнє завдання.(Слайд №14)
Уявіть себе журналістом українського музичного телеканалу « POP -MUSICS» і підготуйте свій відгук про сучасну поп-музику. (усно-письмово)
VІІІ. Саморефлексія. Інтерактивна вправа «Закінчи речення». (Слайд15)
Учитель: На сьогоднішньому уроці : «Я зрозумів..», «Я дізнався…» ,«Я розібрався ...»,«Я похвалив би себе ...»,«Особливо мені сподобалося ...»,«Сьогодні мені вдалося ...»,«Я зумів(ла) ...»,«Було цікаво…»,«Було важко…»,«Я зрозумів(ла), що…»,«Тепер я можу ...», «Я навчився(лася)…», «Мене здивувало ...»
Учитель:Мені здається, діти, що сьогодні після нашого уроку у вас залишиться море вражень,.. але які вони- ці враження, це залежить тільки від вас. Всім дякую за урок, ви були сьогодні всі молодці. А зараз давайте підтримаємо один одного і подякуємо собі і нашим гостям гарячими оплесками.
Вихід учнів із класу під звучання пісні М.Мозгового «Край,мій рідний край.»
1