Урок "Біосфера як цілісна система"

Про матеріал
Цікавий урок, велика кількість корисної інформації до даної теми. Пропоную вчителеві переглянути матеріал для подальшої підготовки до уроку біології.
Перегляд файлу

Автор: учитель біології

Палярус  Альона Сергіївна

 

 (Відокремлений  структурний підрозділ

Озерський  навчально – виховний комплекс

« Загальноосвітня  школа І- ІІІ ступенів –

дошкільний навчальний заклад»

 Комунального закладу 

« Павлівське навчально – виховне об’єднання

« Загальноосвітня  школа   І- ІІІ ступенів –

дошкільний навчальний заклад»

Світловодської районної ради

Кіровоградської області)

Урок  біології.  9 клас

Тема: Біосфера як цілісна система.

Мета: ознайомити учнів із поняттям «біосфера», загальною характеристикою біосфери; розвивати в учнів логічне і критичне мислення, пам’ять, навички самоосвіти; формувати навички пошукової роботи з текстом, уміння узагальнювати інформацію і робити висновки; виховувати почуття цінності життя кожного живого організму, екологічну свідомість.

Обладнання і матеріали:   презентація,  фото, , схеми «Оболонки планети Земля», « Структура біосфери», « Біохімічні функції живої речовини», «Властивості живої речовини»,  таблиця „Межі біосфери”, тестові завдання на картках.

Базові поняття та терміни: літосфера, гідросфера, атмосфера, біосфера, екологічне мислення, жива речовина, біомаса біосфери.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи та прийоми:

  • Інформаційно-рецептивний:  бесіда,  робота з підручником, робота в групах;
  • Репродуктивний: складання таблиці;
  • Проблемно - пошуковий:  самостійне складання схем, пошук відповідей на проблемні питання, формулювання висновків;
  • Дослідницький: домашнє завдання творчого характеру.

Між предметні зв’язки: географія, фізика, хімія.

 

Концепція уроку: розповісти учням про оболонки Землі і показати, що біосфера не утворює єдиної оболонки Землі, а є частиною її геологічних оболонок, населених живими організмами. Потім більш детальніше познайомитися із ученнями В.І.Вернадського про біосферу , «живу речовину». Показати функції живої речовини та її вплив на геологічні оболонки Землі. Завершити урок розповіддю про ноосферу й екологічне мислення людства.

Хронометраж уроку:

  1. Організаційний етап.
  2. Адаптивна хвилинка.
  3. Перевірка домашнього завдання
  4. Актуалізація опорних знань учнів.
  5. Повідомлення теми , мети , завдань уроку і мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
  6. Вивчення нового матеріалу:

А. Склад біосфери.

Б. Межі біосфери.

В. Жива речовина біосфери та її біологічні  функції.

6. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

7. Підсумок уроку.

8. Домашнє завдання.

 

Хід уроку:

1.Організаційний етап. Привітання вчителя і учнів.. Перевірка присутніх.

2. Адаптивна хвилинка . Учитель: Сідайте зручніше. Покладіть руки на парту. Я буду говорити слова, а ви повторюйте їх подумки:

  • Зараз я почну навчатися…
  • Увага моя зростає…
  • Пам'ять моя міцнішає..
  • Голова працює чітко…
  • Я дуже хочу навчатися…
  • Я готовий працювати…
  • Я працюю.

3. Перевірка домашнього завдання. Тестове завдання.

Учням пропонується виконати тест з одним правильним варіантом відповіді. (Тест роздається учням на друкованих картках.)

ПІБ_______ клас  _____ Дата_____

1.   Сукупність усіх живих організмів — це:

А         біокосна речовина

Б          біогенна речовина

В          жива речовина

2.   Організми, які самостійно синтезують органічні речовини:

А        консументи

Б          продуценти

В          редуценти

3.         Людина — це:

А         консумент

Б          продуцент

В          редуцент

4.       Клімат — це чинник:

А         абіотичний

Б          біотичний

В          антропогенний

5.        Береза — це:

А         консумент

Б          продуцент

В          редуцент

6.      Омела — це:

А         автотроф

Б          гетеротроф

В          міксотроф

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Розповідь учителя: «Якби на Землі було відсутнє життя, - писав учений, - обличчя її було б таким же незмінним і хімічно інертним, як нерухоме обличчя Місяця, як інертні уламки небесних світил». За мільярди років існування Землі істоти докорінно змінили склад її атмосфери, гідросфери, літосфери, створивши, по суті , зовсім нове середовище життя. Уперше термін « Біосфера» вжив австралійський учений Є. Зюсс у 1875 році , але поширився він після публікації  праць вітчизняного вченого , засновника та першого президента АН України, академіка В.І. Вернадського ( 1864-1945)[1] , суть вчення полягає у визнанні того, що всі живі організми відіграють найважливішу роль у процесах , які відбуваються у всіх сферах Землі.   ДОДАТОК 1.

  1. Повідомлення теми , мети , завдань уроку і мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

« На землі немає сили , а тому і більш потужними за своїми наслідками , ніж живі організми, узяті вцілому».                                      В.І. Вернадський

Запитання до учнів:

  1. Чи завжди на планеті Земля були живі організми?
  2. Як впливають на планету живі організми?
  3. Які є сфери на нашій планеті?

Розповідь учителя: З курсу географії ви знаєте, що на нашій планеті виділяють чотири сфери: гідросфера, атмосфера, літосфера, біосфера. Кожна з них займає своє місце на планеті земля чи навколо неї. ДОДОТОК 2.

Біосфера – це шар Землі населений живими організмами.

( Обговорення вірша)

Все на землі, все треба берегти —

 І птаха й звіра, і оту рослину,

 Не чванься тим, що цар природи ти —

 Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

 Люби людей, природу,

 А кривду кинь у забуття,

 Як камінь в тиху воду.                                            Б. Лепкий

( Необхідно підвести учнів до розуміння тісного взаємозв’язку між кожним компонентом у природі, пояснити, що людина є лише частиною природи, а не її «вінцем».)

  1.  Вивчення нового матеріалу:

А. Склад біосфери.

Запитання до учнів

— Нагадайте, що називають системою. (Система — це єдине ціле, що складається з окремих частин.)

— Чим природні системи відрізняються від штучних? (Перші створені природою, другі — людиною.)

— Що називають екосистемою? (Екосистема — це живі організми, які пристосувалися до спільного проживання на певній території в певному середовищі — на суші або у воді.)

Розгляд схеми „Оболонки планети Землі” ( на дошці).

                       (Висновок про оболонки Землі за схемою).

 

Біосфера (від греч. bbs - "життя", spbaira - "куля") - одна з оболонок (сфер) Землі, склад і енергетика якої в істотних своїх рисах визначені роботою живої речовини.( запис у зош.)

 

   Б. Межі біосфери.

ЦІКАВИНКА.

По-перше, розміри й маса нашої планети забезпечують достатнє притягання для атмосфери й гідросфери.

Для порівняння: маса Місяця у 81 раз менша від маси Землі, а сила притягання в неї менша від земної в 6 разів. Саме тому Місяць втрачає всі легкі речовини, які виділяються з його надр: водяну пару та різноманітні гази.

По-друге, відстань до Сонця від Землі оптимальна, тобто забезпечує достатню кількість тепла й світла, а в поєднанні з періодом обертання Землі навколо своєї осі робить кліматичні умови на більшій частині поверхні планет комфортними, тобто зручними для живих істот.

 

 

 

Заповнення таблиці . Робота в зошиті.

Межі біосфери

Максимальна глибина чи висота, на якій виявлені живі організми.

Живі організми

1. Літосфера

2 – 4 км

1,5 – 15 км

бактерії

2. Гідросфера

11 км

Гідробіоннти, які заселили всі зони світового океану

3. Атмосфера

22 км

Спори, цисти

 

Із моменту появи життя на нашій планеті живі організми впливають на інші компоненти (складові частини) природи й утворюють із ними єдине ціле, тобто екосистеми. Це могло статися тільки завдяки наявності особливих умов на нашій планеті, необхідних для життя.

    Біосфера включає атмосферу, гідросферу, літосферу. Область сучасного мешкання живих організмів охоплює в середньому 1217 км - дещо менше на суші, більше в океані. Сфера випадкового попадання організмів і біогенних елементів коливається до 4050 км.

     Нижня межа біосфери в середньому лежить на глибині 3 км від поверхні суші і на 0,5 км нижче дна океану, хоча у бурових свердловинах живі мікроорганізми виявлені на глибині 4 км, а мікробіологічні залишки - до 7 км. В "чорних курцях" - виходах термальних вод на дні океану на глибинах в 3 км при тиску близько 300 атм (34 107 Па) виявлені живі організми при температурі 250 З (з підвищенням тиску при t > 100 З вода не кипить). Рослини піднімаються в гори до висоти близько 5 км. Далі царює вічний холод, але життя тут жевріє - мешкають деякі павукоподібні і мікроорганізми.

   Верхня межа біосфери знаходиться на висоті 20 - 25 км на рівні озонового шару, що захищає усе живе від жорсткого ультрафіолетового випромінювання. Вище випадково залітають тільки спори грибів, бактерій.

Презентація 1. (вик.інф.за посиланням  https://teachua.com/biology/1174-prezentacija-qbiosferaq  ). ДОДАТОК 3.

В. Жива речовина біосфери та її біологічні  функції.

Розповідь учителя.  Тиск , за якого існує життя , - від часток атмосфери на великій висоті до тисячі і більше атмосфер на великих глибинах. Насіння і спори  рослин , дрібні тварини  в анабіозі зберігають життєздатність у повному вакуумі. Сукупність усіх живих організмів нашої планети В.І. Вернадський назвав живою речовиною. Основними її характеристиками є сумарна біомаса, хімічний склад і енергія. Таким чином, життя – це хімічна похідна земної кори.

 Складання схеми          „Властивості живої речовини”

Завдання1. ( Із запропонованих термінів виберіть необхідні для характеристики життя).  ДОДОТОК 4.

Бесіда

  • Що таке жива речовина біосфери?
  • Яка роль зелених рослин в біосфері?
  • Що забезпечує функціонування біосфери як єдиної цілісної екосистеми?

Складання схеми.   „Біохімічні функції живої речовини”          

                      

Бесіда

  • Як аеробні організми впливають на газовий склад атмосфери?
  • Під впливом яких організмів в довкіллі з’являється метан, сірководень, азот?
  • Які хімічні сполуки з’являються в атмосферному повітрі під час окислювально-відновних реакцій при діяльності залізобактерій?
  • Які організми накопичують в собі сполуки кальцію?

Історична  сторінка. Повідомлення учнів. Групова робота.

  • Біосферу можна порівняти з багатоквартирним будинком: у ньому живуть різні мешканці, вони мають по-різному облаштовані квартири, й водночас вони є сусідами одного великого будинку й пов’язані між собою спільними комунальними службами: енерго- і водопостачанням, лініями кабельного телебачення та телефонних кабелів тощо.
  • Вернадський був також глибоко переконаний у тому, що життя вічне, а питання про походження життя ненаукове, оскільки раціонального способу його вирішення поки що не існує. Він неодноразово підкреслював невипадковий, закономірний характер біосфери як земного явища й при цьому вірив у те, що й на інших планетах можливе життя, а відповідно й інші біосфери. Вернадський розглядав людину як природну частину біосфери. У майбутньому, вважав учений, біосфера має перетворитися на ноосферу (від грец. noos — розум і sphera — куля), тобто перейти в такий стан, коли людська думка виступатиме як одна з основних сил, що визначають розвиток цієї оболонки.
  • В історії життя на Землі траплялися такі катастрофи, коли біологічна різноманітність різко зменшувалася за відносно короткі в геологічному масштабі терміни, причому як на суходолі, так і в океані. Багато видів зникали насамперед під час тих чи інших геологічних зрушень: земна кора опускалася або піднімалася, наростала діяльність вулканів, змінювався рівень моря, а внаслідок усього цього й клімат. Планета пережила три подібні катастрофи (435, 345 і 185 млн. років тому), і кожна з них істотно скорочувала біологічну різноманітність на Землі.
  • 1927 рік – термін „ноосфера” запропонували французькі філософи Едуард Леруа та П’єр Тейар де Шарден

3. „Мозковий штурм”

  • - Чому для розв’язання  будь-яких проблем людина має підходити з позиції екологічного мислення?
  • - Який існує зв’язок законів природи і факторів, які визначають розв’язок людського суспільства?
  • - Чому ноосфера – якісно нова форма організації біосфери?
  • Висновок: Людина як частина природи повинна підпорядковуватися її законам, а не намагатися їх змінити.

 6. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

 

 

Бесіда .

  1. Покажіть межі біосфери.
  2. Поясніть поняття “флора” та “фауна”. Чим вони відрізняються від понять “рослинність” та “тваринний світ”?
  3. Які оболонки та їх частини входять до складу біосфери? Відповідь обґрунтуйте.
  4. Поміркуйте, чому не можливо провести чітких меж біосфери.
  5. Ким і коли було створено вчення про біосферу? Ноосферу?

Завдання. Вставте замість крапок пропущені слова.

  1. Енергія накопичується в процесі …..(фотосинтезу)
  2. Головне джерело енергії на Землі …… ( сонце).
  3. ( біологія)…… - сукупність наук про  живу природу .
  4.  Учися в …… ( природи), набирайся в неї ….(розуму), щоб робити все краще, ніж сама ….( природа).
  5. (екологія)…. – наука про взаємозв’язок між живими організмами і середовищем їх існування.

7.Підсумок уроку.

Розповідь учителя. Життя зосереджене в біосфері за час свого існування перетворило нашу планету: атмосфера збагатилася киснем, змінився склад морських і прісних вод, на поверхні Землі зявився родючий шар , іншими стали кліматичні умови , накопичилося багато органічних речовин. Живі організми та їх взаємодія перетворилося у найважливіший екологічний фактор . Проведення інтерактивної гри « Мікрофон»

- На цьому уроці я…..

Найскладнішим для мене було….

 

8. Домашнє завдання.

   1.  Опрацювати матеріал підручника.

   2.  Підготувати презентацію «Охорона навколишнього середовища».

   3.Намалювати малюнок „Що  чекає нашу планету в майбутньому?” (індивідуальне завдання).

 

 Література.

  1. Підручник „ Біологія” – 9 клас.
  2. Відкриті та нестандартні уроки біології. Метод. Посібник./ Ю.М. Абдуліна. – Х.  Вид. група „Основа” 2004 р.
  3. Атестація вчителя. Уроки біології. / Упоряд. К.М. Задорожній. – Х. Вид. група „Основа” 2006 р.
  4. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0
  5. https://subject.com.ua/lesson/nature/6klas/31.html
  6. https://lectures.7mile.net/biology-9k/61-biosfera.htm
  7. www.yelyzaveta-sokolenko.kr.sch.in.ua › Files › downloads ›
  8. https://lectures.7mile.net/biology-9k/61-biosfera.htm
  9. https://vseosvita.ua/library/urok-z-biologii-na-temu-biosfera-ak-globalna-ekosistema-109189.html

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1. (вик.інф.за посиланням) 

https://www.google.com/search?q=%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B1%D1%96%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0&rlz=1C1GCEA_enUA832UA832&sxsrf=ACYBGNQDcVgtrLvypI6qe_P7W76dtBTTTA:1575122462448&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjJj-i2jJLmAhVFpYsKHdntCx4Q_AUoAXoECAwQAw&biw=1920&bih=920#imgrc=0HBSnz4XRv37BM:

 

C:\Users\Администратор\Desktop\img2.jpg

 

Додаток 2. (вик.інф.за посиланням) 

https://www.google.com/search?q=%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B1%D1%96%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0&rlz=1C1GCEA_enUA832UA832&sxsrf=ACYBGNQDcVgtrLvypI6qe_P7W76dtBTTTA:1575122462448&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjJj-i2jJLmAhVFpYsKHdntCx4Q_AUoAXoECAwQAw&biw=1920&bih=920#imgdii=5ZL6zxCQFs4YAM:&imgrc=Wb4vKD_2HmdWBM: C:\Users\Администратор\Desktop\slide-6.jpg

 

 

 

 

Додаток 3. Презентація 1. (вик.інф.за посиланням )

 https://teachua.com/biology/1174-prezentacija-qbiosferaq  .

 

 

 

 

Додаток  4.

 

ЖИВА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ  ЦЕ ______________________________________________.

ВОНА СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ __________________________,__________________________________________________________________.

 

ЦЕ ___________________________ ПРИРОДА, В НІЙ ВСЕ__________________________________________.

 


[1] Детально вчення про біосферу розробив В. І. Вернадський. У його наукових працях термін «біосфера» вперше з'явився у 1911 році. У 1926 році він видав книгу «Біосфера», в якій виклав вчення про біосферу як особливу сферу Землі, що включає сферу поширення живої речовини.

docx
Додано
31 березня 2022
Переглядів
1110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку