Тема.Віднімання числа від суми.Обчислення значень виразів зручним способом.Розв’язування задач різними способами(№322-329)
Мета:пояснити учням прийоми віднімання числа від суми;вчити розв’язувати задачі різними способами;розвивати мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття відповідальності.
Навчальні цілі: учень/учениця розуміє сутність додавання і віднімання одноцифрових чисел частинами; розуміє сутність властивостей додавання суми до числа, віднімання суми від числа та числа від суми; застосовує в обчисленнях прийом додавання і віднімання чисел частинами.
Тип уроку:засвоєння нових знань
Обладнання: короткий запис до задачі , приклади , листочки, кружечки, хмаринки.
Хід уроку
І.Організація навчальної діяльності
1.Привітання
Всі сідайте тихо , діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати .
Тож гаразд часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
- Мене звати Ірина Володимирівна , і сьогодні я проведу у вас урок математики.
2.Емоційне налаштування учнів.
Простягніть руки перед собою. Якщо ви сьогодні добре виспалися - загніть свій мізинчик; якщо вас вранці збудила рідна людина – загніть наступний пальчик; якщо ви любите гуляти надворі в сонячну погоду – загніть середній пальчик; якщо ви сьогодні зустріли хоч одного друга – загніть вказівний пальчик.
- А тепер покажіть що у вас вийшло?(люкс)Сподіваюся, що таким буде ваш настрій протягом уроку.
3.Вправа " Очікування".
- Поміркуйте і скажіть , яким має бути наш урок?(Цікавим , повчальним , продуктивним , веселим , світлим , загадковим , проблемним)
- А ви на уроці якими повинні бути ?( дисциплінованими , уважними , зібраними , активними , наполегливими )
Отже , якщо ви будете такими , то ми разом створимо цікавий урок.
ІІ.Контроль , корекція і закріплення знань.
1.Перевірка домашнього завдання
На домашнє завдання вам потрібно було виконати приклади 320 і задачу 321.Перевіримо, як ви виконали приклади
-Уважно подивіться на дошку тут ви можете побачите приклади які вам по трібно було виконати на домашнє завдання. З боку на дошці є розміщені кольорові кружечки із відповіддями , вам потрібно до цього прикладу знайти правильну відповідь на кружечку і приклеїти до цього прикладу. Але будьте уважними тому , що в прикладах можуть бути допущені помилки.
Приклади 320
1.25+(43+17)=85
2.32+43+7=82
3.22+(27+28)=89
4.44+27+16=87
5.46+(14+18)=78
6.21+(19+26)=56
Маємо ряд чисел які є відповідями до нашого прикладу.Але в одному із прикладів допущено помилку.
Прокоментуйте останній приклад , як ви його виконали
21+(19+26)=56
Оскільки є душки потрібно виконати дію в дужках :до числа додати суму треба до цього числа додати кожен доданок.
Чи легше нам знайти цю суму і до 21 додати?(Легше)
Нам легше до 21+19 буде 40 і до 40+26=66
А як ви обчислили? Як краще обчислювати ці приклади ?(За правилом:додавання суми до числа)
25+(43+17)=85
Тут легше знайти суму в дужках бо до 43+17 будемо мати кругле число і тоді до додати кругле число 60+25=85
Молодці!
Задача 321
Ще одне завдання , яке ви повинні були виконати вдома , це задача 321.
Яка відповідь до задачі?(Відповідь:60 осіб обідало в обох залах)
Про що ви дізналися першою дією?(Скільки осіб обідало в другій залі)
36-12=24(ос.)
Про що ви дізналися другою дією?(Скільки осіб обідало в обох залах)
36+24=60(ос.)
Добре, діти , молодці!
А яка б була відповідь коли б кафе обідало не 36 осіб , а 38?
Ми б тоді від 38-12=26(ос)-обідали в другій залі, і до 38+26=64-обідали в оох залах.
2.Усні обчислення
-Діти , а зараз я пропоную вам пограти у гру «Звідки впав листочок».Зараз по черзі будете ходити до дошки.На дошці знаходяться приклади та листочки на яких записані результати обчислень.Ви повинні їх обчислити та з’ясувати звідки впав листочок, тобто з’єднати той приклад з листочком , на якому записаний правильний результат обчислень.
-Прошу першого учня підійти до дошки і обчислити приклад та з’єднати приклад з листочком.
42+9= 51
34+60= 94
56-18 = 38
36+36= 72
18+14= 32
77-14= 63
43+18= 61
24-15= 9
42+9= 51
2.Знайдіть значення виразу
36+(17+14)=36+14=50+17=67
А як можна знайти значення цього виразу?
До 36 треба додати суму чисел, чи будемо шукати суму ,чи ні?(Ні, нам легше другий доданок додати до 36 і ми отримаємо кругле число , а тоді перший доданок додати)
ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь , як віднімати число від суми.А також будемо удосконалювати свої вміння щодо розв’язування задач.
IV.Вивчення нового матеріалу
Задача 322
а)вивчення умови задачі
Прочитайте умову задачі.
-Про що говориться у задачі? (У задачі говориться про червоні і жовті перці)
- Скільки було червоних перців? (Червоних перців було 5)
- Скільки жовтих?(Жовтих перців було 6)
-Із скількох перців приготували салат? (Із 4 перців приготували салат)
-Що питається в задачі? (В задачі запитується скільки перці залишилося)
в)аналіз задачі
- Чи можемо ми одразу дати відповідь на запитання?(Ні)
-Що для того потрібно знати?(Скільки всього перчин було)
-Чи можемо це визначити?(Так)
-А якою дією?(Дією додавання)
-Що до чого будемо додавати?(5+6)=11
-А тепер чи можемо дати відповідь на питання задачі?(Так)
-А якою дією?(Дією віднімання)
-Що від чого будемо віднімати?(11-4)=7
Молодці!
г)розв’язок задачі
Розвязок задачі запишемо виразом
То який вираз буде до задачі? Від суми чисел((5+6)-4=7)
Добре порахуємо значення , буде 7 перчин.
-Яка відповідь до задачі?(7 перчин)
А тепер давайте поміркуємо над тим , що нам цю задачу потрібно виконати 3 способами.
-Припустимо , що брали перчинки на салат , лише червоного коляру . То який буде вираз до задачі?Отже треба буде до різниці ( 5-4) + 6=7(п.)
-А тепер припустимо навпаки , що на салат брали перчинки ,лише жовтого коляру.То який буде вираз до цієї задачі? До (5+6)-4=7(п.)
Тому з цього виразу ми маємо 3 способи розв’язку задачі.
Молодці!
Відповідь:залишилося 7 перців.
2. Релаксація під музику"Сонячний зйчик"
А зараз , сядьте рівненько і спробуйте розслабитися.
Уявіть собі, що сонячний зайчик зазирнув вам в очі. Закрийте їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладжуйте акуратно, щоб не злякати, голову, шию, живіт, руки, ноги. Він забрався за комір - погладьте його і там. Він не бешкетник - він ловить і пестить вас, а ви погладьте його і подружіться з ним.
Завдання 323
– Розгляньте малюнки й поясніть, як від суми чисел 4 і 3 можна відняти число 2.
Уважно подивіться на це завдання.
Як ви вже бачити , ми можемо один приклад розписати 3 способами.Зверніть увагу як потрібно їх розписувати.
Скільки ви бачите кружечків?(7 кружечків)
А якого коляру є кружечки?(Зеленого і білого)
Скільки є білих кружечків?(4 білих)
Скільки є зелених кружечків?(3 зелених)
Діти , нам треба забрати від цієї групи кружечків 2 кружечки .Кількість кружечків яка залишилася будуть виражатися виразом (4+3)-2.
-Які є способи?Ми можемо забрати 1 зелений і 1 білий(закреслила)
Скільки залишилося?Отже , ми від суми (4+3)-2=сума 4 і 3 =7 відняти 2 =5.
Добре, діти.
-А як ще можна?А давайте тільки білі заберемо.Скільки залишиться?(Так само 7).Ми до різниці чисел 4 і 2 додамо 3 .
Молодці.
А тепер давайте не білі , а зелені кружечки заберемо.То ми від суми 4 і 3 маємо відняти 2.А яким чином?4 кружечки залишимо без зміни правда І додамо різницю чисел 3 і 2 .
Молодці!
Ми від суми відняли число , що виходить?Що ми можемо ще раз знайти цю суму (повернутися до 3 записів) від першого доданка відняти це число і додати другий , а можемо від другого доданка відняти це число і додати перше.
Від суми (4 + 3) – 2 = 7 – 2 = 5
(4 + 3) – 2 = (4 – 2) + 3 = 5
(4 + 3) – 2 = 4 + (3 – 2) = 5
Приклади 324
А зараз ви “ланцюжком” будете біля дошки обчислювати значення виразів різними способами.
Один учень буде розв’язувати біля дошки, а решта – у зошитах.
1.від суми (48+36)-12=84-12=72
-Як ще можна розв’язати цей приклад?
(48+36)-12=(48-12)+36=36+36=72
(48+36)-12=48+(36-12)=48+24=72
2.від суми (54+42)-20=96-20=76
-А цей приклад як можна розв’язати ще?
(54+42)-20=(54-20)+42=34+42=76
(54+42)-20=54+(42 – 20)= 54+ 22 = 76
3.від суми (38+27)-6=65-6=59(самостійно)
-А якими способами ви б розв’язали цей приклад?
(38+27)-6=(38-6)+27=32+27=59
(38+27)-6=38+(27-6)=38+21=59
-Молодці!
Бачите , діточки ми зробили з вами відкриття .То щоб від суми відняти число то є які способи?(ми можемо це число відняти від одного і другого доданків тої суми і до знайденого результату додати другий доданок.
Давайте прочитаємо з вами правило яке знаходиться на с.54
Завдання 325
-А зараз уважно розгляньте способи додавання і віднімання чисел і визначте , які властивості дій визначені.
Як можемо додавати?Можемо додавати число 6 частинами ( спочатку 2 , а пізніше 4).Отже ми до числа додавали суму чисел .
Що це означає?Що треба до цього числа додати кожен доданок цієї суми .
-Ми можемо число 16 подати як (10 і 6).Від 10 будь-яке одноцифрове число вміємо віднімати з 1 кл.
ІІІ.Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 326
-А зараз вам обчислити приклади зручним способом.
1.(36+27)-16=(36-16)+27=20+27=47(від першого доданку відняти )
2.(58+34)-24=58+(34-24)=58+10=68(від другого доданку відняти)
3.(25+45)-50=45+25=70-50=20(іншого шляху нема ніж знайти суму і відняти )
Висновок:Отже , глянемо ще раз на дошку: в першому випадку нам зручно було від першого доданка відняти , в другому від другого доданку відняти , а в третьому , ми не могли ні від першого ні від другого , нам треба було знайти суму і відняти це число.
-Молодці!
Задача
А зараз уважно послухайте задачу.
Тато зловив 14 рибин , а син – 5 .Мама зварила юшку з 4 рибин.Яка кількість рибин залишилася?
А)вивчення умови задачі:
Про що розповідається у задачі?(У задачі розповідається про рибин з яких мама зварила юшку)
Скільки рибин зловив тато?(Тато зловив 14 рибин)
Скільки рибин зловив син?(Син зловив 5)
Із скількох рибин зварила мама юшку?(Із 4 рибин)
Що питається в задачі?(Яка кількість рибин залишилася)
Б)Аналіз задачі:
Чи можемо дати відповідь на питання задачі?(Ні)
А що нам потрібно для цього знати?(Скільки рибин зловив тато і син)
Чи можемо ми дізнатися?(Так)
Якою дією?(Дією додавання)
Чи можемо дати відповідь на питання задачі?(Так)
А якою дією?(Дією віднімання)
г)розв’язок задачі
Отже давайте запишемо вираз від суми (14+5)-4=15(р.)
Давайте обчислимо зручним способом: (14+5)-4=(14-4)+5=10+5=15(р.)
-Яка відповідь до задачі?(15 рибин залишилося)
2. Кінезіологічна вправа "Сонечко"
Ставимо долоньки ось так і промовляємо: "Сонечко, сонечко вигляни в віконечко. Сонечко виглянуло, пустило промінчики вперед, назад, вправо, вліво і полоскотало долоньку сусіда і заховалось бешкетне. Сонечко, сонечко вигляни в віконечко. Сонечко виглянуло, пустило свої промінчики вперед, назад, вправо, вліво і дало п'ять своєму другу і заховалось бешкетне".
ІІІ.Закріплення вивченого матеріалу
lV.Підсумок уроку
Діти , ось наш урок добігає до кінця.
1.Вправа «Хмаринка»
-А зараз уважно подивіться на дошку перед вами є кольорові хмаринки на яких є запитання , вам потрібно на них відповісти.
-Сьогодні на уроці я вчився/вчилася
-Найбільше мені сподобалось…
-Сьогодні на уроці я запам’ятав /запам’ятала
-Урок завершую з…настроєм
Молодці!Мені було приємно працювати з вами на сьогоднішньому уроці.Ви були активними , логічно мислили , правильно міркували при виконанні задач.Тому я дякую вам за роботу на сьогоднішньому уроці.
Vll.Домашнє завдання
№328, 329.