Урок "Звук [ч]. Позначення його буквами Чч"

Про матеріал
Урок вивчення та первинного закріплення знань. Ознайомити учнів з буквою «ч», її звуковим значенням, сформувати уміння впізнавати звук [ч] у мовленому слові, вчити читати прямі та зворотні склади з літерою «ч»; систематизувати знання про твердість приголосного та його пом’якшену вимову перед «і»; удосконалювати навички звукового аналізу слів.
Перегляд файлу

Конспект уроку з навчання грамоти в 1класі

Вчитель: Кривобокова Наталія Федорівна

 

Організаційна інформація

Тема уроку

Звук [ч]. Позначення його буквами Чч.

Предмет

Українська мова. Навчання грамоти.

Клас

1 - Г

Автор уроку (П. І. Б., посада)

Кривобокова Наталія Федорівна, вчитель початкових класів.

Коротка характеристика класу

      Більшість дітей прийшли до школи підготовленими. Вони мають достатній навчальний потенціал і добрі здібності до навчання. Половина учнів класу вміють читати, рахувати в межах десяти і тому навчаються з задоволенням. Є учні  і з середнім та з початковим рівнем.  навчальних досягнень. Тому ці учні  не ініціативні та не активні на уроках. Дисципліна на уроках задовільна.

Колектив класу, живий, енергійний. Здебільшого діти рухливі, нестримані, що заважає їм зосередитись на уроках і плідно працювати.

 

Методична інформація

Тип уроку

Урок вивчення та первинного закріплення знань (за А.К.Данилевич)

Цілі уроку

     Ознайомити учнів з буквою «ч», її звуковим значенням, сформувати уміння впізнавати звук [ч] у мовленому слові, вчити читати прямі та зворотні склади з літерою «ч»; систематизувати знання про твердість приголосного та його помякшену  вимову перед «і»; удосконалювати навички звукового аналізу слів.

    Забезпечити розвиток фонематичного слуху, мислення, творчого уявлення та мовлення в учнів.

    Сприяти вихованню інтересу до книги.

Завдання уроку

        Вироблення в учнів мотивації навчання рідної мови, формування комунікативних умінь, гармонійний розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності, загальний розвиток особистості (інтелектуальний, моральний, вольовий).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують  /набудуть/ закріплять тощо учні в ході уроку.

Знання: ознайомлення з буквою, яка позначає приголосний звук;

Уміння: розрізняти букви на позначення голосних і приголосних звуків, впізнавати виучуваний звук у мовленому слові,

Навички: читання складів з орієнтацією на букву, що позначає приголосний звук, звуковий аналіз слів,

Якості: акуратність, допитливість, активність, відповідальність, старанність.

Компетенції: навчально-пізнавальна, інформаційна, комунікативна.

Компетентності: полікультурна, комунікативна, інформаційна.

Необхідне обладнання і матеріали

Мультимедійна презентація, таблиці,  набірне полотно.

 

Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь з елементами бесіди, пояснення); наочні (таблиці, малюнковий план); практичні (вправи).

ФОПД: фронтальна, колективна.

Конспект уроку

І. Організаційний етап.

1) Створення емоційного настрою уроку.

Щойно дзвоник пролунав.

На урок нас погукав.

ІІ. Контроль знань учнів.

- Діти,  пригадайте, які голосні звуки ми вивчили. (Діти відповідають з місця по черзі [а], [о], [у]… 

- А як вимовляються голосні звуки? (без перешкод, за допомогою голосу, їх можна проспівати).

- А якими буквами ми їх позначаємо? (а, я, о, у, ю, є, ї, е, и, і)

- А як ми вимовляємо приголосні звуки? (За допомогою шуму чи шуму та голосу).

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

- А для чого ми вивчаємо звуки і букви?

- Діти, а чи досить нам цих знань, які ми здобули за короткий строк навчання в школі?  

1) Оголошення теми і мети уроку.

- Я погоджуюсь з вами, що ще не досить  у вас знань, щоб читати та писати.

- Будемо разом здобувати знання.

- Послухайте загадку, відгадайте її і тоді ви дізнаєтесь, який новий звук ми будемо вивчати. Цей звук криється у відгадці цієї загадки.

У воді плаває, по землі ходить,

Аз хати не виходить.

Живе спокійно, не спішить,

Вона ніколи не біжить.

Під панциром без страху

Гуляє…(черепаха).

IV. Вивчення нового матеріалу.

- Який звук ви почули у відгадці, який ми ще не вивчали? [ч]

- Сьогодні будемо знайомитися із звуком [ч] і буквами, які його позначають.

- Діти, попрацюємо із словом «черепаха».

- Який перший звук у цьому слові? ( [ч] )

1) Артикуляція звука [ч].

- Під час вимови звука [ч] – губи трохи витягнуті вперед, кінчик язика міцно притиснутий до піднебіння над верхніми губами, різким коротким подихом повітря вищтовхуємо звук [ч] без голосу.   (Вимовляю, діти спостерігають, аналізують, промовляють).

- Пригадайте, який це звук, якщо при його утворенні повітря натрапляє на перешкоду (приголосний, не співучий).

- я відкрию вам секрет, що в українській мові звук [ч] завжди твердий і тільки перед [і]- пом’якшений.

2) Звуковий аналіз слова «черепаха».

 

4) Гра «Впіймай звук [ч]».

Чубата чапля, чваньковита,

Через болото йде одна.

Чомусь з журавликом дружити

Не хоче – трішечки чудна!

Назвіть слова, в яких ви чуєте звук [ч].

-Назвіть слова, яких ви не розумієте. (Чваньковита – зарозуміла, пихата, надмірно висока думка про себе; чубата – з чубом, лохмата).

- А де ви чуєте звук [ч] в цих  словах (на початку). То ж запамятайте ці нові слова і вживайте його в своїй мові.

- Я читаю слова, а ви скажіть, де в слові стоїть звук [ч] (на початку, в середині, в кінці): чапля, чай. Дача, чебрець, булочка, печиво, чекай, чотири, чашка, собачка, піч.

- Як багато ви назвали слів із звуком [ч].  Якою ж  літерою він позначається? На що схожа буква [ч]?

3) Фізкультхвилинка .

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

 

5) Ознайомлення з літерою Чч (на картинці).

- Звук [ч] позначається буквою «че» Чч. (показую)

- Нащо ж схожа буква Ч? (Відповіді учнів)

Викладіть з Лего букву Ч.

Пора в руки олівці взяти,

І почати друкувати.

6) Друкування букви Ч на листку.

V. Первинне закріплення знань учнів.

1) Читання складів із літерою Ч.

- відкриті склади

- закриті склади.

- Сьогодні ми будемо вчитися  читати не окремі букви, а склади.

Розгляньте уважно таблицю.

2)Складаємо зі складів слова.

- Прочитаємо перший склад?

- Я починаю, а ви продовжуйте за мною по моїй указці.

 (Обидва звуки, приголосний і голосний, ми вимовили злито, за один раз,  тому ці два звуки називають злиттям).

Фізкультхвилинка. Вправа для очей.

Ми повчилися читати,

Час прийшов відпочивати.

VІ. Контроль і самоперевірка знань.

1)Робота по букварю с. 20.

а) Порівняння друкованої букви Чч з письмовою Чч (на ілюстрації та в букварі, в дитячих книжечках).

б) Читання складів по схемах («Буквар», с. 20), а потім прочитайте «ланцюжком».

в) Читання слів у колонках («Буквар», с. 20)

г) Робота над віршиком с. 20

е) Бесіда за малюнком с. 20. (Складання речення за схемою Учні читають книжки).

- Складіть речення про учнів.

- Перевіримо, чи відповідає речення схемі під малюком?

VІІ. Підведення підсумків уроку.

-  А тепер ми переходимо до передостанньої сходинки нашого уроку.

- Який новий звук ми вивчили? [ч].

- Який він ( приголосний, твердий)

 - Якою буквою він позначається? (Чч «че»)

 - Яким він може бути в словах? (твердим, помякшеним)

1) Визначення місця літери Ч в алфавіті.

- Діти, подивіться в букварі  внизу справа прямокутник. В ньому розташовуються букви, які позначають звуки. Буква Ч («че») зайняла  28 місце в алфавіті.

VІІІ. Рефлексія

Гра «Закінчи речення»

-Сьогодні на уроці я вчився…

- Найбільше мені сподобалося…

-Я запам’ятав, що…

- Складним для мене було…

- Хочу краще навчитися…

 

Хто трудився на уроці,

Той, звичайно, молодець.

Ну, а зараз, любі друзі,

Уроку нашому кінець!!!  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

doc
Додано
12 березня 2020
Переглядів
9689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку