Ознайомити з результатами проектної діяльності батьків, вчителів по темі "Захисти ялинку"; надати учням можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну листівку; розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Проект "Захисти ялинку".
Тема. Виготовлення новорічної листівки
Мета: Ознайомити з результатами проектної діяльності батьків, вчителів по темі "Захисти ялинку"; надати учням можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну листівку; розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Проблемне питання уроку: Як захистити зелених красунь від бездумного знищення?
Обладнання: тематична виставка книг, дитячих журналів, енциклопедій, дитячі роботи, презентація, штучна ялинка, зразок виконання ялинки з гофрованого паперу, заготовки листіво
Презентація проекту
Хід уроку
I. Організаційний момент
Давайте привітаємося з гостями, які завітали до нас.
(лунає тихо музика) - Чи чуєте ви звуки музики? Про яке свято вона вам нагадує? - А який головний атрибут цього свята? - На сьогоднішньому уроці теж мова піде про ялинку.
II. Оголошення теми ( чути бій курантів) -На Новорічному святі під бій курантів всі загадують бажання. А чи знаєте ви , яке бажання загадує ялинка?(відповіді дітей) - Ялинки мріють бути в цей час у своєму лісі і не бути зрубаними. І тому у нас урок – проект «Збережи ялинку». Ми зі брались тут на велику раду . Представлення груп: «Мудреці» , « Лісові мешканці», « Майстри- творці», «Щколярі». Ми маємо дізнатися якомога більше про ялинки, яка від них користь, чим можна замінити ялинку на свято і порадитись, як захистити лісові красуні. Чи цікавою буде робота? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.
III. Актуалізація опорних знань
А як виникла ідея нашого проекту? Давайте пригадаємо! І у цьому допоможе казка!
1. Перегляд інсценізації (Слайд 1) Група «ЛІСОВІ МЕШКАНЦІ»
Вистава "Збережи ялинку"
Лисичка. А ти, котику, вмієш відгадувати загадки?
Котик. Найкраще від усіх!
Лисичка. Добре! Спробуй відгадай!
Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете . Метелиця.
Прийшла до нас ( зима)
Котик. Та це...це…
Лисичка. Ех, ти, хвалько ! Діти допомагайте!
Візерунки на вікні він намалював мені,
Я по вулиці гуляю, він за ніс мене щипає.
Хто впізнає невидимку, того, хто поруч ходить взимку? (Мороз)
Танцювали зайчики у гайку,
На сніжку біленькому, на сніжку.
Вибивали лапками гопака,
Хоч мела хурделиця ще й яка.
Гарно побігайчики – стриб та скік –
Зустрічали зайчики (Новий рік)
Котик. Ой! Лишенько!Ой! Ой! Ой!
Лисичка. Та що трапилося?
Котик. Ми зовсім забули, що скоро Новий рік!
Лисичка. Я так люблю це свято! Подарунки, вогники, ялинка! Але у нас немає ялинки!
Котик. У лісі є така красуня – ялинка. Ходімо швидше до лісу!
Зрубаємо і принесемо її додому.
Лисичка. Ми до лісу підемо,
І ялинку там знайдем.
Виберем зелену, пишну
Та й додому принесем!
Бери, котику, сокиру та швидше йдемо до лісу!(Виходять на галявину)
Котик. Яка краса! Зрубаймо ось цю! ( Котик хоче зрубати ялинку, та на галявину вискакує Зайчик)
Зайчик. Стійте! Не рубайте!
Лисичка. Чому не можна рубати? Нам дуже потрібна ялинка на свято! Ми її прикрасимо вогниками, іграшками, цукерками. Діти до нас на свято завітають.
Котик. Та без ялинки ніякого Нового року не буде. Ми ж зрубаємо тільки одну ялиночку!
Зайчик. Ой! Ой! (плаче). Не можна її рубати!
Лисичка. Що ж нам робити? Що ми скажемо нашим друзям, які чекають на ялинку? І як Новий рік ми тепер зустрінемо?
Зайчик. Дітки, допоможіть! Захистіть ялинку!
IV. Мотивація навчальної діяльності
Ось яку історію розповіли нам лісові друзі. Всі діти у класі не тільки замислилися над тим, як захистити лісову красуню, але й почали активно діяти.
А яку мету ви перед собою поставили? ( Вчитися бути дбайливими господарями, зберегти ліс від знищення, стати друзями ялинки)
Група « МУДРЕЦІ»
1 учень. З давніх - давен оспівують в легендах, піснях,казках красу ялинки. Найбільш поширена на Україні, у Карпатах, де висота ялинки сягає до 50 метрів. Хвойні ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими.(слайди)
Але ялинка не втратила своєї привабливості і краси.
2 учень. Давньослав’янська назва ялинки означає – колюча. Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік -500 років.
А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті 9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком більше 8000 років.
3 учень. Хвойні ліси – легені планети. 1га ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні і понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам.
Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність.
З ялини бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду.
(Слайд 6)
Ялинка підгодовує і звірів, і пташок.(відео "Життя тварин") (Слайд 7).
З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк,фанеру для літакобудування і інше.
А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С.
(Слайд 8-11)
4 учень. Ми побували на екскурсії у лісгоспі м. Прилук. (фотослайди)
Скільки цікавого нам розповіли! На території Прилуцького району поширені 2 види ялинки: колюча і сиза. Щоб мати ялинові ліси працівники лісового господарства, вирощують з зерняток малюки – саджанці, за ними добре доглядають, а потім саджають з них ліс. І щоб захистити, зберегти ялинові ліси від вирубування, спеціально вирощують новорічні ялинки для жителів нашого міста кожного року 8 000 – 10000 дерев. Ці ялинки можна буде придбати до новорічних свят по вулиці Київська 288, «Лісове господарство». (слайди). Але, друзі, замисліться, скільки ялиночок гине щороку?! Тисячі! А для чого? Щоб лісова красуня декілька днів прикрашала наш дім на свято, а потім викинути її на сміття?! (Слайд 12)
5 учень. Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками? (слайд 13)
На Русі Новий рік розпочинався з 1 вересня. Російський цар, Петро I, видав наказ про зміну дати Нового року – з 1 вересня на 1січня 1700 року і прикрашати ялиновими гілками, ялинками вулиці і домівки. Цей звичай він побачив у Німеччині. Хоча ще раніше у Німеччині на Новий рік не рубали ялинові деревця, а навпаки саджали їх у свято.
V. Звіт учнів про хід виконаної справи
1. Інформація про ялинку (відеогазета "Лісова красуня")
Ми добре підготувалися, зібрали різноманітний матеріал. Інформацію ми знайшли в енциклопедіях, дитячих журналах, книжках. Деякі з них представлені на виставці. Багато корисної інформації прочитали в шкільній бібліотеці. На основі цих пошуків ми створили відеогазету, з якою хочемо вас ознайомити.
Відеогазета "Лісова красуня"
Вчитель: - Не дивно, що краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюється, скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні. Тому ми закликаємо захистити ялинку і поміркувати, як прикрасити наші оселі святково, щоб дарувати лісовій красуні життя. (Слайд 14-19).
1. Замінити живу ялинку штучною.(результати анкетування)
2. На Новий рік можна створити новорічну композицію із гілочок ялинки, які залишаються на місцях санітарної рубки лісу.
3. Використати для прикраси живу ялинку у горщиках або ж рослини з квіткового магазину, які схожі на ялинову зелень
2. Презентація індивідуальних проектів учнів . –Чим замінити живу ялинку на Новий рік?
Група « МАЙСТРИ-ТВОРЦІ» (учні презентують свої роботи)
Всі учні доклали до сьогоднішнього уроку багато зусиль. Перед вами "Творча майстерня" - малюнки "Чарівна ялинка ". Діти крім роботи,проведеної у групах, працювали індивідуально, творчо, залучаючи до цього і своїх батьків. ( презентація дитячих робіт: ялинка з пластика, новорічні ікебани, ялинка з коробочок з-під сирка "Растішка", десерт желе – ялинка, власні вірші).
Вчитель. Розгляньте слайди, які допоможуть вам пофантазувати на тему « Яка може бути новорічна ялинка» (Ялинки з жерстяних бляшанок, створені майстринями - в’язальницями, ялинки з ламп, ялинкова книжкова шафа, новорічна драбинка тощо)
-Хоч і багато розповіли ми про ялинку, але вона ще трішки сумна. Вона мабуть заскучала за пухким сніжком, біленькими сніжинками, матінкою –зимою.
А якою для вас є зима? Скажіть одним словом? (Сніжною, блискучою, веселою…)
Ми запросимо у гості справжню морозну зиму, порадуємо і ялинку, і гостей, і всіх, всіх чарівною зимою.(показ слайдів зимових пейзажів під музичний супровід) (Слайд 21-22).
VI. Виготовлення новорічної листвіки
Щоб допомогти ялинці ми вирішили зробити вітальні листівки від імені ялинки, потім розмістивши їх на сайті нашої школи, на дошці повідомлень школи, дитячого садочку, бібліотеках для дітей і дорослих. Ми думаємо, що жителі нашого міста не залишаться байдужими і збережуть не одну лісову красуню.
Для роботи нам потрібні нитки, клей , ножиці, заготовки листівок і звісно ваші працьовиті руки і фантазія.
Відеофізкультхвилинка « Ялинка».
1. Робота за технологічною карткою та алгоритмом
1-й етап. Попередньо на кожному аркуші ми розмістимо текст листівки із заготовок.
Любі друзі!
Вітаю всіх із Новим роком!Бажаю веселих свят і здійснення мрій . Я звертаюсь до вас з проханням:
"Збережіть красу нашої землі, не рубайте ялиночки, залишіть нас у рідному лісі! А ми з нетерпінням чекатимемо вас у гості"
Ваша ялиночка
Технологічна картка (слайди)
2 - й етап. Обведіть шаблон ялинки. Намітьте місце для святкових кульок.
3 - етап. Порізати нитки .
4 - й етап. Роботу розпочинаємо з наклеювання на ялинку ниток зеленого кольору (хвоя ялинки)
5 - й етап. Налийте у посудину клей ПВА і кісточкою нанесіть на силует ялинки.
6 - й етап. Потім клей зелені нитки ( накладати густо, притискати долонею).
7 - й етап .Можете пофантазувати і прикрасити листівку новорічними кульками.
Червоний колір на Україні здавна вважався найактивнішим, енергійним.
Він символізує життя, урочистість. Тому підходить для урочистих подій.
Жовтий – теплий колір, що символізує життя, радість.
Білий – символ чистоти і невинності.
Інструктаж з техніки безпеки. Група «ШКОЛЯРІ» .
На кожній парті – «Правила техніки безпеки на уроках трудового навчання».
2. Самостійна робота в групах,
( на картках - ТБ на уроках трудового навчання)
Працюємо у групах. Пригадали про повагу до кожного члена групи, вміння домовлятися.
(Звучить музика, слайди зимових пейзажів)
VII. Підсумок
Представники кожної групи демонструють свою роботу.
Любі звірятка вам сподобалися листівки?
А ви задоволені роботою на уроці? Що найбільше вдалося? Можливо ви хотіли б попрацювати ще над якимсь питанням?
Як ви вважаєте ми змогли сьогодні захистити ялинку?
А яка ваша думка, звірята? ( Так, всі молодці.)
Котик. Ми ялинку не зрубаєм –
збережем!
На її гілках заспівають
пташки дзвінко.
Полохливий зайчик
знайде тут хатинку.
А смачний сніданок –
веселунка – білка.
Лисичка. Не рубай ялинки! Збережи!
Наша ялинка засяяла вогниками, вона вам дуже вдячна за співчуття, доброту .
За вашу працю ялиночка дарує всім гостинці (ялинка з цукерків).