Урок з мистецтва на тему: "Виготовлення оберегів ляльок - мотанок"
8 клас для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеня
Тема: Виготовлення оберегів ляльок - мотанок
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з традицією виготовлення українських оберегів — ляльок - мотанок.
-
Навчити основам виготовлення ляльок - мотанок з використанням простих матеріалів.
-
Розвивати дрібну моторику, увагу, творчі здібності.
-
Пояснити значення мотанок як символів захисту, удачі і благополуччя в українській культурі.
Обладнання:
-
Природні матеріали для виготовлення мотанок (лляний, бавовняний, шерстяний або паперовий мотузок, нитки, тканина).
-
Картки з малюнками традиційних мотанок.
-
Простий текстиль для основи ляльки.
-
Прості інструкції (з малюнками), які демонструють кроки виготовлення мотанки.
-
Іграшкові ляльки для демонстрації готових виробів.
-
Картки, що показують процес мотання ляльок.
-
Ножиці, голки, нитки.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (5 хв)
-
Вітання учнів, настроювання на роботу.
-
Пояснення мети уроку: "Сьогодні ми будемо створювати традиційні українські ляльки-обереги — мотанки. Це ляльки, які вважаються сильними захисниками для дому та родини."
-
Установка правил на урок: працюємо тихо, уважно слухаємо, допомагаємо один одному.
2. Вступна частина (10 хв)
-
Пояснення значення мотанок:
-
Розповідь про мотанки як частину української народної культури. "Мотанка — це лялька, яку виготовляли з ниток, тканини або соломи. Вважалося, що мотанка має магічні властивості: вона захищає від зла, приносить удачу та достаток."
-
Показ карток з різними видами мотанок. Наприклад, "Лялька-берегиня" — для захисту дому, "Лялька-житня" — для добробуту.
-
Пояснення, чому мотанки не мають обличчя: "Обличчя не малювали, бо лялька не мала бути живою, а тільки виконувати захисну роль."
-
Показ процесу виготовлення мотанки:
-
Використовуючи готові ляльки або картинки, вчитель демонструє, як лялька - мотанка має виглядати після виконання завдання.
-
Пояснення етапів виготовлення: 1) підготовка основи, 2) мотання ниток, 3) зав’язування, 4) оформлення деталей.
3. Основна частина (20 хв)
-
Практична робота:
-
Підготовка до роботи:
-
Роздача матеріалів для виготовлення мотанок: нитки, тканина, ножиці, картки з інструкціями.
-
Пояснення та демонстрація кроків виготовлення мотанки:
-
Беремо довгу нитку і згинаємо її в кілька шарів — це буде основа для ляльки.
-
Мотуємо нитку, формуючи форму тіла ляльки.
-
Зав’язуємо нитки на талії, руках і голові ляльки.
-
Декоруємо ляльку: прикріплюємо шматочки тканини для одягу або використовуємо нитки для волосся.
-
Процес виготовлення:
-
Учні працюють над створенням власних мотанок, виконуючи кроки поетапно з допомогою вчителя.
-
Для учнів, які мають труднощі, вчитель може запропонувати спрощену версію (наприклад, використовувати готові заготовки для тіла ляльки, на яких залишиться тільки закріпити одяг і волосся).
-
Допомога і підтримка:
-
Учні працюють поодинці або в парах, при необхідності вчитель допомагає кожному, пояснює деталі.
-
Важливо, щоб діти змогли самостійно зробити хоча б один етап (наприклад, зав’язати мотузку або прикріпити тканину).
-
Ілюстрації та інструкції: Вчитель надає інструкції з картинками для кожного кроку. Це дозволяє учням, навіть тим, хто має складнощі з розумінням тексту, легко слідувати завданню.
4. Заключна частина (10 хв)
-
Огляд результатів:
-
Вчитель оглядає роботи учнів, надає позитивний зворотний зв'язок, хвалить кожного за старання.
-
Запрошує учнів показати свої ляльки однокласникам, розповідає про значення створених оберегів.
-
Підсумовує, що мотанки — це не просто іграшки, а символи, які можуть приносити удачу і захист.
5. Підсумок уроку (5 хв)
-
Вчитель підсумовує результати уроку: "Сьогодні ми дізналися багато про мотанки, їх значення та роль в українській культурі. Ви всі молодці, працювали дуже старанно."
-
Питання до учнів: "Що вам сподобалося більше за все? Чому мотанки так важливі?"
-
Завдання на наступний урок або додому: "Спробуйте вдома разом із батьками зробити ще одну мотанку або прикрасити вашу ляльку додатковими елементами."
Рекомендації для організації уроку:
-
Індивідуальний підхід: Якщо деяким учням важко виконувати завдання, можна запропонувати їм допомогу в процесі мотання або зав’язування ниток.
-
Наочність: Постійно використовувати картки з малюнками, щоб учні могли бачити, як правильно виконувати кроки.
-
Заохочення: Важливо підтримувати учнів на всіх етапах виконання роботи, хвалити за будь-які досягнення.
Висновок:
Цей урок дозволяє дітям з інтелектуальними порушеннями вивчити важливу частину української народної культури через творчість. Виготовлення мотанки не лише розвиває навички ручної праці, але й допомагає дітям краще розуміти символічне значення оберегів, формуючи інтерес до національних традицій.