Виготовлення оберегів ляльок - мотанок

Про матеріал
Урок з мистецтва для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів
Перегляд файлу

Урок з мистецтва на тему: "Виготовлення оберегів ляльок - мотанок"
8 клас для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеня

Тема: Виготовлення оберегів ляльок - мотанок

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з традицією виготовлення українських оберегів — ляльок - мотанок.
  2. Навчити основам виготовлення ляльок - мотанок з використанням простих матеріалів.
  3. Розвивати дрібну моторику, увагу, творчі здібності.
  4. Пояснити значення мотанок як символів захисту, удачі і благополуччя в українській культурі.

Обладнання:

  • Природні матеріали для виготовлення мотанок (лляний, бавовняний, шерстяний або паперовий мотузок, нитки, тканина).
  • Картки з малюнками традиційних мотанок.
  • Простий текстиль для основи ляльки.
  • Прості інструкції (з малюнками), які демонструють кроки виготовлення мотанки.
  • Іграшкові ляльки для демонстрації готових виробів.
  • Картки, що показують процес мотання ляльок.
  • Ножиці, голки, нитки.

Хід уроку:

1. Організаційний момент (5 хв)

  • Вітання учнів, настроювання на роботу.
  • Пояснення мети уроку: "Сьогодні ми будемо створювати традиційні українські ляльки-обереги — мотанки. Це ляльки, які вважаються сильними захисниками для дому та родини."
  • Установка правил на урок: працюємо тихо, уважно слухаємо, допомагаємо один одному.

2. Вступна частина (10 хв)

  • Пояснення значення мотанок:
    • Розповідь про мотанки як частину української народної культури. "Мотанка — це лялька, яку виготовляли з ниток, тканини або соломи. Вважалося, що мотанка має магічні властивості: вона захищає від зла, приносить удачу та достаток."
    • Показ карток з різними видами мотанок. Наприклад, "Лялька-берегиня" — для захисту дому, "Лялька-житня" — для добробуту.
    • Пояснення, чому мотанки не мають обличчя: "Обличчя не малювали, бо лялька не мала бути живою, а тільки виконувати захисну роль."
  • Показ процесу виготовлення мотанки:
    • Використовуючи готові ляльки або картинки, вчитель демонструє, як лялька - мотанка має виглядати після виконання завдання.
    • Пояснення етапів виготовлення: 1) підготовка основи, 2) мотання ниток, 3) зав’язування, 4) оформлення деталей.

3. Основна частина (20 хв)

  • Практична робота:
    1. Підготовка до роботи:
      • Роздача матеріалів для виготовлення мотанок: нитки, тканина, ножиці, картки з інструкціями.
      • Пояснення та демонстрація кроків виготовлення мотанки:
        1. Беремо довгу нитку і згинаємо її в кілька шарів — це буде основа для ляльки.
        2. Мотуємо нитку, формуючи форму тіла ляльки.
        3. Зав’язуємо нитки на талії, руках і голові ляльки.
        4. Декоруємо ляльку: прикріплюємо шматочки тканини для одягу або використовуємо нитки для волосся.
    2. Процес виготовлення:
      • Учні працюють над створенням власних мотанок, виконуючи кроки поетапно з допомогою вчителя.
      • Для учнів, які мають труднощі, вчитель може запропонувати спрощену версію (наприклад, використовувати готові заготовки для тіла ляльки, на яких залишиться тільки закріпити одяг і волосся).
    3. Допомога і підтримка:
      • Учні працюють поодинці або в парах, при необхідності вчитель допомагає кожному, пояснює деталі.
      • Важливо, щоб діти змогли самостійно зробити хоча б один етап (наприклад, зав’язати мотузку або прикріпити тканину).
    • Ілюстрації та інструкції: Вчитель надає інструкції з картинками для кожного кроку. Це дозволяє учням, навіть тим, хто має складнощі з розумінням тексту, легко слідувати завданню.

4. Заключна частина (10 хв)

  • Огляд результатів:
    • Вчитель оглядає роботи учнів, надає позитивний зворотний зв'язок, хвалить кожного за старання.
    • Запрошує учнів показати свої ляльки однокласникам, розповідає про значення створених оберегів.
    • Підсумовує, що мотанки — це не просто іграшки, а символи, які можуть приносити удачу і захист.

5. Підсумок уроку (5 хв)

  • Вчитель підсумовує результати уроку: "Сьогодні ми дізналися багато про мотанки, їх значення та роль в українській культурі. Ви всі молодці, працювали дуже старанно."
  • Питання до учнів: "Що вам сподобалося більше за все? Чому мотанки так важливі?"
  • Завдання на наступний урок або додому: "Спробуйте вдома разом із батьками зробити ще одну мотанку або прикрасити вашу ляльку додатковими елементами."

Рекомендації для організації уроку:

  1. Індивідуальний підхід: Якщо деяким учням важко виконувати завдання, можна запропонувати їм допомогу в процесі мотання або зав’язування ниток.
  2. Наочність: Постійно використовувати картки з малюнками, щоб учні могли бачити, як правильно виконувати кроки.
  3. Заохочення: Важливо підтримувати учнів на всіх етапах виконання роботи, хвалити за будь-які досягнення.

Висновок:

Цей урок дозволяє дітям з інтелектуальними порушеннями вивчити важливу частину української народної культури через творчість. Виготовлення мотанки не лише розвиває навички ручної праці, але й допомагає дітям краще розуміти символічне значення оберегів, формуючи інтерес до національних традицій.

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 січня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку