Тема уроку: "Виготовлення посуду з солоного тіста"
Цільова аудиторія: Діти з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів
Предмет: Мистецтво
Тип уроку: Практичний
Тривалість: 45 хвилин
Мета уроку:
-
Розвивати творчі здібності дітей через виготовлення посуду з солоного тіста.
-
Формувати вміння працювати з нетрадиційним матеріалом (солоним тістом) для створення простих виробів.
-
Покращувати дрібну моторику рук і координацію рухів.
-
Розвивати здатність до самовираження через творчість та мистецтво.
-
Заохочувати до співпраці, розвитку емоційного взаєморозуміння під час групової роботи.
Обладнання та матеріали:
-
Солоне тісто (склад: 1 склянка борошна, 1 склянка солі, 0,5 склянки води, 1 ст. ложка олії).
-
Пластикові дошки для ліплення.
-
Пластикові або дерев’яні форми для вирізання.
-
Лопатки, ножиці, палички для ліплення.
-
Маленькі контейнери з водою для зволоження тіста.
-
Картки з прикладами посуду (чашки, тарілки, чашки для чаю).
-
Фарби для розфарбовування виробів.
-
Паперові рушники для витирання рук.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (5 хвилин)
-
Вчитель привітно зустрічає дітей, надає загальні інструкції для роботи.
-
Пояснює, що сьогодні ми будемо працювати з солоним тістом, щоб створити вироби для кухні – посуд (чашки, тарілки).
-
Дітям пропонується ознайомитися з різними формами посуду, розглядаючи картинки, щоб мати на прикладі уявлення про те, що вони будуть ліпити.
-
Пояснюється, що виготовлений посуд буде цікавим, хоча і не можна буде використовувати його для їжі. Головне – це сам процес творчості!
2. Пояснення і демонстрація процесу виготовлення (7 хвилин)
-
Вчитель демонструє, як правильно ліпити з солоного тіста.
-
Показує етапи виготовлення простого посуду:
-
Підготовка тіста: розкатуємо невеликий шматок тіста між двома дошками або руками до потрібної товщини.
-
Формування основи: за допомогою форм або руками вирізаємо основу (чашка або тарілка).
-
Формування стінок: піднімаємо краї, щоб створити стінки чашки або тарілки.
-
Прикраса та деталі: додаємо елементи (ручка для чашки, декоративні малюнки).
-
Випікання (за потреби): демонструється, як потрібно сушити готовий виріб (на батареї або в духовці, якщо є така можливість).
3. Основна частина: Практична робота (20 хвилин)
-
Кожен учень отримує необхідні матеріали для роботи.
-
Діти разом з вчителем починають ліпити свої вироби з тіста:
-
Перш за все, вони повинні розкатати тісто, вирізати форму для основи (чашки або тарілки) і створити стінки виробу.
-
Вчитель допомагає кожній дитині, якщо потрібно, коригує техніку ліплення, пропонує варіанти форм та допомагає зробити фігурки чи прикраси для виробу.
-
Паралельно вчитель наголошує на розвитку дрібної моторики рук: "потрібно м’яти тісто, щоб воно стало м’яким", "робимо плавні рухи пальцями для формування правильних ліній".
-
За потреби, допомагає з використанням води для зволоження тіста та допомагає зробити дрібні деталі.
4. Підсумкова частина: Презентація робіт та обговорення (8 хвилин)
-
Після того, як діти завершать свої роботи, кожен учень презентує свій виріб класу.
-
Вчитель заохочує дітей пояснити, що саме вони зробили, чому вибрали таку форму, які прикраси додали.
-
Вчитель хвалить кожну дитину, підкреслюючи унікальність її виробу, навіть якщо робота виглядає неповною або дуже простою.
-
Проводиться загальне обговорення того, що діти створили, що вони відчували під час роботи з тіста.
5. Завершення уроку: Підсумок та прибирання (5 хвилин)
-
Підсумки уроку: "Сьогодні ви виготовили дуже красиві речі своїми руками. Пам’ятайте, що важливий не тільки результат, а й процес роботи, творчість і самовираження".
-
Діти прибирають свої робочі місця: прибирають тісто, очищають дошки, складають форми і інші інструменти.
-
Вчитель дякує дітям за активність і хорошу роботу, наголошуючи на тому, що їхні роботи можна висушити і зберегти як пам’ятки творчості.
Рекомендації для подальшої роботи:
-
Розвиток і вдосконалення навичок ліплення: Подальше використання солоного тіста для виготовлення інших виробів, наприклад, декоративних тарілок, фігурок, прикрас.
-
Сенсорні та творчі ігри: Використовувати тісто для занять, спрямованих на розвиток тактильних відчуттів та створення текстурованих виробів (наприклад, відбитки текстур на тісті).
-
Інтеграція з іншими дисциплінами: Проведення спільних уроків мистецтва та математики, де можна створювати форми та вивчати геометричні фігури через ліплення з тіста.
Поради для роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями:
-
Терпіння: Необхідно терпляче пояснювати кожен етап роботи, не поспішати та забезпечувати комфортне середовище.
-
Підтримка: Допомогти дітям, коли вони не можуть виконати певні рухи самостійно, або запропонувати альтернативні способи виконання завдання.
-
Візуальні підказки: Використовувати картинки, схеми, зразки виробів для кращого розуміння процесу.
-
Мотивація: Важливо заохочувати дітей, навіть якщо їхні роботи виглядають не зовсім завершеними або не такими, як у інших. Позитивне підкріплення стимулює подальшу активність.