Виховання патріотизму, національної гордості засобами музичного мистецтва
В наш непростий час, коли саме існування країни опинилося під загрозою, не можна нам, вчителям не приділяти достатньої уваги саме патріотичному вихованню підростаючого покоління.
Всім відомо, що патріотизм починається з любові до свого рідного дому, оселі, колискової, що співала мати, присипляючи ще маленьке немовля, рідної мови, яка звучить повсюди, рідної, невимовно красивої народної пісні в якій відображена вся краса душі народу, його героїчне минуле, бажання жити і працювати заради процвітання власного народу і, не роздумуючи, покласти своє життя захищаючи рідну землю.
Почуття патріотизму є однією з головних ознак духовно розвиненої людини. І, хоча, поверхово глянувши на сучасну молодь навіюється думка що з почуттям патріотизму у нас все гаразд, придивившись краще, розумієш що, це не зовсім так. Історично так склалося, що Україна переживала нелегкі часи, майже на протязі всієї своєї історії, вона була неодноразово поділена, розділена, перекраяна різними державами, а це , в свою чергу, наклало глибокий відбиток на ідею єдності країни. З зовні таке розмаїття поглядів, ідей, переконань, політичних та ідеологічних уподобань є ніби виразом демократії, внутрішньо воно не сприяє єднанню народу, і, на мою думку, саме це стало однією з причин сучасних трагічних подій і розколу в суспільстві. Тому й виникає нагальна необхідність ліквідовувати прогалини у патріотичному вихованні молоді.
Музика ж в сім'ї мистецтв займає особливе місце завдяки її безпосередньому комплексному впливу на людину, тому виховний потенціал кожного уроку музичного мистецтва чи позакласного заходу, безперечно, має бути джерелом формування ціннісних орієнтацій учнів і розпочинати його потрібно з першого класу. Провідну роль на уроках музичного мистецтва у цьому питанні, відіграє народна пісня, адже вона - душа народу і є одним із важливих засобів самоідентифікації дитини як українця. Народна пісня є одним із найбільш популярних жанрів музичного мистецтва. Світ пісенної культури українського народу безмежний і на цьому слід акцентувати увагу учнів. Це скарбниця духовності де відтворюється світогляд народу, його морально-етичні, естетичні цінності. Тому переконаний, що народна пісня має стати основою музичного матеріалу, що використовується на уроці музики. Важливо також пропаганду пісенного спадку народу здійснювати не епізодично, а постійно.
Народну пісню прагну використовувати постійно на своїх уроках. Використовуючи, наприклад, для розспівок - розвиваю творчі здібності дитини. До прикладу: беру за основу народну лічилку, закличку, чи віршик про Україну та пропоную учням придумати до нього мелодію.
Іншим важливим фактором патріотичного виховання на уроках музики є міжпредметний зв’язок музики та історії, адже народна пісня це також історія. Тому, вивчаючи на уроках музики народні історичні пісні, я намагаюся сприяти глибшому розумінню тексту пісні шляхом розповіді про ті події, факти які оспівуються в ній, або тих історичних діячів які згадуються. Дуже часто, перед уроком даю випереджувальне завдання комусь з учнів підготувати коротеньке повідомлення, про ту чи іншу особу чи подію, яка якимось чином стосується пісні. Звичайно, це повідомлення повинно бути коротеньким, адже часу на уроці замало. Ці факти повинні бути цікавими, формувати почуття гордості за нашу історію. Це дає також можливість поглиблювати знання дітей, зацікавлюють і водночас сприяють більш глибокому розумінні тексту пісні. Ще одним напрямком патріотичного виховання молоді є підготовка до патріотичного конкурсу «Козацькі мандри». Під час розучування пісень, для більш об’ємного сприймання тексту пісні що вивчається я роблю невеличкий екскурс в історію, розповідаючи учасникам цікаві факти з історії, що стосується пісні.
Не менш важливе значення вихованню патріотичних почуттів, гордості за історичне минуле народу є використання додаткових матеріалів (фрагментів художніх або документальних фільмів, презентацій) на уроках музики.
Вивчаючи народні пісні, для більш емоційного сприйняття творів використовую художні картини, портрети, замальовки. Наприклад, вивчаючи у сьомому класі тему «Образний зміст музики. Характер людини в музичному творі» перед прослуховуванням Арії Остапа із опери М. Лисенка «Тарас Бульба», я коротко розповідаю про зміст самого твору а потім пропоную, переглянути фрагмент художнього фільму «Тарас Бульба» режисера Володимира Бортка, (загибель Андрія), що сприяє більш осмисленому і зацікавленому прослуховуванні музичного матеріалу.
Загалом музичний матеріал, що використовується на заняттях, коментарі вчителя до нього, роздуми самих учнів, що направляються вчителем, - все має сприяти поступовому формуванню національно свідомого майбутнього громадянина незалежної України. Одна - дві лаконічні фрази влучно та емоційно сказані вчителем перед, або після прослуховування музичного твору западуть у свідомість дітей, їх душу, викличуть масу позитивних емоцій і сприятимуть вихованню не тільки патріотичних почуттів, а й формуванню високих художніх смаків.
Ефективною формою національно-патріотичного виховання учнів є також позаурочна робота. Займаючись у вокальних гуртках діти прагнуть показати те чого вони навчились, тому варто час від часу проводити музичні ігри, вікторини, конкурси пісень, колядок, щедрівок. Важливо також поєднувати музику з іншими предметами: літературою, проводячи літературно - музичні заходи або історією. Підготовлені вокальні номери завжди використовуються на традиційних шкільних святах, тематичних заходах.
Сприяє розвитку патріотичного та національного виховання і залучення до співпраці батьків. Організовуючи родинні свята та інші форми роботи позаурочної діяльності, при активній участі старшого покоління: батьків, матерів, бабусь, дідусів, діти отримують не лише естетичне задоволення, творчо розвиваються, а й збагачуються духовними надбаннями їхніх родин, переповнюються гордістю та більш глибоко осмислюють свою самобутність та причетність до великої історії рідної країни.
Словом, музичне мистецтво не лише духовно збагачує дітей та учнівську молодь, а й виховує в них патріотизм, національну гордість, високі моральні цінності та велику любов до творчої спадщини нашого народу, яка сьогодні зазвучала по особливому, по новому.